Gå til innhold

Hva er en ung mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for ei stund siden om at det var babyboom hos svært unge mødre i Hollywood - da var det stjerner på 22-26 som var nevnt... ble litt paff egentlig, jeg ble gravid med eldsta da jeg var 23, og som 27-åring var jeg tobarnsmor... er dette ungt? Jeg har liksom aldri sett på meg selv som en "ung mor" som fikk barn veldig tidlig...

ps: vet at landsgjennomsnittet for førstegangsfødende i Norge er ca 29 år, men likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja,..15-20år ser jeg som ung mor.

Skrevet

Jeg var 17 når jeg ble gravid med Tarzan, og 18 når han ble født.

Men søstern min derimot blir 19 år i Mai og har en på 15 mnd og ei på 3 uker!

Skrevet

Jeg syns under 20 er veldig ungt og under 22 er ungt.

Skrevet

Jeg ser på unge mødre når man får barn før 22...kanskje eegntlig før 20 også. Ekstremt unge er de som får ved 16 17 årsalder

Skrevet

jeg ble gravid som 16 åring, fikk han da jeg var 17, han er nå 16, nr 2 er 14, nr 3 er 9 og snuppa er 11 mnd ,o)

Skrevet

Enig med Spetakkel (som vaaaanlig). VELDIG ungt er under 20, ungt er under 22.

Skrevet

Jeg synes under 20 er veldig ungt, og under 25 er ungt.

Lurer forøvrig på hvordan det er ift utdannelse - dere som fikk barn før fylte 20 år, drev dere med utdannelse?

Skrevet

For mg er en ''ung mor'' under 20, over 20 blir helt vanlig, 35 er man en ''eldremor''!

Skrevet

Under 20 mener jeg.

Forøvrig solstråle69, utdannelse og barn er ikke noe problem. Det var lettere for meg da jeg var student med barn enn da jeg gikk ut i jobb med barn. Som student styrte jeg dagen i stor grad selv, så ved sykdom el, så lot det seg lett ordne.

=)

Skrevet

Jeg følte meg osm en realtivt ung mor da jeg fikk eldstemann som 21 åring, menikke sånn veldig ung. Var 3 barnsmor i en alder av 26 år og det var det faktisk mange flere som har reagert på enn at jeg hadde en unge som 21 åring, hehe...

Skrevet

nå har vi hatt mang ung/gammel mor diskusjoner her inne...

en mor regnes vel ikke i alder?

en ung mor er vel hun som ikke er voksen nok til å ta ansvarlige avgjørelser for seg og barnet...kan like gjerne være ei på 15 som ei på 35!!

ei hønemor er ei som måå ha ting under kontroll...

ei overbeskyttende mor er hun som ikke tør la barnet gjøre noe...

ei gammel mor er hun som er som ei "kjerring" i oppførsel...hehe....

Skrevet

Det tror jeg så gjerne, Olga-Borghild - er heller ikke det jeg mener. Men jeg opplevde ikke mange gravide eller med barn da jeg tok utdannelsen min. Derfor lurer jeg på om det er en sammenheng, at de som tar utdannelse venter lenger med barn enn de som ikke gjør det?

Skrevet

har du lest hovedinnlegget mitt, Mjo-83? Jeg har ikke prøvd å starte en ung-gammel-mor-debatt, dem er det nok av her inne. Jeg refererte til en sak jeg leste i media, og mine egne følelser, og lurte på hvordan andre så på dette. Jeg har ikke følt meg som en ung mor, og ble litt paff da tabloidene definerte "ung mor" som under 26... Lurte altså på om noen andre hadde stussa litt på dette.

Skrevet

jo jeg leste hovedinnlegget...og nettop derfor svarte jeg som jeg gjorde....

se på hvem de betegner som unge mødre i hollywood.....britney, nicole ett eller annet hva hun nå heter ++++ se på hvordan de har levd livet sitt frem til dagen de ble gravid...og tydeligvis fortsetter både gjennom gravitiditet og etterpå.....de drikker, spiser ikke...bruker dop når barnet er kommet til osv osv...kunne fortsatt i d uendelige.....

men er det kansje slik oppførsel mediene refererer til når de sier at de er unge mødre...? for de oppfører seg jo som fjortiser!!

og siste': gjennomsnitts alder på førstgangs fødende i norge er 30!!! år....da nytter det ikke om flertallig av oss på dette forumet ikke var 30år ved første graviditet...

Skrevet

Media er jo litt sære da ka-ping, der er man også f.eks høygravid fra man er ca 4-5 mnd på vei og har lagt på seg enormt mye om man er så syndig å gå opp mer enn 10 kg, hehe....

Skrevet

Jeg var selv ikke fylt 21 år da jeg ble mor, og var nok egentlig en ung mor selv om jeg ikke følte det sånn selv på den tiden. ;o) Under 23 er ung mor syns jeg nå. Tok utdanning etter jeg fikk barn (både jeg og mannen min), og fikk en planlagt nr 2 når jeg var 28. (siste var til solstråle ang utdanning og barn).

Skrevet

Kanskje de som får barn venter litt til med utdannelsen? Det er ikke alle som hva de vil gjøre videre etter videregående, tross alt. Mange jobber eller får barn før de kommer seg i gang med studier.

Jeg så hva du egentlig mente, det lå mellom linjene og det synes jeg virket veldig fordumsfullt. Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det du egentlig vil si er at unge mødre ikke tar seg en "skikkelig" utdannelse? Eller hvis man får barn tidlig så dropper man den helt?

Og en av grunnene til at antallet ufrivillig barnløse har økt de siste årene er nettopp det du sier. Kvinner tar lang utdannelse, vil jobbe, reise, finne den rette og den dagen de vil få barn så sliter de, fordi de ventet for lenge.

Så er det noe å lure på egentlig? Støtt og stadig oppslag i avisen om det og leger fra Danmark forteller om alle parene i 40-årene som kommer ned dit for å ta ivf.

Kanskje, hvis alt ligger til rette for det, så kan det være lettere på mange måter og få barn før man setter i gang med hele maskineriet? ;-)

Skrevet

Jeg antar det er dette som er grunnen (umodenhet blant nevnt stjerner), men det var flere av dem som er nevnt som ikke har utmerket seg noe særlig som umodne heller. Det som var hovedtråden i artikkelen jeg leste var at de var unge av alder - altså under 26. Og som du selv nevner (OG som jeg skrev i hovedinnlegget): gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er tett oppunder 30 år, altså skal jeg jo ha vært en ung mor i alder pr. definisjon... (kilde. ssb: http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2007-04-19-04.html)

Skrevet

haha ja den er litt fin, Alva - "høygravide Angelina Jolie, som venter barn om 6mnd" holdt på å le meg ihjel da jeg så den tynne flisa med en liten bul under designerkjolen :P

Skrevet

Jeg kombinerer barn og utdanning, vet om mange andre som gjør det samme som fikk barn når de var rundt 20 år +/- noen år.

Skrevet

Solstråle69: det kjem kanskje meir ant på kva utdannelse du velger. Då eg gjekk på sjukepleien så hadde fleirtallet barn fra før eller fekk barn under utdanninga. Eg og eit par til var i kraftig mindretall som barnlause. I den utdanninga eg tar no er det ekstremt få med barn.

Angående ung mor. Det er like mykje korleis ein kjenner seg. Eg er 27år og fekk min første i 2007. Eg ser på meg sjølv som ung, då eg er i eit "ungt" studentmiljø og det er lite familieliv rundt meg. I forhold til vennane mine heime på bygda så er eg ei moden mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...