Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Synest folk er blitt rett og slett hysteriske,når det gjelder hva gravide ikke kan gjøre/spise/drikke osv. Det går ann både å drikke kaffe,ta ett glass vin,kose seg i bobblebad selv om man er gravid! Tenk på hvordan generasjonene før oss var,og de fleste av oss ble da velskapt!
mamman t o.a Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 hehe.... der er jeg med deg... satt og leste en av listene jeg kom over til typen om hva jeg kan spise og ikke... han sa at dette var jo direkte latterlig... for 8 år siden var det ikke noe farlig uansett hva man spiste.. nå fremstilles det som om man mister bare man spiser salami på skiva.... er som med den greia at unger skal ligge på magen eller ryggen dette.... da jeg ble født i 88 skulle jeg ligge på rygg.. lillesøster i 90 skulle ligge på magen og den siste som kom i 2000 skulle jaggu ligge på ryggen hu også... kusina mi som ble føst i 1999 skulle derimot ligge på magen.... det er så mye frem og tilbake at jeg må le.... er vel ikke lenge til vi ikke kan drikke melk og spise hvitost på skiva heller....
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 *kremt* Enig i at det til tider blir hysterisk, men jeg er IKKE enig i at man fint kan drikke et glass vin! Herregud... Barnet får samme promille som deg, og hvis det er snakk om ETT glass - kan man ikke da like gjerne la være?!?!... Er glad ting går fremover jeg, er ikke alt som "man gjorde i gamle dager" som man fortsatt anbefaler... Argumentet med at "det gikk jo bra med de fleste" er ikke et fullverdig argument. Hvorfor risikere noe som helst, så lenge det ikke er nødvendig?!
lillespiren2:) Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Hei! Det får være opp til hver enkelt her inne å velge hva de gjør under svangerskapet. Jeg gjør det som er best for meg, og unngår det som jeg selv får som råd å holde seg unna. Synes ikke noen trenger å si at folk er hysteriske fordi om de unngår boblebad, diverse matvarer og drikker. Og spesielt Vin, hvem har så sterkt behov for det glasset med vin egentlig? Men som sagt det får bli opp til hver enkelt hva man gjør og ikke gjør.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #5 Skrevet 3. januar 2008 Enig med wollafruen her gitt.. Synes ikke det er hysteri men vitner om at man er ansvarlig hvis man oppsøker informasjon om potensielle farer og etterlever rådene. Direkte latterlig å dra frem at "folk overlevde i gamledager og"- demografien ser ganske annerledes ut nå enn før skal jeg si deg!!! Myyyyye høyere barnedødelighet før!! Og tallet på barn emd misdanenlser har minket voldsomt- vet du hvor alvorlig skade toxo kan gjøre på et foster eller???? Så spiser man ei skive med salami når man VET at dette kan være farlig er man mer enn uvitende, da er man følelsesløs!!!!!!!!! Har man gått til det skrittet at man vil bære frem et barn får man jaggu ha selvdisiplin nok til å gi det et godt utv.miljø før fødselen og. Klarer man ikke avstå fra spekemat og vin i svangerskapet har man et alvorlig problem med både selvdisiplin og oppfattelsesevne. Toxo kan gjøre barnet ditt blindt, misdannet eller dødt- skjønner???!!! Hvorfor i huleste spiser man da ting som KAN være farlig- som salami, spekemat og rødt kjøtt?? Folkehelseinstituttet har nettopp støttet en reklame som sier at kun minimale mengder alkohol i svangerskapet kan være skadelig for ungen din- tror du ikke vitenskapen vet dette?? Og hvorfor vil du utsette ungen din for den faren?? Blir så vanvittig provosert over folk som overser rådene fra helsevesen og myndigheter- vil dere ikke ungen sitt beste???!!! Det vil jeg, så jeg har sikkert en atferd på kjøkkenet som du ville karakterisert som "overhysterisk". Driter jeg i, får ihvertfall ikke et barn med toxosmitte, gudskjelov!!! Godt å få sagt dette gitt, derfor velger jeg å være...
Lunis Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg støtter det Nanne82 sier. Folk må få lov til å gjøre det som er mest riktig for dem selv. Uten å få stempel av den grunn. De fleste av oss vet jo at det feks er svært få som blir smittet/får de skadelige bakteriene i seg dersom man spiser de matvarene som ikke er anbefalt. Men min holdning - både i dette svangerskapet og mitt forrige - er at jeg vil ikke utsette meg eller barnet for noe som gjør at jeg aldri ville kunne tilgi meg selv DERSOM jeg skulle bli så uheldig at jeg ble av den lille promillen. Tross alt synes jeg ikke det er så stort et offer å stå over alkohol, diverse skinker eller oster i ni måneder.. Nå døde faktisk min førstefødte fem dager etter fødselen. Ikke grunnet noe jeg hadde eller ikke hadde spist, eller noe jeg hadde gjort eller ikke gjort. Men du verden så flink man blir til å lete etter faktorer som gjør at man kan legge skylden på seg selv. Og holde på at det sikkert var det og det - selv om det er lite sannsynlig, og også om det blir motbevist. Er det en ting jeg er veldig glad for i ettertid, er det nettopp det at jeg ikke kan sitte å lure på om den alkoholskvetten eller den skinkebiten - eller røntgenen hos tannlegen for den saks skyld - kanskje likevel var en medvirkende faktor til at det gikk som det gikk.. Og kalles jeg hysterisk for å ha den holdningen; ja men da synes jeg det er fint å være hysterisk =O)
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #7 Skrevet 3. januar 2008 Er helt enig med anonym.folk er virkelig HYSTERISKE!!! Det er ikke bra for barnet,at mor stresser og er hysterisk! Jeg skal ihvertfall ta det rolig og nyyyyyte svangerskapet.
Gjest Skrevet 3. januar 2008 #8 Skrevet 3. januar 2008 Jeg synes ikke det er hysterisk å unngå ting man vet KAN være skadelige. Selv er jeg ingen verdensmester - jeg spiser fortsatt salami og andre typer spekemat, men jeg er mye flinkere enn før til å kaste mat som har ligget lenge selv om den ikke virker dårlig. Og alkohol drikker jeg ikke til vanlig, så det gir det seg selv at jeg unngår. Colaen var litt verre, men det blir kun et glass i ny og ne ettersom det stort sett smaker skvip og ekkelt. Men generelt sett hadde jeg vel et nokså fostervennlig kosthold fra før, så jeg føler ikke at jeg ofrer noe særlig ved å være litt mer forsiktig uansett. Og når det kommer til hva alle andre spiser og drikker, er det ikke min sak. Hvis noen vil være "hysteriske" er det helt i orden, og hvis noen i større grad enn meg slapper av er det sannelig helt greit det og. Det eneste jeg ikke forstår, er dem som dytter i seg alkohol eller røyker i svangerskapet. Joda, jeg kan forstå at noen sliter med å slutte å røyke, og da synes jeg det er bedre enn ingenting at de trapper ned eller forsøker i alle fall. Men de som ikke kan gi slipp på det vinglasset på lørdagskvelden - eller bytte det i et alkoholfritt et? Det kaller jeg et alkoholproblem. Men det er bare meg, da. Det er ikke min sak å dømme folk, alkoholproblem eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #9 Skrevet 3. januar 2008 Jeg tror det er langt mindre bra for barnet om det får i seg listeria, toxoplasmose og alkohol- at ikke folk skjønner at det er noe man skal ungå! Mor blir da vel ikke stressa bare fordi hun ungår visse ting. Jeg har mistet lysten på alt som kan være farlig, vet hva jeg kan spise og stresser ikke med det overhodet. nyter også svangerskapet- uten dårlig samvittighet for at jeg kan utsette barnet for noe..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #10 Skrevet 3. januar 2008 Men hvorfor spise salami og spekekjøtt når man VET at det KAN være FARLIG for barnet??!!??
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Personlig så spiser jeg og drikker alt.Feiret både jul og nytt år,med akkurat samme alkohol mengde som før jeg ble gravid.Og jeg har 3 friske barn,selv om jeg spiste salami og drakk meg full med dem.Bra at anonym tørrs stå frem med dette her,for det er nok mange som oss.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #12 Skrevet 3. januar 2008 Akkurat det med alkohol syns jeg ikke er hysteri. Man vet jo at det er stor sjans for at barnet kan ta skade av det, ikke vits å utfordre BARNETS skjebne bare pga et glass vin!! Men alt dette med mat tror jeg man kan ta med en klype salt..Det er vel heller snakk om mengden. Spiser man mye f.eks. spekemat, kan det være farlig. jeg jobber i restaurant og nå nettopp var det to damer å spiste der.Hun ene var gravid og hun andre hadde en unge på ca 3 år. De skulle dele hvitløksbrød med norzola, men så kom den gravide på at det kunne ikke hun spise. Det hadde ikke hun andre fått beskjed om da hun gikk gravid for kanskje 4 år siden..Så det er nok mye som forandrer seg hele tiden!
Tomine29-Høygravid:-) Skrevet 3. januar 2008 #13 Skrevet 3. januar 2008 Tilogmed gynekologen min sier det er hysteri, salami skal visstnok være kokt, ikke vet jeg.Men ja, jeg synes det er mye hysteri. Det ene glasset med vin, gir ingen promille å snakke om, så ergo får ikke barnet noe heller. Er lov å bruke litt skjønn også. Det eneste gyekologen min sa jeg skulle holde meg unna av mat var vakumpakket fisk, mykoster, spise kokt og gjennomstekt kjøtt og skylle grønnsakene. Uansett får hver velge for seg selv, og andre får la være å dømme:-)
musemor... Skrevet 3. januar 2008 #14 Skrevet 3. januar 2008 Jeg var helt enig med HI helt til jeg mistet en liten pike i uke 20 i mitt forrige svangerskap. Fikk en infeksjon i livmoren som gjorde at jeg fikk en sen abort, måtte føde den lillle jenta som forøvrig var frisk og sunn. Det er definitivt det værste jeg har opplevd i mitt liv. Morkake, navlestreng og prøver fra barnet ble sendt til dyrking, men de fant aldri ut hva som forårsaket infeksjonen. Så der satt jeg, med den avslappede holdningen min og lurte på hva i all verden som hadde forårsaket infeksjonen. Det kunne ha vært boblebadet som jeg tok på et spa noen uker tidligere, det var verken toxo eller listeria, men det kunne ha vært hundre andre ting som jeg slurvet med fordi jeg ikke ville være hysterisk. Så i dette svangerskapet styrer jeg unna alt som anbefales å styre unna, for hvis det faktisk skulle gå galt en gang til, så vet jeg ihvertfall sikkert at det ikke er noe jeg kunne ha gjort annerledes!!!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #15 Skrevet 3. januar 2008 Denne diskusjonen igjen?? *Gjesp* Det som heter ANBEFALINGER er ikke LOVEN jenter,og derfor gjør folk som de selv vil.. Så slutt å trøkk meningene deres over på andre.. Har ingenting for seg. Om de vil spise sånn,eller gjøre sånn så la de nå gjøre det! Jeg ler så jeg griner når folk sier de ikke spiser majones i svangerskapet pga at det inneholder rått egg.. Men det er meg..
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #16 Skrevet 3. januar 2008 hehe, har ikke en gang tenkt tanken på at det er rått egg i majones jeg. Jeg spiser majones, og skal fortsette med det ja:-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 3. januar 2008 #17 Skrevet 3. januar 2008 Listriose og Toxoplasmose er så og si et ikke-problem blant gravide! Hadde dere bare visst hvor få som blir smittet årlig. Og hvilke folk som ble smittet og hva slags farer dere hadde utsatt seg for hadde dere ikke vært så bekymra. For det å være bekymra er heller ikke bra! Det er faktisk andre mikroorganismer som mye oftere er årsaken til forterdød! Men fordi det ikke er noe å gjøre for å forhindre smitte og fordi legene ikke kan gjøre noe fra eller til for å forhindre aborter av denne grunn, blir det heller ikke opplyst om det! Jeg kan si dette fordi jeg har jobbet med dette før, og fordi jeg ikke trenger å stå til ansvar for det jeg sier. Tenk dere litt om, mattilsynet og folkehelsa er ansvarlige for det de sier! Klart det sier nei en gang for mye! Noe annet ville vel vært dumt jenter? Har dere hatt toxo før? Nei? Nei vel, så hva er da sjansen for at dere får det nå om dere ikke endrer matvaner? Like liten som før! Jeg følger rådene til mattilsynet, men om dere leser litt nøyere det som står der. Står det at man dreper toxo ved nedfrysing! Listeria bekymrer jeg meg over hodet ikke om, skulle jeg med det jeg vet ta forhåndsregler der, måtte jeg også latt være å kjøre bil pga faren for ulykker. Om ikke hadde jeg vært en hykler! Media har fråtset som bare det med Listeriose-saken som nettopp har vært i media. Tror dere media har noe særlig kompetanse eller som mål å hjelpe gravide? Nei! De skal selge! Og skandaler selger! Jeg er ikke ute etter å dømme noen eller se ned på de som velger å være på den sikre siden! All ære for dere som klarer å holde den "stramme linje" nå når dere er gravide! Men det jeg synes er så trist, er at det sitter tusenvis av jenter med kul på magen livredde for å skade den lille eller for at de har skadet den lille, og de tenker alt for mye på dette! Det hadde vært så mye kjekkere om de hadde klart å tenke positive tanker og glede seg over alt som skjer nå når vi er gravide! Det har den lille der inne veldig godt av! Tenkt på alt som kan gå bra i stedet for alt som kan gå galt! En stresset mor er ikke en god mor!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #18 Skrevet 4. januar 2008 Heia Ørneredet!! Mannen min er lege, og poenget ditt med hva som anbefales og ikke pga ansvarsforhold er helt riktig og viktig. Gravide utsettes for enormt mye informasjon, spekulasjon og enkeltstående, ukontrollerte forskningsresultater. Det skaper mye angst! Sunn fornuft, og sunn tilgang på relevant informasjon er mer enn tilstrekkelig. Dessverre er faktum slik at så og si alle tilfeller av fosterdød, skydes ting man ikke kan gjøre noe med likevel.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #19 Skrevet 4. januar 2008 "Tenk på hvordan generasjonene før oss var, og de fleste av oss ble da velskapt" Kan jeg spørre om du har noen tall på at fosterdødelighet og fosterskader som følge av listeria, toxoplasmose og alkohol ikke var noe problem når vår generasjon vokste opp? Ikke det nei. Ikke jeg heller, for dette med fosterdød og skade er noe som ikke er så enkelt å finne årsaken til. Men vi VET at disse tingene kan gjøre stor skade. Og hva med det enormt økende tallet med barn med ADHD og konsentrasjonsvansker? Det er faktisk en sannsynlighet for at dette KAN ha en sammenheng med mors alkoholforbruk i svangerskapet. Så viss du kaller oss som tar norske myndigheter sine anbefalinger for levesett under svangerskapet for hysteriske, så vil jeg kalle deg som driter i det for JÆVLA NAIV!!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #20 Skrevet 4. januar 2008 Helt enig med deg, anonym og flere over.....Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal kalles hysterisk og ta forhåndsregler som er anbefalt av eksperter på området. Jeg ville heller kalle det å være ansvarsfull, og et godt tegn for en som skal være mor for barnet sitt også etter at det er født...Man gjør da sitt beste for at barnet skal ha det bra!!???! Når eksperter på området går ut og anbefaler å holde seg unna alkohol, muggost og rått kjøtt / fisk så hold deg unna! I vår tid har vi alternativer...... At våre mødre før oss både røyket og drakk med glede gjorde de muligens fordi de ikke var klar over mulige fosterskader. De aller fleste gikk det bra med, men man vet jo at komplikasjoner og missdannelser har gått ned pga mer forskning og kunnskap omkring graviditet. Jeg ville tro at en naturlig reaksjon på en ønsket graviditet, og et barn ville være å beskytte og gjøre det beste for barnet sitt! Hvis så ikke er tilfelle burde man kanskje rådføre seg med jordmor om litt hjelp?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #21 Skrevet 4. januar 2008 Jeg tror ingen er uenig i at man skal ta forholdsregler, og at en rekke av dagens råd og anbefalinger er av det gode for både barn og mor. Poenget når man skrev "hysteri" er vel at aviser og andre medier, frotser i all verdens farer for en gravid. Det er hevet over tvil at alkohol, røyk, rått kjøtt osv. er skadelig - det er ikke det denne debatten handler om. Denne debatten handler om å bli livredd for at man har spise rensdyr pga radioaktivitet, eller fisk pga tungmetaller, en slurk av kjærestens rødvin osv. Aspektet som blir borte pga at man ikke kan ha gråsoner pga ansvarlighet er MENGDE og HYPPIGHET. Om man eksempelvis går i gjennom anbefalinger gitt siste ti år til gravide, hva gjelder eks. amming og svangerskap - vil man se at det endrer seg mer eller mindre konstant. Om man skal unngå alt som er farlig i et svangerskap, må man la være å være svanger. Til syvende og sist handler det om å følge anbefalingene som foreligger, samtidig som man bruker sitt eget hode. Og det kan man, uten å være engstelig for å skade barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #22 Skrevet 4. januar 2008 Tror du overser noe her. HI, som har lagt grunnlaget for denne debatten, sier at det er greit å ta seg et glass med vin. Vel, dette må det være lov til å reagere på! Du snakker om mengde og hyppighet, for alkohol er det faktisk nulltolerense fordi en ikke aner hvilke mengder som skal til for å gjøre skade. Og hva HI velger å gjøre er det samme for meg, men når hun legger ut et innlegg her der hun sender tydelige signaler om at det er greit å innta alkohol når en er gravid, at en er nærmest hysterisk viss en lar være, da er det heldigvis flere her som har vett til å si i fra!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #23 Skrevet 4. januar 2008 Enig. Ifølge svensk forskning kan en liten mengde alkohol være skadelig for fosteret. Kan føre til senkomplikasjoner som ADHD. Du kan jo bare tenke deg oppblomstringen av dette på 70/80-tallet.Det er vel like så greit å holde seg helt avholds er det ikke??? Så vanskelig er det ikke å si nei til alkohol i en liten periode av livet.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 #24 Skrevet 4. januar 2008 Det der er det teiteste argumentet i verden!!!!!!!!! Det var mye høyere barnedødelighet før, og mye høyere risiko for dødfødsler og spontanabort!! Hvorfor det tro? Tror man virkelig ikke at legen gir oss restriksjoner for en grunn.... Hvis dere har lyst til å leke russisk rulett med barnets liv så kjør på. Det vil ALDRI jeg gjøre. Vi har større innsikt i dag. Og det er derfor det er gitte restriksjoner. Jeg følger legens råd og bruker sunn fornuft ellers. Det er mer enn nok!
Solum Skrevet 4. januar 2008 #25 Skrevet 4. januar 2008 helt enig, ørneredet!!!!! sunn fornuft tror jeg holder for de fleste av oss - offentlige myndigheter er pliktig til å si det som kan forhindre en bitteliten prosent av gravide kvinner i å begå en feil. og viktigst av alt: slutt med alle bekymrete tanker om det ene eller andre - en avslappet og lykkelig gravid er den beste rugekassen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå