Gå til innhold

Noen som ikke ammer fordi de ikke har lyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ei som ikke har lyst til å amme når baby kommer. Synes det er unødvendig og litt ekkelt å skulle dra frem puppen hele tiden.

Jeg vil jo la henne bestemme selv, men må si jeg reagerte litt likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke amme og gir MME til jenta som er 2 mnd.

Har ikke noe med å dra fram puppen overalt, men likte det bare ikke.

Syns ikke det var noe kos og fant aldri roen når jeg skulle gi henne mat.

Syns følelsen når hun spiste var ekkel.

Blir jo sikkert hengt her inne pga dette, men mener det er opp til hver enkelt om de vil amme eller ikke. Vet at MM er best for barnet, men det er ikke best når mor føler seg ukomfortabel og ikke vel under matingen..

Skrevet

Jeg tipper at 80% av de som ikke fullammer til 5-6mnd ikke har lyst. Fin unnskyldning å bruke at de ikke har nok melk osv...

Skrevet

Det er helt opp til hver enkelt om man skal amme eller ikke. Ingen har grunn til å "henge" deg for det!.Dersom det ikke var noe for deg, så var det ikke noe for deg. Da er det ebdre å gi mme og så er dere begge fornøyd:-)

Skrevet

fin unnskyldning?????? hva med oss som faktisk ikke har nok melk da???? hos meg holdt det til han var knappe to mnd......synes det er drøyt og si noe sånt....enda værre og ikke tørre og stå for det man sier.

Skrevet

Jeg er helt enig med Lillemor og nurket. Det viser bare ignoranse og uvitenhet å komme med sånne utsagn som anonym over gjorde....

Skrevet

-føste anonym igjen- jeg sa i allefall rett ut til alle at jeg ikke ville amme for jeg hadde prøvd - og syns ikke det var noe god følelse.

De på helsestasjonen var kjempegreie og sa dette var helt opp til meg og så lenge jenta var frisk, gla og la på seg måtte jeg gjøre det som funket for meg. Og det gjør MME

Nå er det kos å gi mat og pappa`n får bidra mere med sånne "koseting " =)

Skrevet

Jeg er HI:

Jeg har full forståelse for deg! Du prøvde å amme og fant ingen glede med det/ eller det funket ikke. Men du prøvde iallefall! Det er en forskjell synes jeg.

Jeg har full respekt for alle mammaer som ikke ammer, bare så det er sagt!

Skrevet

du kan jo pent foreslå at hun prøver før hun sier hun ikke vil..

kan jo hende at hun eeeelsker det og koser seg masse med det!! =)

si at hun burde prøve for sin egen del i allefall.

For min del er det godt å ha prøvd det ; det var jo det som måtte til for at jeg fant ut at jeg ikke likte det. Var bestemt på forhånd for å amme , men det gikk bare ikke - føltes helt feil.... =(

Skrevet

Jeg pumper og gir morsmelk på flaske.

De som vil kritisere meg for det kan bare drite og dra:)

Det sier vel mer om dem enn om meg...

Skrevet

Jeg vil ikke amme i utgangspunktet, iallefall ikke om jeg skal fortsette å ha de følelsene ovenfor amming når baby er født! Men holder på muligheten til at jeg kan prøve... men det må være opp til meg om jeg vil prøve eller ikke.. ingen som skal komme å ta på mine pupper og vise meg og fortelle at det beste er å amme.. dette må være opp til meg og mine følelser!!!

Her ligger det desverre sårbare grunner bak avgjørelsen til at jeg ikke vil eller har lyst... så er i huset har vi forberedt oss på pumping og tillegg!!!

Synes foresten ikke du skal si til din vennine at hun må prøve før hun sier nei....

Hos meg vet svært få grunnen til at jeg ikke vil amme, og det er svært sårbart når alle sier ... men du må jo prøve, det er så naturlig, ååå, koffor ikke...

I mitt tilfelle kan jeg desverre ikke fortelle de hvorfor..........

Så respekter andres valg uten å bryte ut i hvorfor ikke?? alle før deg har klart det!!!!

Man er fullstendig klar over det.... og mange har dårlig samvittighet for at de ikke får det til eller har lyst!!! Vet jo at mm er super!!!!

Skrevet

Syns det er rart at det er så mange som har et så anstrengt forhold til amming. Det finnes jo ikke noe mer naturlig.

Norske helsemyndigheter anbefaler at barna blir fullammet fram til seks måneders alder, men det er bare 15 prosent eller snaut en av sju mødre som fullammer så lenge, viser den nye studien. Blant de som deltok i undersøkelsen var det 85 prosent som ammet barnet ved seks måneders alder - 15 prosent hadde fullammet barnet hele tiden og 70 prosent hadde gitt ekstra næring i tillegg. De øvrige 15 prosent hadde helt sluttet å amme.

Negative følelser og personlighet hadde klar betydning for ammingen. Dersom kvinnen bekymret seg mye og hadde liten tillit til egen ammeevne, ammet hun mindre og kortere enn kvinner som ikke hadde slike personlighetstrekk. Forskerne målte dette ut fra svar på spørsmål om negative følelser, slik som engstelse, selvtillit, depressive og tungsindige tanker. Høy skåre for engstelse ga 30 prosent økt sjanse for at kvinnen sluttet å amme før seks måneder eller for at hun supplerte morsmelken med grøt og morsmelktillegg (utdrag fra nybaktmamma.com)

De som er interessert kan lese mer der.

Skrevet

HI igjen:

Ja, det er jo av slike grunner jeg ikke har turt å si noe. Og du er jo et levende eksempel på at man faktisk ikke vet alt mulig om folk....

Du har helt sikkert en god grunn til ikke å amme. tenk om min venninne har en spesiell grunn hun ikke vil fortelle om... Må nok være forsiktig med hva jeg sier.

Hvis dette er ditt første barn: Er du forberedt på perioden på sykehuset etter fødsel? Der går det stort sett ut på å komme i gang med amming... Ville kanskje gitt beskjed til dem om dine ønsker på forhånd slik at ikke dette oppholdet blir ille. Du er jo veldig sårbar etter en fødsel også.

Lykke til!

Skrevet

jeg hadde ikke tenkt over muligheten for ikke å amme en gang og hadde begynt å fått melk før han ble født. men alt gikk ikke som håpet han hadde gulsott og fikk aldri sugd ordentlig når han var 1mnd måtte han begynne på mme i tilegg til pupp jeg ammet ga mme og pumpet som en gal men var så uheldig å være en av de som pumping ikke funker på! så jeg dreiv på og dreiv på ammet han til han var 5mnd da slutta HAN tvert av jeg prøvde fortvilt men det gikk ikke:( hadde fortsatt melk når han var 8mnd selv om han ikke har spist en dråpe siden 5mnd. nå er melka borte jeg er glad han fikk i seg mm men så syykt slitsomt det var! var veldig koselig når han amma syns jeg og syns det var trist men jeg gjorde i allefall mitt beste.

Skrevet

HI:

All ære til deg!

Ingen kan forvente noe mer enn at man gjør sitt beste :-)

Skrevet

Min gutt kom på intensiven dag to av livet sitt. Der har de pumperom slik at personalet kan mate babyene om natta når mammaene ikke er der.

Slik begynte vi med flaske. Og etter det ble amming vanskelig da han vil at det "skal flyte" inn i munnen uten anstrengelse. ( så det finnes mange grunner - ikke alltid man orker å forklare dette gang på gang!)

Jeg var skikkelig positiv til amming før fødsel. Må vel legge til at jeg HATET personalet på pasienthotellet. 6 fremmede kvinner (sure kjerringer de fleste) tok meg på brystene for "å hjelpe". Dette ødela hele greia for meg. Hadde vært bedre om jeg kunne funnet ut av ting på egenhånd hjemme i fred og ro. Fikk helt angst for å amme selv om han tok puppen fint. Men det er ikke lett i starten da melken ikke kommer igang før ca dag 4!!!!

Skrevet

Hvis man ikke vil amme i det hele tatt, er det ofte gode grunner for det. Har inntrykk av at de fleste vordende og nybakte mødre VIL amme, men det er nå en gang slik at noen ikke får det til av mange ulike årsaker.. Vi er alle så forskjellige, å si at noen har gitt opp å amme uten å ha prøvd nok, synes jeg er meget usympatisk! Man skal aldri måle andre opp mot seg selv. Hvis jeg skulle gjort det, ville jeg sagt at alle som synes fødsler er forferdelig er noen pyser, fordi jeg ikke synes fødselen var spesiellt hard selv. Poenget er; man opplever alt i denne verden veldig forskjellig, og man skal respektere hverandre for deres opplevelse av en situasjon, og ikke bare fnyse av dem.

Skrevet

Hei HI:)

Ja, jeg har i samråd med jordmor bestemt at vi skal skrive et brev om dette med amming så jeg slipper ammepolitiet på sykehuset!!

Men vet jo at jeg vil bli møtt med mange spm om hvorfor ikke når vi kommer hjem og det gruer jeg meg veldig til!! Er til og med at noen skal forstå hvorfor.... Jeg har som sagt nok dårlig samvittighet over at jeg ikke klarer tanken på amming, så å få slike kommentarer på at det er verdens naturligste ting gjør faktisk svært vondt!! Selv om jeg vet at det er bedre for oss at jeg pumper en stund for så å gå over til mme! Det vil gjøre våre måltider til kos:)

Samboer er en drøm når det kommer til dette og støtter meg!! Deilig å ha den støtten!!!:)

Støtt din vennine uansett valg....så kanskje en dag er det naturlig for henne å fortelle deg hvorfor hun ikke ønsker å amme!!!

Jeg må bruke alle andre unnskyldninger som .. jeg har ikke lyst, jeg får det ikke til, det gjør vondt... fordi jeg kan ikke fortelle og forklare hvorfor!!!

Skrevet

morsmelk er det beste for barnet uansett. og ikke VILLE amme er helt feil og helt fjernt for meg. det går ann og trekke seg vekk når man ammer og man blir vant til det. de som ikke får det til er en helt annen sak!

man er ikke noe dorligere mor selv om man ikke ammer. men i mine øyne er det helt fjernt og si at jeg ikke vil.. ja hvorfor det da? noen gode grunner? jeg sitter ikke i offentlighet og ammer. jeg trekker meg vekk eller pumper meg. i mine øyne er det ingen gode grunner til og ikke amme eller ivertfall gi det ett forsøk. men får man det ikke til er jo det greit, da var det ikke noe for deg., men at det er unødvenig og amme er helt feil for meg i vertfall.. men vi alle er forskjellige..

Skrevet

jeg må bare si meg helt uenig i alle som sier at det er greit å ikke amme når man kan..

spesielt blir jeg irritert om noen kommer med " jeg ammer ikke fordi jeg vil ikke ha hengepupper" får man barn så syns jeg faktisk man skal ta hele pakka..

er man på kjøpesenter eller andre steder, så er det greit om man ikke har lyst å amme offentlig foran alle andre. noen steder er det ammerom man kan benytte. ellers kan man ta med en flaske som man kan bruke om man syns det er bedre..

jeg skjønner det jo at de som kanskje ikke har nok melk eller som ikke har melk bruker erstatning.. men da er det en veldig GOD grunn til å gjøre det oxo, ellers ser jeg ingen grunn til å ikke amme barnet sitt..

dette er min mening

Skrevet

Helt enig med deg christineel!! Jeg synes nesten litt synd på mennesker med slike verdier at de setter sitt eget utseende framfor sitt barns helse!!!!

Jeg synes også synd på de som av forskjellige grunner ikke kan amme, for det er fantastisk:)

Skrevet

Vil bare si at det finnes noen svært gode grunner til ikke å ville amme.

Hvis man av en eller annen grunn har et anstrengt forhold til sin egen kropp, så er det ikke bare bare å plutselig skulle tenke "ja, nå er det helt naturlig at den jeg er mest glad i skal kose med den delen av kroppen min jeg hater".

En annen ting er at man kan ha eldre søsken rundt seg. Det er ikke nødvendigvis så lett å amme når det kommer en ett-åring og vil ha kos og oppmerksomhet i samme stund.

Det finnes helt sikkert flere gode grunner også, som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Skrevet

Hvis man har så anstrengt forhold til kroppen sin, så er det rart man orket å gå gravid. Går fint an å amme med en ett-åring rundt seg. Syns ikke det var gode grunner, i alle fall ikke for meg.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Nei, for guds skyld så bør alle med anstrengt forhold til kroppen sin ta abort!

Skrevet

En venninne av meg ble sexuelt misshandlet som liten, hun klarte ikke tanken på å amme gutten sin... Hun klarte ikke å sette ord på akkurat hvorfor, men hun ble uvel og kvalm og tankene og minnene bare veltet over henne. I slike situasjoner skjønner jeg det kjempe godt at folk velger å droppe det! Det skal ikke være psykisk ødeleggende for moren, det er viktig å ta vare på seg selv også! Er mange nok som får fødselsdepresjoner, det er værre for barnet enn å vokse opp på mme. syntes jeg i allefall;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...