UpsyDaisy Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 Hvorfor er det om å gjøre å finne et mest mulig spesielt navn?? Dette irriterer meg fordi jeg tror ikke foreldrene tenker på at disse nurkene skal leve med det fæle navnet resten av livet, og fordi jeg rett og slett ikke klarer å huske hva ungene heter....
Turid Laila Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 "jeg tror ikke foreldrene tenker på at disse nurkene skal leve med det fæle navnet resten av livet," De gir nok barna navn de selv syns er fine.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Kanskje du skal komme deg litt utenfor bondegården.
UpsyDaisy Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2007 Trives på bondegården jeg, sammen med Ola og Kari;o)
Ikkelektuell Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Så HI er bonde fordi hun ikke har lyst til å kalle ungen sin for Chorizo Arctander? I så fall er det fullstendig logisk at du er en uutdannet noksagt som stemmer FrP og drikker karsk på julaften.
Fullrulle86 Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 jeg heller har aldri skjønt det der med å finne det navnet som ingen andre heter eller at det maks er 5 i norge som heter det! huff er mange stygge navn ute å går... Hva skjedde med vanlige navn???
ehtaner84 Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 det som skjedde med "vanlige" navn er at alle brukte de. derfor heter det "vanlige" navn. en dag er det de spesielle navnene som blir vanlige. jo flere "nye" navn, jo flere vil bruke de.... enkelt og greit. emma var ikke så vanlig før rachel kalte ungen sin det, men det er det UTROLIG mange som heter nå. og marcus var sikkert ikke så vanlig på 1930-tallet som det er nå. det er ikke noe som heter spesielle navn, det heter utvikling.
Chezka Skrevet 17. desember 2007 #8 Skrevet 17. desember 2007 Emma og Markus er gamle navn som var svært vanlige for 100 år siden!! Gamle navn har kommet til heder og verdighet igjen, en stor del av barn som blir født i Norge i dag får eldgamle navn som har vært borte en stund og dermed fremstår som "nye og spesielle" for den yngre generasjonen
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #9 Skrevet 17. desember 2007 Vi har valgt type "spesielle navn". Har ikke fått noe annet enn positive tilbakemeldinger på de. Det ene navnet kjenner de fleste til, selv om det er kun ca 200 som heter det. Navnet som vesla i magen skal få er det også ca 200 som har, men få som har hørt det før. Jeg velger det jeg liker til mine barn. regner med at de fleste gjør det samme. At jeg ikke liker hva andre velger er totalt likegyldig. I dag er vi blitt en salig blanding av "sorte, gule, hvite" osv i dette landet. Jeg klarer overhode ikke uttale alle navnene som finnes. Spiller det noen rolle da?
mine små alver... Skrevet 17. desember 2007 #10 Skrevet 17. desember 2007 Synes det er bra med litt spesielle navn jeg..innenfor rimelighetens grenser seff... Er jo ikke mye morro når 4 stk i klassen heter det samme da!! Lite fantasifullt mener jeg. Men man skal seff passe på så ikke barna får såååå spess navn at det blir mobbing!!det er bare 75 stk som heter det samme som min datter...spess javel..men så er det et nydelig navn. Adina heter hun!!
Fruen i huset Skrevet 17. desember 2007 #11 Skrevet 17. desember 2007 Ja, hvis du ikke har større ting å irritere deg over, kan du være lykkelig... La nå folk få velge det navnet de liker best!
to-store-to-små-en-liten-en Skrevet 17. desember 2007 #12 Skrevet 17. desember 2007 Dette er argumentet til de kjedelige,A4 menneskene som ikke liker at andre har litt mere fantasi enn seg selv! Hvorfor er det automatikk i at spesielle navn er stygge? Min sønn har et navn som tre eller færre har, og han har bare fått positive reaksjoner på det! Om du ikke husker navnet til min sønn intresserer meg midt i et mørkt høl!Det er i hvertfall ikke mitt problem om du har en hukommelse som en gullfisk! Bare kall ungen din opp med et navn som halve klassen har,så får du se hvor spennende ungen din kommer til å synes det er!
UpsyDaisy Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2007 Det jeg mener er at det finnes en mellomting! Det mener JEG...
mamman t o.a Skrevet 17. desember 2007 #14 Skrevet 17. desember 2007 mange av de navnene som noen påstår er vanlige er ikke så populære lengre... jeg for min del kunne godt tenkt meg og hett noe annet... det navnet som var på navnetoppen i 88 var silje,og "heldige" meg fikk også dette navnet... kjempe gøy når minst 10 av dine venner har det samme navnet,silije a,silje b,silje m osv... jippi liksom... kjenner så utrolig mange som er lei av alle disse navna som "alle" skal kalle ungene sine... alle skal ha det samme... velger navn jeg har hørt et par unger heter sånn åver hele landet,og ikke er så utbredt... jeg vil ikke at ungene mine skal komme hjem og spørre om hvorfor de fikk et så kjedelig og vanelig navn slik som jeg kom hjem og spurte om...
Ikkelektuell Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 Det er faktisk ikke så veldig originalt å velge et navn som brukes av færre enn ti personer i landet, fordi det finnes hundre tusen andre som tenker på nøyaktig samme måte. Altså er det ingen som er så A4 som dere som er opphengt i at ungen ikke skal hete det samme som noen andre. Om fem år så har vi fått inflasjon i 'spesielle navn'. Når avkommet ditt begynner på skolen så kommer halve klassen til å hete noe som slutter på -ander, inneholder bokstavene z, c og h, eller er preget av andre krampaktige finurligheter. Da får du se hvor spennende du kommer til å synes dét er.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #16 Skrevet 17. desember 2007 Min unge blir halvt arabisk så jeg skal kalle den et arabisk navn, men da vil jeg ikke ha et "typisk" arabisk navn. Heller ha noe som jeg synes er fint og spesielt. Jeg skjønner at noen vil kalle barna sine spesielle navn, men som de selvfølgelig synes er fine. "Spesielle" navn pleier også å få positive reaksjoner nettopp fordi det ikke er mange som har de navnene.
to-store-to-små-en-liten-en Skrevet 18. desember 2007 #17 Skrevet 18. desember 2007 Det er sikkert meg du sikter til,"måkeskrik"!Og bare til din info,så har min sønn et norrønt navn:Alvarin. Han er nå 12 år og går i 7.klasse.Han er fortsatt en av tre som bærer dette navnet,så den teorien din holder ikke mål.... Både jeg og han synes at det er spennende med navn få har hørt før, og som nevnt så biter folk seg merke i den lyse gutten med det spesielle navnet! Folk er så hysteriske for å ikke gjøre som naboen,og er det noen som klarer å tenke litt selv,så er de visst ute etter å ødelegge barnet sitt for evig tid!
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #18 Skrevet 18. desember 2007 Jeg kjenner en Alvarin (n?), men jeg tror han går i 8 eller 9 klasse.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #19 Skrevet 18. desember 2007 Jeg er ikke imot spesielle navn, men når det stadig kommer innlegg på disse sidene om " går det an å hete..." og "er dette et navn?" Da blir det for sært. Når folk skal være så spesielle at de ikke engang er sikker på om det er et ordentlig navn de ar tenkt å gi ungen, eller om det er fint i det hele tatt - ja da synes jeg det blir i overkant.
to-store-to-små-en-liten-en Skrevet 18. desember 2007 #20 Skrevet 18. desember 2007 Så morsomt!Min Alvarin (med en n....) bor i nordøsterdalen.. Hvor er "din"Alvarin?
Ikkelektuell Skrevet 18. desember 2007 #21 Skrevet 18. desember 2007 Du kan vel strengt tatt ikke uttale deg om hvorvidt teorien min er vanntett før de fem årene jeg pratet om har gått.
Jannamor Skrevet 18. desember 2007 #22 Skrevet 18. desember 2007 Spesiellt er ikke synonymt med stygt!!! Jeg synes Alvarin var nydelig fesk. Det blir det samme som å si at Ola og Kari er så vanvittig stygge navn, fordi man har mangel på fantasi, eller egenhet, ved å kalle barna det. men jeg gjør ikke det. Alle gir barna sine et navn de liker. Så lenge man ungår store blemmer som kan falle i mobbens klør, så kjør på sier jeg. Spesiellt eller ikke. Det blir perfekt på barnet.
bixit Skrevet 18. desember 2007 #23 Skrevet 18. desember 2007 Kan være det ikke var så spennende å hete silje, men det er ille å ikke kunne si navnet sitt uten å måtte repetere det for så å stave det etterpå? Har selv et svært uvanlig etternavn og det var nokså fælt i begynnelsen av hvert skoleår der det ble diskusjon rundt etternavnet mitt. Hvor kommer det fra? Hvordan uttaler du det? Og dette er bare et etternavn! Grøsser over tanken på hvordan det ville være med fornavn (slitsomt). Nå er det blitt sånn at hver gang noen skal notere ned navnet mitt så staver jeg det ut med det samme, helt automatisk.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2007 #24 Skrevet 18. desember 2007 Jeg har det på akkurat samme måten. Mitt etternavn er veldig spesielt og det er få som har hørt det før. Jeg pleier å stave det når folk skal skrive det, men det plager meg ikke i det hele tatt. Jeg er stolt over etternavnet mitt (som jeg også synes er fint) og venniner har fra jeg var liten sagt at de ville gjort alt for å hatt etternavnet mitt, faktisk fordi det er spesielt:)
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Har også et etternavn som ikke så mange har ;-P Nesten ingen som klarer å stave det riktig :-S enda det ikke er no vanskelig engang! Men det jeg egentlig skulle si var at det er jo ganske dumt å velge "poppis-navnene" som veldig mange har/får det året barnet blir født. Selvfølgelig bør man jo velge det hvis det er bare det man liker da, men jeg ville nok aldri gjort det (da bare hvis det er oppkalling). Lillebroren min har et veldig uvanlig navn, han er den eneste i norge som heter det :-) Men han trives godt og han kunne så absolutt ikke hett noe annet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå