Gå til innhold

Hvorfor vil dere ikke ha epidural??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke gå inn i en fødsel og bestemme meg for at jeg SKAL ha epidural før jeg ser om jeg trenger det. Det jeg føler taler imot det er at det sies at det blir en risikofødsel når en får epidural, samt at det kan dra lenger ut i tid enn det ville gjort uten....

Er førstegangs, og har venner som lovpriser epiduralen, at det ble en enklere fødsel med. Men likevel vil jeg ikke bestemme meg helt før dagen er der....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil prøve uten først, både fordi jeg er redd for at riene skal stoppe opp, og fordi jeg har lyst å prøve uten. Dette er kroppen min lagd for, og kvinner har født uten epidural i hundrevis av år! Jeg vil heller prøve å ha deler av åpningstiden i badekar, prøve akupunktur etc.

Men hvis det er for vondt, og jeg ikke klarer mer, så jordmor anbefaler epidural, tar jeg imot:) Men prøver uten først:)

Skrevet

mange som har ulike meninger om epidural. jeg tror dette ikke er noe man kan bestemme seg for på forhånd. jeg hadde i utgangspunktet ikke bestemt meg for om jeg skulle ta det.etter 3 døgn uten søvn.(vannet gikk og bare noen små rier kom) var jeg i grunnen utslitt når selve fødselen ble satt i gang (for andre gang)smertene var veldige intense og jeg enset ingenting annet enn et smerte helvete. da jordmor kom og spurte om hun skulle tilkalle legen for å sette epidural var det ikke nei i min munn.

stikket var smertefritt og funket med engang. fra å forferdelige smerter til ingen var overgangen stor. jeg fikk kommet meg litt og samlet litt krefter. men det er rett at fødselen stoppet litt opp. ettersom jeg lå med drypp- økte de denne. men fra selve den ordentlige fødselen begynte til frøkna var ute tok det 10 timer. dette er visstnok ikke lenge for en førstegangs fødende. bena var følelsesløse i 1 time etterpå.men da ble far satt i sving og måtte orden med den lille. noe han klarte imponerende bra.

som sagt det er både negative og positive ting med epiduarl. men jeg hadde helt klart gjort det igjen.

en annen ting også. jeg forteller om intense smerter. men dette er likt for alle og du glemmer fort. etter 14 dager kunne jeg gjort det på nytt. utrolig fort hvordan man glemmer.

lykke til. med eller uten epidural.

Skrevet

fy f...!! Dette her var jo helt jævlig å lese.. gruet jeg meg ikke før så gjør jeg det hvertfall nå. Men men.. jeg bare forstår ikke at dette skal være så naturlig, når det er så komplisert! Hvorfor er ikke menneskebarn ferdig laget litt FØR i svangerskapet, så de kan komme ut når de er mindre og dermed at de kommer ut uten at man revner og alt mulig helvette. Jeg skulle ønske jeg var mann!!!!!! wææææ

Skrevet

Det er tydelig at det finnes ulike synspunkter og erfaringer med epidural. Her er det jeg erfarte i februar 2005 da jeg var førstegangsfødende. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for at jeg bare ville ha akkepunktur, bade i badekar og kanskje lystgass, mens epidural ville jeg ikke ha. Min fødseø startet med vannavgang klokka 06.00 om morgene, og jeg gikk med masrier til klokka 20.30 på kvelden. Da hadde jeg prøvd både akkupunktur og badekar og hadde fortsatt 1-2 cm åpning. Begynte faktisk og bli fryktelig slliten og ikke minst demotivert ( mye smerte, men ingen fremgang). Fikk deretter lystgass som virket frem til klokka 23.30. Etter disse ca.18 timene med masrier hadde jeg fremdeles 2cm. åpning og jeg klarte ikke lenger å stå på beina. Jeg hadde ikke krefter igjen, min løsning var å be om epidural. Og det er faktisk guds gave til den fødende kvinne når ting blir for ille!!!! Jeg ble lammet i høyre beinet, men fikk mulighet til å slappe av og samle krefter til selve fødselen. De satte drypp på meg ca.klokka 8.00 og jeg gikk fra 2-3cm. åpning til full åpning uten smerter. De skrudde ned epiduralen og jeg kjente godt pressriene, behøvde ingen tang eller sugekopp som noen prater om. Fikk en bitte liten rift som de sydde med to sting (hadde smurt jordnøttolje fra uke 30, anbefales), uten at jeg kjente noe. Ut kom en frisk og rask gutt.

Mitt råd er ta din fødsel som den kommer! Tenk gjerne ut hva du ønsker og i hvilken rekke følge du ønsker ting, men vær forberedt på at det både kan være lurt og nødvendig og velge det du i utgangspunktet ikke ønsket. Sist men ikke minst du kjenner din kropp og dine behov best, og det er absolutt ikke et nederlag å benytte seg av epidural hvis det er behov for det.

Håper ikke jeg skremte noen. En fødsel gjør vondt, men er ABSOLUTT verdt det. Lykke til alle sammen, ta de valg som kjennes rett for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...