Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #26 Skrevet 5. januar 2008 Nei, men i følge resonnementet overfor er det det. Fordi mennesket er naturskapt og alt mennesket videre skaper og gjør dermed er naturlig.
NoDoubt Skrevet 5. januar 2008 #27 Skrevet 5. januar 2008 Jeg syns det er morsomt:-) Kunne vært kjekt å møtt deg med barna dine og mine med en skål med sjokolade og sett hvem som var mest veloppdratte:-)
Julie Angelica:) Skrevet 5. januar 2008 #28 Skrevet 5. januar 2008 Denne diskusjonen går strengt tatt over grensene her nå. Er det ikke bare å akseptere at noen gir ungene søtsaker og andre ikke? Det må da jammen være opp til hver enkelt? Ingen som har noe som helst med om Julie får kake til burdagen sin og sjokolade på lørdager. Like lite som jeg har noe med at andre velger å la være å gi det til barna sine!
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #31 Skrevet 5. januar 2008 Tror du det er noen som ikke har skjønt det, 'a?
Gjest Skrevet 5. januar 2008 #32 Skrevet 5. januar 2008 Takk for oppskriften - men den trengte jeg saktens ikke.
Scorpiogi Skrevet 5. januar 2008 #33 Skrevet 5. januar 2008 hehe, jeg sa ikke at kaker er naturlige. Ordet var vel naturskapt? Å ta livet er jo forsåvidtnaturskapt, kanskje tilogmed naturlig. Ordet naturlig er ikke synonymt med godt eller bra eller riktig. Naturlig kan av og til være både grusomt og riktig. Det er naturlig for en løve å ta livet til en zebra, eller for en fuglemor å frastøte barnet sitt. Eller for en gris å ta livet av en svakelig grisunge. Naturlig nok, men vakkert? Eller særlig akseptabelt for mennesker flest? Neppe... Men det er naturlig for mennesker å være utstyrt med evnen til å tenke rett og galt, og også like naturlig å mangle den evnen.. Det burde jo vises i nyhetsbildet...
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 5. januar 2008 #34 Skrevet 5. januar 2008 Dere tar helt feil!Når ble det naturlig for et pattedyr å ta livet av avkommet sitt? Men å jakte på godsaker derimot har alltid vært en naturlig del av det å overleve.
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #35 Skrevet 5. januar 2008 Hvilke grenser? Det er en lingvistisk debatt, og jeg finner den interessant om enn til dels revnende usaklig.
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #37 Skrevet 5. januar 2008 Så da er alt naturlig? Ja, det var jo en finfin definisjon, da kommer man langt med begrepet "naturlig forhold til." =)
NoDoubt Skrevet 5. januar 2008 #38 Skrevet 5. januar 2008 Siden det er mest naturlig å sove på natten så får jeg gjøre det nå:-)
Scorpiogi Skrevet 5. januar 2008 #40 Skrevet 5. januar 2008 I tilfelle du ikke merket det <<--<-<-: Jeg definerte ikke, jeg filosoferte, eller uttrykte min mening om du vil... Naturlig nok! )
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #41 Skrevet 5. januar 2008 Mhm, og om du uttrykker en mening om hva et ord innebærer er det jo slett ikke det samme som å definere det.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 5. januar 2008 #42 Skrevet 5. januar 2008 Så du drikker aldri brus, vasker deg med såpe, vanner stueplantene dine, vasker tregulvet ditt.....
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #43 Skrevet 5. januar 2008 Hva i alle dager har det med saken å gjøre?
Scorpiogi Skrevet 5. januar 2008 #44 Skrevet 5. januar 2008 ja....!? Enkelte ganger blir det jo en del merkelige diskusjoner av ting(eller ord), kan da ikke være noe galt i å tenke litt over det. Men er jo litt pussig å sammenligne et barns naturlige forhold til kaker med en mors trang til å ta livet av sitt barn? (forøvrig er det jo sykt det da, påstår ikke noe annet...) Syns ikke kaker har noe med mord å gjøre..
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 5. januar 2008 #45 Skrevet 5. januar 2008 Såpe er da ikke naturlig for kroppen.....
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #46 Skrevet 5. januar 2008 Rent lingvistisk så blir det vel slik at om ordet "naturlig" skal omfatte alt, fordi alt i bunn og grunn er fra naturen - så omfatter det også alle avvik fra normalen, derunder både barnedrap og andre mindre populære aktiviteter. Poenget mitt er jo bare at ordet naturlig vanligvis ikke brukes slik, og at om man bruker det slik blir det meningsløst, for da er naturlig synonymt med "alt." Og et naturlig forhold til ting, som folk gnåler mye om her inne, blir alle forhold til ting. Jeg savner fremdeles at noen forklarer hva som er et "naturlig forhold til" kaker og alkohol - to ting hvor begrepet gjerne fremkommer - og definerer hvorfor det er det.
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #47 Skrevet 5. januar 2008 Nei, ikke i noen større grad enn kaker er det for magen. Hva så? Jeg har vel ikke akkurat gitt uttrykk for at jeg er mer naturlig enn noen andre, jeg bare poengterer en idiotisk begrepsbruk som er fremtredende her - nemlig uttrykket "et naturlig forhold til."
Tally Skrevet 5. januar 2008 #48 Skrevet 5. januar 2008 Muligens burde "et naturlig forhold til sukker" byttes ut med "et sunt forhold til sukker"??
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2008 #50 Skrevet 5. januar 2008 Ja, gjerne det. Da får man selvsagt en evig debatt om hva som er sunt, men det er i det minste et mer fleksibelt begrep enn naturlig. Skjønt jeg er sikker på at både jeg og "slemme dere som ikke gir kidsa kake på ettårsdagen"-damene mener ungene våre har et sunt forhold til f.eks sukker. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå