Gå til innhold

Vil advare mot Morsmelkerstatning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Tenkte bare jeg skulle komme med noen opplysninger her.

En måneds tid etter vi fikk vår datter så fikk hun problemer med refluxen og gulpet opp igjen alt hun spiste.Gikk ned 100g første måneden.

Måtte derfor begynne med brystpumping for å kontollere hvor mye hun fikk i seg.

Dette ble selvfølgelig slitsomt i lengden og vi gikk mer og mer over til NAN etterhvert.

Dette virket fint helt til tennene hennes begynte å bli misfarget, men dette var i følge helsesøster (idiot) helt normalt, så vi gjorde ikke noe med det.

Nå er hun 4 år og flere av tennene hennes er rett og slett borte.

Ellers har hun bare fått godterier på lørdager og vi har vært flink å pusse tennene helt siden hun fikk dem.

Nå håper vi bare tennene holder til de nye kommer.

Nå sier tannlegen at det er morsmelkerstatningen som gjør det.

Synes det er dumt at det ikke opplyses bedre om dette.

Ble litt langt dette her, men det jeg sier er:

VÆR FORSIKTIG med lang bruk av morsmelkerstatning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

datteren min brukte nan har aldri hatt ett hull i tennene...

Skrevet

Min datter brukte ikke smokk da hun nektet dette også i tillegg. så hun fikk flasken med seg i sengen. Det skulle jo vi ha visst at vi ikke skulle gjøre, men desverre så visste vi ikke at tennene ble ødelagt av dette

Skrevet

Sønnen min måtte gå over til morsmelkerstatning (collett) fra han var 3 mnd. Han har kritthvite, fine tenner, og er snart 2 år. Sluttet rundt ettårsalderen. Er nok kanskje forskjellig fra barn til barn, for dette tror jeg aldri jeg har hørt om før... Synd det skulle skje jenta di!

Men er liksom litt vanskelig å holde seg helt unna morsmelkerstatning også for de som ikke har nok melk eller melk i det hele tatt. Men greit å være obs på det!

Skrevet

Ja jeg mener ikke at man ikke skal gi det til babyen når den trenger det :) Jeg ble bare så lei meg når jeg fikk vite at det var dette som hadde ødlagt tennene hennes. jeg ga helt til hun nesten var 2år også. trodde jo at det var sunnest jeg! når hun var ferdig med melken ga jeg henne bare vann på flasken.

Ville bare tipse alle om det. sier ikke at det skjer med alle barn som får altså! :)

Skrevet

Hei...

Jeg tror det er viktig for alle som skal bli mødre og som kommer til å trenge NAN som hovedernering til sin baby at du HI presiserer at det muligens var at din datter fikk med seg flasken i sengen som gjorde misfargingen av tennene!!

Jeg kjenner jeg blir litt provosert, fordi vi måtte bruke NAN til vår datter - men har aldri hatt problemer med tennene av den grunn!

At man derimot kan få problemer med tennene fordi man "overbruker" flasken ble iallefall vi opplyst om da vi fikk vår datter.

Morsmelkerstatning kan for mange som ikke kan amme være livsmelken, men den av logiske grunner inneholder jo sukker og burde ikke gis utover anbefalte måltider:)

Skrevet

Synes jeg høres rart ut. Men hvis hun har hatt med seg en flaske nan i senga uten å pusse tennene etterpå, så har du vel grunnen der. Så fort de har fått sin først tann så skal det pusses før de legger seg og etter melkeflaska. Og de anbefaler også at de som får erstatning går gjennom nattavvenning når de får sin første tann.

Ellers ville jeg tro at det hadde kommet opp før ?

Skrevet

Var dette noe å bli provosert for da? jeg har også skrevet at hun fikk flaske i sengen og at vi da ikke visste at det var så skadelig! at det ikke skal kunne gå an å prøve å være snill her uten sure kommentarer! Jeg sier at det KAN skje ikke at det kommer til å skje... og at vi ikke visste at hun ikke burde få flasken med seg i sengen. ville bare hjelpe!!!

Har også skrevet at selvølgelig så må barna ha tillegg... jeg sier jo ikke at barna må sulte i hjel fordi vi opplevde at våres fikk hull i tennene! Ble litt provosert selv jeg nå!

Skrevet

Enig med Falk her....

Dette har nok ingenting med NAN, eller generelt morsmelkserstatning å gjøre...

De fleste vet at både melk (melkesukker) og saft (druesukker) gir hull i tennene og at dette er noe man ikke lar småbarn sutte på unødvendig... Dvs. som feks. flaske-trøst om natten...

Datteren vår er 8 mnd og får NAN morsmelkserstatning, men siden hun har fått flere tenner allerede får hun kun vann på flaska si om hun er tørst om natten. ( den blir tilbudt henne om hun våkner, den ligger ikke i senga..) Hun bruker heller ikke smukk..

Synes heller du burde advare mot overdreven flaskebruk, spesielt med sukkerholdig innhold, da det etter all sannsynlighet er det som har tatt knekken på tennene til datteren din!

Skrevet

Det blir jo fullstendig feil å legge skylden på morsmelkerstatningen. Du skriver det selv, og flere har skrevet det etter deg, det at barnet har fått flaskekos i sengen som er årsaken.

Du kunne pumpet deg, og gitt flaske på samme måte, og tennene hadde sett likedan ut. Melk inneholder melkesukker, og alle vet hva sukker gjør med tennene våre.

(På den annen side, så hadde det ikke skadet om det stod en liten advarsel på mme-pakningene ang flaske i sengen, siden det er først og fremst med mme man bruker flaske)

Skrevet

Min gutt på 5 og et halvt fikk NAN hele det første året og han har ingen hull i tennene. Men noen har vel svakere tenner enn andre da. Har aldri hørt om dette før. Hva skal liksom vi gjøre som ikke har melk til ungene våre da....

Skrevet

Lykkeliten: Grunnen til at folk blir provosert er vel hele hovedinnlegget ditt! Overskriften og innlegget i seg selv sier absolutt INGENTING om at du gav jenta di flaske i senga og at du mener at morsmelkserstatning også er bra når man trenger det...

Dette er ting som kommer frem senere når du svarer på innleggene nedover..

Du skal være forsiktig med å legge ut sånn skremselspropaganda når du ikke tar med hele sannheten fra begynnelsen av...

Skrevet

HERREGUD sier bare jeg.. Her prøver jeg å hjlpe å dele erfaring, så må det bli kritisering av hvordan jeg har gjort dette... INGEN SOM SKJØNNER AT JEG VILLE BARE VÆRE SNILL?????? var ikke ute etter å såre eller irritere noen men å tipse de som ikke visste at det var så mye sukker i nan!! LES INNLEGGET mitt da dere. Jeg VET AT DET ER VIKTIG MED ERSTATNING!

Og jeg hadde heller ikke nok melk til å bare pumpe meg.. måtte ha litt tillegg uansett!

Skrevet

derfor jeg skrev det etterpå da!

Skrevet

Vi brukte nan fra 2 ukers alder for da mista jeg melka og jenta vår har fine tenner i dag, ikke misfarget eller noe hun fikk også flaske i senga...

Har aldri hørt om at morsmelk erstatting kan gå ut over tennene..

Sønnen til ei vennine av meg har kjempe dårlige råtne tenner men det er kun pga dårlig tannpuss og mye saft som har ødelagt hans melketenner...

Skrevet

Hmmmm, dette må være helt tilfeldig. Noen får dårlige tenner andre ikke. Jeg fikk bare MME når jeg var bebis. Jeg eridag 26 år, og har aldri hatt hull ;)

Men synd i datteren deres uansett. Men det kan jo kanskje være en tanke vekker. Kjenner ei som ikke mistet melketennene sine. Måtte trekke de i ungdommen og fikk skrudd inn tenner.

Skrevet

Da må du nesten skrive at du advarer mot overdreven flaskebruk m/ sukkerholdige drikker, og at erstatning også inneholder sukker..

(Noe jeg håper de fleste har fått med seg..)

Skjønner jo at du prøvde å være grei, men det kan virke veldig mot sin hensikt når nybakte mødre leser : Vil advare mot Morsmelkserstatning!

Det kan skape mer frustrasjon og bekymring enn det faktisk er til hjelp...

Skrevet

Jeg skjønner nå at du bare ville hjelpe HI, men det virket ikke sånn med en gang. For meg virket det ikke som om du forsto NÅ at det var pga nattkosen at hun har dårlig tenner i dag. Det virket som om du mente at fordi hun hadde fått erstatning generelt, gjorde at hun hadde dårlig tenner i dag.

Er lett å bli misforstått dessverre......: /

Mange som ikke leser gjennom de andre svarene her heller, så det kommer sikkert flere sure svar etter hvert.

Men da forsto i hvert fall JEG hva du mente : )

Skrevet

Som du ser så er det best å passe seg på BIM;-)

Mange som svarer på en ordentlig måte og mange som også tar helt av!!

Er jo ikke så rart... Vi er jo fulle av hormoner alle mann:-)

Takk for tipset, skal huske på det hvis det noengang blir til at jeg må gi noen av barna mine NAN.

Skrevet

ALT (med unnatk av vann) man putter i munnen etter man har pusset tenner gjør jo at man utsetter tennene for syreangrep da. Det er jo ikke MME'en sin feil at hun har dårlige tenner, det er det at hun har fått flaske etter tennene var pusset.

Blir for dumt å advare mot mme på dette grunnlaget. Det er helt trygt og et godt alternativ for de som må bruke dette.

Skrevet

Datteren min hadde nan da hun var liten,for jeg mistet melken,hun er nå 18 år og hun har kun hatt et hull så lenge hun har levd,så jeg tror ikke helt på det der.

Gutten min har også fått det,siden han havnet på nyfødt avdelingen og jeg ikke fikk nok melk til ham,for han var veldig stor og han har hvite fine tenner,ingen missfarging av dem.Han er et år og har ti tenner i den lille munnen hans.

Skrevet

hvor lenge brukte hun flaske?

For når man drikker av flaske så svømmer jo tennene i melkesukkeret og det skader tennene i lengden..

Skrevet

Kjedelig med tennene til dattern din, men det kan umulig ha noe med morsmelkerstatning å gjøre hvertfall.

Skrevet

hmm...rart at det har vært så aktuelt for barna våre i mange mange år da..min datter har flotte tenner..vi sluttet med erstatning rundt året da,og hun har ALDRI hatt med seg flaske i senga..kankskje dette med tennene har noe med flaske å gjøre og ikke erstatningen?? Ikke vet jeg,men syns det er så rart at det aldri har kommet fram noe om tannskader og sånn før.....

Skrevet

Mulig at jeg ikke er helt med her, men hvorfor gir man MME etter at barnet har fått tenner?? Er ikke poenget med MME at det skal være under perioden hvor man ville ammet og ikke gitt annen mat? Når barnet får tenner, faktisk før det også, så har man vel begynt med grøt eller mat på glass?

Det kan jo også hende at tennene i seg selv ikke var så bra? Jeg fikk tenner når jeg var 4 mnd, fikk aldri annet enn vann på flaske, ikke godis annet enn på lørdager og da selv i minimale mengder, aldri brus etc. Likevel hadde jeg ganske mange hull som liten, rett og slett dårlige tenner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...