bente69;) Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 Jeg manglet 3 mnd på 35 år når jeg fikk snuppa. Jeg følte ikke jeg var spes gammel da, det var mange "gamle" mødre på helsestasjonen både førstegangs(som meg) og de som fikk nr 2-3-4-5-6. Men det fantes også endel rundt 25, men de var ikke så mange. Det var sjeldent jeg så en ung mor (pr min def 18-20). Nå bikka jeg 38 i september, håper enda vi skal få et søsken til snuppa selv om jeg blir stempla som urgammal mamma( 39 hvertfall). Når slutter en å prøve å bli gravid da, når er en for gammel? For meg er en moden mamma fra 35 år.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Synnest ikke du er for gammel til å bli mor flere ganger jeg. Ei jeg var på svangerskapskurs sammen med var 20 år eldre enn meg da vi begge fikk vår første. Jeg merket ikke så stor forskjell på oss, bare at hun hadde mer livserfaring enn meg da. Jeg var 22 da jeg fikk første. Synnest du kan få prøve så lenge du vil selv jeg på nr 2. Krysser fingrene for at du snart blir gravid.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Et vennepar av foreldrene mine fikk sitt andre barn da de var 40, første da de var 35-36 år
bente69;) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2007 Nå kan det nevnes at vi har jobba med prosjektet "bli gravid" i drøyt 2,5 år. Siden vi begge var godt voksne ønsket vi oss to tette, drømmen var ca 20 mnd mellom dem, men slik ble det ikke. En ting er helt sikkert, det blir hvertfall 4 år + mellom dem. Jeg bryr meg ikke så mye om aldern enda, er mer bekymra for evt skader på babyen.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Det går som regel bra. Bestemora mi var 47,5 år da hun fikk mamma, hun jeg var på svangerskapskurs sammen med var 43,5 år da hun fikk nr 2. Friske babyer. Er ingen garanti å friske babyer om enn er i 20 årene heller. Kjenner to som begge fikk barn med down syndrom da de fikk første ungen. Hun ene var 21, hun andre var 26 eller 27. De fikk begge 2 friske barn hver i senere svangerskap
bente69;) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har ei kusine som fikk ei skjønn lita jente med downsyndrom, like før jeg fikk snuppa. Jeg var jo helt hypernervøs fra hun ble født i februar til snuppa kom i juni. Hun fikk heldigvis i fjor sommer ei sunn og frisk datter. Nå er det jo sånn at en får tilbud om både fostervannsprøve og duotest når en er passert 38(oldissmamma...hehe). Jeg tar ingen bekymringer enda, først må jeg bli gravid, så får vi ta det som det kommer etter det. Det var litt av en alder på bestemora de, jeg vil tro at det nesten var en sensasjon på hennes alder eller?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Ja, kjerringa trodde hun var i overgangsalderen men hun var gravid. Skal sies svigerrinna til mamma også hadde en mor som var over 47 da hun fikk henne.
~Snublefot~ Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Apropos skader, så er det noe jeg har tenkt en del på. Jeg er 34 nå, fikk mitt første barn for drøyt halvannet år siden. Orker enda ikke tenke på en til, så da blir jeg over 35 når vi evt. prøver på nr. 2. Min farmor fikk første når hun var 31, han hadde Downs. Hun fikk deretter 4 friske barn, siste da hun var 45. Du har ingen garantier for noe her i livet, og vil du ha flere barn, så for all del, prøv til du selv synes du er for gammel. Er da ingen andre som har noe med det. Skader kan komme når som helst. Skal vedgå at det er større risk når du er eldre, men de tester jo for sånt i din alder. Bare skyt meg for dette, men jeg mener at om du da finner ut at du ikke orker, så får dere se hva dere gjør. Har tenkt masse på dette pga. min onkel og andre jeg vet om med Downs. Selv vet jeg ikke hva jeg ville gjort, men er ikke så kategorisk nå som jeg var... Er nok egentlig enig med deg, nesten i alle fall, 36 er nå min grense for å føle at noen er modne mammaer. Da jeg var 18, var grensen 27, så ting forandrer seg hele tiden:p Man får bare være med dit livet fører en, mener nå jeg;-)
bente69;) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2007 Er ganske så enig med deg:) En ting er hvertfall sikkert, vi blir bare eldre og eldre når vi føder barn. Jeg husker fra min barndom at pappan til ei venninne av meg ble 50 når vi gikk på barneskolen. Han var urgammel, ellers var de fleste foreldrene "unge". Mine foreldre var sånn litt eldre, de fikk meg når de var 25. Om noen får barn ved 25 års alder nå, er de relativt tidlig ute. Bare spira kunne feste seg så kan jeg godt være oldiss mamma. Er jo litt trist for barnet om noen venninner eller lign spør om jeg er bestemora....hehe Den tid den sorg!
♥Snulder Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Jeg jobber sammen med ei dame som fikk sitt første og eneste barn da hun var 53... det kaller jeg modent;=)
~Snublefot~ Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 Pøh, du holder deg sikkert så godt likevel, at om noen spør, så er det om du er søstra;-) Fra spøk til alvor, hvis man er ung til sinns, har ikke alder så mye å si:-)
Sentralstøvsugeren Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 Min grense har alltid gått på 35, men folk er forskjellige og må gjøre som de vil......
Trulte76 Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 vet om ei..ho hadde to fra før med 2 forskjellige da men..så fant hun mannen i sitt liv og giftet seg.. De har fått to barn..siste var vel ikke planlagt, men begge kom etter hun fylte 40..
meg & to små vampyrer Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Moden tenker jeg 35-40- Mange som ikke begynner før det. Over 40 da synes jeg det begynner å bli sent å tenke på. Mamma fikk attpåklatt da hun var 36 og for 14 år siden var det regna som seint, he he:)
LegallyBlond Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Egentlig så tenker jeg at man kanskje burde slutte å prøve når man er mellom 40-42 år, men om man virkelig ønsker seg barn evt.flere barn og man ikke får det til før så synes jeg at det går an å prøve fram til 44-45 år.
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 Bente69: Denne gamle høna skal verpe til kroppen selv sier stopp. For jeg har ihvertfall ikke tenkt å stoppe sjøl. Så lenge kroppen kan lage liv, og jeg kjenner at jeg orker et svangerskap, så er det GO! Vi kommer alle i overgangsalderen. DA er det stopp. Neste stasjon bestemor. Inntil da forbeholder jeg meg retten til å lage liv. Og ung eller moden mamma er irrelevant. Det avgjørende er hvordan mamma du er. Ikke alder.
Bettybu Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 Jeg håper på en til, selv om jeg blir 42 i mars!! Mine bestemødre var visst 42 og 44 da siste kom.... Brukte 2,5 år på å lage førstemann, som kom da jeg var litt over 39. Måtte vente ett år pga keisersnitt, men ble gravid etter 3 mnd. Mistet dessverre i uke 9, og har ikke blitt gravid etter det. Vet ikke når det blir satt "stopp," men regner eventuellt å ta tester for å sjekke Down`s ol....
bente69;) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #20 Skrevet 19. desember 2007 Lykke til Bettybu og sjarmtrollet:) Håper vi snart har en spire begge to:) Vi var så heldige at snuppa kom på første forsøk. Så vi hadde jo alldri trodd at vi skulle bruke vinter og vår x 3 på et søsken til henne. Syns det er vanskelig å prøve og prøve, sliter veldig på kroppen min alle disse nedturene hver gang mensen dukker opp. Har ikke helt gitt opp helt enda, det er håp i hengende snøre.
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #21 Skrevet 19. desember 2007 mamma fikk meg da hun var 40 og det syntes jeg er ALT for gammelt.. beklager men jeg syntes ikke om noen over 35 som får barn :s Men kan jo være at det er fordi jeg har dårlig erfaringer da!!!
Bettybu Skrevet 19. desember 2007 #22 Skrevet 19. desember 2007 Takk det samme!! Mener de hadde kikket på eggstokkene under keisersnittet og sa at der var flere egg...
bente69;) Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #23 Skrevet 19. desember 2007 Hva gikk galt Nemi Isabella's mamma + spire? Hva ble så negativ med at moren din var 40 når hun fikk deg?
Bettybu Skrevet 19. desember 2007 #24 Skrevet 19. desember 2007 .....og dermed blir alle "dårlige" mødre????
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #25 Skrevet 19. desember 2007 Moden mamma for meg er førstegangsfødende over 35 år. personlig håper jeg på å være ferdig med småbarn da Men mamma fikk meg når hun var 32 og jeg har aldri merket noe på det, annet enn at jeg syntes det var flaut at hun var eldre enn de fleste andre foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå