Gå til innhold

Hvorfor vil dere ikke ha epidural??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer bare på hvorfor så mange ikke ønsker epidural, når det tar bort så mye av smertene og gir så lite bivirkninger? Jeg skal vertfall ha det:-) Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* Epidural kan gi mindre rier og gjøre at fødselen varer flere timer enn den ellers ville gjort.

* Epiduralen kan være vanskelig å sette, og man må stikkes flere ganger.

* Kan påvirke evnen til å trykke

* Kan gjøre deg lammet fra livet og ned slik at du ikke kan komme opp og stå og bruke tyngdekraften for å få ut barnet.

* Du bli lenket til sengen og er koblet til masse apparater, kan ikke bevege deg rundt.

* Epidural gir ofte blodtrykksfall

* Flere har opplevd vondt i ryggen i lang tid etterpå på grunn av epiduralen.

* Vannlatningen kan bli vanskeliggjort fordi du ikke kjenner at blæren blir full. Det gjør at du kanskje må kateteriseres.

Skrevet

Jeg ville ha epedural i begynnelsen av svangerskapet...men etter å ha sett på jordmødrene i sommer/høst så gjorde det noe med meg og nå vil jeg ha det så naturlig som mulig.

 

Å føde skal ikke være behagelig, kroppen er laget til å klare det...tror jeg vil være mere stolt av meg selv hvis jeg klarer det uten...men selvsakt tar fødselen evigheter..mer enn 10 timer så kanksje jeg skriker etter det.

Vil prøve å sitte i badekar og få akupunktur i armen eller massage.

Vil helst ikke ligge i senga heller jeg da...føde mens jeg ligger over en sakkosekk med sambo rett forran meg. Fysioterapeuter sier det er værre for bekkenet å føde på rygg, tar lengre tid også...

 

Men for noen kan fødsel være noe helt for jæ å tenke på... og det kan jeg forstå og respekterer de som ønsker det, bedre det enn å bli krakilsk og ødelegge hele opplevelsen.

 

Det finnes så mange forskjellige meninger om epedural, men ingen fødsler er like heller!!

Skrevet

Dessuten har du gjerne litt mindre følelse med hvor hardt du presser. Min opplevelse er i alle fall at det lettere medfører styggere rifter hvis du ikke har en jordmord som "stagger" deg og at jeg kom meg fortere etterpå uten epidural...

Skrevet

Hvorfor vil du ha epidural på forhånd? Hvorfor bestemme seg før du egentlig vet hva du går til?

 

Så fremt jeg klarer å håndtere smerten, så ser jeg ikke noen grunn til at jeg skal bruke noe jeg ikke trenger. Det å føde er en sterk opplevelse, og jeg har klart det to ganger uten epidural.

 

La meg presisere at jeg er åpen for å bruke det hvis fødselen ligner på den jeg hadde med nummer en, fordi det var en lang og vond fødsel (21 timer). Men hvis ting går "greit" og riene faktisk fører frem, ser jeg ingen grunn til at jeg skulle trenge det.

 

(Det er jo ca 50 cm og nesten en halv kilo som skal ut, det er opplagt at gjør vondt, og det er ikke farlig..:)

Skrevet

Jeg var egentlig bestmt på å føde uten smertelindring annet enn akupungtur og basseng. Dette for å få en så naturlig fødsel som mulig. Tenkte at det er mest sunt for meg og mitt barn. Men etter flere samtaler med jordmor har vi faktisk kommet fram til at i min situasjon er det best for meg og mest sansynligvis for barnet med epidural.

 

Det er ikke fordi jeg er redd smertene, men for at jeg skal få hjelp til å slappe av i de musklene mellom riene. Jeg har opplevd seksuelt missbruk og har ikke helt evnen til å slappe av der nede slik som mange andre har.

 

 

Skrevet

Jeg for min del vil veldig gjerne ha et tilfredstillende sexliv etter fødsel også og har derfor ikke tenkt å la epiduralens bedøvende effekt revne meg helt...

 

Gikk helt fint uten sist også! Hadde god kontroll på hele fødeprosessen! Vil ikke gå glipp av den heller... Dessuten har jeg så mange i min krets som har slitt med ryggproblemer i etterkant på grunn av epiduralen! Jeg vil ikke det heller...

 

Også må vi jo huske at fødselssmertene kun varer i noen timer så er di borte - kanskje for alltid?

 

 

Skrevet

jeg hadde epidural med min første. det var en positiv erfaring. stiller i utgangspunktet helt åpen til smertelindring denne gang. får vurdere underveis.

Skrevet

Jeg skal IKKE ha epidural fordi:

 

1. Jeg føder så kjapt at hvis jeg skal få epidural må de sette den og starte fødselen samtidig.

2. Jeg skal ha minst mulig inngrep og pelling på meg av helsepersonell. Får jeg ikke den jordmoren jeg vil ha, så får de stå ved døra og se på CTG-en, så tar jeg imot ungen selv. JIIIIHAAA!

3. Min kropp vrenger naturlig ut ungene i en fei. Og mine har hatt strengen godt viklet rundt halsen. Uten at den har strammet seg. Og jeg skal derfor ikke bremse prosessen og gi den navlestrengen tid til å strammes heller.

 

 

Skrevet

Dette med at epidural forlenger fødselen med flere timer er litt overdrevet. Leste en undersøkelse en liten stund tilbake, hvor det stod at ved en 12 timers fødsel, så tok fødselen i snitt en halv time lenger i forhold til fødsel uten epidural.

 

Har selv kun født med planlagt KS, og kjente faktisk litt ettervirkninger av epiduralen, ved at jeg var utrolig støl i rompa etter KS - legene sa at dette trolig kom av epiduralen. Er ikke negativ til epidural allikevel ved fødselen nå - men tar det som det kommer. Har stor sett bare hørt positive erfaringer fra venninnner som har brukt epidural under fødelsen!

Skrevet

er det slik at man kan midt under riene bare si at "dette er for vondt, gi meg epidural" ??

Skrevet

Redd for å miste pressriene.

Vil ikke være lenket til iv. pumper under fødselen. Vil helst kunne bevege meg så fritt som mulig og stå og gå for å bruke tyngdekraften.

Tar gjerne imot epidural hvis riene ikke fører frem og jeg begynner å bli utslitt uten særlig åpning. Men kun da...

Skrevet

Ja, man kan be om epidural underveis. Men da kan man jo "risikere" at fødselen har kommet så langt at det ikke er tid igjen til det. Man må ikke bestemme seg på forhånd!

 

Sist fikk jeg ikke epidural, fordi jordmora fikk vite at jeg hadde hatt ryggproblemer, og gikk da ut i fra at jeg ikke ville få. I etterkant skjønner vi jo at det hadde hun ingen myndighet til å avgjøre på egenhånd, jeg hadde egentlig krav på å få snakke med en anestesilege. Så det vil jeg be om denne gangen om jeg føler at her blir det for vondt for tidlig.

 

Men samtidig vil jeg gjerne klare meg uten, fordi jeg håper at jeg klarer å finne andre måter å lindre smertene på frem til pressriene kommer. Sist hadde jeg vonde modningsrier i flere dager før fødselen egentlig startet, og da var jeg jo så sliten av å ha så vondt at jeg ville ha hva som helst. Men om jeg denne gangen "slipper unna" med rier i under et døgn, så har jeg jo allerede lært meg masse teknikker for å lindre smertene på egenhånd. (Man får ikke smertelindring under modningsrier.... selv om de var like vonde som riene som kom senere)

 

Fødselen KAN trekke ut i tid med epidural, det kan føre til komplikasjoner fordi riene blir dårligere, så det er større sannsynlighet for at det blir sugekopp, feks. Dessuten blir du jo mer bevegelseshemmet og kan ikke flytte deg rundt til ulike stillinger som er gunstige for fremdriften.

 

Det er viktig å huske på at man ikke bare trenger rier for å presse ut barnet, men for at barnet skal "skrus" ut på riktig måte for å få den smaleste delen av hodet først. Om riene blir dårlige underveis i den prosessen, så er det ikke sikkert at de klarer å regulere det ristimulerende dryppet så bra at "skruingen" fortsetter akkurat som den skal. Babyen kommer jo ut likevel, men da kanskje med "feil" del av hodet først, som kan gjøre at du revner mer.

Skrevet

Jeg skal mest sannsynelig ha epi...

 

Dette fordi, jeg fikk det sist. Og jeg har bare gode erfaringer med det...

 

Etter det jeg vet så skal de faktisk skru av epi når pressriene kommer. Og mest sannsynelig så får man drypp hvis man velger epi, pga at riene kan dabbe av... Det er det jeg tror er mest riktig da...

 

Men jeg er ikke utdannet i dette, men under journalinnskrivningen (eller om du velger å ta dette opp med en jordmor,) så er jo dette noe dere skal spørre om når dere gjennom går smertestillende. Hva som blir brukt til hva og hvordan det virker ect ect....

 

 

Skrevet

Jeg synes det ofte blir vel mye skremselspropaganda rundt epidural. I de fleste tilfellene er den grei å sette, den lammer ingenting, man er ikke lenket fast, den svekker kanskje riene noe men det får man motdrypp for, og den gjør hele opplevelsen mer behagelig. Det siste kan faktisk være en fordel, fordi mange kvinner spenner seg så under riene at de ikke fungerer effektivt. Dette med rifter er nok også så som så- jeg fikk ikke en eneste rift under min epiduralfødsel, men måtte derimot syes ganske mye etter en fødsel uten epidural.

 

Jeg synes det er like rart å være kjempebestemt på at man SKAL ha epidural, som at man IKKE skal ha epidural. Er det ikke bare å vente og se? Man vet jo aldri hvordan fødselen blir likevel;-)

Skrevet

Ulempen med forum som dette er jo at det er vanskelig å få balansert informasjon. De fleste som skriver er jo for eller imot noe.

 

Epidural er en veldig god smertelindrer og en stor hjelp for kvinner som opplever smertene rundt fødsel som alt for mye. Det er kjempeforskjell på hvordan vi opplever smerte, og det skal man respektere. Det er ikke pingler som velger epidural, og de som setter epidural vet jo hva de driver med.

 

Det som gjør at ikke alle synes dette er fantastisk likevel er jo at det er en viss risiko med epidural. Som de sa på jordmødrene på NRK, så fort epiduralen er satt, blir fødselen regnet som en risikofødsel. Det er ikke uproblematisk å føde med drypp, feks, feil doser med drypp kan gi for raske eller for trege fødsler. Men mange har jo behov for det.

 

Selv hadde jeg en lang fødsel sist, og i etterkant ser jeg at jeg burde hatt mer smertelindring. Selve fødselen ble så tøff at barselstiden ble veldig påvirket av at jeg var utslitt. Derfor er min drømmefødsel nå at jeg skal holde ut lengst mulig hjemme, holde meg i aktivitet og dusje og slappe av som best jeg kan, for så å dra på sykehuset når jeg virkelig føler at jeg MÅ. Bor ikke langt unna. Viser det seg da at det ennå er lenge igjen til fødsel, så tar jeg gjerne en epidural! Men i min drømmefødsel er jo da pressriene rett rundt hjørnet så det holder med mildere former for smertelindring.

Skrevet

jeg skal ikke ha det fordi jeg skal føde i badekar og tror heller ikke at jeg vil ha behov for det, hadde det ikke første gangen.

Skrevet

Når jeg fikk epidural satte dem drypp samtidig akkurat fordi riene kan minske, men jeg hadde så sinnsykt vondt i ryggen, og ble totalt smertefri når fra de satte epiduralen til pressriene begynte. gikk 7 timer fra de satte epiduralen til jeg fødte, og hvis det utsatte fødselen, så var det positivt på mange måter for meg. Jeg fikk valentine barn pga det, jeg hadde få sting, og hadde en mer el mindre smertefri åpningsfase.

Jeg ønsker epidural denne gangen og

Skrevet

Jeg hadde epidural ved min første fødsel, og hadde ikke klart fødselen uten...... Den ble slått av ved ca 6 cm, men likevel fikk jeg ettervirkninger: fikk bare en eneste effektiv pressrie, så ble de bare svakere og svakere, og forsvant. Jeg måtte presse ut for egne krefter, og det var mye tyngre enn om jeg hadde hatt gode pressrier. Heldigvis slapp jeg sugekoppen!

 

Ved andre fødselen slapp jeg epidural, og fikk en helt annen opplevelse med pressingen. Ja, ungen var faktisk ute på kun 1 pressrie! :-)

 

 

Jeg vil i utganspunktet ikke ha epidural fordi jeg er så redd for sugekoppen. Jeg vet at mange er født med hjelp av sugekopp, og at det er sjelden det går ille. Men jeg kjenner to som det gikk riktig ille med pga sugekoppen. Det ene barnet er så hjerneskadet at det sitter i rullestol mesteparten av dagen. Kommuniserer lite, og må ha hjelp 24 timer i døgnet.....

 

 

Hvis jeg får en langdrygd fødsel med mye smerter kan det godt hende at jeg må ha epidural, men sånn i utgangspunktet vil jeg ikke.

 

 

Folk er forskjellige. Mange klarer å føde uten epidural. Andre hadde aldri klart det uten. Tror en må bare ta det som det kommer :-)

Skrevet

Jeg har ikke født vaginalt, men tatt ks. Jeg var vanskelig å legge spinalbedøvelse på dengang. Sikkert tett mellom ryggvirvlene eller noe sånt, vet ikke hvorfor, men det er nå engang slik at ikke alle er like enkel å legge ryggbedøvelse på enten det er spinal eller epidural (spinalbedøvelse er forøvrig enklere teknikk å beherske for anestesilegen). Med den erfaringen i bakhånd er jeg litt skeptisk til hvor lett det er å lykkes å legge epidural på meg. Det er ikke stikkene jeg er redd for, alle får jo lokalbedøvelse, men det er at den tykke epiduralnålen skal gå spinalt, slik at jeg får lekkasje av spinalvæske og får såkalt postspinalhodepine. Men, uansett om jeg tenker disse tankene i forkant, så er ikke epidural utelukket for meg. Trengs det så trengs det, bare den som er opp i fødesituasjonen der og da kjenner behovet, så hos meg er alle dørene åpne. En postspinal hodepine kan dessuten behandles i etterkant. De fleste er det heller ingen problem å legge epidural på.

Skrevet

HJELP! Man kan jo bli skremt av å lese alt dette hvis man ikke har vært igjennom en fødsel før... Noen har alltid hørt om noe fælt som har skjedd pga d ene og d andre! Jeg har tatt epidiral og har positive erfaringer med d, men hadde i utgangspunktet bestemt at jeg ikke skulle ha d pga ting jeg hadde hørt!

 

Jeg fikk råd av jordmora om å ta d og de er fagfolk, tror ikke de råder folk til å gjøre d om d skulle vært "farlig".

 

Man må føle på seg selv hva som er rett der og da, og ikke legge for mye planer tror jeg. Da kan man lett bli skuffet..

 

 

Skrevet

Er det noe å diskutere?

Noen vil, noen vil ikke. Det er nok ikke så veldig hemmende for fødsel og rier heller i de fleste tilfeller. Veldig enkelt for førstegangsfødende å uttale seg også, vent nå bare og se sier nå jeg. Greit å gå til fødselen med et åpent sinn og ta det som det kommer.

Det jeg IKKE skjønner er hvorfor noen jordmødre tydeligvis nekter noen å få epidural når de gjerne ønsker det selv...

Skrevet

Vil ikke bruke det siden det kan påvirke ungen i flere dager etter fødsel.

Brukte ingen ting sist og håper å klare meg uten noe denne gangen også.

Skrevet

Epidural påvirker ikke ungen, det er jo et slags lokalbedøvende middel mor får i ryggraden.

Skrevet

jeg føler jeg hadde jukset på et vis hvis jeg hadde brukt epidural...

Klarte meg helt fint uten forrige gang..Såklart hadde jeg et liten periode der jeg tryglet om å få det, men sambo har fått klar beskjed å hviske jordmor i øret at jeg ikke skal ha....

 

Har to venninner som mista alt av rier da de fikk epidural.. Ho ene brukte mange mange timer på å få de tilbake, å da var jo virkningen av epiduralen helt borte..Hun fikk heller ikke lov å få på ny..

Begge barn ble tatt m vakuum da de ikke hadde kontroll på riene og ikke klarte trykke ordentlig....

Da vil jeg heller unngå at slikt som dette kan skje, å heller holde ut de timene m noen trekk i lystgassmaska heller:)

 

Forrige gang,så var det en stoooooor trøst å tenke -snart er det over, snart er det over.....:)

Å nå er jenta 2 år, og nestemann straks rundt hjørnet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...