Gå til innhold

Vil advare mot Morsmelkerstatning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres helt utrolig ut!! Fikk ungen din mme til den var 4 år, eller?

Selv fikk bare mme, og har ikke hatt ett eneste hull i tennene, før jeg var 32, å ikke i melketenna heller. Tror heller på arv og manglende tannpleie jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ammer man jo barn med tenner og da. Mme er en erstatning for morsmelk. Barn som ikke har fylt ett år drikker jo ikke kumelk.

Skrevet

Selvfølgelig er det noe i det HI sier...

MME er jo sladelig for tennene om man får for mye... Utrolig teit at noen her inne sier at de ikke TROR på det... Ei jeg var hos dagmamma med hadde 1 tann igjen etter å ha overbrukt MME...Så jeg tror iallefall på det..Hennes foreldre var ikke opplyst om faren med flaske i senga osv osv.. Manglene tannpleie...blablablaaaaaaaaa

Skrevet

har desverre hørt og opplevd det samme selv jeg...og har fått beskjed av tannlegen at det mest sannsynlig er mme som er årsaken..

ungen min fikk mme som tillegg fra første uke.. når første tann kom sluttet vi med amming om natten og tok avvenningen da..han fikk den første tannen såppas sent at da var det grøt til kvelds uansett så han hadde ikke det behovet lenger..så etter tannpussen var det ikke annet enn vann på flaske han kunne få. saft eller annet kom ALDRI på flasken og per dags dato har han fortsatt kun vannflaske (ikke tåteflaske selvfølgelig,men vanlig flaske)..

Vi har fra dag en vært veldig nøye på tannpussen og etter hvert fluxen og når han ble større..alikavel har han klart å fått seg to hull. Tannlegen mente først det var av saftdrikking om natten da det var den mest vanlige årsaken,men etter å ha forklart hvordan både mat og drikkevanene om dag og natterstid var fikk jeg høre at da var det mest sannsynlig mme som var årsaken da det er kraftig kost for tennene...

det at man ikke skal gi sukkerholdig drikke om natten er noe alle burde være opplyst om nå,så er jo lov å håpe at alle forstår alvorligheten..

når barnet ikke trenger næringen lenger og kun vil ha kosen som tåteflasken tilfører så kan man gi vann..ikke sukkervann eller annet,men rent vann..er beste sorten :)

selv er jeg avhengig nærmest av brus,men guttungen derimot er avhengig av vannflaskene sine... bedre vane kan man ikke gi dem.. :)

Skrevet

Det er da ikke mme som er skyld i dette, derimot at dere har gitt henne flaske i senga!!! Samme hva som er på den flaska, bortsett fra vann selvfølgelig, vil danne syre og bryte ned emaljen på tennene. Tror dere har misforstått tannlegen her.

Skrevet

Det forundrer meg stadig når noen vil dele sin erfaring på bim,

så skal vedkommende omtrent slaktes for det etterpå.En erfaring er ingen fasit,men faktisk ment som et innspill til andre,ikke som en unnskyldning til å hakke løs på andre.Om man er enig eller uenig,kan man vel likevel enten velge å ikke uttale seg,eller uttale seg uten å være nedlatende.Men nei da,her er alt for mange bedrevitere til det !

Til hovedinnlegger vil jeg si det var synd dere skulle være så uheldig som dere har vært,men dere har i alle fall lært.Andre uvitende har i alle fall fått et varsko av innlegget ditt,og vil ikke gjøre samme feilen.

Jeg går ut i fra at det var hele meningen med innlegget ditt !

Hilsen

Skrevet

Det eneste jeg fikk ut av dette innlegget, er at en skal ikke tro alt en leser på nettet!

Hvis datteren din har refluks, så skyldes det en feil i lukkemuskelen, og ikke mme.

Synd at ikke helsesøster og lege har klart å fortelle deg det.

Råtne tenner skyldes ikke mme, og det blir helt feil å advare mennesker mot mme , som faktisk er nødvendig for barn som ikke får morsmelk.

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på 5 år som har hatt veldig mye problemer med tennene. Han ble ammet til han var 6 mnd. Fikk mme etter det og fram til han var et år. Han hadde aldri flaske med i sengen.

Men han har vært utallige ganger til tannlege og må nå trekke to av jekkslene.

Har vært oss en spesialist med han. Han sa at han hadde så dårlige tenner fordi siden han hadde refluks når han mindre.Så var det mange som hadde problemer med tennene etter det. Det er jo magesyre som kommer opp i munnen og det tærer veldig på tennene.

Vi har alltid vært flinke med tannpuss og fluor.

Skrevet

Mine to barn, 2 og 5 år, har begge fått morsmelkerstatning, NAN, sitt første år. Begge har fine hvite sunne tenner!!! Så at det her kun skyldes på morsmelkerstatninga at tennene til din datter er borte, den er ikke jeg med på.

Skrevet

Jenta mi på 4 år har flotte tenner hun. Hun fikk også flasken med seg i sengen.. men var da også flink til å pusse tennene godt på morgenen..

Det varierer nok noe hos barn også hvor mye syreangrep tennene tåler. Tulla mi har ikke noe som helst problemer med tennene i hvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...