Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Har lest på flere forum og sider for en god stund siden at man anbefaler at barn sover på samme rom som foreldre det første året. Dette kan være med å forebygge krybbedød. Fortalte dette til en veninne i dag som har planlagt å legge jenta på eget rom. Dessverre tok hun dette rådet dårlig, og ble ganske provosert og mente dette bare var tull osv. Og kunne ikke fatte og forstå hvordan "å ha et barn på samme rom det første året" skulle være med å forebygge krybbedød...??!! Det måtte bare være tull osv.. En babycall ville vel mye heller fange opp om noe var galt enn to sovende foreldre... Hun ble temmelig sinna ja.. Selvom rådet mitt kun var godt ment. Og hun er kjent for alltid å si rett ut det hun mener... så tenkte liksom hun "tålte" det tilbake. Og som nevnt tidligere.. var det bare et velmenende råd. Om hun ville høre på det eller ikke var jo opp til henne Men jeg mener iallefall å ha lest dette.. og en babycall ville jo ikke fange opp om babyen eks. slutta å puste, har dyna over hodet osv.. Dette vil man jo ha større sjangs til å oppdage om man har babyen i samme rom.. Ikke for å være hysterisk eller no:P Men mente bare jeg hadde lest denne anbefalingen... nå kikker jeg litt og ser det står kun de 6 første mnd. Noen som vet.. ? har det blitt endringer på dette? Takker for svar:D
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Var i hvertfall 1 år før. Jeg er enig med deg...
*mamma'n til*erlend+andrea Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 med eldstemann fikk vi råd om å ha han på samme rom som oss det første året ja.....men helsepersonell forandrer mening i hytt og pine om sånne ting
Libido- Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Hvordan klarer man å høre at et barn slutter å puste om man sover selv?
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2008 okei da er jeg ikke "helt på vidda" kansje...
EnUndreneMor Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 man hører jo lyder å sånn bedre enn en baby call, men skal hun ha baby call med puste sensor så sier jo den oxo klart i fra, men om hun ammer enda på natt feks, så skal hun få nok å styre med, i og med hun å opp og gå til ett anna rom for så og amme, og tilbake osv osv,, da blir man jo lys våken før man når senga si igjen da?? jeg personlig liker å ha tulla på rommet enda. da har jeg liksom oversikt.. men når hun blir eldere blir det eget rom, nå er hun jo bare 7mnd:D
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Man sover veldig lett... Jeg har ikke sovet skikkelig på ca 3 år ;-)
rødhette* Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Hvis du bare sa at du har lest det, helt nøytralt, skjønner jeg ikke at hun reagerer sånn. Jeg har selv lest det, men vi la lillegutt på eget rom når han var 3 mnd. Angrer ikke, men det var vårt valg. Ville ikke blitt sur om noen bare hadde nevnt at de hadde lest det, men hvis de fortsatte å mase om det ville jeg reagert.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2008 haha var ikke sånnt ment da.. men det er STØRRE sjangse for at man reagerer/legger merke til om noe er galt om babyen sover på samme rom ... for man våkner kansje noen ganger i løpet av natta osv og da kikker man kansje automatisk bort osv.. og JEG sover iallefall veldig lett ette at jeg fikk tuppa.. og da kan jeg sjekke osv..
lille je Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 jeg har hørt at hvis ungene ligger på rommet til foreldrene, så blir de "forstyrret" av lyder osv, sånn at de aldri sover så fryktelig tungt... At faren med krybbedød er rett og slett at de "sovner inn"... Huff, kjelkete forklart, men kanskje noen skjønner hva jeg mener....
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2008 hun ammer ikke... så blir nok ikke no stress nei..
Mikroline Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Du har ihvertfall rett i forhold til at det anbefales å ha barnet på samme rom for foreldrene i starten. Jeg tror de har erfart i forskningen at det er en viss sammenheng mellom barn som har dødd av krybbedød og om de ikke sover på samme rom som foreldrene. Da er det jo ikke så lett å si hvorfor det er sånn, bare at det kanskje kan være en sammenheng her. Kanskje oppfatter man "uvanlige" lyder fra babyen og våkner hvis man sover på samme rom? Ihvertfall rart av venninnen din å ta sånn på vei. Hvis hun ikke tror noe på det, kan hun jo uansett gjøre som hun vil.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2008 Jeg skrev vel på mld noe sånn som : "allerede på eget rom? Anbefaler ikke det før 1 år pga krybbedød osv... Kunne kansje skrevet det bedre.. men er vant til at hun sier alt rett ut.. så tenkte ikke mer over det.. fikk til svar om bla. at jeg iallefall ikke skulle prøve å lære henne om soveordninger...osv. dette var nok frekt ment til meg fordi tutta hennes har sovet døgnet rundt siden 2 mndr.. imens mi tutte begynnte med dette når hun var 4,5 mndr... og sliter forsatt ofte med dette... nettsom at "jeg ikke får det til" så jeg burde bare holde kjeft om å lære henne:( .... forsatte ikke å mase om det.. men hun ville ha forklaring osv. så forklarte jeg bare at jeg hadde lest dette og at det kun var som et velmenende råd osv..
La Perla Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 Det stemmer det, HI, det var veldig lenge anbefalt at de ligger hos foreldrene første året, men i det siste tror jeg de kanskje har redusert det til første halvår. Det finner du sikkert på siden til alndsforeningen mot krybbedød, du kan jo vise henne den. Jeg har hatt mine inne hos oss første året pga de anbefalingene. Visstnok kan grunnen være at barna sover mye dypere hvis de ligger alene, og at de derfor ikke så lett slutter å puste. Og kanskje som hun over sier: at man merker ørsmå lyder, endringer i pusten - kanskje til og med stans i pusten hvis man ligger sammen med barnet. Og dessuten: jeg synes det egentlig virker mer naturlig at et så lite barn ligger hos foreldrene sine. Det er jo ingen dyr som plasserer ungene sine langt fra seg selv så lenge de er så hjelpeløse som menneskaebarn under ett år er.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2008 nettopp.. det jeg oxo mener.. Hun la ut mye til meg om jeg samsov med tutta mi.. noe jeg forsatt gjør avogtil... men dette er jo forsket på, og jeg hadde sjekket alt om dette.. og holder de reglene om eks. egen dyne, stor seng osv. så da prøvde hun å råde meg for hun mente hun hadde lest om at det var fare for krybbedød da osv. og helt greit at hun gjorde det!!! men så fort jeg gir et råd tilbake så ble det tatt imot sånn.. kjipt men..
lille je Skrevet 4. januar 2008 #17 Skrevet 4. januar 2008 Uansett, hvis det er ting som tyder på at det er en promille mindre sjanse for krybbedød vet at ungene ligger på rommet med foreldrene det første halvåret, så skjønner jeg ikke at noen tør ta sjansen på å la vær....
La Perla Skrevet 4. januar 2008 #18 Skrevet 4. januar 2008 Ja, faren med samsoving gjelder jo aller mest for røykende foreldrene. Pluss noen sånne dynedetaljer osv.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 4. januar 2008 jepp såg det ang 6 mndr anbefalingen. derfor jeg lurte på om jeg tok heelt feil nå. Men jeg syns også dette var tidlig.. Men dette er SELVFØLGELIG opp til hver enkelt. og det sa jeg til henne også....
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 4. januar 2008 jess.. og her røykes det IKKE! og hun har egen dyne.. vi har stor seng osv osv
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. januar 2008 #21 Skrevet 4. januar 2008 Hvor gammel er dattera hennes?
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 4. januar 2008 Nå skal det sies at hun snart er 6 mndr. om noen dager. Dette tenkte jeg ikke over før ETTER jeg sa dette.. men så trodde jeg oxo at det forsatt var slik at man skulle ha barnet inne hos seg det første året.. Men nå ser det jo ut som om det bare anbefales de første 6 mndr så...
ApriIbaby Skrevet 4. januar 2008 #23 Skrevet 4. januar 2008 Jeg husker jeg leste at en av grunnene var at en teroi var at lyden av foreldrene pust stimulerer barn i faresonen til å puste videre selv - og på den måten bidrar til å forebygge krybbedød
NoDoubt Skrevet 4. januar 2008 #24 Skrevet 4. januar 2008 Det du nevner har jeg aldri hørt og jeg har hørt det meste om krybbedød. Har ei vennine som dessverre mistet barnet sitt i krybbedød:-( En ting som kan være bra for å hindre krybbedød er at barnet bruker smokk fordi det da sover lettere. Enkelte mener at barna dør i krybbedød fordi de sover i en veldig dyp søvn. Amming er jo og bra. Ting man skal unngå er blant annet: -Røyking -Barnet blir overopphetet. - Barnet skal ikke ligge på magen. Tallene har gått drastisk ned etter barna begynte å sove på ryggen! Da barna sov på magen var det dessverre ganske vanlig med krybbedød. Da vennina mi mistet barnet sitt så var det 2 år siden det hadde skjedd i fylket her sist!! - Samsoving. Mest p.g.a overoppheting. Sjansen blir og større viss en eller begge foreldrene røyker. Ellers er det jo viktig å få fram at krybbedød heldigvis er svært sjeldent nå. Så sjansen for å oppleve det er heldigvis minimal men det skjer dessverre en sjelden gang uansett. Sjansen minsker og når barnet har blitt 3 måneder.
La Perla Skrevet 4. januar 2008 #25 Skrevet 4. januar 2008 Det HI sier står på sidene til foreningen mot plutselig spebarnsdød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå