Gå til innhold

Nattammer baby på 13mnd...!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører hva du sier, men jeg forstår fortsatt ikke poenget med at barn som spiser hele dagen skal ha melk i magen om natten. Trøsten og kosen forstår jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nattammer fortsatt sønnen min som er snart 13 mnd, og jeg har ingen planer om å nattavvenne enda. Verken han eller jeg er klare for det! Jeg startet i jobb igjen da han var 7 mnd, og jeg ser nattammingen som utrolig verdifull for tilknytningen i mellom ham og meg når jeg er borte fra ham hele dagen. Pupp er både næring, kos, trygghet, nærhet og medisin. Vi samsover, så jeg halvsover meg gjennom ammingen - helt uproblematisk. Det hender også av og til at han forsyner seg uten at jeg merker noe særlig til det. De slitsomme nettene er de hvor han er våken og ikke vil ha pupp.

Hvis jeg er borte så får han mm på flaske av pappaen, og godtar det helt fint.

Jeg håper å fortsette med både dag- og nattamming til han avvenner seg selv, men hvis det blir behov for å avvenne før den tid så er det også helt greit. Mannen min og jeg kjenner vårt barn best og stoler på at vi sammen klarer å finne løsninger som passer for oss. Med mindre noen spør spesifikt om råd så synes jeg at andre familier må få finne sin egen vei.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet her jeg?

Min lille mann natt-avvennte seg selv når han var 16mnd.

Det årna seg selv- han har ligget i senga våres og roet seg med smokk og sov igjennom. av seg selv.

At barn etter 6mnd ikke trenger nattpupp er noe fordømrade pisspreik!

Pupp handler om mye mer enn mat!

Pupp er kos,trygghet og nærhet!!

Et barn som blir nattavvent ved 6mnd skjønner ikke bæret.

Og dessuten tenker jeg at denne "nattavvenninga" som alle snakker om handler fryktelig mye om karriere- jobb og "forventninger fra omgivelsene" !

Tannlegen min + helsesøster har også sagt at ifht tannhygiene er det ikke noe problem å nattamme.

Så lenge barna ikke "ligger med puppen" i munnen hele natta- og det er det jo strengt talt ingen barn som gjør.

Vet jeg er bombastisk , men søren heller!

Skrevet

Dette med tenner??!! Er pupp liksom så mye verre enn smokk???

Og hun som sier dette:Grunnen til at de våkner er fordi de vet at de får pupp, ikke fordi de trenger puppen

Tror ikke min Pus på straks 6 mnd våkner fordi hun vet at hun får pupp.

Babyer er jo ikke utspekulerte!!!! Ofte våkner de for kos, andre gang for pupp, og tredje gang for begge deler!

Skrevet

Her sover ungene om natten. Må være utrolig slitsomt for dere og for ungene med avbrutt søvn når en skal på jobb og barnehage.

Skrevet

Her startet lillegutt i bhg i høst. Han er nå 20 mnd. Vi får mindre tid sammen nå enn tidligere, men takket være samsoving og nattamming får vi utrolig god nærkontakt (og han styrker immunforsvaret sitt) hele natta. Vi sover så godt sammen, og når han våkner kryper han bare inntil og finner brystet. Hver morgen koser vi ooss godt og lenge med pupp og kos før vi kryper ut til hverdagen med jobb og bhg. Ikke utrolig slitsomt - det gir energi til oss begge :) Men takk for omtanken :)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å nattamme et barn (de er vel strengt tatt ikke baby da lenger) på 13 mndr hvis ikke familien sjøl har problemer med det. Morsmelk er sunt, også om natten. Hjernen er tross alt ikke ferdig utviklet på den alderen, og det skader ikke med morsmelktilgang om natten også.

Mine nattammings- og nattavvendingserfaringer tilsier ikke at det er lettest å avvende rundt 6 mndr - da er det veldig mye som skjer i barnets utvikling. Min erfaring tilsier at man bør nattavvende når barnet er klar for det og/eller når nattammingen blir et problem for barn, mor eller evt far. Min datter sluttet med nattpupp da hun var 3-4 mndr, men dette er jo veldig uvanlig. Sønnen min sluttet rundt 9 mndr, men trengte den igjen da han var mye syk et par mndr seinere. Jeg nattavvendte han da han var 15 mndr. Da var han klar, sånn at det ble strengt tatt ikke avvending (jeg liker ikke det ordet, det er så negativt), men tilvending til å sove uten pupp.

Det er mulig at de fleste barn ikke trenger mat om natten når de er 6 mndr. Men barn er (heldigvis) en tanke mer komplekse enn det: de har andre behov enn mat. Og mange av de behovene kan tilfredsstilles med puppen. Hvorfor ikke bruke det fantastiske universalmiddelet som enhver far misunner oss - til å løse plager ved sykdom, nye tenner, utrygghet, ny livssituasjon m.m.?

I forrige århundre rådet en god del synsing om fastsatte grenser for ditt og datt når det gjaldt barns utvikling. Nå er man heldigvis tilbake til å se på de konkrete behovene til sitt eget barn her og nå. Det er jeg glad for, for nå kan man stort sett respektere sitt eget barns behov uten å bli uglesett av gammeldagse forståsegpå'ere. Endelig har man begynt å godta barns naturlige biologiske utvikling - i stedenfor å lage en mengde regler om hvordan barn "burde" utvikle seg...

Jeg har stor respekt for forskning, men en del av spebarns"forskningen" midt på 1900-tallet kunne vi godt vært foruten!

Skrevet

Du er ikke bare bombastisk, du er rimelig rabiat. :-)

"At barn etter 6mnd ikke trenger nattpupp er noe fordømrade pisspreik!"

Dette sier jo bare litt.

Når barn får fast føde (f.eks. grøt om kvelden), har de ikke behov for å få stilt noen sult om natten. Kosen er jeg med på, men den kan de da sannelig få på andre måter. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor mammas pupp skal bli brukt som smokk, som du helt klart argumenterer for at den skal.

Og hva er dette - ja, jeg får vel bruke ditt uttrykk - pisspreiket om "karriere- jobb og "forventninger fra omgivelsene"? Det er noe av det underligste jeg har hørt. Det var slett ikke derfor vi sluttet med nattamming. Det var forøvrig ikke noe problem å slutte heller, og hun fikk så mye pupp hun bare ville på dagtid. Slutt å fremstill det som om barn som ikke nattammes etter fylte 6 mnd lider noen nød.

Skrevet

Hehe... Tror det ville blitt stilt store spørsmålstegn ved intelligenskvotienten min dersom jeg mente at babyer våkner fordi de er utspekulerte. Men du trenger visst en forklaring, du. Barn våkner fordi de vet at de får pupp - altså fordi de har fått det tidligere, og kroppen og hjernen deres er innstilt på å holde på denne vanen.

Skrevet

Dette med nattamming er ikke et spm om hva spesiellt barnet trenger.. men hva vi voksne mener barna trenger.. Ser jo det på alle innleggene. Det er akseptert at voksne er forskjellige, så derfor synes jeg hver og en skal gjøre det som passer seg best i forhold til sitt barn! (Atså er dette ikke barnas behov vi diskuterer.)

Skrevet

Jeg nattammer mitt barn på 16 mnd. Selv om barnet ikke trenger mm for å vokse som det skal, så er det vel ikke slik at kroppen slutter å trenge alle antistoffene og andre ting som er i mm?

Ungen må ha puppen i munnen i over to timer i døgnet og ha upussede tenner for at det skal være skadelig...

Jeg vil gjerne slutte med nattammingen nå, men det er p.g.a.meg selv og behovet for kontinuitet i søvnen, ikke fordi barnet er for stort.

Skrevet

Hei du ;)

Så fint det hadde vært hvis det fantes fasitsvar på mennesker, tenker jeg. Jeg tror ikke det finnes et slikt svar som gjelder alle barn. Når det gjelder dittt barn, så tenker jeg at du nok kjenner det best, og vet om det kun er derfor barnet våkner. Andre barn våkner og har våkenperioder om natten pga tannfrembrudd, utviklingssprang, drømmer, urolig mage, etc etc etc. For mange små barn er bryst den beste trøsten. De har bodd i mammas liv og mammas lukt og melk er det tryggeste barnet vet om. For mange barn oppleves det vondt bli avvist når det er bryst de vil ha - de forstår ikke hvorfor de ikke kan få, Mange mammaer venter med å avvenne barnet til barnet selv kan forstå bedre, man kan gjøre det gradvis etc. Andre barn er "nesten" klare for å sove natten gjennom uansett, og vil kunne klare seg med mammas kropp som trøst. Det tenker jeg at du som mor kjenner best selv,

Jeg har lest alle innleggene her og mener at ingen hevder at barn trenger nattpupp så lenge kun av ernæringsmessige forhold. Jeg kjenner imidlertid ei flott lita jente, født litt tidlig, med umoden tarm og antatt glutenintoleranse - hun trenger nattpupp, ære være mammaen hennes, jenta er 15 mnd. - Hun er nok heller ikke alene om å trenge det, tenker jeg.

Skrevet

Selvfølgelig er alle barn forskjellige. Men de er tilpasningsdyktige, og det må de jo være, ettersom det er foreldrene som styrer livet deres gjennom store deler av barndommen. Derfor mener jeg at barn lærer hva vi lærer dem. Dersom et lite barn er så redd og usikker at h*n må ha pupp bare for å klare seg gjennom natten, syns jeg det vitner om problemer i hverdagen. Jeg har en trygg og sikker jentunge. Jeg gir henne så mye kos, kyss og klemmer hun bare vil ha, og hun har ikke behov for nattpupp eller å sove sammen med meg om natten. Hva med å spøre seg selv hvorfor barnet er så urolig/nervøs? En eller annen gang må jo ungen likevel kobles fra puppen, og da er det jo utrolig viktig at den ikke er det eneste "sikkerhetsmomentet" h*n har!

Skrevet

Glad for å høre at jenta di er trygg og fornøyd. Det er mine barn også :)

Jeg skrev ikke at barnet var redd, usikkert eller utrygg :) Og jeg beskrev hvorfor - naturlige kroppslige reaksjoner relatert til barnets alder og utvikling. Vi fødes også med ulike temperament, vet du.

Enig med deg i at barn er tilpasningsdyktige og lærer masse av foreldrene sine. Mange mammaer tenker at et lite barn ikke lærer noe godt av å bli avvist av mammaen sin før barnet kan forstå og få støtte og hjelp i avvenningsperioden. Mange foreldre er mer opptatt av å bare lytte til barnets signaler og ha det godt sammen fremfor å jobbe for å skulle endre barnet.

Det er ikke sikkert du og jeg blir enige her, altså, det er heller ikke noe mål for meg. Går an å bli enige om at man er uenige også, hva?

Vi er nå enige om at mennesker er ulike da :)

Skrevet

Jeg må bare legge til at jeg forstår at i mange familierer det til barnets beste å avvennes tidlig slik at mor får sove godt om natten og er uthvilt på dagen. Mor vet best selv hun tenker jeg - så lenge hun tar bevisste valg på bakgrunn av kunnskap om barn, om sitt barn og seg og sin familie - og gjør dette på en skånsom måte :)

Skrevet

Er enig med deg i deler av det du sier, men jeg syns faktisk ikke at puppen kun skal fungere som trøst. Ikke når de ikke har nattmatbehovet lenger. Jeg sluttet som sagt å nattamme da ungen min var 6 mnd, men hun fikk selvfølgelig amme så ofte hun ville på dagtid. Så jeg tok jo ikke fra henne puppen for godt. Jeg er for amming! Men jeg skjønner ikke poenget med å amme om natten etter fylte 6 mnd, og det er nok fordi jeg mener at pupp først og fremst er mat (trøst/kos er for de aller minste). Til slutt: Ja, vi kan godt være enige om å være uenige. :-)

Skrevet

Det er da helt opp til den enkelte.

Jeg nattammet i nesten ett år, men jeg selv var så lei av å stå opp at jeg ønsket å kutte ut. Det gikk bra og vi fikk natta tilbake. For meg var det perfekt, men vi er alle forskjellige.

Jeg tror folk flest tenker på mor når man anbefaler å kutte ut. Ungen trives jo med puppen.

Skrevet

hva ander gjør og ikke gjør med sine barn er vel helt opp til den enkelte! jeg ammer fortatt sønnen min om natta hvis han våkner og har mareritt (skjer kanskje 2-3 ganger i mnd)eller noe så han er helt ifra seg, da roer han seg ved puppen og har sovnet innen 5 min istede for at han skal skrike seg i søvn som han må gjøre hvis jeg ikke ammer han, det blir jo ille for både han og meg! mye bedre å amme i 5min å legge seg igjen framfor å være oppe i timesvis, det er iallefall det beste for oss så får andre gjøre som de vil...

han er 13,5mnd

Skrevet

Jenta mi er 13,5 mnd og jeg ammer henne fortsatt på natten når hun våkner.

Hun sover i sin egen seng og når hun våkner i 4-5 tiden, tar jeg henne inn til oss, da pupper hun og vi sover videre sammen.

Funker veldig fint for oss og jeg har ikke noen planer om å slutte med det ennå.

Er opp til hver enkelt hva de vil gjøre.

Jeg bryr meg ikke om hva alle andre gjør.

Jeg gjør det som passer best for oss.

Skrevet

jeg har ammet jenten min på snart 14 mnd både natt og morgen og kveld..også gjerne litt på dag tid om hun ville ha..ikke vært noe problem..eneste er at hun våknet gjerne 5 ganger hver natt og ville ha pupp hver gang...men det gikk seg no til det også...men ihvert fall.. for noen uker siden så plutselig ville hun ikke ha mere...drev bare tullet og tøyset..og tok seg gjerne ett bit av puppen min når jeg skulle amme hun..og da tenkte jeg bare at det var like greit å ikke stresse med det...og no bare ler hun om jeg spør om hun vil ha pupp..hehe

mitt råd er ihvertfall å ikke stresse med det...amm om natten om du føler for det!!:)

Skrevet

vettu, her ammes det døgnet rundt:) nå er bare jenta 3 mnd,men vil hun ha pupp på natta så får hun det (nekter å ta smokk)

å vil hun ha pupp om natta når hun er 13 mnd også så får hun det, her er rolige netter og søvn viktigst. jeg har ingen til å hjelpe meg om natta,så alt faller på meg. å puppen stopper grining, vet utmerket godt at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste,men hva gjør man ikke for noen timer søvn:))

ikke bry deg med hva hun gjør. jeg har også venninner som gjør mye "rart" med sine barn,men det er faktisk ikke noe jeg har noe med.:)

man skal trø varsomt hos foreldre,for alle mener de gjør sitt beste:)

fokuser på deg selv og barnet/a i stede, så får du det så mye bedre.

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...