Gå til innhold

Navnefest eller dåp?


mor.monsen

Anbefalte innlegg

Liten undersøkelse. Hva skal dere ha? Vi skal ha navnefest, men har ikke ennå bestemt oss for om det blir humanistisk eller om vi bare lager til noe hjemme.

 

Har man forresten faddere når barnet ikke døpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faddere trodde jeg var tilknyttet dåpen, faddernes oppgave er jo å bidra til at barnet blir oppdratt i den kristne tro.

 

Vi skal ha barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kaller det gudmor og gudfar når det er sånn navnefest (i stedet for faddere liksom). Er ikke så inn i det der.

 

Vi er fra en frikirkelig menighet og skal ha barnevelsignelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gudmor/far er den personen foreldrene velger til å bære barnet til dåpen i kirka, faddere er de andre,gudmor/far kan også være fadder- Vi skal ha dåp, for vi mener at barnet skal ha et valg når det blir 15 år, det er ikke lett for en 15 åring å døpe seg før en konfirmasjon fordi at han/hun gjerne vil konfirmeres-for som kjent så får du i den norske kirke ikke konfirmere deg uten at du er døpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke kirkelig dåp, heller en navnefest i egen regi.

Det å be noen være fadder i dag har for de fleste lite med den kristne tro å gjøre. Det er mer et symbolsk valg, ingen som forventer at en kommer og leser bibelen med den lille tror jeg... For meg blir det veldig rart å skulle velsigne barnet mitt i jesu kristu navn når jeg ikke tror på verken jesus eller bibelen.

 

Det med Gudmor og Gudfar stemmer kanskje, noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha navnefest som vi lager til selv hjemme. Vi har tenkt å ha to faddere, eller hva en vil kalle det. Tanken er at disse personene kan være med på å berike vårt barns liv, med ulike verdier, ideer, tanker etc. Men fullstedig program er ikke klart altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha dåp.

Ikke fordi vi tror så voldsomt, men fordi det er tradisjon. Får sikkert pepper av et sånt utsagn, men sånn er det for oss =O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste vennine valgte å ikke døpe barnet, de hadde navnefest på guttens navnedag. Jeg hadde vært førstevalg til fadder om det hadde blitt dåp, men i stedet ble jeg utnevnt til "tante". Stor ære det også! :)

 

Hvorfor døper dere barna dere som skal døpe? Er det på grunn av egen tro, familiens tro, eller for at barnet skal få det lettere om han/hun vil konfirmeres? Eller kanskje fordi det er tradisjon?

 

Jeg er litt nyskjerrig på dette siden jeg har intrykk av at så mange døper barna sine selv om de selv ikke er kristne. Det syns jeg er rart. Jeg kan selvfølgelig bare snakke utifra hva jeg har sett og hørt i mine omgangskretser.. kan hende at mitt bilde på dette ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir dåp i kirken for våres lille mann. Det er hovedsaklig fordi min samboer ønsker det, pga sin egen barnetro og tradisjon i familien.

Jeg kunne gjerne valgt navne dag.Men jeg er enig i argumentet om at når barnet blir døpt så kan hun/ han velge selv senere i livet hva sin tro er.

Tror også det blir 1 gudmor og 3 faddere. Min søster, kusine, hans søster og mann.

Dette er personer som står oss veldig nær, som vi ønsker skal få et nært forhold til babyen vår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal ha navnefest eller noe i privat regi type velkommen til verden-fest.

for meg er barndåp helt unaturlig fordi jeg ikke kommer til å oppdra barnet mitt i kristen tro. han skal selvfølgelig få velge selv når han blir stor nok til det. den vordende farmor har allerede erklært at hun kommer til å foreta en aldri så liten velsignelse i kjøkkenvasken...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok dåp denne gangen også...Få vel følge tradisjonene...=o) Gutten er jo døpt så hvorfor ikke...Har en dåpkjole hvor alle "barna" (fettere og kusiner) er døpt i...Og der har vi brodert navnene på...Så over mitt navn står sønnen min, og søsken må jo stå et sted også...=o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha navnefest. Har lyst å ha det i regi av Hunman etisk forbund denne gangen. Sist hadde vi en "privat" fest da HEF sine tidspunkt ikke passet og vi hadde det hjemme hos mine foreldre. Vi hadde to faddere sist og skal ha det nå også. For meg er faddere noen du velger som skal ha litt ekstra omsorg for barnet og følge det opp under oppveksten.

 

Jeg vil ikke døpe da jeg ikke tror på Gud. Samboeren min er litt kristen men ikke medlem av statskirka. Så da kan han heller døpe barna våre i menigheten sin i hjemlandet hvis han vil det når vi drar dit..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det barnedåp.

 

Hvorfor vi velger å døpe? Hmm... det er jo selvfølgelig en dum grunn, men vi gjør det pga tradisjon og pga familiens forventninger (min oldemor og farmor er kristne). Ikke nødvendigvis for vi selv er så veldig personlig kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal også ha barnedåp, vår første er døpt og både jeg og sambo også er d vel en tradisjon i familien. Føler derfor d faller naturlig for oss å døpe.

Jeg føler d med navnefest blir mest for å få med seg gavene, d samme med borgelig konfirmasjon. Men d er min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg faktisk blir for dumt å si. Jeg har ikke navnefest for å få gaver! Men for å feire at vi har fått et barn. Jeg kunne gladelig klart meg uten gavene, det som er kjekt er jo å samle familien.

 

Og da jeg konfirmerte meg var det flere som valgte kirkelig konf. fordi familien trua meg å gi de mindre penger om de valgte borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...