Gå til innhold

Navnefest eller dåp?


mor.monsen

Anbefalte innlegg

navnefest! Jeg er human etiker, og dessuten er det en veldig flott sermoni.

 

idiotisk med folk som døper hvis de ikke tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man skal ha navnefest får barnet to "vitner" som det heter i stedet for faddere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av mange av disse innleggene. Til dere som velger å døpe barnet deres uten at dere selv er kristne, har dere tenkt på at dere faktisk tråkker på dem som faktisk tror og som bruker kirken fordi den betyr noe for dem??

Tenk om folk kunne våkne opp å virkelig tenke over hva man står for, og ikke følge resten av saueflokken til en hver tid.

Jeg syntes det er kjempe trist at kirken ikke blir tatt på alvor, at bruken av den skal foregå som et skuespill.

Min sambo og jeg har begge meldt oss ut av statskirken og skal arrangere en privat navnefest for vårt lille gull. Når den tiden kommer at barnet skal konfirmeres så er vi temmelig sikre på om barnet er kristent så gjennomfører han/hun dåpsritualet med stolthet for sin egen tro.

Mitt ønske for 2008 er at flere kan sette seg i tenkeboksen og finne ut hva som er rett å gjøre for en selv og partner, ikke hva tradisjonen sier. Tradisjon i denne sammenheng er en Uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Hilde-mor her...

 

Om datteren min kommer hjem og sier hun vil døpes når hun er gammel nok til å vite hva det er så får hun selvfølgelig lov til det. Da har hun tatt et bevisst valg av tro. Ikke bare blitt satt inn i et kirkesystem som verken jeg eller Thomas kan stå for. Vi er begge eldt ut av statskirken.

 

Vi holder navnefest for å feire barnet. Detg er en fin sermoni og en god anledning til å samle familien. Gjør det selvfølgelig ikke på grunn av gavene. Det ville jo vært som å gifte seg for gavene sin skyld. Hvem gjør vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes det me tradisjon rundt barnedåp er en fin ting jeg. På samme måte som det å gifte seg i kirken. Man gifter seg vel ikke utelukkende for å få menighetens velsignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det håper jeg da ikke.

 

Om jeg noen gang skal gifte meg så blir det av kjærlighet i hvertfall. Å det blir ikke i kirken. :)

 

Syns det er litt feil å bruke kristne tradisjoner når man ikke er kristen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Jeg er en av de ikke kristne som valgte å døpe barnet mitt alikevell... Venter en ny spire nå i mars og er ikke sikker på om det da blir dåp eller navnefast....

Dette er et sårt tema for mange, jeg er selv ikke døpt. Men med forventninger av tradisjon hos mange i familie valgte vi å gjøre dette ut i fra nettopp den grunnen. Tradisjon!!

Jeg kan ikke helt fatte at de da som er kriste, bryr seg så mye om min side av hva JEG personlig tror på?

 

Som kirken så til meg, som jeg er HELT enig, i er at når man evt velger å døpe gir man nettopp barnet sitt det valget om at barnet kan bruke kirken som han eller hun ønsker.

 

Jeg skjønner det er mye for og imot, men jeg ser ikke noe problem i å døpe selv om man ikke er personlig kristen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dåp hos oss denne gangen også.

 

Vi synes barna selv skal få velge om de vil ha kirkelig eller borgelig konfirmasjon når den tid kommer. Ellers er både jeg og ektefelle døpt og konfirmert i kirken, men vi valgte borgelig bryllup da vi endelig giftet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om derevalgte borgelig bryllup betyr vel kanskje det at dere ikke er troende? Hvorfor skal barnet da bli skrevet inn som troende? Og dere lover jo å oppdra barnet kristent.

 

Når konfirmasjons tiden kommer kan jo barnet uansett velge å døpe seg da om barnets skulle føle veldig for det og er kristent. :) Det ville jo vært et skikkelig "bevis" på at barnet virkelig har tatt en avgjørelse på sin egen relilgion.

 

Sorry....men det der var litt vanskelig for meg å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er kirken interessert i nye medlemmer. De får jo statsstøtte hvert år for alle medlemmer. Tenk om de skulle begynne å nekte ikke-troende å døpe barna sine - hadde kommet til å gå konkurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange ulike årsaker til at vi valgte borgelig bryllup, hadde vi giftet oss noen år tidligere hadde det blitt i kirken..

 

Jeg vil at barna mine skal slippe å døpe seg i ungdomsalderen for å få muligheten til kirkelig konfirmasjon. Det er ikke den letteste alderen å døpe seg i... de er som regel ganske sårbare og jevnaldrende tenker ikke alltid over kommentarer de slenger ut... Mitt synspunkt blir derfor at det er letter å melde seg ut av statskirken hvis det er dette de ønsker. Tror ikke barna mine tar skade av å bli døpt selv om ikke vi er kjempe kristne.

 

Men skjønner at det er veldig mange ulike meninger om dette temaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der trykker du akkurat på det argumentet jeg har så store problemer med å forstå.

 

Det er ikke den letteste alderen å døpe seg i... de er som regel ganske sårbare og jevnaldrende tenker ikke alltid over kommentarer de slenger ut...

 

Om barnet vokser opp til å bli et kristent menneske er det vel høyst sansynlig at han/hun har en kristen vennegjeng som vil støtte opp om et valg om dåp i tenårene? Skulle tro at man da var stolt over sin tro og ikke hadde noen problemer med å utføre et slilkt rituale når det er den en tror på.

 

Det er klart at ingen tar skade av å bli døpt. Syns bare at det er feil ovenfor både barnet, kirken og andre mennesker som virkelig er kristne. Man på en måte "utnyttere" deres ritualer for å få en fin fest for sitt barn, når man heller kan arrangere noe eget, og vel så høytidelig uten at det er i regi av kirken.

 

Håper ikke du tar dette som personlig kritikk...er bare veldig nyskjerrig på tankene bak dette, for i min verden er det helt utenkelig å døpe barnet mitt når jeg ikke selv er kristen eller legger opp til kristen oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde navnefest for jenta vår og vi kommer til å ha det denne gangen også!

For meg blir det helt feil å døpe mine barn når verken jeg eller min samboer er kristen!

Hvorfor være del av en løgn? love å oppdra barna i den kristne tro når man ikke har tenkt å gjøre det? synes rett og slett det er frekt å stå å lyve i kirken med tanke på respekt for de som vikelig tror!

 

Skap heller egne tradisjoner i forhold til hva dere tror på,barna deres kan alltids døpe seg senere hvis de vil det selv,er ikke traumatisk for barna og døpe seg hvis de virkelig tror,men heller en glede hvis det er noe de virkelig vil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi skal døpe. jeg er selv ateist men min samboer er kristen og denne tradisjonen er veldig viktig for han. jeg ble selv døpt og også konfirmerk kristelig men har valgt å melde meg ut av statskirken i eldre alder pga mangel på tro. jeg mener det er feil å være medlem av en religion eller en sekt dersom man ikke tro fult og helt. defor meldte jeg meg ut. jeg har ikke noe i mot dåp- det er vakkert og siden min samboer også ønkser det så syntes jeg ikke dette blir galt. jeg føler meg ikke slem som skal døpe min datter selv om jeg selv ikke er kristen. ikke sleng ut påstander om folk.- det ligger altids noe til grunn for det man gjør- som foreksempel en religiøs samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha navnefest i regi av Human Etisk forbund. Hadde det sist, var en utrolig fin sermoni som jeg vil anbefale på det varmeste. Var en kjempefin feiring av det nye barnet som har kommet til verden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi har snakket mye om dette de siste 2 årene. Når min samboer fortalte sin mor at hun ikke ønsket å døpe barnet, rett og slett fordi hun ikke tror på gud, synes moren det var veldig dumt. Moren sa da at hun skulle skaffe prest og slike ting. Det er trist at familiemedlemmer ikke respekterer synspunktet til dem det gjelder. Så ble selvfølgelig trist av å se dette innlegget også.

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er det grunn for å døpe hvis en av dere er relgiøs!

 

Jeg snakker om de som bare gjør det pga.tradisjon fordi jeg synes at det er feil å ha en tradisjon der man faktisk lyver.

Er det ikke da bedre å starte en egen tradisjon hvor man heller har en fin sermoni uten løfter man ikke har tenkt og holde,og har en fin dag med familien istede?

 

bare så det er sagt,så forventer jeg ikke at alle skal dele mine meninger,men håper at det er noen som skjønner at det faktisk er litt vanskelig å sjønne at noen vil stå å lyve i kirka..forran presten og familien.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Om man døper barnet sitt eller ikke minster barnet ikke muligheten din å komfirmere seg i kirken. Hvis barnet har et sterkt ønske å konfirmere seg i kirken, vil det vel gladelig døpe seg samme dag også :)

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den sårbare alderen.

 

Hvis man som foreldre ikke tror på gud, men velger å melde barnet sitt inn i kirken for at undommen skal få slippe å døpe seg, når han eller hun ønsker det selv. Altså bare å møte opp i kirken å få vann over hodet. Ville det vært naturlig å melde barnet inn i et annet trosamfunn av samme grunn?

 

Barnet kan jo døpe seg når som helst, uten at noen av vennene får vite det. I en hvilken som helst kirke. :)

 

For foreldre som ikke tror på gud og vil la barnet sitt (selvfølgelig) få sitt eget syn på gud, er det bare 2 ting som skjer i kirken under en slik type barnedåp: (med en slik type barnedåp mener jeg; at de kristne verdier ikke er tilstede)

 

- Statkirken får mer støtte

- Barnet får vann over hodet som baby og ikke som ungdom

 

Hilde og Roy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det som sant sies at barnedåp og konfirmasjon ikke er en kristen handling. Det står altså ingen ting om barnedåp og konfirmasjon i Bibelen. Så den "statlige" kirken er altså ikke noe annet enn en stor sekt, slik som Jehovas Vitner.

 

For ikke å snakke om Kristendommen, som ble hugget inn i norge med øks av norske konger på vikingtiden(du ble hugget hodet av om du ikke trodde). Ikke så rart mange i Norge tar avstand fra den norske kirke.

 

Og angående "kristen oppdragelse". Å lyve for barn, å si at gud finnes, i stedet for å si at de TROR gud finnes, er å ødelegge litt av deres barndom. Noen barn tør ikke gjøre annet enn å følge tradisjonen til sine foreldre i redsel for å skuffe dem. Og tør ikke si sin mening før de er godt voksne. Tradisjon er ikke alltid bare positivt.

 

Roy

 

Det er jo selvfølgelig mange som ikke vet dette, og heller ikke bryr seg. Men dette er jo akkurat siden for dem som bryr seg om de små. ikke sant?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig, men jeg tenker veldig mye på hva de eldre i slekta vil synes om vi hadde valgt navnefest..Foreldrene og besteforeldrene hans spesielt! Tenker også på dette med tradisjon og at det er en fin skikk..Og at det er en prest som utfører sermonien gjør meg ingenting, selv om vi ikke er personlige kristne. Vi er medlemmer av statskirken, dvs. jeg er faktisk litt usikker selv, siden jeg konfirmerte meg borgerlig..Men har aldri meldt meg ut, så tror da det!

Tenker også på det at barnet har et valg selv da, om den vil benytte seg av kirken eller ikke..

Men blir ikke helt sikker på dette! Må vel tenke litt på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det er det uaktuelt å døpe siden Thomas og jeg ikke er kristne. Det eneste som kunne fått meg til å ombestemme meg måtte vært om Thomas var kristen og det betydde mte for han.

 

Hva resten av slekta mener får være opp til dem. Det er vårt barn, ikke dems. Dem fikk døpe sine egne unger, så kan vi velge ed våre. Om de ikke greier å respektere et slikt valg så er det dem som har et problem. Det er noen i familien som har ymtet frampå at ungen burde døpes. Bl.a min mamma, men hun fikk beskjed om respektere våre meninger og vår tro.. eller skal jeg si mangel på tro. :) Dette gikk helt fint, hun måtte bare tenke seg om først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...