Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Jeg fikk beskjed av min svigermor om at vi måtte ringe og oppdatere når det skjedde noe, og holde de oppdatert under fødsel, slik de fikk ta del i den de også... Jeg ser for meg sambo på telefonen "nå er det 5cm åpning, epidural er på vei.". Dette er ikke informasjon jeg vil dele med andre enn sambo. Jeg er veldig følsom på dette med kroppen min, og vil ikke at andre skal vite om detaljer rundt noe så personlig som en fødsel. Her inne er jeg anonym, da er det noe annet. Jeg vil ikke bli referert til hun med total ruptur i familieselskap liksom.. Kjenner jeg ble litt irritert når hun sa det (,samtidig som hun spurte om slimproppen var gått,........eh...),... Holdt dere slekten oppdatert? eller har dere planer om det?
Rebekka og tre vidundere Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Jeg har ingen svigermor. Min søster er fullstendig grønn på dette området, og min mor er ikke interessert i slike detaljer. Jeg forstår deg godt. Ville ikke at alle detaljene skulle kommet ut til familien. Det er nok å blottlegge seg for mann og sykehuspersonell. Ring dem når alt er over. Det de ikke vet har de ikke vondt av :-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Hos meg får de en tlf når alt er over. Eineste er vel at mamma sikkert fårt vite når det skjer, i og med enten hun eller stefar må kjøre meg:)
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 gjorde det ikke med førstemann, da ringte vi etter at han var født. De visste at vi var på sykehuset da, siden jeg skulle på overtidskontroll, og plutselig var mobilene slått av Men ingen oppdateringer nei! Kommer til å gjøre det samme denne gangen, bortsett fra at barnevakten må komme, så skal vi ikke informere om at vi reiser på sykehuset, og ingen oppdateringer. De skal få beskjed når snuppa er her
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Må legge til at svigermor pleier å passe sønnen vår når jeg er på legekontroll, og jeg syns det er like ubehagelig hver gang jeg skal hente han, og hun begynner å spørre om urin-prøven min!! Altså, det er tisset mitt vi snakker om
Leirha Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Det spørs vell litt på når det skjer på døgnet for min del tenker jeg. Hukser da min søster fødte for 1år siden så ringte hun meg faktisk, jeg var på ferie i Thailand, og sa at nå har det startet og vi er på vei inn på sykehuset. Jeg kommer nok til å gi en lyd til de aller nærmeste om at nå skal vi inn på sykehuset, men ellers så får de nok vente med detaljer til det er over ja. Jeg gjorde det på den måten sist også, og for min del fyngerte det utmerket. Men jeg skjjønner jo deg som ikke har lyst å ha familien på tråden mens du føder, det blir jo litt anderledes det da.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Mente hun dette seriøst? I så fall; "huffda"!! Jeg for min del ser på en kommende fødsel som en privat ting mellom meg og min kjære. Familie og venner skal selvfølgelig få hyggelig telefon når alt er over og vi er kommet i orden på rom osv., men å legge ut underveis om så private ting kommer for min del ikke på tale! Får jeg en slik forespørsel vil jeg svare ærlig om at det forblir en privatsak og at de takk får vente til vi har fått igjen pusten. Jeg forteller heller "min historie" i etterkant- og sensurerer gjerne med god samvittighet skulle jeg føle det nødvendig.
camosilla Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 enig med 'bb*. De kan få beskjed når allt er over
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Dette er mitt 3dje SV, og har ingen planer denne gangen heller om å holde de oppdatert under fødselen. De får vite når vi drar, også får de tlf når det er over. Da lillebror kom til nå i april, var det ei venninne som skulle å besøke meg hjemme, men vi reist på sykehuset. Vi akkurat kommet inn på fødestua, da hun sendte mld, og lurte på hvor jeg var. Jeg skrev at nå var vi på sykehuset og skulle føde. Satte tlf på lydløs, og pakka den ned i bagen. Da vi var ferdige, skulle vi ta bilder, og sende mms, men ville vente litt, da han var helt mørkeblå grunnet navlestrengen var surra rundt halsen. Da hadde jeg fått de sure mld fra henne hvorfor jeg ikke svara på mld og hvorfor jeg ikke tok tlf, fordi hun prøvde å ringe!!! Hallo, jeg drev å fødte...Mannen min gikk ut å ringte å kjefta på henne, da jeg ble ganske oppskaket. Hun ba om unnskyldning, men uansett......
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 skal ikke ha noen oppdateringer jeg nei... de aller nermeste skal få beskjed om at vi er på sykehuset,og alle de andre skal få mms etter fødselen med bilde av den lille og alle vitale mål,om ikke far svimer av og ikke klarer og sende den,så ringer jeg mor og svigermor og forteller...så får vi ta de andre etter hvert.. men kommer fra en så liten plass,at sier jeg det til en person vet alle det..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 Sist visste ingen at vi var på føden, men denne gang trenger vi jo sannsynligvis barnevakt. Aner jo ikke hvordan neste fødsel blir, for alt jeg vet kan den skje når eldste er i bhg. Men jeg kommer til å holde den så hemmelig som mulig, syns det er mye kjekkere å gi beskjed når alt er over. Mamma hadde vel blitt halvveis psykotisk hvis hun visste at jeg fødte, hadde ikke slappet av litt engang, så tror hun har best av å ikke vite ;P Vi har uansett ikke meldeplikt når vi føder!
Gjest Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 NEI! De får en melding / telefon når alt er overstått. Har ikke engang tenkt å informere om at fldselen er igang, til andre enn de det blir nødvendig ( barnepass ) Får være måte på, om ikke familien skal gå rundt og trykke i ren sympati...
Knøttefrøken Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 For min del så får mamma& pappa vite det når vi drar, siden de må passe bikkja, også sender jeg vel en melding til brodern og veninna mi.Sambo sender sikkert til sin mor/far og bror. Resten får vente til alt er over. Er helt utrolig hvor mange som "forlanger" å få vite når noe er på gang, "veninner" som jeg ikke har hørt fra på et halvt år omtrent kommer nå og skal liksom ta del i min fødsel, som om alt er som før... Jeg har jo ikke hørt et kvekk fra mange av disse på en laaaaang stund. Noen og som planlegger å komme på besøk på sykehus osv... Prata med jordmor om dette på kontroll denne uken og hun sa at jeg skulle være streng og si nei til besøk hvis jeg var sliten, for tiden etter fødsel er veldig viktig å få hvilt ut og kommet seg på.
Mininni Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 Nei, vet du hva. Svigermoren din kan ikke bare BESTEMME at dere skal informere henne - det er deres valg. Her blir det først info når alt er overstått. Sier vi noe som helst på et tidligere tidspunkt kommer hun antakelig til å troppe opp på sykehuset med det samme og sirkle rundt der, og jeg er faktisk ikke interessert i å dele de første timene heller med andre enn mannen min. Jeg vil selv bestemme hva hvem får vite og når, og ikke minst når jeg er klar for besøk.
Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 Huff dette med svigerforeldre og andre nyskjerrige fam medlemmer..he he.. Jeg har heldigvis ingen som maser på meg om og holde de oppdatert.. Jeg tror egentlig at både mamma og svigermor har mest lyst på beskjed etterpå for da slipper de og gå med nervene i høyspenn og lure på om alt går bra til de får beskjed igjen.. Men da jeg fikk jenta mi sist så lå jeg og koste meg litt i badekar og da ringte samboer til svigermor og jeg til mamma;-) Sa at fødselen var i gang og at vi tok meskjed når babyen var ute og alt var over..har ikke hørt noen klager på dette...grunnen til at vi safra føre var fordi jeg ikke hadde kjempesmerter og fordi det var tid til det. Dette er ikke noe jeg kommer til og prioritere, har vi tid og formen er fin kan samboer gjærne ringe svigermor...mamma kommer til og få beskjed uansett da det er hun som skal ha jenta vi har fra før av... Jeg syntes deg og parteren din skal bestemme dette helt selv, han er den som kjenner deg best og er den som skal være der for deg;-) Hvis svigermoren din ikke får beskjed før etterpå så kommer hun sikkert til og tilgi dere..he he Eller så får hun rett og slett bare leve med det... Bare og jatte med også sier dere etterpå at det ble det desverre ikke tid til, vi var midt oppi FØDSEL av DITT barnebarn...he he Masse lykke til og gjør som du føler for, det er din kropp og fødsel;-)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Ved forrige fødsel fikk jeg telefoner fra venninne og søster, pluss ringte til mor selv før jeg reiste på sykehuset. Var usikker på om det var rier jeg hadde, og trengte noen "erfarne" å snakke med. Det var veldig godt. I tillegg gav vi beskjed til svigers og andre søsken før vi reiste på sykehuset. Alle var veldig fornøyd med den ordningen, og det blir nok slik igjen. Ingen oppdatering på sykehuset, før fødselen var over. Det var 02.00 om natta. Nå har ei søster gitt beskjed om at hun ikke ønsker beskjed før om morgenen (sovner ikke igjen, og sover normalt dårlig). Alle andre vil ha beskjed uansett når på døgnet!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Nei! Uff, ikke kjekt for noen å være oppdatert på dette vel! Holder masse at de får sms når ungen er vel ute! Gi f.... i hva de ønsker, din fødsel og DU bestemmer dette!
To trollunger + en spire Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 Det kan hun vel ikke kreve av dere. Hun har sikkert ikke tenkt seg om. Hvis du føler for å gi henne slike detaljer så må du gjerne det, men det hadde aldri jeg funnet på. Her blir det telefon noen timer etterpå slik som sist. Holder i massevis for vår del og det er det som er viktig å ta hensyn til.
BlåklokkaVest Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 Hei! Jeg er en av dem som ligger og skriver meldinger mellom riene :-) MEN, det er fordi jeg liker det selv! Jeg er en veldig åpen person som snakker med både familie og venner om slike ting, og de jeg snakker med er på samme måte. Jeg synes ikke du skal dele informasjon som du ikke finner komfortabel å dele! Si ifra på en fin måte at du ønsker at fødselsforløpet og detaljene skal være noe mellom deg og din samboer. Jeg er en av dem som blir veldig oppskjørtet innvendig når jeg har venner eller familie som ligger i fødsel. Blir spent og samtidig bekymret for at noe skal gå galt. Rett og slett en smule VEL empatisk! Men det er jo mitt problem :-) Mulig du kan møte svigermor på halvveien? Sende en melding om når det starter og en melding når det hele er over om hva det ble og hvor stor jenta/gutten ble? Hvis ikke du synes det er noe særlig det heller, så skal du ikke gjøre det. Dette er i hovedsak noe som angår deg og din samboer.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #20 Skrevet 19. desember 2007 Med nummer 1 ville vi ha dette for oss selv. Jeg var rett og slett ikke komfortabel med at folk skulle tenke på at jeg lå og fødte. De ville jo bare bekymre seg og ikke kunne gjøre noe uansett. Kommer til å gjøre det samme denne gangen, i den grad det er mulig da. Må vel ha noen til å passe sønnen vår, så da er det vel lett at ryktene brer seg i den nærmeste slekta.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #21 Skrevet 19. desember 2007 Nei, overhodet ikke. For meg er dette VÅR sak og absolutt en privatsak. De får få beskjed når alt er unnagjort og vi har hatt litt tid med den lille selv. Det skal ikke en mobiltelefon i nærheten av meg, hverken for det ene eller det andre under fødsel eller rett etter.
Nr2_04jan08 Skrevet 19. desember 2007 #22 Skrevet 19. desember 2007 He he. Jeg må le litt. Tror hun virkelig at du/dere får tid eller har ork til å oppdatere underveis... Det er jo gjerne litt andre ting som er i fokus enn å ringe svigermor hver halvtime. Hun har åpenbart glemt hvordan det er å føde. ;-)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #23 Skrevet 19. desember 2007 knis... hvis mannen min tar seg tid til å ringe mamsen sin under fødselen for å fortelle henne hvordan det går, kan jeg love deg at det settes i verk sanksjoner:-D For et usigelig egosentrisk kvinnemenneske som forventer noe sånt!
linevims Skrevet 19. desember 2007 #24 Skrevet 19. desember 2007 Freidig kjerring, din svigermor! Dette har hun ikke noe med, hvis ikke du vil det. Partneren din får heller konsentrer seg om å støtte deg enn å informere moren sin og halve slekten. De andre får tidsnok vite hvordan det er gått med dere, og da kan forløpet heller refereres slik du finner det mest komfortabelt. Mener nå jeg, som venter tredjemann.
linevims Skrevet 19. desember 2007 #25 Skrevet 19. desember 2007 Herregud! Folk har da vel sunt bondevett. Det anonym forteller om venninne som kjeftet fordi hun ikke hadde fått respons, er jo vanvittig. En slik "venninne" ville jeg ha gitt et skikkelig spark bak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå