Gå til innhold

Naturlig:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, men i følge resonnementet overfor er det det. Fordi mennesket er naturskapt og alt mennesket videre skaper og gjør dermed er naturlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er morsomt:-) Kunne vært kjekt å møtt deg med barna dine og mine med en skål med sjokolade og sett hvem som var mest veloppdratte:-)

Skrevet

Denne diskusjonen går strengt tatt over grensene her nå.

Er det ikke bare å akseptere at noen gir ungene søtsaker og andre ikke?

Det må da jammen være opp til hver enkelt?

Ingen som har noe som helst med om Julie får kake til burdagen sin og sjokolade på lørdager. Like lite som jeg har noe med at andre velger å la være å gi det til barna sine!

Skrevet

Tror du det er noen som ikke har skjønt det, 'a?

Skrevet

Takk for oppskriften - men den trengte jeg saktens ikke.

Skrevet

hehe, jeg sa ikke at kaker er naturlige. Ordet var vel naturskapt? Å ta livet er jo forsåvidtnaturskapt, kanskje tilogmed naturlig. Ordet naturlig er ikke synonymt med godt eller bra eller riktig. Naturlig kan av og til være både grusomt og riktig. Det er naturlig for en løve å ta livet til en zebra, eller for en fuglemor å frastøte barnet sitt. Eller for en gris å ta livet av en svakelig grisunge. Naturlig nok, men vakkert? Eller særlig akseptabelt for mennesker flest? Neppe... Men det er naturlig for mennesker å være utstyrt med evnen til å tenke rett og galt, og også like naturlig å mangle den evnen.. Det burde jo vises i nyhetsbildet...

Skrevet

Dere tar helt feil!Når ble det naturlig for et pattedyr å ta livet av avkommet sitt? Men å jakte på godsaker derimot har alltid vært en naturlig del av det å overleve.

Skrevet

Hvilke grenser? Det er en lingvistisk debatt, og jeg finner den interessant om enn til dels revnende usaklig.

Skrevet

Så da er alt naturlig? Ja, det var jo en finfin definisjon, da kommer man langt med begrepet "naturlig forhold til." =)

Skrevet

Siden det er mest naturlig å sove på natten så får jeg gjøre det nå:-)

Skrevet

I tilfelle du ikke merket det <<--<-<-: Jeg definerte ikke, jeg filosoferte, eller uttrykte min mening om du vil... Naturlig nok! :o)

Skrevet

Mhm, og om du uttrykker en mening om hva et ord innebærer er det jo slett ikke det samme som å definere det.

Skrevet

Så du drikker aldri brus, vasker deg med såpe, vanner stueplantene dine, vasker tregulvet ditt.....

Skrevet

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Skrevet

ja....!?

Enkelte ganger blir det jo en del merkelige diskusjoner av ting(eller ord), kan da ikke være noe galt i å tenke litt over det. Men er jo litt pussig å sammenligne et barns naturlige forhold til kaker med en mors trang til å ta livet av sitt barn? (forøvrig er det jo sykt det da, påstår ikke noe annet...) Syns ikke kaker har noe med mord å gjøre..

 

Skrevet

Såpe er da ikke naturlig for kroppen.....

Skrevet

Rent lingvistisk så blir det vel slik at om ordet "naturlig" skal omfatte alt, fordi alt i bunn og grunn er fra naturen - så omfatter det også alle avvik fra normalen, derunder både barnedrap og andre mindre populære aktiviteter.

 

Poenget mitt er jo bare at ordet naturlig vanligvis ikke brukes slik, og at om man bruker det slik blir det meningsløst, for da er naturlig synonymt med "alt." Og et naturlig forhold til ting, som folk gnåler mye om her inne, blir alle forhold til ting.

 

Jeg savner fremdeles at noen forklarer hva som er et "naturlig forhold til" kaker og alkohol - to ting hvor begrepet gjerne fremkommer - og definerer hvorfor det er det.

Skrevet

Nei, ikke i noen større grad enn kaker er det for magen. Hva så? Jeg har vel ikke akkurat gitt uttrykk for at jeg er mer naturlig enn noen andre, jeg bare poengterer en idiotisk begrepsbruk som er fremtredende her - nemlig uttrykket "et naturlig forhold til."

Skrevet

Muligens burde "et naturlig forhold til sukker" byttes ut med "et sunt forhold til sukker"??

 

 

Skrevet

Greitt.

Skrevet

Ja, gjerne det. Da får man selvsagt en evig debatt om hva som er sunt, men det er i det minste et mer fleksibelt begrep enn naturlig.

 

Skjønt jeg er sikker på at både jeg og "slemme dere som ikke gir kidsa kake på ettårsdagen"-damene mener ungene våre har et sunt forhold til f.eks sukker. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...