Gå til innhold

Begynner å gå på nervene løs dette her

Annika og Marikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere andre i båten! Noen flere som merker at de positive "joda, det går sååå greit" begynner å få en noget desperat undertone? Husker så godt at jeg tenkte i begynnelsen av sv.skapet at når bare jeg kommer så langt som godt over 30. uke skal jeg ikke klage over ditt og datt men bare fryde meg over at jeg har kommet så langt og at enden nærmer seg. Det føltes så utrolig lenge til. Nå har jo tiden gått utrolig fort egentlig. Har mye å henge fingrene i (bl.a 3 gutter fra før og endel forandringsprosjekter som skulle gjennomføres osv) men nå begynner jeg å føle på det som stod i et annet innlegg her i dag, man har mye man kunne gjøre men orker simpelten ikke! Har endel vann i kroppen, og strikke er ikke lenger veldig avslappende. Har jo strikket hauer og lass til jentene, men fingrene er så klumpete og varme at det er liksom ikke så stas lenger. Samme åssen jeg sitter så føles det ubehagelig etter noen minutter, sånn at den derre siste tiden hvor man kan tillate seg å sitte og se på tv eller bare lese og kose seg ikke helt ser ut til å bli det jeg forventet. Har massevis av kynnere/rier. Vet ikke helt overgangen, de begynner å bli skikkelig vonde og kan komme tett i mange timer, også om natten og ellers når jeg sitter helt stille. Magen blir steinhard, det verker og murrer både oppover i magen og nederst, sånn mensenaktig. Har fått termin til ks 13.2, men bare tanken på å ha det sånn så mye lenger får meg til å fortvile. Og til alle dere bedrevitere her inne som alltid kjefter på de som helst vil settes i gang tidligere, hold nå tåta for en gangs skyld. Tror dere ikke alle vet at det er best for babyene og bli inne i magen så lenge som mulig? Men faktisk så spiller på et eller annet tidspunkt mors tilstand og grad av slitenhet også en rolle. Man skal jo gjerne ha littegranne krefter til å ta seg av dem når de kommer ut. Folks form er også utrolig forskjellig.

Er 33+2 idag, og håper jo de blir inni der litt lenger, men synes 38,5 uke er lenge å gå med tvillinger. Det står jeg for. Har tre barn fra før, så jeg vet hva jeg sier når jeg påstår at et tv svskap er noe helt annet. Ja ja, dette ble et langt pjatte innlegg. Noen flere som er plaget med rier som ikke fører til noe særlig, noen som vet noe man kan gjøre med det? De fører liksom til at man hele tiden lurer på om noe snart skal skje!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Skjønner hva du mente med svaret du gav meg i sted på min tråd. Vil bare si lykke til. Jeg går med mine 2 første så hva som møter bak neste sving aner jeg ikke.. Har ikke begynt å kjenne på riene enda (men det er vel litt tidlig i uke 30) men kroppen begynner å bli sliten så det merkes dag for dag..

Skrevet

Hallo. Er bare helt enig i alt du skriver. Hverdagen begynner virkelig å bli et ork.. Og de helsikes kynnerne blir jeg gal av snart. De er så vonde av og til at tårene spretter. 5 timer med 3 min mellom hver kynner. :(

Har begynt på min 35 uke og skal det være slik til siste slutt så vet ikke jeg...

Skrevet

Heisann,

Uff - skjønner formen din har forverret seg i det siste! Høres ut som om du er skikkelig lei, og det har du lov til. Er det de par siste ukene du har merket at formen er blitt verre? Jeg tror nemlig at vi tvillinggravide har en tendens til å overdrive "joda går så fint atte" fordi alle forventer at vi skal klage og ha det vondt. Og da har jeg iallefall lite lyst å klage - for når folk spør meg hvordan det går så har de litt sånn medlidenhet i øynene og du hører på stemmen at de forventer også at du skal svare at alt er tungt og kjipt. Men, jeg tror at vi alle merker at formen blir verre etter uke 30, jeg har iallefall merket at jeg har noen dager innimellom som er skikkelig kjipe. Så får jeg en dag som idag, jeg sov 6,5 timer uten å måtte opp og tisse, hoftene var ikke så ømme og jeg har ikke svimlet i det hele tatt. Og da merker jeg at energien vender tilbake. Men så gjør jeg vel som deg, overdriver litt og så er det kjipt imorra igjen!

Men, du har fått ks innvilget på bursdagen til min samboer forresten :) Enig med du at det faktisk er lenge til, iallefall for noen som faktisk har det vondt hele tiden. Jeg også håper jeg går til termin, men det sier jeg nå - spør meg om 3 uker til du...hehe.

Hvordan vokser de nå da? Jeg har hatt litt vondt i korsryggen et par dager, kommer og går - men er litt spent på kontrollen imorra da. Skal måle livmorhals, ha UL og hele pakka....håper ikke disse "kynnerne" gjør noe skade.

har de ikke målt livmorhalsen din i det siste? Har du bare vonde kynnere uten at noe skjer??

Jeg vet at min søster gikk med rier som deg, og var så utrolig fortvilet fordi ingenting skjedde, hun gikk med 1 cm åpning over 1 måned! Men - fødselen tok henne nøyaktig 7 minutter...så de hadde visst gjort noe likevel - den treningen av livmoren gjorde sitt... får håpe det er akkurat det som skjer hos deg også da. Eller..ikke at fødselen tar 7 minutter, men at livmoren trener seg såpass mye at fødselen går kjapt og greit..

Håper ting blir litt bedre.

Skrevet

Hei!!

Kjenner at formen blir værre og værre og det virkelig begynner å tære på humøret. Termin (ved 38 uker for min del pga praksisen ved SØF) virker uendelig langt unna.

Er også helt enig i at man kan håpe på å ikke gå tiden fullt ut uten at det er noe galt i det. Man skal overleve fødselen og tiden etterpå også og det er vel ingen tvil om at tvillingmødre får det tøffere enn andre i starten!!!

Begynner å bli litt lei hele holdningen om at alt skal være så perfekt for babyene uansett hvor mye det koster for mammaene. Det som funker best for mamma funker som regel best for babyene også. Jeg synes vi alle gjør en fenomenalt bra jobb og bør være stolte av oss selv og glemme alt som heter dårlig samvittighet!!!

Og jeg gleder meg til jeg får kroppen min tilbake uten alle plager jeg har nå. Så deilig å kunne gå seg en lang tur igjen uten å måtte ligge søvnløs natten etter:-)

Skrevet

føler også at formen gradvis bare blir dårligere og dårligere.. orker ikke stort lenger.. men trodde faktsik dette skulle bli mye værre og at formen skulle være dårligere jeg.. så er faktisk litt overasket at det går så bra.. dette blir mine første så har jo ikke noe å sammenlikne med da!!

Føler ukene går litt tregere nå.( uke 30 nå).. og er forberedt på at de blir tunge.. for meg tror jeg tingen blir å prøve å slappe mer av enn jeg har gjort hittil.. vil jo så mye.. gått to timer tur i dag.. knekt nå.. håper at gutta blir der lengst mulig... men håper egentlig på 2-3 uker før da.. føler at det er en evighet til 18 mars..

vi får holde ut.. jeg selv har kjøpt inn mange dvd; og har tenkt til å bruke mer tid på det nå.

Skrevet

Hei Jente73_tvillinger og dere andre. Ja formen har forverret seg på den måten at jeg har alle de kynnerne og riene. Ellers må jeg for rettferdighets skyld si at bekkenløsningen er blitt mye bedre, og mageproblemene jeg har slitt med tidligere også-

Merker bare de dagene hvor jeg har kynnere med få min mellomrom i mangfoldige timer, blir jeg fortvila og lei. I ettermiddag kom jeg meg veldig, fikk kost meg skikkelig med familien, vi tegnet sammen, bakte kringle med ungene, drakk kakao og spiste varm kringle til kvelds med tre blide og lykkelige gutter i pysj rundt bordet. Det gjorde utrolig godt for mammasjelen min. Når jeg har så vondt hele tiden orker jeg nesten ikke gjøre noe med dem, blir veldig nervøs og sliten og orker ikke at de sitter på fanget og sånn. Og det gjør så vondt å avvise dem og hele selvtilliten synker rett i dass. Føler på at mannen min gjør alt og jeg sitter i godstolen og puster og peser og klager selv om jeg ikke gjør et slag....hehe....uffameg. Ble veldig dramatisk dette her, men du har rett. Folk legger rett og slett ordene i munnen på meg, "det er sikkert slitsomt, er det ikke forferdelig tungt" osv, fulle av medlidenhet. Og det takler jeg ikke. Det er IKKE synd på meg fordi jeg venter tvillinger, det er litt synd på meg fordi jeg har vondt, ferdig med det. Men kan ikke forvente så mye forståelse av folk som ikke har opplevd dette. De fleste venninner og familie er enestående og mange til og med missunnelige, nettop fordi de lever seg inn i hvor fantastisk det må være å oppleve å bære fram to barn.

De har målt livmorhalsen, den var på 3,4 forrige uke, så den har jo gått ned fra 5, men når jeg ynker meg med rier som jeg ville trodd skulle bety jeg var i fødsel, og de sier cervixen er såååå fin og lang og fast, blir jeg litt lang i maska. Skal også på kontroll i morra, så det blir spennende å se da. Når skal du, jeg skal halv ti, til Vik for første gang. Fint å høre at du har det bra. Gjør så godt med sånne gode dager. Håper vi sees snart. Lurer forresten på om jeg skal begynne å skrive romaner!!?? Helt flaut, når jeg først er i gang klarer jeg ikke å stoppe!!!

Skrevet

takk for lange "romaner" ;) Setter meg godt til rette med datan på fanget og tekoppen og så leser jeg alle de fine innleggene deres;) Kjenner meg liksom igjen hos de fleste, og det er godt å lese at det er flere som har det som meg, for noen ganger føles det som om jeg er den eneste i verden. Nå er jeg så sliten om dagen at det er et ork å dusje. Drøyer det liksom til det lengste hver dag;) Men nå er det ikke hver dag jeg orker å dusje en gang. Jeg er i uke 29 og magen er faktisk ikke så stor, men har to store gutter inni der da;) begge på rundt 1300g, og det er godt over gjennomsnittet. Ligger veldig langt nede så føler at jeg må gå å holde magen oppe, og klarer nesten ikke å bøye meg ned. i går gjorde jeg de siste innkjøpene, så nå skal jeg ikke gjøre annet om dagen enn å hente "snart storebror" i barnehagen. Kanskje lage middag et par dager i uka, men resten får samboer ordne;)

Skal på kontroll igjen på fredag, og venter veldig på å få komme dit. har så mye kynnere, men har hatt det siden uke 17 da. Men den siste tiden har jeg hatt litt mensmurringer og annerledes vondt. Vet at det ikke er noe, men blir litt engstelig da. For jordmor tittet på livmorhalsen, den var tykk, men ikke helt jevn på toppen. Så spennende å se om den har forandret seg nå.

Skjønner hva du mener med at det er vanskelig å stoppe når man først begynne å skrive. Tror jeg må kopiere dette og lime det inn i word slik at jeg har det til senere. Sikkert en liten tankevekker om jeg skulle finne på å tenke tanke på å få flere barn...;) Prevensjon da du... hihi

Skrevet

Ja det er jo godt det er noen der ute som orker å lese om åssen vi har det...hehe....er blitt helt avhengig av denne sida, og det har trøsta meg mang en gang at det ser ut til å være vanlig at tvillinggravide er et godt hakk mere belastet en enlingegravide. Kjenner igjen den følelsen ja, at bare det å komme seg i dusjen er et ork, selvom det er sinnsykt deilig mot kynnerne!! Har du lagt merke til det? Kan dusje i timesvis, men er tungt også da, og sikkert ikke det beste for elefantbeina heller....hehe...

Var på kontroll idag. Spor av proteiner, men det er jo ikke uvanlig, greit blodtrykk, og livmorhalsen var på det samme som sist 3,4. Går det ann!!?? Så mye vondt også ingen forandring. For noen uker siden hadde jeg angst for å føde for tidlig, nå har jeg angst for å gå helt til ks terminen min. Syns det er rart at når de tok minstegutten min 16 dager før terminen så må jeg gå med tvillingene til 13 dager før!! Høres ut som om legene bare setter den dagen fordi det er prosedyre, og at de ikke egentlig tror selv at man går så lenge, for "de fleste" føder jo før tiden, og hvis jeg går i fødsel tar de de jo med en gang. Men begynner å få følelsen av at jeg er typen som tviholder på de til siste dag, rent fysisk selvfølgelig. Men 36 uker vil jeg jo egentlig veldig gjerne gå. Bit tennene sammen sa jordmora idag, er vel det jeg må gjøre. Men tenk at dine er godt over gjennomsnitt, og det som tvillinger. Det er jo fenomenalt, men ikke rart du føler deg tung og sliten da. Du er jo veldig høygravid allerede da. Nesten 3 kg unger pluss morkaker, fostervann osv. Problemet er at vi er høygravide veldig veldig veldig lenge.....

Men jeg syns jeg hadde et fantastisk sv skap til godt over 30 uke, motivasjonen var sinnsykt høy og det var veldig stas, derfor vil jeg nødig at disse siste få ukene skal ødelegge hele greia. Vil ikke bare tenke tilbake på orket, det har vært gøy også. Hmmmm. Jo jeg mener å huske det.... Det var en gang.....hehehehe....at det går ann...

Skrevet

Hihi... kan ikke huske at det var gøy å være gravid... eller, nå juger jeg... det er jo utrolig gøy hver gang jeg legger meg på sofaen og de to sparker som besatt og turner rundt, for det er i hvertfall slik det kjennes ut. Selv om jeg vet at de begge har lagt seg med hodet ned. Takk og lov, vil så gjerne føde normalt. Jeg gikk til termin med min første og han ble født veldig raskt, så jordmor har sagt at muligheten for helikopter er der... herregud tenkte jeg da. Det er vel ikke nødvendig. Men jeg vil absolutt på sykehuset da, vil ikke få de hjemme. Er veldig spent på neste kontroll, som er på fredag, om de fortsatt vokser like fort. Hvor store de har blitt. Forrige kontroll så veide de 1100g hver... men magen min har ikke blitt noe større, men føler at det har blitt mye trangere der inne. Kunne hende terminen min ble flyttet, men tør ikke håpe på det. Vet bare at jeg ikke orker å gå til uke 38. Men jordmor trodde jeg skulle få slippe det siden jeg er så plaget med kynnere og bekkenet. Skal se når jeg går... tralter av gårde. Meg og gåsemor;)

Får du gjort noe hjemme om dagen da? Jeg klarer ikke en dritt og føler meg helt ubrukelig. Stakkars samboer som så gjerne vil kose med meg, og syns jeg blir deiligere for hver dag. Orker nesten ikke at han tar på meg. Har mer enn nok med meg selv. Får så vondt av det også.

Skrevet

Føler med dere ja...er i uke 36 på torsdag jeg og nå orker jeg snart ikke gå.....og er så sliten siden jeg aldri sover nesten...må opp annenhver time på do og drikker altfor lite......I magen er det trangt ja....er ubehagelig synes jeg når dem begynner å røre seg på det meste....men men gruer meg en del til fødselen ......men skal jammen bli godt å bli ferdig assa......

Lykke til videre jenter.

Skrevet

Hei igjen,

Alltid så koselig å treffe på deg :) Og idag fikk jeg sett to av guttene dine og mannen din også - bare på et annet sted..hehe

Uansett, du så veldig bra ut idag - merker nesten på folk når de får gode nyheter. Men skjønner godt at du synes midten av februar er laaangt unna!! Flink er du iallefall uansett. Kontrollen min gikk også kjempefint, de vokser og koser seg. Begge har lagt seg i hodeleie og er forsatt like store. Mine "rier" som har satt seg i korsryggen, samt kynneren hvor hele magen strammer seg har heller ikke gjort noen "skade", så de måtte jeg bare setter pris på sa han. Så da får jeg prøve på det. Men, antar at om et par uker så er jeg møkklei dem, de begynte først nå i helgen så de er ganske nye (i korsryggen). Livmorhalsen var 4,5 cm forsatt. Jeg hadde også litt spor av protein idag, men tydeligvis ikke noe som var noe å bekymre seg over. Fikk 2 på ødemer da...herregud for noen stumper fingrene mine er :)

Nå skulle ikke jeg tilbake igjen før 18. januar, da skulle jeg ha UL og full kontroll, så skulle jeg bare til jordmor i uke 33, 34 og 35. Men du får UL hver gang, sant?? Jeg spurte jordmora om å få 3D neste gang, så hun spurte legen som sa hun godt kunne øve seg på meg om et par uker ja :) Blir spennende å se, jeg er litt negativ egentlig for jeg synes bildene ser litt skumle ut..hehe.

Klarer du å ligge nede hele UL undersøkelsen? Jeg svimler og styrer noe veldig, så jeg merker de (legene) nesten blir litt stressa for å bli ferdige. Jeg har jo kun fått se at det er 2 jenter den ene gangen, og hver gang jeg spør om de kan dobbeltsjekke det så ender vi opp med å bare være glade for at vi får sjekket de viktige tingene...men, får håpe vi kan se det på 3D neste gang da. Tror jeg må begynne å sitte oppe.

Nei, nå kommer mann og barn snart hjem, og siden jeg har overdrevet med handling på senteret og kost meg så forteller bekkenet meg at mann må lage middag idag... :)

Forsatt god bedring :)

Skrevet

Du er kommet vel hjem igjen ja, det er godt. Fint du fikk deg en tur på senteret. Selv om man kjenner straffen her og der er det deilig å få kommet seg ut. Hjelper veldig på psyken. Det blir en ond sirkel når man føler seg så elendig, da holder man seg gjerne hjemme, og føler seg mer og mer ensom og isolert for hver dag som går. Så hvis det bare går på noen måte er det fordel å komme seg ut litt. Man takler også vondtene bedre også når man har fått psyket seg opp litt. Ja jeg har ul hver gang, men ettersom jeg forsto skal de hverken måle tilveksten på ungene eller livmorhalsen eller gbs eller hva det heter. Neste gang er jeg jo i 35 uke, og da måler de kun lh hvis de lurer på om fødselen er igang, for da å ta de med keisersnitt. Deilig å vite at jeg da er så langt at de ikke behøver å holde de igjen lenger.

Begynner å kjenne den ligginga på ul jeg også. Har eg ikke problemer når jeg ligger ellers, men når jeg ligger der blir jeg så uvel og forferdelig tørr i munnen!! Lurer på om det kommer litt av at man er så nervøs også. Jeg hadde heller ikke fått bekreftet på mange mange uker at det var jenter, men sist gang så han Marikken helt tydelig, og idag så han at Annika var en jente. Litt deilig å vite litt sikrere. Alt er i rosa her nå uansett så...ville vært litt dumt for en gutt...hehe...

Men nå må dere se å komme dere opp av stolen og lage middag til mennene deres, hva er det for en holdning, dere tror vel ikke at 15-20 kg ekstra, 30 kynnere i timen, bekkenløsning og generellt "illebefinnende" fritar dere for de kvinnelige huslige plikter? værste jeg har hørt. Spøk til side, min kjære ektemann kjøpte komper idag, og nå holder han på å lage vafler med minsten. Det eneste jeg gjør er å bytte fra den ene tv stolen til den andre (Vi har spandert på oss nye i anledning tvillinger) sånn at de skal bli litt jevnt slitt) hehe, neida har faktisk lekt og kost meg lenge med de deilige guttene mine idag, det var kanonkos, men verker sinnsykt i beina nå. Bro bro brille tok visst litt knekken på meg, eller kanskje bjørnen sover. Men Heidi30 du kan jo ikke ha lenge igjen nå. Har i månedsvis missunt deg de 2 ukene og to dagene du ligger foran meg. ÅÅååå. Du er heldig. Stakkars deg hvis ikke du hiver deg over pc`en og rapporterer når det begynner å skje ting. Spennende.

Og hva prevensjon etter fødselen angår 3 blir til 5, tror jeg du kan slappe av med det en stund. Ser iallefall ikke for meg at det blir overhengende fare for overflødig tid til spontan, ubeskyttet sex sånn med det første. Vi nyter de siste ukene nå, hvor vi ikke trenger tenke på noe, gravidere kan jeg nemlig ikke bli.....og faktisk har jeg lyst fremdeles selv om jeg ikke er særlig åpen for kroppskontakt ellers. Men vær glad mannen din syns du er deilig, det er jo iallefall noe. Tenk hvis han hadde syns du var ekkel og diger!!! Sånn tenker jeg. Ja ja, dette ble en ny roman. Er så takknemlig for alt dere skriver. Blir aldri lei av tv gravid pjattet vårt. Det gjør så godt. Og så lenge dere ikke gir opp skal ikke jeg gjøre det heller.

Skrevet

Haha. Må bare si at det merkes at vi er mange her inne som er kommet til uke 30+ nå. Skulle også kunnet skrive et langt innlegg om hvor elendig formen er nå, men føler meg for trett til det :-) Vil bare si til alle: lykke til de neste uker, dagen der vi er ferdige med å være gravide er heldigvis ikke så langt unna nå.

Skrevet

hrmf...!! Så happy-blappy som jeg var igår pga god natts søvn, vel den ble fort snudd gitt. Jentene har tydeligvis nok en gang snudd på seg, og i natt har jeg løpt på do annenhver time. Ikke det at det gjør meg SÅ mye, jeg sovner greit igjen stort sett. Men, kl 0500 i natt måtte jeg igjen på do, min 2-åring syntes tydeligvis synd på meg for han lå i senga og ropte "e hrommer mamma!!" mens jeg prøvde å si at han ikke trengte å komme ut til meg, jeg måtte bare tisse litt. Men joda, der sto en fullstendig forvirret 2-åring og smilte i gangen og skulle hjelpe meg :) Skjønningen...hehe. MEN - så skulle vi jo prøve å sovne igjen begge to da. Han fikk ligge i min seng (noe jeg mistenker var planen hans hele tiden...) og han sovnet egentlig ganske greit. Jeg derimot, jeg følte meg småkvalm og hadde sinnsykt hjertebank - ufattelig irriterende banking.. Det ga seg en eller anna gang, for sovnet gjorde jeg jo til slutt. Jeg legger meg alltid igjen etter at mann og barn har gått, så jeg sov til 1100 idag som jeg stort sett gjør hver dag. Er nemlig overbevist om at det er mye av grunnen til at jeg er i fin form - får masse søvn til slutt :)

Ellers fikk jeg telefon fra ei tante som sier at ifølge min mor så har jeg bekkenløsning. Umm...det har ikke jeg fått med meg, merker jo at jeg har et bekken og kan ikke sitte noe særlig lenge på en stol fordi det da gjør vondt i skrittet - men kaller ikke dette bekkenløsning. Jeg ser for meg at man da må gå krykker og sover dårlig pga verking etc...vet ikke hva jeg kaller det, jeg bare kaller det et bekken som blir irritert om jeg ikke tar hensyn til det.

Jeg har drømt om 3D ultralyd i natt, og det var en skremmende opplevelse. Legen fant nemlig en haug med babyansikter inni her, så mange at vi ikke klarte å telle dem :)

Annika og Marikken:har du prøvd 3D??

Sex - hvem orker engang å tenke på det?? Jeg så det programmet på TVN her om dagen "9 barn på rekordtid" og tenker at jeg burde virkelig ikke klage over et lite tvillingsvangerskap. Dama gikk jo gravid med 4 barn 2 ganger, med kort mellomrom - og ønsker seg forsatt flere barn!!! Jeg sier nemlig til meg selv at jeg skal klare dette fordi dette er absolutt siste gang jeg går gravid (tatt i betraktning at alt selvfølgelig ender bra da). Gale dama - tenke seg 2 firling-graviditeter!!!

Nei, ny dag - nye muligheter....nå skal jeg karre meg i dusjen :)

Og...Anikka og Marikken, jeg har funnet ut at vi nok får bebisene på samme tid, for jeg møter deg oftere enn jeg møter vennene mine for tiden - kan jo ikke bare være tilfeldig, krs er da ikke SÅÅÅÅ liten by :)

Skrevet

Å så skjønn da, ja man kan jo ikke jage sånn en omsorgsfull liten tass i sin egen seng igjen. Jeg var også oppe og tisset (for en gangs skyld, vanligvis går jeg ikke på do før jeg står opp i halv åtte tida) i halv syvtida, og snappet med meg 21/2 åringen tilbake i senga. Han også ropte og sa at han også var våken, og om vi ikke skulle gå opp og lage oss kakao. Endte opp med at vi gikk opp, og jeg gikk og la meg igjen etter en halvtime da min kjære sto opp. Nå har jeg lagt meg nedpå igjen, er helt utslitt. Laget to brett med pizza, hadde besøk av svigerinne med tre barn, og selv om det var dødskoselig og jeg nesten ikke gjorde noenting men bare satt i sofaen og kommanderte føler jeg meg som om jeg skulle ha løpt maraton. Følte meg forresten elendig helt fra morran, sinnsykt med vann i kroppen, selv om jeg ikke har gjort noe spes. Min ene jente har også snudd seg igjen, ligger nå med rompa ned, og idag føler jeg at hun andre også har snudd seg andre veien igjen, tror de liker å ha hodene på samme sted for de snur seg alltid samme retning begge to. Men du hvor det merkes når de snur seg nå!!!!

Men du, syns liksom ikke du var blitt noe større siden sist, du så så fjong ut, selv føler jeg meg på eksplosjonens rand. Sprengt til det ytterste.

Hva bekkenløsning angår har din mor sikkert til en viss grad rett. Hvis du kjenner at visse bevegelser og stillinger er vonde er det sikkert en mild grad, som du holder i sjakk ved ikke å overdrive akrobatisk aktivitet!! Du er bare ikke typen som henter fram de flotte diagnosene for vondtene dine. Hehe. Men litt vittig selvf når man får diagnosene inn bakveien.

Jeg så også på det programmet, får si som Kjutta: nå syns æ myndighedan må gribe inn... Skjønner ikke at den legen gikk med på det, han har vel et visst etisk ansvar. De virket riktignok ekstremt motivert for oppgaven, men litt ekstremt for min smak...

Ei venninne ringte mens jeg så på det og sa hun ville bare forsikre seg om at jeg så det, for når man så DET kaoset blir jo det meste rosenrødt i forhold....

Forresten hadde det vært utrolig gøy hvis vi fikk samtidig, men da må du få endel for tidlig, for jeg tror jeg korker min første flaske laxerolje om 2-3 uker!!!!.....Har du ikke termin i mitten av mars? Men du kan gjerne bare bli der mellom undersøkelsene dine den siste tida så kan vi få oss et koselig dobbeltrom og ligge der og kjase. Lønner seg jo ikke å dra helt til Mandal sånn på slutten!!! hehe. Men enig med deg, jeg har lite ork til å treffe folk for tida, så hiver meg liksom over deg hver gang jeg ser deg, er så siiiiinnsykt digg å treffe noen i samme situasjon. Utrolig vittig egentlig, vi venter to jenter omtrent helt samtidig!!!! Traff forresten for en uke siden på en gammel klassevenninne der i gangen, som også ventet to jenter, tror hun sa hun var i 29. uke så hun er vel i 30 nå eller noe. Så østrogennivået kommer til å holde seg jevnt oppe der inne de nærmeste ukene...

Men du, når skal du til Kristiansand neste gang? Skal vi ikke ta en kaffe eller to eller tre? Blir liksom alltid så kjapt i ganga der. Hadde vært kjempekos...jeg bor jo i byen her så jeg er jo fleksibel. Du kan jo se om du har lyst og ork. Ellers snakkes vi bare her. 3D ul har jeg forresten ikke prøvd, Steinsvåg sier han ikke kan maskinen, ettersom jeg overhørte i en samtale, men jeg har aldri spurt etter det. Det har liksom alltid vært så mye viktigere å få målt ordentlig og sånn...men nå ser alt ut til å gå ganske glatt så kanskje jeg skulle spørre neste gang. Men jeg syns også det tendensielt kan se litt ekkelt ut!! Får se. Å jeg er såååå trøtt, selvom jeg eg sover godt om nettene og gjerne sover en formiddagslur i tillegg, er jeg likevel trøtt om ettermiddagen igjen. Snork... Snakkes.

Skrevet

Hei igjen,

Det hadde vært kjempekos å tatt en kopp kaffe, men mitt problem er at jeg fra nå av er avhengig av at noen går med meg, blir vel Kjetil stort sett framover. Og han har litt hast med å komme seg tilbake til jobb igjen... Men vi må iallefall møtes etter at barna er ute og vi orker å pakke de med oss ut en tur :) jeg bare tenker på hvor nærme du faktisk er med å få treffe dem, selv om det virker leeeenge til....så er det jo mye nærmere enn meg. Så vittig at du har ei gammel klassevenninne også som venter 2 jenter - dere burde jo hatt masse å prate om nå :) Jeg kjenner ingen andre som venter tvillinger, har ei venninne som også er gravid med 1 baby, men den kommer ikke før i juli. Ble såå glad da hun ringte og fortalte meg det, har vært kjedelig å være den eneste som går gravid, for ikke å snakke om å være den eneste som blir gåendes hjemme 1 år. Har du valgt 100 eller 80%? Jeg har valgt 80% slik at jeg kan være hjemme 1 år, og så har jeg gitt de 7 ekstraukene til samboer slik at vi kan være hjemme sammen når vi kommer hjem fra sykehuset. Håper at vi har klart :)

Jeg har time neste fredag kl 1300 (18.01) - men du hadde byttet dag nå?? Jeg har fått time hver fredag fra 18.01 og 3 uker framover, litt forskjellig kl slett men...

Får se hvordan den 3D'en blir, nå har heldigvis ikke jeg noen forhåpninger om en kjempepositiv opplevelse som jeg ser mange andre har - de blir ofte skuffet fordi det er vanskelig å få fine bilder av babyer som er i bevegelse. Legen mente at det var bare tull å ta 3D før uke 30 - men forklarte egentlig aldri helt hvorfor. Uansett, jeg kan jo si fra til deg, så kanskje du kan bli et "øvingsprosjekt" du også - om det er verdt det. Disse babyene er så bestrålte likevel, så jeg tror ikke de tar noen skade av det.

Har enda ikke klart å bestemme oss for navn, synes det er så forferdelig vanskelig. Heldige du som har de i boks allerede... Alle vi liker blir liksom så sukkersøte synes jeg - men så er vi kanskje litt sukkersøte av oss da..hehe

Hvis du husker tilbake så var vel du rundt uke 29-30 første gang jeg møtte deg i gangen, og da var formen din kjempefin! Husker du det?? Poenget mitt er at det skjer noe drastisk med kroppene våre etter uke 30, leste i tvillingboken at fra og med uke 32 (tror jeg det var) så vokser de ca. 300 g HVER i uken...ikke rart alt blir tungt etter det!! Så, positiviteten min forsvinner nok også snart :) Har fått en god natt søvn igjen i natt, men svimlet hele formiddagen - så lite ble gjort her. Jeg sover jo vanvittig mye, tror som sagt at det har noe å si - igår la jeg meg kl 2300, sovnet med en gang, var oppe i 3 tiden for å gå på do, våknet kl 0700 da mann og barn sto opp og gjorde seg klare for barnehage og jobb, sovnet igjen kl 0800 og sov til 1130!!!! Eneste kjipe er at jeg føler hele dagen har liksom gått - men kanskje derfor jeg ikke kjeder meg enda :)

Ok, mulig noen ville kalt dette bekkenløsning - jeg sier bare at jeg av og til får litt vondt i skrittet..hehe

Forrige svangerskap fikk jeg det merkeligste - betennelse i begge håndledd. Og det var forferdelig vondt! Verket hele tiden, og jeg gråt og bar meg helt til jeg møtte en lege 2 mnd etter fødsel som visste hva dette var og som sendte meg til kortisonbehandling. Dette var en "vanlig" svangerskapsplage - har aldri hørt om noen andre som har hatt det men... uansett, jeg er helt uten de plagene denne gangen, derfor tror jeg dette svangerskapet virker så mye bedre :)

Jeg kjøpte Avent sin sterilisator denne uken, den som skal stå i mikroen i 2 minutter - har du prøvd den? Kokte flaskene forrige gang, så dette har jeg aldri prøvd..

Hvordan har dagen din vært da??

Skrevet

Skjønner det, da får vi ta det seinere!! Viktig at du har med deg han nå som det begynner å nærme seg slutten, syns iallefall det er deilig de gangene Christian har sjanse til å være med så han også hører hva de sier og sånn.

Tror også det skjer noe etter 30 uke og utover. Har blitt litt annerledes de siste ukene. Det går så utrolig opp og ned. Noen dager går det kjempefint og andre dager er sååå tunge. Men igår ringte Vik og sa jeg hadde vekst på dette gbs- greiene og jeg måtte inn i går kveld og undersøke litt, ctg og sånn, hadde 1 på proteiner og det høyeste bt jeg noen gang har hatt i mitt liv. 140/95. Men blodprøvene var fine og viste ikke antydning til svangerskapsforgifning, og bt gikk også ned litt, og på den neste urinprøven var det ikke protein.... så jeg fikk resept på antibiotika, eg behandler de ikke dette her når det er etter 34. uke, for da gjør det ikke noe om fødselen starter (er visst det som er faren, at den stafylikokkbakt eller hva den heter kan utløse rier) men fordi den ble påvist i urinen også må den behandles for urinveisinfeksjon er enda en fare for at fødselen skal starte og forresten er det fare for at nyrene kan bli skaldet mente de. Hmm, har ikke begynt med de enda. Har ikke lyst til å ta antibiotika nå å få fordøyelsesproblemer i tilegg til andre plager. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.

Jeg har timer hver mandag nå framover. Da er Aud Askevold der, og henne vil jeg gjerne gå til, iallefall ikke en annen hver gang, og torsdag og fredag er det ingen faste sa de.

Har ikke kjøpt noen sterilisator, har ammet alle og kun gitt litt te av og til hvis de har hatt vondt i magen, og de få flaskene har jeg kokt. Så jeg har ikke noe erfaring med det...sorry.

Åssen er det med deg, svimler du enda? Må være ubehagelig. Men godt du får mye søvn, det er sikkert det beste du kan gjøre. Jeg sover heldigvis også stort sett godt. Igår sovnet jeg før ni, var helt pumpa, men det gikk nokså i ett hele dagen. I dag har jeg så regelmessige kynnere igjen, det er litt slitsomt. 5-6 min imellom, også skikkelig vondt nederst i magen, så går det ned i rumpa og lårene. Merkelige greier. Har følelsen av at alt er normalt med tvillinger. Blir ikke forskrekka over noen ting lenger. Hehe. Tror ikke jeg drar på sykehuset før jeg bader i fostervann!!! For DET kan selv ikke med tvillinger være en hverdagslig sak, eller????? Må bare le. Er litt vittig dette her. Men nå er det uansett ikke lenge igjen, og det er sååå rart. Vi snakkes.

Skrevet

hallo !

slenger meg med her jeg... jeg har nettopp logget meg på, og "falt" for praten deres :) jeg har termin 27.2, og syns også at dette ikke er det helt store...

sliter med nattesøvn, rastløselegger, vann i armer og bein, fingrer som prikker og blir borte, hemorider, sure oppstøt osv osv....

en ting er å gå høygravid i så lang tid, en annen er alt anna faenskap som følger med...

lurer litt på hva dere andre som er her inne skal gjøre når det gjelder fødsel. Går de fleste for ks ? jeg har ei som ligger riktig veien, og ei som ligger i sete med hode opp. Men sitat lege (manlig) det er jo bare å gå inn å snu den andre når den første har kommet ut.... hvordan er det med andre når det gjelder dette ?

jeg er også slik at jeg går rundt å hater alt og alle i perioder, og kan ikke fatte at jeg skal holde ut til slutten/midten av februar... Humøret er overhode ikke stabilt !

ønsker bare å få lufta litt følelser og tanker blandt folk som forstår :)

Skrevet

Vekst på gbs greiene...er det dette de kaller streptokokk B?? for det hadde visst jeg plenty av og må derfor få antibiotika hvis fødselen settes igang før uke 34. Men..synes å ha hørt at om det også vises på urinprøven så får man antibiotika med en gang?? merkelig, jeg har aldri hørt om denne bakterien før jeg ble gravid med tvillinger jeg...Men, synes du bør ta antibiotikaen, leste ett innlegg et annet sted om ei jente som mistet datteren sin (prematur) fordi hun hadde denne bakterien uten å vite om det...babyene har ikke immunforsvar til å takle den visstnok (uttaler meg ikke som ekspert her altså, kun ut fra egen lesing..)

Jeg husker ikke disse jordmødrene fra hverandre jeg, men tror jeg har kommet fram til at uansett hva som skjer så har jeg vel vært borti en av dem når fødselen endelig er der...for jeg har møtt mange av dem! Men, savner ei fast å gå til, litt enklere å slippe å forklare både det ene og det andre hver gang. Dessverre må jeg gå på fredagene om jeg skal få kjetil med meg, så jeg får holde ut de få gangene som er igjen.

Tenk - nå er du i uke....34?? Og - vet det ikke er en trøst, men 1 mnd til keisersnitt idag :) Det er 4 uker det....jeg har dobbelt så mange igjen jeg...så jeg er veldig misunnelig på deg skal vite!

Idag er formen dritt igjen, søvn er tydeligvis utrolig viktig for meg. Det har verket sånn i magen i natt og gitt meg en utrolig urolig søvn. Så har vi en liten gutt som våknet kl 0600...men, jeg sovnet igjen i 8-tiden og fikk meg et par timer ekstra. Tror jeg har snudd meg hvert 10.minutt for nå begynner virkelig den høyre hofta å bli sår!! Så, lite søvn betyr at jeg får en dag med svimling og styr...heldigvis regner det ute, og er skikkelig ligge-på-sofa dag, så det skal jeg gjøre med god samvittighet :)

Merkelige kynnere du har da....og ja, alt er visst normalt med tvillinger. Vi er visst blant de som kan ha kynnere uten at det får noen konsekvenser for åpningen, og det skal ifølge ekspertisen være bra da. Men, hvem bryr seg vel om det når man har det ubehagelig / vondt og vet at dette kan vare i 1 måned til!!!

Hei Canto :)

Bare koselig med flere på tråden her :) Du nærmer deg tydeligvis termin du også, men som resten av oss kan den ikke komme fort nok... når det gjelder fødselsmetode så velger jeg vaginalt så lenge ting ser ut som om det kan gå bra. Nå på forrige kontroll lå begge i hodeleie, men det antar jeg kan forsatt forandre seg. Er det noen av dere som vet det forresten? Med tvillinger, hvor sent i svangerskapet har de forsatt plass til å snu seg? Må jo begynne å bli trangt inni der etterhvert....

Alle vondtene viser seg tydelig nå mot slutten ja - og det er så synd, for da er man liksom allerede drittlei av å gå høygravid... Derfor er det godt med en slik side som dette - her kan vi spy ut eder og galle og klage ørene våre av - for her er det likestilte som gidder å høre på det. Merker at jeg klager ufattelig lite til mine omgivelser, fordi det er umulig for dem å sette seg inn i hvordan dette føles. De fleste har jo gått høygravide med en og husker de var litt lei....vel - dette er noe HELT annet! Så, jeg smiler og sier at alt går så bra, så løper jeg til pc'n, finner annikka og marikken og klager i vei :)

Ikke klarer jeg å finne navn heller!! Hvor vanskelig kan det være?? Men, så dere nyttårsbarnet som egentlig skulle vært jente ifølge 2 ultralyder? Ut kom en gutt....uff, skummelt å stole helt på dette, til tross for hinsides mange ultralyder! Må få det bekreftet på 3D på fredag tror jeg. To jentenavn som passer sammen og som passer med Oliver, hvor vanskelig kan det være for pokker?? :)

Sånn...da var min novelle ferdig for idag. Hvordan er deres dag??

Skrevet

Ja er streptokokk B. Jeg var inne på nettet og leste litt om det og sendte Chris rett til apoteket for å hente antibiotikaen. Shit, hørtes ikke bra ut, trodde bare det var en vennligsinnet bakterie som kanskje til og med kunne hjelpe meg til fødsel litt før 39 uke....hehe..nei da tar jeg de heller, vil ikke risikere noe. Har følt meg bedre de to siste dagene også, det kommer nok av tablettene, for jeg følte meg temmelige syk, hadde feber og følte meg elendig. Tablettene ser ut til å ha tatt streptokokkene i halsen også som jeg har hatt vondt lenge, så det var nok meget smart. Jeg har så lett for å tro at alt som er vondt eller ubehagelig har med sv.skapet og gjøre og tenker ikke på å gjøre noe med det, men er jo tåpelig og gå med infeksjoner i kroppen i tillegg til vondtene!!!

Med vanlig fødsel er det liksom annerledes, da har du jo aldri garanti for når og hvor og hvordan, men med planlagt ks, er sjansen spes med tvillinger så utrolig stor for at det ikke blir akkurat dette tidspunktet. Statistisk sett går man ikke til midten av 39 uke liksom...men hørte med noen venninner idag, og de sa at de alltid har kompetente leger i bakhånd som har vakt som de kan ringe til hvis det blir et akutt ks...så det skal nok gå bra..

Hva snuing angår, så har mine snudd seg omtrent hver uke helt til nå. En uke ligger begge med hodet ned, neste uke begge med hodet opp, og neste (forrige) en i hodeleie og en i sete, så det går opp og ned, bokstavelig talt. Men for å si det sånn, du merker det, uten tvil......

Søvn har alt og si, + litt til. Det merker jeg også. Sover stort sett veldig godt, selv om jeg har hatt vonde kynnere til langt på kveld, roer det seg til slutt, jeg sovner, våkner av og til av kontraksjonene men ligger ikke lenge våken, og det er jeg meget glad for. Men formen går veldig opp og ned, i forgårs grein jeg halve dagen. Følte meg fullstendig utslitt og fikk skikkelig panikk. Kjenner igjen det du skreiv, jeg forteller ingenting til andre, spyr alt i fanget på dere, stakkarer...

Helt enig, bare koselig med andre som er på tråden, for å si det sånn... kjempekoselig. Eneste jeg merker jeg ikke er særlig åpen for er hvis noen skulle komme inn her og begynne å holde moralprekener. Da hadde jeg blitt litt sur. hehe.. Stå på jenter, vi klarer litt til...

Skrevet

Hmm..skjønner ikke helt dette jeg, for du skal vel ha planlagt ks - så hvorfor må du gå på antibiotika når denne bakterien er i skjeden?? De kommer jo ikke ut den veien...Mulig at siden de har funnet den i urinprøven din at denne har krypt opp til blæra og da MÅ du få tatt knekken på den til tross for ks??

Hmm..så mye rart å lure på :)

Skrevet

Det var det jeg også hørte hele tida, og at etter 34 fullgåtte uker ble det ikke behandlet. Men nå sa de at fordi jeg hadde det i urinen kunne det trekke opp i nyrene og det kan også trekke opp til barna hvis jeg f.eks. begynner å få åpning eller vannet går. Og selv ved keisersnitt var det visst en viss fare...skjønner det ikke helt selv. Jeg fikk bare en telefon fra Vik og har ikke fått så veldig mye info. Skal jo til legen i morra tidlig så da kommer jeg til å forhøre meg nærmere. Er spennende dette her med oss, hæ?

Skrevet

God formiddag, hvordan gikk det idag? Fikk du spurt noe mer om denne teite streptokokk greiene? :)

Skrevet

Var hos Askevold idag, gudskjelov at det var henne, ellers tror jeg jeg hadde fått et hysterisk anfall. Kjenner henne jo godt fra før, og har full tillit til henne. Det hviste seg at tv 2 ikke har vokst noe de siste 11 dagene, hun fikk fikk til og med et mindre mål enn Steinsvåg sist gang. Fikk temmelig sjokk. Men Aud forklarte meget overbevisende at den lille ser fin ut foreløpig, og at hun klarer seg en uke til. Hun får for lite næring, det er ikke nok til å kunne vokse, men at hun har nok til å overleve og til å modnes. Og foreløpig er det viktig. Etter 36. uke er eneste hensikt at de skal legge på seg, så hvis de ikke gjør det, blir de hentet ut, men sålenge hun har kraft til å bevege seg har hun godt av en uke til, men hvis ikke hun har vokst til neste mandag, blir de hentet innen et par dager. Hvis hun har vokst litt, kanskje en uke seinere. 36 uker hadde selvf vært bra, men hvis ikke hun lille vokser mere, hadde jeg heller ikke hatt nerver til å vente lenger. da vil jeg heller ha de ute så jeg kan se at de har det bra. Litt ekkelt, men som sagt har jeg full tillit til Aud, og når hun sier det går bra, tror jeg på det. Så det var litt av en bombe. I det siste virket det som det gikk så bra, så jeg var jo heller redd for å skulle måtte gå for lenge...

Åssen er det med deg, åssen har din dag vært??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...