Gå til innhold

Ang. pynting med engler og Human Etikere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller aller dere andre som ikke tror på noe kristent.

Pynter dere likevel med engler? Har ei venninne som er human etiker og hun har dekorert alle vinduene i huset med egnler..synes det blir litt dobbeltmoralsk jeg da...

Hun vil ikke tro på kristendommen, men pynting med engler er greit..engelene er jo Guds sendebud...tross alt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke falle meg å pynte med engler nei. Her går det i fjøsnisser, kristorn, hjerter, stjerner o.l. Det eneste som har et snev av kristendom hos meg er at jeg tenner litt adventslys av og til. Går heller ikke med smykker som ser ut som kors. Men såkalte kristne stjeler jo tradisjoner fra norrøn tid de også så jeg synes vel ikke det er så veldig farlig.

Skrevet

Men stjerner er vel litt kristent da...de skal jo liksom symbolisere Betlehemsstjerna som lyste når Jesus ble født som ledet de tre vise menn til stallen...

Skrevet

Tror ikke på nissen heller jeg, men jommen pynter jeg med deg også;-)

Skrevet

Det finnes engler i alle religioner. Hvorfor skulle de kristne englene være noe "sannere" enn de andre?

Man kan fint tro på engler uten å være knyttet til en bestemt tro. Man kan også tro på Jesus uten å tro på Gud, altså at Jesus var en fin fyr, men noe gudsbarn var han neppe. Syns hun kan pynte med engler så mye hun vil. Hvorfor må alle tro likt?

Skrevet

Jeg er så glad jeg har tro på meg selv, jeg - og pynter med akkurat det jeg har lyst til!

Snuppa får også være med bhg i kirken, selv om jeg ikke definerer meg som superkristen. Hvorfor skal jeg ta fra henne den gleden?

Vi synger alle julesangene også, vi - også de med kristent budskap - selv om pappan hennes er utmeldt av statskirken.

Så utrolig mye styr det er rundt dette med kristendom om dagen! Hvis det finnes en Gud, er jeg sikker på at han ønsker at vi skal leve et liv fylt med godhet, og unngå det onde. Tror faktisk ikke det er værre enn som så....

Skrevet

Jeg reagerer bare fordi hun er så bestemt imot religion i seg selv..

Engler er og bli forbundet med religion slik jeg ser det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har 3 engler på treet, men personlig syns jeg ikke disse gull-englene med harper, pil og bue, og lignende, er noe fine, så da lar jeg de være! Julestjerne har jeg i vinduet og! :) Og jeg er ikke mye kristen!

Skrevet

Jeg er til dels enig med deg, neffi. Må også si at jeg synes det er disse voldsomt "anti-kristne" som går i "fella" til stadighet.

Som når det gjelder bhg-barn som ikke får være med i kirken til jul, fordi foreldrene ikke er kristne. Sånt sprøyt! De samme foreldrene snakker om at barna skal få velge selv, poenget er jo at så små barn IKKE kan velge selv - så uansett er det foreldrene som velger for dem.

Og hva vondt kan et barn på 5 år og yngre ta skade av et kirkebesøk? Så vidt jeg husker var det julegudstjeneste for oss tom ungdomsskolen - tror ikke det har påvirket meg i noen som helst retning. Bortsett fra at det etterhvert var veldig kjedelig.... ;-)

Skrevet

Jeg syns det er kirken som til stadighet går i fella. Det er kirken som til stadighet setter lover og regler for hva som er kristent, hva som er tro, hva som er tillatt og hva vi skal fordømme. Vi andre, som ikke er medlem av denne kirken har frihet til å tro hva vi vi og vi slipper å fordømme noen.

Skrevet

Det er jeg ikke enig i, elba. Jeg tror heller det er vi "vanlige" mennesker som "føler på" at kirken "krever" at vi oppfører oss på en bestemt måte. De kristne menneskene jeg kjenner, er ihvertfall langt fra dømmende på noen som helst måte.

Skrevet

Ja men stjerner er også symbol på en rekke ting i mange religioner, bl. a. de døde og lys. Stjernen representer også demokati, fred, framskritt, rett og likhet i mange flagg etc. Så stjerna kan brukes av en ateist som meg uten problem, vi feirer mest at sola snur og vi har litt ekstra tid til å kose oss med familien, og tenke på de som ikke er blandt oss lengre.

Skrevet

Kirken har en lang og blodig historie av fordømmelse bak seg. Å fordømme endra religioner, å fordømme kvinner som likeverdige mennesker og nå i våre dager å fordømme homofile som likeverdige. Det er ikke til å komme bort fra dette. Men man kan jo være kristen uten å være medlem av kirken. Jesus var aldri medlem av den kristne kirke må vi huske. Det er de som har kommet etter han som har brukt religionen for det den er verdt for å ha makt over andre.

Skrevet

Det er vel ingen tvil om at religion er årsaken til mye av elendigheten i verden...

Skrevet

Jeg er temmelig anti-religion men det kunne ikke falle meg inn å nekte barna mine å bli med til kirken hvis de vil, men de skal kunne velge dette bort både i bh og skole. Små barn kan faktisk velge fra de er temmelig små hvis du ikke har merka det, he,he. Det jeg er mest mot er det finnes en offentlig religion, og jeg ville ikke døpe barna inn i noen sekt av noe slag, det får de ta stilling til sjøl når de blir gamle nok. For meg må gjerne folk tru på gråstein hvis de vil, men jeg må få lov til å si at det virker for dumt for meg hele greia.

Skrevet

For å sette ting litt på spissen: Jeg tror Jesus var en smarting. Jeg tror han sa han var Guds sønn bare fordi menneskene i Judea hadde så stor Gudsfrykt. På denne måten ville de høre på han. Han nådde således ut til mange med sitt sosialistiske budskap. He he... Det var selvsagt ikke alle som godtok dette, han kunne jo få for stor makt. Både Jødene og Romerne fant ut at det var best å drepe han.

= det nye juleevangeliet

Skrevet

Hos meg er det masse nisser og slik. Men jeg har en engel på toppen av juletreet mitt istedenfor stjerne. Og jeg er ikke særlig kristen av meg...

Skrevet

Jeg er ikke human-etiker, men er heller ikke kristen. Jeg bruker ikke engler eller stjerner, mest fordi det føles litt "feil":)

Skrevet

Har ikke noe imot engler, men foretrekker feer og alver :-)

For meg er engler noe annet ett den kritne Guds sendebud. Jeg tror på engler, og det symbolske. Men jeg tror på engler blant oss og engler som hjelper (åndelige). Nei, jeg er ikke Märtha, men skjønner hvor hun vil med englepratet sitt ;-)

Skrevet

Dessuten så er det hva JEG forbinder med det jeg pynter med som teller. Ikke hva "alle andre" forbinder det med.

Skrevet

Siden det var jeg som startet den ene debatten om kirken og bhgbarn, så går jeg utifra at jeg er en av dem som du nå referer til som "anti-kristne" og hvis meninger er sprøyt...

For det første, så er jeg overhodet ikke anti-kristen. Jeg skrev heller aldri noe om hva jeg selv tror på i den debatten.

For det andre, så er jeg ikke "redd" for kirken og tror barna skal ta skade. Det var meninger og frykt du bla. til-la meg, ikke ting jeg noe sted ga uttrykk for selv.

Jeg er i mot at bhgbarn og skolebarn skal taes med til forkynnelse, og at årets høydepunkter i skole og bhg, skal nyttes til kirken, fordi det er eksluderende i et land som ikke lenger er særlig homogent hva angår tro. Det er i dag mange barn , som blir stående utenfor. Av samme grunn er jeg imot den kristne formålsparagrafen i skoleverket. Min egen tro er irrelevant i denne sammenhengen. Dette handler om prinsipper for meg.

For det tredje, så skrev jeg i mitt første innlegg at hvis mitt barn gav uttrykk for at han selv ville det, så skulle han få være med i kirken. Det endte det med at han gjorde, og derfor var han også med.

For det fjerde, så synes jeg det er veldig rart at du bruker ord som "sprøyt" og i forrige debatt "sjokkerende" om foreldre som har et reflektert forhold til hva slags verdier de ønsker å videreformidle til sine barn - uavhengig av hva slag verdier det er snakk om.

Engler er vakre:-) God nok grunn til å pynte med dem i massevis!

Skrevet

Sprøyt? Det må da være lov å ikke ville ha en forkynnende barnehage som favoriserer kristen tro fremfor annen. Det står respekt av folk med reflekterte meninger rundt tro/religion uavhengig av hvilket livssyn de har.

Ja, man velger for barna og da bør man få gjøre nettopp dette "velge". Når man ikke har noe valg er det jo tvang, det er vel ikke akkurat en ønskesituasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...