Gå til innhold

Dere som plasserer barnet forovervendt!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære trafikkpoliti!

Min gutt kaster opp når han plasseres bakovervendt. Vi kan kjøre 3min og vi har oppkast i hele bilen. Dette skjer ofte.

Heldigvis er det ikke ulovlig å plassere barn forovervendt.

Så la meg selv bestemme hva som er det beste for oss.

Skrevet

Herregud...er du ikke ferdig med det??

Hva faen er vitsen med dette evige maset??

Get a life....g-sus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Glemte å si at svaret var til HI.

Skrevet

Vi vet dette men ungen vår kan ikke sitte bakover når hun kaster opp med en gang vi har begynt å kjøre. Noe hun ikke gjør nå som vi har snudd setet.

Så forover er best for oss nå.

Skrevet

Kan vi ikke snart legge denne debatten dø engang for alle.... Har vært diskutert daglig i flere år her inne nå.....

Er ingen lov som sier noe om dette, så folk er fri til å gjøre akkurat som de vil!!!!!!!

Skrevet

Er også sinnsykt lei av dette temaet. Men det er alltid en bedreviten som skal legge inn et eller annet om dette.

Skrevet

Har absolutt ingenting med det å være bedreviten om noen ting som helst. Jeg fant bare et klipp/test som viser at skade på barnet blir betraktelig større med et forovervendt sete enn et bakovervendt. Skjønner ikke at det skal være så jævli vanskelig å skjønne for enkelte at det går ant å prøve f.eks bakovervendt i fremsetet om ikke annet. Men nei, da er det jo den jævlade airbaggen som blir problemet. Men faan, koble ut driten da sier jeg på et annet forum. Men nei, igjen er det et problem da enkelte/endel kanskje har en gammel bil bla. bla bla. så da er det for kostbart å koble den ut. Men for faan begynn å tenk da! Det blir jo mye mer kostbart om man skal være så uheldig å komme ut for en ulykke, det kan jo tross alt resultere i at barnet blir skadet for livet eller i verste fall dør. Herregud! Dekk setene med plastikk, setetrekk, pledd, hva som helst og la dem spy! Eller bare gjør det jævli enkelt å bare prøve med ungen bakovervendt i fremsetet. Kan jo bare være at ungen ikke liker at den ikke ser deg når dere kjører og at det er derfor den spyr!? Dette var et svar til alle! Og for å summere dette litt: Det jeg altså mener er at alle alternativer må prøves ut før man kan si at det ikke nytter, for det vet man ikke før man har prøvd! Og til opplysning: jeg sier ingenting for å være slem eller å rakke ned på noen, jeg bare sier det fordi jeg vil være til hjelp og opplyse folk om risikoen ved å plassere barnet forovervent hvis det skulle skje dere noe der ute i traffikken.

Skrevet

Dette blir for dumt. Dette er virkelig opp til hver enkelt og ikke ditt bord hva andre gjør!! Hvorfor du henger deg så jævlig opp i dette, skjønner jeg ikke. Og jeg tror denne debaten er ferdig og gått ut på dato for lenge siden.

Det anbefales at barn skal sitte bakovervendt til de er 3 år. Datteren min er 1,5 år nå og veldig lang for alderen. Jeg tør ikke tenke på hvor vondt hun hadde hatt etter en lang biltur hvis hun skulle sitte med bena oppover bakseteryggen så lenge, for ikke å snakke om at bena hennes dovner bort.Hvordan det skulle vært mulig å gjennomføre helt til hun er 3 år, skulle jeg gjerne hatt en forklaring på!

Det resulterer i gråt, sinne og håpløse bilturer!

Det er fordeler og ulemper med begge deler, så legg denne diskusjonen død, for det eneste vi kan være enige om her, er at vi ikke blir enige!!

Skrevet

Og en ting til; hvis du lar barnet ditt spy i timevis på en biltur, og synes det er greit bare du dekker til setene, så tenker du ikke mye på barnet skjønner jeg. Det grenser til mishandling å la barnet spy og spy. Ikke bare fordi det er en påkjenning fysisk, men også fordi lukten er heller lite delikat.

Hvor mange skift skal man ha med seg da? 20?

Jeg har foreldre 9 timer unna, og du mener vel ikke at barnet skal sitte å spy og være dårlig hele den tiden?

Tror du er gal jeg menneske!

Skrevet

Og dessuten hadde det talt til din fordel om linken du henviser til hadde virket..

Skrevet

For å gjøre en ting klart for deg din anonyme dritt, så spyr ikke ungen min i bilen! Og jeg har vanskelig for å tro at barna deres spyr konstant hele forbanna bilturen! Er det så forbanna vanskelig å prøve å sette det jævla setet i fremsetet da?

Skrevet

Og forresten, en liten ting til! Til dere masbøtter som gnåler om at vi må bli færdi med å diskutere dette. Jeg har ikke fått med meg at denne diskusjonen har vært oppe utallige ganger her inne jeg av den grunn at jeg sitter ikke så forbanna mye foran en kjedelig pc-skjerm når jeg mye heller vil og kan leke med verdens nydeligste barn.:) Her kommer det stadig vekk nye medlemmer som ikke vet at kari skrev om ditten i går og at ola skrev om datten i forrige uke. Dere får nå bare sitte å ergre dere over at den diskusjonen her kommer til stadighet dere da!

Skrevet

Du er patetisk. Gidder ikke diskutere med deg av en enkel grunn, og det er at du kaller meg anonyme dritt! Dette er VÅR avgjørelse og VÅRT valg. Du har da for faen ikke noe med hva andre gjør.

Og grunnen til at jeg er anonym er fordi her blir man halshugget hvis man ikke gjør det samme som andre fordi DERES måte er selvfølgelig riktig. Det blir bare for dumt!!

Skrevet

Du er sikkert passe opplagt om dagen når du er oppe kl 03.23 om morran, så den lekinga med dine barn, tror jeg er så som så.

Skrevet

Er du klar over hvor mye du øker sjansen for at barnet dør hvis det smeller og han/hun sitter i framsetet? Passe smart du.

Skrevet

Gutten min våkner ca kl.10.00 da har jeg 6 og en halv time søvn og det holder. Og dette er første gang på dritlenge at jeg har sittet opp så lenge, det er ikke noe jeg vanligvis gjør.

Skrevet

Skjelden det går så ille da smart ass! Men har du ungen forovervendt og kjører i 50 f. eks. så kan da en smell være nok.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget med å være så sint jeg da..

Vi har Julie forovervendt, og har hatt det en stund. Rett og slett fordi det er håpløst å ha henne bakovervendt når hun er så lang. Det lar seg ikke gjøre.

Hvordan kan hun sitte godt hvis hun har bena oppover hele tiden?

Det kan jo umulig være noe godt. Og jenta blir helt rebelsk også om hun må sitte bakovervendt, så det er mange grunner som taler imot.

Nå kjører vi lite bil da. Det er kun hvis det er sinnsykt kaldt, og butikken er 4 minutter unna med bil, og fartsgrensen er 50 km. Vi kjører jo lengre turer også, men ikke ofte.

Selvfølgelig kan det skje noe de gangene vi er ute å kjører, og det er mer enn fort nok hvis det smeller i 50 km, men nå er det jo en gang sånn at det er lovlig å ha dem forovervendt. Litt merkelig at dette er lov når det faktisk er så farlig som noen mener.

Men jeg er rimelig sikker på at det like farlig å gå til butikken med henne i vogna, for det er ikke gangvei her, og nå som det er så mye snø, så er det lett å miste styringen på bilen. Så jeg er mye reddere når vi går enn når vi kjører faktisk.

Jeg kjører ALLTID sakte og forsiktig nå vi er ute å kjører, nettopp fordi jeg ikke stoler på andre sjåfører. Det henger vel sammen med at jeg har vært i en skikkelig stygg kollisjon for noen år tilbake. Det verste var at jeg reddet livet fordi jeg IKKE hadde beltet på meg. (jeg bruker det nå.hele tiden!)

Så jeg tror det går mye på flaks/englevakt/tilfeldigheter eller kall det hva du vil.

Dette blir vi vel strengt tatt ikke enige om noen gang tror jeg..

Skrevet

Du skrev i en tråd at hun var 87 cm, når noen barn sitter bakovervendt til de er over 120 cm er hun neppe for lang :-) Det kan se ut som om det er ubehagelig med bøyde ben, men det er utrolig viktig å huske på at barn ikke er små voksene.

Litt om bøyde ben: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html

Jeg kan forstå de som har bilsyke eller totalt hysteriske barn, det gjelder neppe 9 av 10 barn under fire år i Norge :-) Derfor er det viktig å gjenta dette. Selv om jeg syntes hovedirnnlegger blir litt vel krass i sine innlegg lenger ned i tråden.

Skrevet

Uansett hvor sakte man kjører selv så vet man aldri hva slags andre idioter som er ute på veien. Man vet aldri hva som skjer bak neste sving, derfor er det viktig å ha barnet bakovervendt om de ikke blir fryktelig syke av det så klart.

Skrevet

Det som er totalt uforstående for min del, er at det er så mye fokus på dette her inne. Jeg har snakket med utallige mennesker som jobber med dette til dagelig,(nettopp fordi det faktisk bekymrer meg) og ingen av dem har sagt at dette er livsfarlig i forhold til å sitte bakovervendt.

Det andre som forundrer meg, er at dette er lovlig i Norge.

Hvorfor forbyr dem ikke dette hvis det er så livsfarlig som noen vil ha det til her inne?

Nr 3 og slett ikke minst er at jeg føler det nesten som et personangrep og ikke en diskusjon på generelt grunnlag. Sånn irriterer meg, og det kommer til et punkt hvor jeg ikke gidder å svare til slutt. (det jelder ikke deg "en mamma" for du er heldigvis konstruktiv i svarene dine)

Det er faktisk vi som foreldre som avgjør hva som er best for Julie, og ikke mennesker på dib.

Når det er sagt, så har jeg bestemt meg for å prøve henne bakovervendt igjen, da vi har sete som kan plasseres begge veier.

Vi har prøvd det før også. Hele grunnen til at dette ikke har nyttet, er at hun gir sterkt uttrykk for at dette er ubehagelig, og bilturen blir det rene vanvidd og mareritt:/

Skrevet

Takk for det, jeg prøver i hvert fall å være konstruktiv godt å se at jeg blir oppfattet slik :-) Mener ikke å kritisere noen.

Flott at dere vil prøve å snu igjen :-) Har dere speil i baksetet? Ofte kan det hjelpe å se mamma og pappa.

Skrevet

Ja det har vi hatt siden første biltur hjem fra sykehuset, og det er jo også beroligende for oss når vi ser henne.

Jeg skal ut å kjøre med henne i morgen, så det blir spennende å prøve igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...