ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 16. desember 2007 #26 Skrevet 16. desember 2007 enig med deg lykketroll.. ungene mine går nok foran alle ja..!!
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 16. desember 2007 #27 Skrevet 16. desember 2007 Her går det også i Nestlè. Gutta får det de liker og det er både melk, grøt og middag fra de.
mayaya Skrevet 16. desember 2007 #28 Skrevet 16. desember 2007 Vel, jeg tror ikke du heeelt får frem hva som er så gæli med N her altså... At de promoterer sitt eget merke via t-skjorter er iallefall ikke noe de er alene om
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #29 Skrevet 16. desember 2007 Ser poenget ditt, men pjokken min elsker Nestle grøt - og den er billig og lett å få tak i, så da fortsetter vi med det. Kjøper du all annen mat på dette viset også? For om du skal tenke sånn med absolutt alt du handler inn, da har du jammen meg jobb.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #30 Skrevet 17. desember 2007 enig m over her... Skal man tenke sånn, så har man en jobb foran seg. Her og går det i nestle grøt. Skal jeg ta fra pjokken den gleden pga ditt og datt? Ikke tale om... Værre med de som buker pels!!! De stakars dyrene som blir flådd levende. Sett videoen eller? Fullversjonen?
Solskinnsjenta Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #31 Skrevet 17. desember 2007 Pels er flott - på dyr! Ja, jeg prøver faktisk å unngå nestlé sine produkter. Kjøper ikke nescafe, nestea, maggi-produkter, l'oreal (eies 26% av nestlé + driver med dyreforsøk - dobbel grunn til boikott!) osv. Prøver også å unngå coca-cola, pga det de gjør med vannreservene i andre land. Men som jeg skrev litt over her, det viktigste er at alle gjør informerte valg. Og med fare for å fornærme en hel rekke folk; "bare fordi det er lettvint" er en dårlig unnskyldning. P.S. Det går faktisk an å koke grøten selv...Tar 5 min.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #32 Skrevet 17. desember 2007 Det er ikke alle som har tid eller ork til og lage all maten selv heller da
samuraibeibi Skrevet 17. desember 2007 #33 Skrevet 17. desember 2007 Veldig bra solskinnsjente! Flott at du tar opp dette, legger inn gode lenker og kommer med feiende flotte argumenter. Selv har jeg drevet min private vendetta mot nan på min helsestasjon. Helsesøster hadde sjokkerende nok ikke peiling på at det fantes alternativer. Her i huset finnes ikke Nestléprodukter (...eeh, det der med L'oreal visste jeg ikke), heller ikke pels f.eks eller frukt/varer fra Israel og så videre, boikotter kommer og går. Som forbruker har man en viss makt, og jeg velger å bruke denne.
Mamma til to tette Skrevet 17. desember 2007 #34 Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes det er helt greit at andre velger andre løsninger enn meg. Men synes det er så teit at de må si "at det går jo ikke an å leve sånn" osv fordi andre velger en annnen livsstil. Gutten min er over 8 mnd og jeg kan si at det er totalt problemfritt å leve uten Nestle. Han har fått hipp mme, fikk hirsegrøt fra helios som første grøt og har senere fått grøter fra hipp, helios og småfolk. Middag lager jeg mest selv (tar meg ca. 15 min å lage opp en ukes middag) ellers er det gode alternativer fra hipp (småfolk liker han ikke,, forstår ikke hvorfor de må ha 15 ingredienser i en startermiddag). Fruktmos har jeg også laget selv ellers har hipp og småfolk gode. Dere blir kanskje provoserte, men jeg prøver å leve med et litt større syn enn "hvis det er bra for mitt barn så driter jeg i resten av verden". Og å si at det er barnets favoritt er vel litt tullete, hadde de kun fått hipp f.eks så hadde vel det blitt favoritten.
FanteGuri Skrevet 17. desember 2007 #35 Skrevet 17. desember 2007 Ser du solskinnsjenta har dine saker klare. Men, skal man boikotte alle store firmaer som gjør alt for å selge sine produkt, da har vi ikke mye å velge i snart.. Og dette med at ikke norske mødre blir utsatt for like mye reklame som i fattige land, det er i allefall ikke sant! Se bare her inne på dib, rett ved siden av teksten jeg nå skriver, reklameres det for Natusan produkter (som heller ikke er bra for barna, har jeg hørt) og småfolk sin barnemat er det også reklame for.. På sykehuset jeg lå da jeg fikk datteren min, var det liberobleier, jeg innrømmer glatt at jeg synes de bleiene var greie og kjøpte dem også etter at vi kom hjem.. Altså beit jeg på reklamen, men det ser jo ut til at alle biter på reklamen i en eller annen form, enten man velger å kjøpe Nestle eller HIPP.. synes også det er litt dumt å si at det er bare å lage maten selv, ikke alle som har tid eller ork til det, og jeg synes ikke man skal føle seg dårligere enn andre fordi man kjøper ferdigmat til barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #36 Skrevet 17. desember 2007 Ja, huff. Vi lever i en forferdelig verden. Vi mennesker er så egoistiske at det er rart vi ikke er utryddet for lengst.... De fleste store multinasjnale selskaper virker å være ute etter å bare male sin egen kake. Hva med kornprodusentene som forbyr fattige bønder å legge av litt av kornet til å så neste års avling, og får dem til å kjøpe korn som KREVER å bli sprøytet med DERES sprøytemidler for å spire, og som er "ufruktbart", det vil si at bøndene ikke kan bruke korn fra årets avling til å så neste år, de må kjøpe da også..... Og sigarettprodusenter som nå VET at røyk er så skadelig som det er nå promoterer sine produkt til folk som ikke har peiling på hva kreft er..... Og hva med alle klesprodusenter som bruker barnearbeidere...Det som er så synd er at vi som forbrukere må senke levestandard betraktelig (om vi ikke selv er rik da) for å unngå slike produkter som er etisk uriktige. Og ikke minst må vi bruke enormt med TID om vi skal prøve å gjøre alt riktig. Men vi kan jo begynne i det små, og om vi ikke begynner med babymat, så kan vi kanskje begynne med andre ting for å vise solidaritet med de som ikke har det så bra her i verden... SOm er barnearbeider sa i en avis forleden " om jeg ikke skal få lov (!!!!) til å arbeide, hvordan skal familien få penger nok til å overleve da???? Da må staten gi oss penger eller andre midler til det...". Noe å tenke på kanskje?? Mener IKKE at barnearbeid er rett, men noen gang må man ta fatt i problem fra andre vinkler enn hva som virker mest fornuftig...... Selv kjøper jeg NAN rett og slett fordi det er billigst og sener så bruker jeg de merkene jeg "føler" for der og da for jeg prøver å variere så mye som mulig. God jul til alle sammen og varme tanker til alle i verden som ikke har det så godt som jeg )
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #37 Skrevet 17. desember 2007 Nei, jeg boikotter ikke Nestle. Jeg har satt meg godt inn i saken, men har likevel ingen planer om å boikotte dem. De er et av de ledende firmaer som produserer MME, og uten MME ville jeg ikke hatt mat å gi mine barn, og de ville gått en svært usikker fremtid i møte. Jeg støtter et firma som utvikler produkter som mine barn er avhengig av (selv om det finnes flere sånne firmaer idag, så har Nestle være ledende på dette områder i mange år, og deres MME har gitt mange barn som ikke har kunnet ammes en bedre start på livet enn de ellers ville ha fått). Forøvrig; siden du nevner det store andre utvalget av MME i Norge, så ryktes det at Småfolk snart slutter å produsere MME, og hvis du har prøvd Collett på et gulpende barn så vet du at gulpen lukter intenst av oppkast, og for meg er det helt uaktuelt å være omgitt av lukten av oppkast i så lang tid som man bruker MME, så etter min mening er ikke utvalget riktig så variert som du skal ha det til. Og de strenge restriksjonene ifht reklame for MME i Norge gjør at MME-produserende firmaer ikke har lov til eller ikke tør å svare på henvendelser fra foreldre som lurer på ting om produktet. All informasjon skal gå via helsepersonell, men jeg har ennå tilgode å møte en helsesøster som gidder å sjekke opp noe hos produsenten når det gjelder spørsmål jeg som forelder har om et MME produkt. Jeg synes det er helt forkastelig at jeg som forbruker skal fratas helt ordinære forbrukerrettigheter for et produkt som er fullgodt som eneste næring for spedbarn, bare for å fremme ammingen i et land der ALLE vet at amming er best! Og hvorfor skal det stå en advarsel om at man kontakte helsepersonell før man gir dette produktet??? De to mest ordinære produkter i dagligvarehandelen med helseadvarsel på: MME og sigaretter; det ene fullverdig kost for spedbarn som ikke ammes; det andre et produkt som med stor sannsynlighet forkorter livet ditt drastisk. Så jeg tar til etterretning at du lar deg provosere av Nestles oppførsel i andre land, jeg selv blir mer opprørt over norske myndigheters og norsk helsepersonells holdning til og (manglende) kunnskap om MME.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #38 Skrevet 17. desember 2007 Mye delte meninger om dette tydeligvis...! For dere som velger å boikotte Nestlè, er det fordi deres barn ikke reagerer annerledes på andre merker? Jeg har forsøkt flere og det er Nestlè sine produkter som er de beste for MITT barn og derfor velger jeg dem. Boikotter dere for deres egen del, eller tenker dere over hva barna deres liker best? Som nevnt her oppe, de andre mme erstatningene på markedet er ikke noe særlig. Mye gulp og oppkast. For dere som tror at Nestlè har gjort ting de vet er galt for å få profit, dere kan ikke ha særlig peiling på kjøp og salg. Klart de ikke bevisst ville gjort noe som fører til at mange spedbarn dør!! JA, jeg har satt meg inn i saken-anonym der oppe. Mer enn du aner. Dette er et firma som er så stort at om noen tusen i Norge velger å boikotte dem, så virker ikke det noe særlig inn på økonomien til Nestlè likevel. Det er det nest største firmaet innen dagligvare.
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #39 Skrevet 17. desember 2007 Så flott for deg. Jeg er i grunn enig i at "det er lettvint" er en dårlig unnskyldning, men jeg kommer nok ikke til å slutte med Nestle for det. Den viktigste grunnen min er at gutten min liker den, og jeg får tak i den på butikken 5 minutter unna. Ja, jeg kunne sikkert lagd grøten selv, men det kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg gjør masse annet bra for gutten min, så mister ikke nattesøvnen av den grunn. Men jeg kjøper Max Havelaar kaffe da Er vi venner nå eller?!?!
Søskendrøm<3 Skrevet 17. desember 2007 #40 Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes det er viktig å kjempe mot noe sånt. Verden er urettferdig fra før av, så å boikotte Nestle er det minste jeg kan gjøre. Fra nå av skal jeg gå over til annet merke. Dere andre mødre som ikke boikotter p.g.a at dere er så redd for at barnet deres skal sulte... Barnet deres vil nok spise hvis det er sulten nok :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #41 Skrevet 17. desember 2007 Herregud.... hadde nestle sine produkter vært farlige skulle jeg gjerne boikottet de, men så lenge de ikke er det kjører jeg på med nestle de har det beste utvalget....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #42 Skrevet 17. desember 2007 En av grunnen til at vi ikke får bedre informasjon er jo rett og slett Nestlè sin skyld. De har nemlig grovt overtrampet dette slik at det nå ikke skal være lov å reklamere for det. Og Hipp er et supert alterntiv innenfor mme, har knapt hørt om noen som ikke liker den av småbarn. Og i tillegg er den økologisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå