Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 er nok i ammetåken enda for først nå går det opp for meg at sambo har bestilt tur til Koh Lanta i Thailand i 4 uker..oioioi..klarer vi dette?jenta vår er 3 uker i dag..hun vil være 2 1/2 mnd når vi drar. Hun er en baby som virker veldig fornøyd med livet så lenge hun får mat og kos, HS søster er informert om at vi drar,og hun skal ordne slik at jenta får 3 mnd vaksinen før vi reiser.. Hva syns dere? og gi meg gjerne tips om hva jeg bør vurdere/tenke over før vi drar..kjenner meg litt nervøs jeg! p.s: må selvfølgelig få med at vi har bestilt pakketur slik at vi ikke skal reise mye rundt, og bor på familievennlig hotell..
alvis Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Det er jo greit å reise nå mens du ammer, så trenger du ikke tenke på mat til den lille. Husk at du må drikke mye sånn at du ikke blir utorket og mister melken. Ellers er det jo bare å ikke ha babyen i solen. Kos dere masse. Det kommer å gå fint:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 ja, det er vel lettere for meg å bli syk enn babyen:o)jeg fullammer men har tenkt å se om hun tåler mme som "krisemat" på turen, har ogå tenkt å ta med sterilisator, er det nødvendig tror du? hvor mye varme tåler en baby da?de skal jo ikke bli overopphetet heller..må innrømme at det blir godt med ferie fra hverdagsmas alene med sambo og jenta vår:o)
Modenmamma40 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Nå er jeg den litt skeptiske typen så jeg hadde nok ikke ville ha reist pga varme, sykdommer, lang flytur osv osv. Synes det er tryggest hjemme jeg med så små. Blir jo også veldig miljøskifte for så små. Nye omgivelser, nye lyder, ny temperatur, kanskjev ondt i de små ørene sine på flyet. Selv synes jeg de små skal ha ro og venne seg til livet her hjemme. Er masse nytt for dem å bearbeide bare det. Dere blir jo også forandret. Litt stressede da alt er nytt for dere også, får andre rutiner enn hjemme osv. Tror babyer kan bli urolig av sånt. Jeg ville aldri ha reist så langt med ett så lite barn. Men venter på pepper nå. Er kansje bare jeg som er for redd. Bor jo og fødes barn der nede kan man jo si, men det er tross alt stabilt for de. Det er deres hjem og hjemland.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 min hs anbefalte ikke ¨reise til så varme strøk før ungen hva 4 år..det er så anna bakterieflora der..og varmen er kjempeskummel.. men det går sikker bra..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 vel, du får ikke pepper av meg(HI))Takk for svar. jeg skjønner godt at du(modenmamma40) er skeptisk..derfor tar jeg i mot alle gode råd, tro meg;dette er veldig gjennomtenkt. Først sjekket vi hvordan babyen vår har det i verden, så sjekket jeg Reiseklinikken sine sider på nettet hvor det sto at Thailand var en av de få stedene de anbefalte med de små, så snakket vi med HS da hun var på hjemmebesøk, i dag snakket vi med venninner som studerer medisin på siste året..phu!vil liksom gjøre dette riktig;o)Jeg er bare bekymret for varmen,og vil nok ha henne i nærheten av hotellrmmet på dagen og har ikke tenkt til å ha henne i solen i det hele tatt..vi vil bare bort og slappe av samtidig som vi er veldig glad i å reise, så tror jeg og sambo vil være mer avslappet i varmen.
Modenmamma40 Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Ja går sikkert fint. Og så fint at du har sjekket med så mange oppegående fagfolk før dere tok avgjørelsen. Men som sagt så er nok jeg av den overforsiktige typen da.God tur.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg hadde nok ikke tatt den sjansen, men vi er alle forskjellig. Hvorfor reise til slike tropiske strøk med en baby, å enda værre en veldig liten baby? Når datteren min var på den alderen var det nok stress å dra henne med på et handle senter. Jeg har selv vært i thailand flere ganger, å en sliter virkelig med varmen. Å vi voksne regulerer no tempraturen selv. Å det å reise rundt i tillegg! Huff. Leger og Hs anbefaller ikke å ta med barn på under 5år til slike plasser. Det går helt sikker fint, men tror det blir mer stress enn avslappning. Hva gjør en når må sitter på hin siden av verden å det skulle ske noe? De har jo leger og slikt, men... Stakkars lille babyen, tenker jeg:(
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Rett og slett egoistisk!!! Kan tids nok reise på ferie, hvor faktisk barne kan ha glede av det også! Snakk om barnemisshanling!!!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Hei. Så heldige dere er ,kjenner jeg blir helt misunnelig.Jeg tror dere kommer til og få en kjempefin tur. Jeg tror det kommer til og gå kjempe bra med babyen deres ,siden dere skal være der så lenge,så bruker den bare et par dager på og bli vandt til varmen(det er jo varmt her hjemme om sommeren også,babyene takler jo det helt fint.).Bare pass på og smør den lille med høy solfaktor hele tiden,og amm mye evntuelt gi den lille sukkervann som tørsteslukker.Men bare drikk vann fra flasker,vann fra springen er ikke rent.Har selv bodd i Thailand og jobbet på barnehjem der,så har ganske stor erfaring med det.Så er det noe mere du lurer på ,så bare spør i vei ,så skal jeg svare så godt jeg kan..)Det at hs og leger ikke anbefaler og dra dit før 5 år er bare TULL. Ha en kjempe fin tur og kos dere masse:)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Anonym ,fy F for en dust du er,vist du mener at det er barnemishandling så må du jo være noe alvolig galt med deg.Hva vet du om at barnet har glede av det eller ikke?Kjenner du det barnet? Lattelig..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Jeg hadde aldri reist, mens babyen min var så liten. Synes det er egoistisk ja, men alle er forskjellige. Må også kommentere den ene kommentaren jeg leste... Det er betraktelig varmere i Thailand enn her i Norge på sommeren! Men nå som du først reiser... En selvfølge: Solkrem med HØY faktor, sitt alltid i skyggen, ha en solhatt, tenk på babyen og dens behov når dere planlegger evnt.utflukter! Antibakterielle våtservietter er greit og ha med. Ikke alltid like rent over alt. Håndhygiene er viktig. Spesiellt der nede! Ta med talkum pudder. Greit og ta i valkene rundt halsen, og andre steder det kan bli klamt og litt fuktig. En god salve mot såre stumper er godt og ha. Du vet ikke hvordan babyen din vil reagere på bleier du får der nede. En vannavstøtende stellesalve er også greit. Er sikker ikke alle steder du vil stelle, og da kan det kanskje gå "et par timer" for mye før du får skiftet. Råder deg til og holde deg unna: Kjøtt som blir solgt i disse trallene på gaten, og blir grillet foran deg er greit. Men hold deg unna disse "grønnsaksblandingene", og slike ting. Er ofte det har ligget i mange timer, og det ligger jo i varmen... Selv blitt matforgiftet av slik mat, og ble liggende på sykehuset i noen dager. Hold deg unna dyr der nede. Mange møkkete dyr med lopper og andre ting man ikke vil at et spedbarn skal få på seg. Hold deg unna vann fra springen. Kjøp alltid vann fra butikken, og sjekk at forseglingen er i orden. Finnes steder hvor de bruker gamle flasker, fyller på med vann, og håper at kunden ikke merker det, for og tjene penger. Air condition er digg, men vær litt obs på styrke, og hvor du sitter i forhold. Mange voksne mennesker som kommer hjem fra syden, og andre steder som er potte forkjølet pga. heavy bruk av A.C (blir jo trekk), og det er nok ikke anderledes for spedbarn. Drikk mye vann, og pass på deg selv! Gi gjerne babyen litt vann med teskje ETTER amming. Viktigste er at den får nok morsmelk/næring, og ikke blir mett på vann. Og for guds skyld, pass godt på barnet ditt. Ikke la den være uten oppsyn! Bruk huet, og kom brun og smilende tilbake. God tur!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Det er ikke så mye varmere en på det varmeste her hjemme om sommeren.Des,jan er de kaldeste mnd der nede med temp ned i 17 grader,april er den varmeste med ca 35-42 grader.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 pga anonym 21.14 ble jeg litt lei meg, og tenkte at jeg ikke ville lese flere svar..men nå er jeg glad for å ha gjort det for her var det jo masse gode råd!!jeg har reist mye selv(i afrika)men ikke i thailand, sambo har vært der flere ganger,men han bekymrer seg ikke. Jeg skal følge rådene deres, jeg har tenkt å kose meg i skyggen med babyen min og skal være ekstremt forsiktig:o)har vært matforgiftet før og har Virkelig ikke lyst til å oppleve det igjen. Varmen bekymrer meg mest,men vi kommer nok til å ta det sakte og rolig slik at vi etterhvert blir litt vant med klimaet. Blir såå glad når det er noen her på Dib med gode råd-takk:o)
Bippe77 Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Ser her at mange nevner høy faktor... men man skal jo egentlig ikke smøre så små barn har jeg hørt, men selvfølgelig så må man... men vet du hva? Kjøp sånn UV-drakt, da slipper du mye av smøringen! Bestillt fra Australia selv... de er helt superredde for sola der nede, så den skal være bra! Ikke så dyrt heller.. og de sender fort! Søk på Sting Ray så får du opp en bra side! Eller så kan det være kjekt å ha med noe mot dehydrering... og tenk på at du kan får Brystbetennelse med kaldt vann og varmen hvis du bader... jeg har hatt det her hjemme.. har tatt kosttilskuddet lecitin som forebygger.. kanskje det er noe å tenke på? Tørk puppene fort ihvertfall! Vi reiser til Thailand i Februar vi da.. da er lillegutt her 6 mnd.. bare positivt tenker jeg.. Thailand er trygt.. og barnet får masse tid sammen med foreldrene som er avslappet! Har faktisk hørt flere helsesøstre si til andre at turen dit var godt for deres barn! Men skjønner at folk er negative også da... men er farlig å gå over gata her hjemme også...
dårlig ånde Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 for et fantastisk bra råd, stine1977! jeg skal løpe og bestille, he he. er ikke HI men jeg skal til Cuba med lillemann 4mnd og jeg har vært SVÆRT bekymret for solen... noen som vet noe om hvilke solkremer som holder hva den lover når det gjelder beskyttelse OG ikke er full av giftige stoffer???
Bippe77 Skrevet 7. januar 2008 #17 Skrevet 7. januar 2008 vi har en mamma i bhg som er hudpleier.. hun bruker kun clarins solkrem på sin sønn... har prøvd den selv og liker den, så tenkte jeg skulle kjøpe den på taxfree til lillegutt...
supermamma til 2 tette Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 Anonym 21:14 Det kan da ikke være seriøst??? Hvorfor skal dette være barnemishandling? Babyen har det sannsynligvis helt supert så lenge den får mat, søvn og kos!!! Og ikke minst opplagte og fornøyde foreldre!! Syns HI skal glede seg til en fantastisk ferie, supert at noen er tøffe nok til å gjøre slike ting, så kan vi litt mer nølende skjønne at det faktisk ikke er noe problem ;-)
dårlig ånde Skrevet 7. januar 2008 #19 Skrevet 7. januar 2008 så flott da, jeg bruker clarins til vanlig også. (de tester ikke på dyr heller, dobbel glede). men du stine, når vi er så godt i gang: jeg har vært på stingray sine sider og svingt meg med visakortet, bestilt er 1 soldrakt, 1 romper og en liten caps(lillemann blir fin nå, he he), helt uten å sjekke hva den australske dollaren er og uten å sjekke hva leveringstid til norge er ... gikk litt over styr her. hvor lang tid tok det før du fikk det du hadde bestilt?? hvis du har fått det enda da.
Bippe77 Skrevet 7. januar 2008 #20 Skrevet 7. januar 2008 Husker ikke akkurat, men tror det tok mellom 1 og 2 uker... ble overrasket over hvor fort det kom nemlig... husker ikke hva australiadollar står i nå jeg heller... men tror ikke det er så mye... jeg bestillte den blå til min lillgutt.. ille fin! Veninna mi bestillte den turkise.. ille fin den også!
dårlig ånde Skrevet 7. januar 2008 #22 Skrevet 7. januar 2008 takktakk! da tror jeg det skal gå i orden med både pengan og ferien!
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 7. januar 2008 #23 Skrevet 7. januar 2008 Vi skal reise neste mandag :-) Jeg gruer meg kun på flyturen. Ikke lett med en aktiv 8mnd gammel gutt :-/ Du har fått så mange tips at jeg ikke nevner de om igjen... Ville bare ønske dere en god tur og kos dere masse
Bippe77 Skrevet 7. januar 2008 #24 Skrevet 7. januar 2008 gleder meg jeg nå!!! Hi hi, fikk bekreftet babycot her om dagen også... så nå blir det bra!!! Begynner å planlegge neste tur nå vi... hi hi, før vi er ferdig med thailand liksom!!! Cruise blir neste tur!!! Så får vi håpe lillegutt her blir like glad i å reise som oss voksne!! Krysser fingrene for det!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #25 Skrevet 7. januar 2008 Vi reiser til Thailand 1.feb med lillejenta som da vil være 4 mnd gammel. Litt større enn deres (HI) er hun jo blitt, men stort sett de samme utfordringene likevel. HS og barnelegen er bare positive og sier at så lenge hun fullammes og vi er ansvarlige for fornuftige foreldre så kommer det til å gå sååå fint. Det eneste stedet vi har fått kritikk var på vaksinekontoret, de var helt hysteriske og formelig kastet seg over oss fra det øyeblikket vi kom inn av døra. Det var bare samboern min som skulle ha vaksine (jeg har tatt de vaksinene jeg trenger fra før). Det var ingen spørsmål om hvor i Thailand vi skulle, om vi hadde forberedt oss godt eller ikke, de bare haglet over oss om hvor faaaarlig det var for barn under 7 år å reise dit. Ble skikkelig irritert og syntes det var frekt. De hadde jo godt kunnet komme med råd og sånt, men på en ordentlig måte.... Vi har forberedt oss meget godt, lest og snakket med andre som har reist med små barn. Alle vi har snakket med og hørt om som har vært i Thailand har bare gode erfaringer og har hatt det kjempefint! Til deg/dere som er veldig skeptiske til dette og mener det er mye styr for barnet, egoistisk etc: Ja, det er en veldig lang reise, ingen tvil om det. Men vi har bestilt babyseng ombord og flyr direkte uten mellomlanding kommer ellers til å gjøre reisen så komfortabel for mini som mulig. De fleste barn sover dessuten mye på flytur, så vi håper og tror at selve reisen kommer til å gå greit for hennes del. Når det gjelder egosime/reising så vil jeg framheve at det er minst like mye for hennes skyld at vi velger å reise akkurat nå. Noen ulemper blir det med å venne seg til nytt klima, varmen, døgnrytme etc. MEN! Til gjengjeld så får hun i hele 4 uker ha begge foreldrene sine til rådighet hele tiden. Ingen av oss trenger å bruke tid på husarbeid, handleturer, klesvask eller matlaging. Vi kan leke og kose med vesla hele dagene. Og hun får en hel måned fri fra voksiposer og av og påkledning av masse tøy. Kan vel stort sett ligge og sprelle i nettoen i skyggen eller ha på en liten trøye. Vi legger opp turen helt etter hennes premisser, har ingen planer om noen særlige utflukter utover kanskje en tur til sommerfuglparken hvis det lar seg gjøre. Vi har bestilt rom på et stort hotell med høy standard, frokost inkludert og bassenger. Ellers skal turen brukes til samvær og avslapping og god mat (som ingen av oss har stått og laget). Ingen natterangling, karaokebar og speedbåtkjøring med andre ord.... Vi har forresten også vurdert sånn uv drakt, men har valgt å la være å kjøpe det pga vi tror det blir for varmt og klamt for henne å ha den på. Holder henne heller i skyggen. Men for større barn som ikke lar seg holde i skyggen hele tiden eller til land hvor det ikke er så klamt som i Thailand er sikkert uv drakt lurt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå