Gå til innhold

Kan vi spise pæreskinke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en stor pæreskinke i julegave på jobb i dag, og det er jo sååå godt! MEN... kan jeg spise det nå?? Husker ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en av de tingene som myndighetene fraråder, desverre:)

Skrevet

Kan jeg ikke smake littebitt en gang?? Sukk...

Kanskje jeg skal være skikkelig dust mot sambo og rett og slett gi den bort til noen andre, så slipper jeg å sitte og se på at han koser seg med den..?! Hihi :)))

Skrevet

å ta seg en smakebit er ikke farlig.. det er farlig å gå ut av døra.. nå må alle slutte å være så innmari hysteriske.... herregud...

Skrevet

Det er jo spekemat, så jeg hadde ikke gjort det. Har valgt å holde meg borte fra det de få månedene jeg er gravid :o) Og selv synes jeg det virker fornuftig, og slettes ikke hysterisk.

Gi den heller bort i gave, så slipper du å bli fristet ;o)

Skrevet

Man behøver vel ikke å være hysterisk fordi om man velger å følge de rådene myndighetene gir. Om du får en meteor i hodet og dør når du går ut av døra kan du ikke styre, hva du putter i deg er derimot noe du har kontroll på selv.

Men, for å være heeeeeelt korrekt, da: Mydighetene fraråder i utgangspunktet spekemat. Norge er imidlertid et land med god kontroll på matproduksjon i det store og det hele, og mat fra de store produsentene som har et stort apparat til jevnlig testing og undersøkelser er normalt trygt, særlig hvis du forholder deg til utløpsdato. Utenlandsk spekemat og såkalte nisjeprodukter skal du være mer forsiktig med.

Det er ingen som forbyr deg å ta deg en smakebit hvis du fryktelig gjerne vil. Hvordan man forholder seg til de rådene som myndighetene gir, er jo opp til den enkelte.

Skrevet

ei venninne spiste spekemat hver dag i graviditeten og hun har en velskapt sønn, jeg visste ikke om bim når jeg fikk vesla og spiste det meste inkl. spekemat og jeg har tatt meg en bit pæreskinke...

eneste jeg holder meg unna er disse ostene...

det er opp til hver enkelt hva de vil spise og ikke, men folk drar det veeeeeldig langt her inne, er min mening... overhysteriske til tider...

Skrevet

her inne blir du kalt dårlig mor hvis man sier at man har spist spekemat!!

er ikke det overhysteri????

og en meteor er fryktelig dårlig eksempel, man har større sjans for å bli påkjørt, av bil eller buss, i bil eller gående... og nå som det er glatt i tillegg... uffamej..

Skrevet

Må bare få svare vicky:

Det er jo faktisk de som drikker alkohol, og røyker, og bruker piller ol, i svangerskapet, og faktisk får friske barn. Det er ikke dermed sagt, at det er lurt å gjøre det!

Seff må folk gjøre som de selv vil, men det er jo en grunn til at folk spør om disse tingene - nettop fordi det er forbundet en viss risiko ved det.

Og dersom noen er klar for å ta den risikoen, så må det være opp til hver enkelt, men å kalle det hysterisk å ta forholdsregler, synes jeg ikke er riktig.. Mener selv at det er ansvarsfullt å beskytte barnet mot ting som kan være risikofylte - selv om sjangsene for å bli smittet er liten. Kan da ikke være så vanskelig å sette barnets helse, foran sine egne lyster - er tross alt veldig kort stund man trenger å unngå disse matvarene.

For meg blir det litt vel egoistisk, å ta sjangsen, bare for å dekke egne behov. Og det er MIN mening ;o)

Skrevet

Hehe, okei, kanskje ikke det mest relevante eksempelet, men du skjønte poenget mitt, går jeg ut i fra :).

At noen blir kalt dårlige mødre fordi de spiser skinke og roastbeef er jo bare for dumt. DET er så absolutt overhysteri. Som jeg sa, det får være opp til den enkelte. Vi andre har strengt tatt overhodet ikke noe med det, men vi kan jo svare på spørsmålene som kommer ut i fra hva som er regnet som generelle anbefalinger.

Jeg tror man skal være ekstremt uheldig hvis man klarer å pådra seg noe gjennom å spise spekemat her i landet, men samtidig er det vel en grunn til at de anbefalinger som er gitt faktisk er gitt.

Heldige meg er imidlertid toxo-resistent, så det hjelper i alle fall NOE på hva jeg trenger å passe meg for :)

Skrevet

Om du virkelig sammenligner noen skiver spekeskinke med alkohol,røyk og piller under svangerskapet er det noe galt...

Veldig galt! Er jo flere her som har sendt mail til Gilde,og fått som svar at Gilde lager spekematen av frosset kjøtt,og smittefaren er så og si ikke eksisterende. Det er helt opp til hver enkelt.

Skrevet

Skulle akkurat til å svare på det samme som deg.

Man får ikke automatisk toxoplasmose hvis man spiser rått kjøtt/spekemat, men det fins en risiko. Og hvorfor risikere noe man kan unngå?

(og jeg har spist en bit av en ost som var laget av upaseurisert melk (hadde ikke lest på pakken) og jeg har spist salami. Det skjedde ingenting, men hadde jeg vært så uheldig å fått toxo/listeria av det, hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv. Så jeg sluttet å spise det så snart jeg fant ut at det ikke er anbefalt)

Skrevet

Jeg bruker å tenke på hvor folk før i tiden fikk sin viten fra, altså før vi fikk daglige tv sendinger og internett. Nei dem fikk barn før i tiden også.

Tror du kan spise hva du vil stort sett, men selvfølgelig alt må inntas med måte.... Go middag :-)

Skrevet

Vicky1984: Jeg er ikke enig med deg i at det er overhysteri her inne. Tvert om så er det mye god folkeopplysning og kjappe svar her.

Man er ikke overhysterisk fordi om man spiser sunt, slutter med nikotin, spiser folat og kutter ut alkohol i flere måneder FØR man blir gravid, og passer på som en smed under graviditeten. Og gjør sitt beste for at ungene skal være trygge, sunne og sterke.

Det er ganske instinktivt det hele. Og ganske mange av oss bruker all kløkt, intellekt og styrke på at det hele skal gå bra.

Det er nok sikkert ganske deilig å være purung og fri for bekymringer. Og råd og retningslinjer er til å fnyse av.

Men jeg er så gammel at jeg vet at jeg ikke har råd til det. Jeg har ikke råd til å miste et foster pga skinke eller ost - eller at ungen feks blir hardere skadet i en bilkrasj fordi jeg feks bruker forovervendt bilstol. Jeg gjør ALT jeg kan. Og lever lykkelig så lenge det går bra. For en ting er å bekymre seg. Noe annet er å sikre seg mot ting man vet er farlig. Man kan sikre seg og være fri for bekymringer også.

Og jeg tenker pipa får en annen lyd når du har levd litt lenger i landet, fått litt mer livserfaring og venter en attpåklatt. Jo, jeg skulle likt å hørt hva du har å si om 15 år.

Skrevet

Hehe...som du nok forstår, så satte jeg det litt på spissen. Poenget mitt, er å få frem, at man kan innta risikofylte "ting" og alikevel få friske unger!! Men det er risikoen jeg mente da ;o)

Men jeg skriver jo også, at det er opp til hver enkelt å ta disse valgene. Men når noen spør om "man kan spise" de ulike tingene, så svarer jeg det jeg har lest om fakta. Enkelt og greit. Er jo ikke for å provosere alle andre da ;o)

Hehe...men jeg vet jo at det alltid blir litt diskusjon når sånne spørsmål blir spurt :)

Skrevet

Som sagt,la det være opp til hver enkelt. La også det være opp til den enkelte å bestemme selv! Man har lov å komme med sine synspunkter.. Men noen ganger går det veldig langt her!

F.eks det å sammenligne alkohol,nikotin og piller med noen skiver spekeskine.. Eller Alienbud,som insinuerer at selvom Vicky er ung,så har hun "råd" til å miste barnet sitt! At hun er en fryktelig dårlig mor fordi hun ikke gjør alt som står i bøkene.. Ingen av oss har "råd" til å miste barnet vårt! Tenk litt før man lar det komme ut fra tastaturet.. Sånt blir lett misforstått og er faktisk veldig sårende!!

Skrevet

Vicky1984: Det verste jeg vet er når folk ikke kan respektere andres valg. Du spiser hva du vil i DIN graviditet, så spiser jeg hva jeg vil i MIN

graviditet. Ferdig med den saken!

Skrevet

Min mening er at "hysteriet" er medias feil!

Hadde alle visst hvor liten sjansene er.

Og har noen hørt fagfolk si at de har opplevd Listeria på spekemat??

Frys ned spekematen så er den trygg for toxo.

Det å være redd for Listeria i spekemat er som å være redd for at månen skal falle ned på deg!

Og de som sier de gjør alt de kan for å unngå disse bilkræsjene. Skal man sammenligne faren for bilkræsj kontra faren for å få Listeriose!

LA BILEN STÅ! Og for all del hold dere inne...

Skrevet

her kommer det frem at man er egoistiske og at jeg er for ung... beklager men bare ler av slike DUMME utsagn som at om jeg hadde vært 15 år eldre.... fysj a meg...

isprinsessan: ehee hormoner ute å går eller??? roa litt a...

jeg respekterer ABSOLUTT hva folk vil spise og ikke, har jeg insinuert noe annet kanskje???

Skrevet

Labambie:

Jeg har ALDRI sagt at noen har råd til å miste et barn. Eller insinuert det for å bruke dine ord.

INGEN har råd til å miste et barn.

Men når det kommer til stykket så er det en del mødre som bruker mer energi på barnesikring (i alle retninger) enn andre. Og det mener jeg de er i sin fulle rett til. Fordi det er gjort for å beskytte barnet. Gjerne allerede før det kommer i magen.

Og det synes jeg er helt greit. Slike mødre fortjener ikke merkelapper som "hysteriske". De gjør bare det som er naturlig for dem. De sørger for barnets overlevelse. Med alle tilgjengelige midler.

Jeg er en av dem. Og jeg smiler når jeg ser mødre som er yngre enn meg. Og ser om jeg kan lære noe. En kul lek? Eller hvor kan jeg få tak i en slik nymotens smekke, tro?

Og fryser på ryggen og stopper og lurer på om jeg skal gripe inn når en altfor stor unge sitter usikret i en barnevogn og kan ramle med hodet først i steingulvet på shoppingsenter. Men han er opptatt med en ting, og mamma kommer tilbake før det går galt. PUH! Da sier jeg ikke noe.

Men mine barns hjerner --- de passer jeg på som en smed.

Og så innser jeg også at selv om jeg bruker all min energi og kløkt på at barna skal vokse opp, uskadet og friske slik at de kan leve sine voksenliv slik de ønsker --- så kan jeg ikke kontrollere alt. Det gjør ikke noe. Slik er livet.

Overhysterisk? Neppe. Lykkelig ja.

Skrevet

og som skrevet over her, man fikk da barn for mange hundre år siden og mere til... merkelig nok har de overlevd med tanke på alt som kunne gått galt...

bim er ei side med myyyye hysteri om ting og tang... men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil spise og ikke... men når folk kaller andre dårlig mødre eller for ung til å forstå pga man tar seg en skive spekemat eller lignende, DA er det jo noe å tenke over...

Skrevet

vel, jeg er glad jeg blir en ung mor jeg... av maaange årsaker...

så om 15 år skal jeg tenke tilbake på det du sier alienbud og smile selv...

Skrevet

Vicky, det kan hende du synes det høres dumt ut at noen kanskje tror du vil endre mening om 15 år.

Men nå har jeg levd disse årene ekstra da.

Og jeg har endret mening på de fleste områder i livet etter fylte 25.

Du skal ikke se bort i fra at du hadde ledd godt av din bekymringsløse approach til gravides matvaner - som gravid Vicky 15 år pluss.

Ingen er statiske.

Skrevet

alienbud: du sjokkerer meg med dine utsagn.. det er diskutert mange ganger her om det har sååå veldig mye å si om man er gammel eller en ung mor....

alle vil det beste for sitt barn uansett alder.... men jeg griner meg ikke i søvn pga jeg har tatt meg en skive spekemat...

men jeg spiser det da ikke hver dag, men vil jeg ha en skive en gang tror jeg neppe at jeg tenker at alienbud ber meg vente 15 år så kanskje jeg tenker mer fornuftig...

men allikevel går det på respekt for hver enkelt hva man vil spise og ikke... men kall ikke noen for unge, dårlige mødre eller noe fordi man ikke er like "perfekte" som dere...

Skrevet

Og Vicky:

Jeg rakker ikke ned på unge mødre fordi de er unge.

Jeg er nemlig av den oppfatning at samfunnet er helt i utakt med biologien. Man bør få barn ung.

Og hadde jeg visst det jeg vet i dag for 15 år siden, så hadde jeg hatt 6 unger nå. Og vært ferdig en stund.

Jaja. Det bekymrer meg heller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...