Gå til innhold

Hysteri!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå mener ikke jeg at det er riktig å påtvinge kvinner 9 måneders frykt for å miste hvis man ikek spiser kun brød og drikker kun vann, men nå er det engang sånn at alt ikke var så fryktelig mye bedre før. Det var flere tilfeller av krybbedød før man snudde barna over på ryggen, det var fler tilfeller av lunge og allergiplager hos barn før småbernsforeldre begynte å gå ut når de skulle røyke og det ER fler spontanaborter blandt de som drikker 10 kopper kaffe om dagen enn hos de som drikker 1.... Det er ikke hysteri, men det er enkle fakta som nyere forskning har bevist og å følge disse rådene, kanskje ikke slavisk, men som hovedregel, er det beste:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange av våre mødre,bestemødre og oldemødre osv. drakk egentlig vin eller tok boblebad mens de var gravide? Det er et spørsmål jeg alltid stiller meg når det argumenteres med at generasjonene før oss gjorde ditt eller datt, og vi ble også velskapte. Moren min og hennes venninner drakk i hvert fall ikke vin i svangerskapet - og boblebad hadde de aldri prøvd. Det kom første etter de fleste av oss var født. Bestemødrene mine drakk overhode ikke alkohol, hverken i svangerskap eller ellers (kanskje med unntak av en skje brennevin ved en langvarig luftveisinfeksjon). I den delen av landet de kom i fra var alkohol i stor grad forbeholdt mennene. Det var bare overklassedamene som kunne ta et glass vin uten å bli sett ned på. Andre kvinner som drakk ble regnet som sjusker og umoralske.

Så det eneste området jeg kanskje kan argumentere med hva generasjonene før oss gjorde, er det som omhandler mat. Der var nok mange av dem mye mer uforsiktige enn oss både fordi de manglet kunnskap og fordi de hadde mindre mulighet til å følge alle slags råd.

Skrevet

HALLO, dette er jo bare helt ididotisk. jeg unngår det jeg vet jeg ikke skal spise og drikke. hvis du/dere ønsker å spise mat og alkohol som kan skade barnet så er det helt greit. hvis dere synes det er hysterisk, så er dere hysteriske selv. jeg føler for min del at jeg ikke kan være egeostisk lenger. det er faktisk en liten baby i magen min. hvorfor spise og drikke det som kan skade barnet? det må da være bra at det har skjedd en utvikling og forskning de senere åra...

Skrevet

Anonym 19.06 her. Håper svaret ditt (anonym 19.15) ikke var rettet til meg, for da har du misforstått hva jeg sier. Poenget mitt var nettopp at argumentet med hva de gjorde før i tiden ikke holder. For det første fordi de ikke gjorde alt vi gjør i dag, og for det andre fordi de i forhold til mat ikke hadde store valget. Så siden vi dag både har mulighet og kunnskap til å vite hva vi bør holde oss unna, bør vi ikke bli regnet som hysteriske om vi velger å følge de rådene som blir gitt.

Skrevet

Det som sjokkerer meg er at folk her inne vet beder enn leger...

Skrevet

Jeg har jobbet med alkoholskadde barn, og jeg velger derfor å holde meg helt unna alkohol i svangerskapet. Nesten et av 500 barn fødes med alvorlige alkoholskader (såkalt Føtalt Alkohol Syndrom - F.A.S). Dette høres kanskje ikke så mye ut, men sannsynligheten for F.A.S er dobbelt så stor som for Downs syndrom og 5 ganger så stort som sannsynligheten for Ryggmargsbrokk. Ca. 1 av 100 barn har lettere alkoholskader. I tillegg regner en med at noen av de barna som sliter med lærevansker og/eller adhd kan ha sin bakgrunn i mors alkoholbruk under svangerskapet. Problemet er at ingen vet hvor mye eller lite alkohol som skal til for å skade nettopp ditt barn. Forskningen viser at små mengder kan være like skadelig som store. Derfor er det tryggeste å holde seg helt unna alkohol. Da kan du være 100% sikker på at barnet ditt i hvert fall ikke får alkoholskader.

Skrevet

Ikke sant??? Hvor lang tid skal det ta for enkelte før det synker inn at de med viten og vilje kan påføre sitt eget avkom skader, av pur egoisme??!! Pokker ta, folk burde da ha såpass vett og kunnskap at de greier å følge enkle råd for å skåne sitt eget barn. Hvis ikke er man jo ikke videre oppegående, dessverre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...