Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #1 Skrevet 30. desember 2007 Er det for lenge syns dere? Virker som denne moren ikke klarer å gjøre en avvenning, bruker unnskyldninger som om at barnefaren må være med og at hun ikke greier det fordi han får nervesammenbrudd når hun prøver å trøste han.. Åsså at han får tenner da stakkar, da må han jo få melk om natten for ellers bare hyler han, åsså om han er syk fks.. mener at i den alderen der får dem jo tenner ofte framover å da komemr det jo aldri til å gå med avvenning, ikke har hun prøvd heller, den ene gangen hun prøvde ble han syk midt i avvenninga (Etter en dag)- å nå er gutten snart 13 mnd, skulle prøve igjen til påskeferien da mente hun..! Er det mulig sier jeg bare, ikke noe annet enn klaging fra den kanten de å ikke har jeg møtt en mere "stakkar jeg må trøste babyen min med pupp" mamma før heller! hva sier man til sånt da når folk klager over situasjonen ang det åsså er det egentlig bare å ta en uke å avvenne elelr to om det trengs! Det blir mye gråting og våken netter noen timer men hallo! det er jo normalt! blir helt oppgitt jeg! Selv har jeg nattavvent rundt 8md å ammer fortsatt morgen og kveld og gutten er 11mnd.. hva syns dere om nattamming så seint?
Herkules Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 Selvlfølgelig syns jeg det er helt greit og opp til den enkelte, jeg regner ikke med at det er mange som blir plaget av at hun ammer sitt eget barn om natten:) Godt Nytt År
*Mustang Sally* Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 Jeg syns det er flott at hun ammer den lille. når hun ammer har ingen noe med.
Golden-Angel Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 He he må le litt også min jente er 14 mnd., og jeg ammer morgen og kveld og om natten når ho våkner ser ikke problemet med det jeg :-) Jeg velger den lette løsningen hva så, ammet elstemann til ho var 15mnd. da mistet jeg melken og når det ikke kom noe ut fikk ho vannflaske og ho sovnet uten skriking og gråting no problem Så sefølgelig gjør jeg det samme med nr.2. Hvorfor skal jeg gjøre alt så tungvint å slitsomt når en kan slippe ????
Amabolla Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 I jula har jeg nattamma mi jente på 16 mnd.... Plager jo ingen andre enn meg det. (plager ikke meg da, men det går jo bare utover meg).
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2007 #6 Skrevet 30. desember 2007 Jeg nattammer et barn på rundt 2 år,og synes det er noe bare jeg selv og barnet mitt har noe med.Ikke alle unger er klare for det som står i "boka". Hva andre synes og tenker,det bryr jeg meg ikke noe om. Mitt barn hylskriker om natta,og dette er det eneste som hjelper.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #7 Skrevet 31. desember 2007 Jeg ammet (også om natten)til snuppa var 14 mnd, da sluttet hun av seg selv. Ser ingenting galt med det!:-)
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #8 Skrevet 31. desember 2007 Hvorfor skal du, HI bry deg med noenting du slett ikke har noe med? Det er jo ikke akkurat snakk om at barnet lider noen nød, heller det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2007 #9 Skrevet 31. desember 2007 Huffamei. Så fryktelig. Et barn får pupp. På "feil tidspunkt". Jaja.
Gjest Skrevet 31. desember 2007 #10 Skrevet 31. desember 2007 Eg bryr meg ikkje om kortid folk ammer ungene sine og kor lenge, det får være opp til dei sjølv :-) Men, å drikke morsmelk om natta er like skadelig for tenna som å drikke vanlig melk og saft om natta. Og det kan bli eit problem for ungen seinare.
oui-oui Skrevet 31. desember 2007 #11 Skrevet 31. desember 2007 Undertegner denne, og tannhygienen er også hovedgrunnen til at jeg prøver desperat å tøye morgenamminga til etter kl. 5... Jenta mi er snart 14 måneder og våkner fremdeles om natta. Frem til klokka 5 tar pappa'n seg av henne, men rundt 5 er det ingen bønn lenger, da hjelper hverken vann, smokk eller byssing lenger. Men det er vel rett og slett da dagen begynner for henne :-/ Er i allefall glad jeg har en oppofrende mann, for med en aktiv 4-åring i tillegg så har det siste året vært temmelig slitsomt! Men på en dag som denne så ser man tilbake og tenker på hvor utrolig heldig man er som har 2 friske barn og en kjærlig mann - for en rikdom! :-) Det var dagens emosjonelle utbrudd fra denne kanten - godt nyttår! :-)))
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. januar 2008 #12 Skrevet 1. januar 2008 Siden du spør, så er min mening at nattamming er man ferdig med når ungen er 6 mnd. Vi sluttet med en gang, og det gikk smertefritt. Hadde aldri i livet trodd at det skulle gå så bra som det gikk, og jeg skjønner at folk strekker det lengre dersom de har problemer med dette, men jeg ville ikke nattammet en unge som strengt tatt ikke trenger det. Nei - en så stor unge trenger det ikke, og ja - jeg vet at det gjelder for akkurat deres unge også. Når de får fast føde om kvelden, trenger de ikke pupp om natta. De bruker puppen som smokk og kos, ikke noe annet. Plugg i smokken! Legger meg nå og venter at det kommer fresende svar imorgen - kanskje allerede ikveld. Fra de hårsåre, selvsagt. ;-)
Sylteflesk Skrevet 1. januar 2008 #13 Skrevet 1. januar 2008 Skjønner ikke hva som er så fælt med dette? Hvis mor og barn trives med det er det jo bare flott. Synes hun det er en plage, burde hun kanskje prøve om igjen med nattavvenning. Og det stemmer jo for mange at det går lettere hvis pappaen trøster om natten! Jeg sluttet med nattamming rett etter 12 mnd, fordi jeg hadde begynt å jobbe igjen og synes det ble vanskelig å fungere på jobb. Selve nattavvenningen gikk veldig greit, pappaen ble sendt inn når hun våknet og hun fant seg helt fint i det. Men jenta våkner fortsatt flere ganger hver natt, selv om hun ikke får pupp, nå to måneder etterpå. Vi trøster litt og så sover hun videre. Det er også greit. Enhver får da gjøre som de synes!
Sylteflesk Skrevet 1. januar 2008 #14 Skrevet 1. januar 2008 Freser ikke jeg, men det er jo ikke alle unger som bruker smokk, og noen har faktisk også problemer med overgangen til fast føde. Er ikke så lett å nattavvenne hvis ungen ikke spiser om dagen. Jeg synes ikke det er riktig å si kategorisk at etter 6 mnd skal det være slutt med pupp om natta. Det gikk lett for dere, men du kjenner jo ikke alle andres situasjon. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så galt å bruke puppen som smokk og kos heller? Hvis både mor og barn koser seg er det vel bare fint.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #15 Skrevet 1. januar 2008 Jeg synes det er supert jeg! Hun høres ut som en god mor! Ang tenner, så tar dere over her helt feil. Så lenge ikke barnet ligger å sutter konstant, så tar ikke tenner skade av det. Jeg har flere kilder på dette, bla Gro Nylander og ammehjelpen sine sider: http://ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. januar 2008 #16 Skrevet 1. januar 2008 Har ikke sagt at det er fælt, men det er flere faktorer som tilsier at man burde slutte med dette såfremt barnet har begynt med fast føde om kvelden. Det blir lettere å avvenne dersom man begynner tidligere. Det er også sunnere for tennene å slippe melkesukkeret om natten (men amming er selvsagt bra ellers, både for tenner og kropp), da spyttproduksjonen er lav.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #17 Skrevet 1. januar 2008 Jeg er fortsatt svært uenig med deg. Jeg ser mange flere faktorer som tilsier at mange burde amme lenge på natten. Pupp er mer enn bare næring. De bruker også puppen for å bearbeide inntrykk, og i perioder hvor de lærer mye på dagtid er puppen god å ha for å bearbeide det. Også på natten. Et eksempel. Når min datter lærte seg å krabbe ammet hun mye oftere på natten en periode. Jeg er heller ikke enig i at det blir lettere å avvenne tidligere. Selv avvente jeg en ettåring. Det var mye lettere enn om jeg skulle avvenne henne ved 6 mnd. Et barn på 6 mnd forstår at pupp er trygghet, man kan ikke forvente at de forstår at det er like trygt også uten pupp. En ettåring derimot forstår det. Jeg kunne si til jenta mi at nå er det natt, nå skal vi sove, så får du pupp i morgen. Men mamme og pappa skal være her med deg og kose istede. Hun ble sint, det ble hun. Men hun ble aldri utrygg. Det ville min jente blitt om jeg hadde tatt fra henne puppen på natten når hun var 6 mnd. Et annet eksampel er barnehageoppstart. Vi nattammet oss igjennom den. Det er jeg overbevist om at var en stor fordel for oppstarten. Hun fikk mere mamma på natten, noe hun hadde et behov for! Så lenge denne morgen HI prater er konfortabel med nattamming, så synes jeg heller folk skal støtte henne i det!
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. januar 2008 #18 Skrevet 1. januar 2008 Bearbeide ved hjelp av puppen - om natten? Jeg syns ikke du argumenterer godt for akkurat dette. Barn trenger ikke mat om natten. Grunnen til at de våkner er fordi de vet at de får pupp, ikke fordi de trenger puppen. Akkurat som jeg våknet på natten for å tisse mens jeg var gravid, og fortsatt våknet om natten etter fødselen fordi kroppen var vant til å stå opp for å tisse. Men tisse måtte jeg ikke. Rotete forklart, men jeg regner med du skjønner hva jeg mener. Unger venner seg til alt. Er det ikke pupp å få om natten, våkner de heller ikke (etter en stund). Det går an å ha ungen litt i mammas og pappas seng dersom det er nærhet h*n trenger. Med smokk, vel å merke.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 1. januar 2008 #19 Skrevet 1. januar 2008 Helt enig med Prinzessin:)
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #20 Skrevet 1. januar 2008 vet du, hvis noen argumenterer dårlig her så er det deg. Jeg vet da best hva MITT barn har behov for. Forøvrig så er det velkjent at de bearbeider ved hjelp av pupp. Har du lest noe lilleratur på emnet? Jeg har lest mye. Bla Gro Nylander og Dr. Sears bøker. Begge kjente barneleger. Du finner også støtte i det jeg sier blandt de aller fleste ammehjelperne. Jeg kjenner flere ammehjelpere. Jeg kan godt få noen av de til å komme inn her å fortelle mer om emnet. Dette er altså ikke bare noe jeg finner på! Helt utrolig hvordan du prøver å virke ekspert på emnet. Det får bli opp til hver enkelt mor å se hva barnet har behov for. Behovet for tryggheten puppen gir kan være like reelt for barnet som behovet for mat. Jeg ser du er svært bastrant på området, så jeg ser ingen poeng i å gå lenger i diskusjonen. Men jeg kan godt få noen ammehjelpere til å skrive her om du ønsker det.
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. januar 2008 #21 Skrevet 1. januar 2008 Hehe.... Prøver å virke ekspert? Du har lest din teori, jeg har lest min. Ikke tro at du prøver å virke mindre "ekspert" på området. ;-) Jeg sier jo at dersom barn har behov for trøst om natten, kan de få nærhet fra mor og far ved å ligge i samme seng som dem. De MÅ ikke ha melk i magen. Jeg skjønner ikke hvor du får dette fra. Men jeg skjønner jo at barn tror det er slik det skal være dersom mor har gitt barnet pupp til enhver tid fordi hun selv mente at sånn MÅTTE det være.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #22 Skrevet 1. januar 2008 Jeg tar det fra flere bøker og artikler om emnet. Jeg tar det også fra min egen intuisjon som mor. Mitt barn har uten tvil hatt behov for puppen. Hvis hun ikke ville hatt, så hadde jo det vært supert. Det er like mye mitt ønske å få sove hele natten som de fleste foreldre. Men når min datter hadde det behovet, så fikk hun oppfylt det. Siden du ikke forstår hvor jeg tar det i fra, så skal jeg høre med noen av de jeg kjenner som er enda bedre belest enn meg. Jeg vanker på et annet forum med mange ammehjelpere, jeg kan få de til å si litt mer om det.å natten lenge etter 6 mnd!
Mamoffen :) Skrevet 1. januar 2008 #23 Skrevet 1. januar 2008 Heldige lille gutt som får die om natten enda, tenker jeg. Ikke vær urolig for tennene, pass bare på å pusse godt før sengetid slik at brystmelken ikke blandes med annen karbohydrat-mat - da blir det hull, ikke av brystmelk alene Sjekk gjerne oppdatert fakta om emnet på evt ammehjelpens sider eller Gro Nylander. Så masse skjer i kropp, sjel og sinn når man er så liten. Bryst gir ikke bare ernæring, men trøst, nærhet innsovningshjelp, og det å suge bryst er også en fantastisk smertestiller ved tannfrembrudd, voksesmerter, magesmerter etc etc etc. Det finnes ikke fasitsvar på hvor lenge et barn trenger nattpupp og når rett tidspunkt til å avvenne er når man tar alle disse forholdene i betraktning, tenker jeg. For alle disse forholdene er også behov. Mammaen er den som kjenner sitt barn aller aller best, og hun er den som kan lese dette hos sittt barn og vurdere situasjonen selv, tenker jeg. Spennende tråd, forresten
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2008 #24 Skrevet 1. januar 2008 Jeg nattammer en gutt på litt over 2 år. Ingen av oss har noe problem med det, ei heller ift. tannhelse. Gutten min vet veldig godt selv om det er vann eller melk han vil ha når han våkner. Veldig ofte er han bare tørst, og det er først nå som han er blitt større at han foretrekker vann som tørstedrikk, tidligere brukte han puppen til dette også (i tillegg til mat, kos og trøst). Skulle jeg nektet en tørst unge å drikke melk på natten bare fordi enkelte mener at det ikke er nødvendig? Dessuten var min gutt over året før han sluttet å bruke puppen som MAT på natten/morgenen. Da han var 6 måneder hadde han såvidt begynt å spise fast føde, og det ville vært fælt for ham om jeg plutselig skulle nektet å gi ham mer mat etter leggetid. Veldig dumt at mange er så natige på den 6 mnd-grensen, jeg tror det gjør livet vanskeligere for både foreldre og barn.. Om nattamming og tenner kan man jo mene hva man vil. Ut fra det jeg har søkt opp av informasjon har jeg konkludert med at det er helt uproblematisk. Og da har jeg oppsøkt både NKA og tannlegetidsskrift, samt Nylanders forskning på feltet. (Men min erfaring er jo at det nytter lite å slå i bordet med fakta uansett... forskning er liksom noe som folk ikke _trenger_ å tro på, hvis de ikke vil.. standardkommentaren er jo at "ja, det sier de NÅ ja...bare vent, om et år sier de noe helt annet..." ... yawn.. ) Forøvrig synes jeg HI virker litt vel opptatt av andres måter å gjøre tingene på. Et problem burde jo strengt oppstå hos de det gjelder, ikke sant?
Anjali Skrevet 1. januar 2008 #25 Skrevet 1. januar 2008 Har ikke lest hele tråden, men må bare si meg enig i at tannhygiene ikke er noen grunn til å slutte med nattpupp. Det er en myte som en del helsesøstre fortsatt tror på, men det stemmer altså ikke. Pupp er topp, så lenge både mor og barn har glede av det! Storesøster fikk nattpupp helt til vi sluttet med pupp, 18 mnd gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå