Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har akkurat laget en ukemeny for 4 uker... Med handleliste.. Skal ikke si den blir fulgt til punkt og prikke, men den kan iallefall hjelpe meg når jeg skal på butikken.. Tanken er at jeg skal klare å følge den iallefall nogenlunde etter fødselen, slik at jeg kan handle bare en gang i uka, og å slippe å stå fast hver gang jeg er på butikken.. Sambo spiser ikke grønnsaker, er kresen på kjøtt, og ja.. veldig vanskelig å finne på nye ting å ha til middag som han spiser.. Tenkte å dele denne listen med dere, så kansje noen andre får noen gode tips også.. Skal etter hvert prøve å få inn mere fisk i denne lista mi, men hverken jeg eller sambo er så glad i fisk.. Nye tips mottas med takk, da jeg jo må variere litt mere enn dette da.. (Kan ikke garantere for at handlelisten er helt rett, for noen av tingene har jeg jo liggende i fryser og i skap, så tilpass etter eget ønske) ******************** Ukemeny: Uke 1: Mandag: Fiskeboller i hvit saus, med poteter, flesk og raspede gullerøtter Tirsdag: Tomatsuppe med egg og brød Onsdag: Fiskekaker i brun saus, med poteter og grønnsaker Torsdag: Pannekake med flesk og sukker Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget pizza Søndag: Kjøttkaker med poteter, brun saus og ertestuing Handleliste uke 1: Fiskeboller, margarin, hvit saus, stort stykke flesk, poteter, gullerøtter, tomatsuppe, egg, rundstykker til å steke i ovnen, fiskekaker, brun saus, grønnsaksblanding, melk, taco kit, sterk saus, tacolefser salat, (kjøttdeig), pizzafyll, pizzabunn, skinke/pepperoni, tomat, kjøttkaker, ertestuing, kjøttkakesaus Uke 2: Mandag: Pølse med brød Tirsdag: Lasagne med salat og brød Onsdag: Stekte karbonader, med poteter og fett Torsdag: Fiskepinner med potet og fett Fredag: Spaghetti og kjøttdeig Lørdag: Tandoori Søndag: Biff, med peppersaus og fløtepoteter Handleliste uke 2: Grillpølser, pølsebrød, lasagne, evnt. brød til å steke i ovnen (om det ikke er igjen fra forje uke) salat, karbonader, fiskepinner, spaghetti, (kjøttdeig), kyllignfiléter, cremé fresh, tandoori kit, biff, fløtepoteter, melk Uke 3: Mandag: Pølser og potetstappe Tirsdag: Kokt laks med poteter, fett, rømme og agurksalat Onsdag: Osteznitzel med chips og bernaisesaus Torsdag: Pølsegryte med brød og salat Fredag: Potetball med kålrabistappe, pølser, potet og flesk Lørdag: Toro wraps med salat Søndag: Jegergryte, med ris og salat Handleliste uke 3: Pølser, nok til to middager + til potetballen, poteter, melk, laks, rømme, evnt. margarin, agurk, osteznitsel, chips, bernaisesaus, rundstykker til å steke i ovnen, kålrabistappe, flesk, toro wraps og lefser, salat (kjøtt til denne), ris Uke 4: Mandag: Spaghetti med toro kremet oste og urtesaus og skinke (lag sausen med litt mindre veske) Tirsdag: Hamburgere med salat og chips Onsdag: Pølsegrateng Torsdag: Gryterett med brød og salat Fredag: Joikakaker med potet og grønnsaker Lørdag: Kjøttsuppe med brød/flatbrød Søndag: Rester av kjøttsuppa Handleliste uke 4: Spaghetti (om det er tomt i skapet), toro kremet oste og urte saus, melk, skinke på boks, hamburgere, hamburgerbrød, (sjekk dressing og ketchup) chips, salat, tomat, pølser, makaroni, hvit saus, malt muskat (krydder), gryterett, kjøtt til denne, rundstykker til å ha i ovnen (om det er tomt), salat, joikakaker på boks, poteter, grønnsaksblanding, svineknoker - 1 saltet og 1 røkt, pølser, gullerøtter, selerirot, purreløk, kålrabi, evnt. flatbrød
sorlandet Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Så flink du er! Tror jammen jeg skal prøve meg på dette jeg og. Lagde ukemeny sammen med mannen da jeg begynte å jobbe, men det sklei ut i sommerferien, og vi kom liksom aldri igang med det igjen ettterpå. Hm - tror jammen jeg skal ta meg en titt gjennom fryseboksen og skapene. Sikkert nok der til minst en uke med middager, så får jeg heller supplere med grønnsaker og evt tilbehør som mangler.
Blå-Rosa+spire! Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Jøss det må jeg si, flink er du:) Hadde det bare vært jeg. Har ett stykke til matbutikk og så jeg skulle egetlig gjort det selv. Kanskje i ett nytt og bedre liv, hehe.
<3 qleopatrice <3 Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Var bra kommet på, så mange forskjellige middager!! Takk for mange middagstips!! Tror nesten jeg må kopiere den lista di!!
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 potetball = raspeball/komle ????
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2008 Ja, potetball er det samme som raspeball/komler ja.
Gjest Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Jeg er imponert! Det er slik vi alle burde bli flinkere til egentlig. Ellers har jeg et lite tips til deg når det gjelder menyen/kostsammensetningen: jeg synes det ble for mye pølser/kjøttdeig, et tips dersom du vil minke andelen mettede fettsyrer, er å bytte ut bearbeidede produkter med rene kjøttprodukter, evt karbonadedeig istedet for kjøttdeig/kyllingkjøttdeig. Savner mer fisk (hva med ymse fileter, lettvint og godt) og muligens kyllingmiddager? Ellers er jeg imponert over det økonomiske aspektet!
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Smart!! Nå inspirerte du meg her, Queenie=)
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2008 Jo, takker for det, men sambo spiser ikke hva som helst. Hehe.. Så derfor blir det nok litt mye kjøttdeig og pølser ja... Men så klart, greit å bytte ut kjøttdeig med rent kjøtt i div middager, men det lir sånn som jeg får variere litt med.
Duracella Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Vi har et ganske likt system her i huset, som fungerer utmerket og gjør hverdagen så utrolig mye enklere! Vi har en liste over alle hverdagsmiddager, som vi bruker når handlelista skal skrives og det blir tomt for ideer i hodet. Vi handler hver mandag, men unnlater da å planlegge helgen. For plutselig skal vi ha gjester eller spise ute, og jeg syns det er greit å kjøpe salater og frukt på litt kortere varsel for å si det sånn. Og til helgen kjøper vi snop, som vi ikke er i stand til å oppbevare i skapet gjennom uka...... Det blir spist! Så vi småhandler til helgene på fredager. Livet har innhold nok med småbarn i huset, om en ikke skal fly på butikken hver dag også. Tror det er uorganisert handling som stjeler mye tid og bidrar med stress for folk.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2008 Bare dytter denne litt.. Ser det er flere som sliter med middagstips.. Og det gjør jeg også ofte.. Så kansje denne kan hjelpe noen.. Og kansje noen har noen flere tips til meg.
Venter på 3_de spire Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Den menyen såg super ut. Nå ble jeg sulten nå..... Tror nok jeg skal kopiere litt her ja.... klem
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Jøss... dette var jo heilt supert ) Masse goe middagsforslag... e heilt blank for tia... har ikke så matlyst heller... Du er kreativ Queen of the road )
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 7. januar 2008 Er vel det berømte husmor genet som endelig har meldt sin ankomst her tror jeg.. hehe.. *håper det blir værende og at det blir sterkere* Også er det kjekt å slippe å lure hver dag på hva man skal ha til middag.. Og ikke minst kunne handle skikkelig en gang i uken, så slipper man å bruke så mye tid på butikken..
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 Det er sant... et mareritt hver dag å finne noe til middag... å i butikken kan du stå i evighet å ikke finne noe.... så det skal jeg lage i samråd med min mann... lage ei fin menyliste på pcen )
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 7. januar 2008 Ja, gjør det. Skal bli gøy å se hvor lang tid det går før alt sklir heeeeelt ut igjen her.. haha...
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 7. januar 2008 Har laget en uke 5 også: Uke 5: Mandag: Fiskegrateng med poteter, gullerøtter, flesk og fett Tirsdag: Risgrøt Onsdag: Pølser og potetstappe Torsdag: Sodd med poteter, gullerøtter og brød Fredag: Rester av sodd Lørdag: Fajitas med kylling Søndag: Stekt fiskepudding med poteter, fett og rotgrønnsaksstuing. Handleliste uke 5: Sei, makaroni, poteter, gullerøtter, flesk, margarin, risgrøt, melk, pølser, en bøtte sodd, brød til soddet, fajitaskit, kyllingfiléter, fiskepudding, kålrabi, sellerirot, hvitsaus, muskat
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #21 Skrevet 7. januar 2008 ååå risgrøt er knall godt, synd ikje mannnen liker det ( Men kan jo lage det til meg selv ) Syns det blir knall dyrt å gå å handle vist du ikke vet hva du skal ha, blir alti sååå mye unødvendlig ting man handler da. som går i søppla... Da er det greit med en ukesmeny med handleliste til den... For då kjøper du akkuratt det du trenger og ikje så mye unødvendig )
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 7. januar 2008 Ja, også om man handler nesten hver dag kjøper man så mye sånn som man egentlig ikke har bruk for.. Og masse snop.. Tenkte å prøve å begrense snop inntaket litt..
Tredje bolla i magen :) Skrevet 7. januar 2008 #23 Skrevet 7. januar 2008 Å, supert med mange middagstips Har tenkt på det samme, å lage ukemenyer. Blir jo så dyrt når man handler ofte. Men jeg ville nok lagt inn litt flere lettere retter og mer grønnsaker :-)
Tredje bolla i magen :) Skrevet 7. januar 2008 #24 Skrevet 7. januar 2008 En ting som forresten slo meg er at du skriver at du skal prøve å følge denne lista etter fødselen. Men kan hende du må legge om litt på de planene i starten hvis du får en urolig unge. Min nr 2 tålte ikke melk og melkeprodukter, løk, krydder, grønnsaker av div slag osv osv... Han hylte hver gang jeg hadde spist ferdigprodukter av noe slag pga krydder og løk o.l. Så frem til han var 4 mnd gikk det på rent kjøtt og poteter og vann og brød hjemme hos oss.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 7. januar 2008 Ja, det er jo bare å sette opp de middagsrettene man liker. Sambo spiser ikke grønnsaker, er kresen på hvilken kjøttype det er og ikke spesiellt glad i fisk, så derfor blir middagene som de blir her.. Hadde han spist grønnsaker og all slags kjøtt, så hadde det nok blirr mye wok, supper, suppelapskauser, grønnsaksretter, og sånne ting, men da spiser han ikke middag, og jeg syns det er viktigere at han spiser middag enn at alt han får er lett og sundt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå