Solskinnsjenta Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 OBS OBS Dette er IKKE et anti-mme innlegg, men et anti-Nestlé innlegg! Mødre som gir barna sine mme vil barna sine det beste like mye som mødre som ammer! Jeg gir mine tvillinger både mm og mme, og i begynnelsen fikk de NAN. Rett og slett fordi det var det enkleste å få tak i. Jeg hadde hørt skrekkhistoriene om Nestlé i Afrika for en tid tilbake, der mange 1000 spedbarn døde fordi mødrene fikk beskjed av helsepersonell (betalt av Nestlé) at mme var bedre enn mm. Jeg trodde at dette var ryddet opp i, og at det nå var greit å gi Nestlé-produkter. Dessverre har ikke Nestlé gitt opp sine pro-mme kampanjer. De er blitt mer subtile og skjules (spesielt for Vesten) men er like fullt tilstede. Fortsatt dør spedbarn fordi de får mme blandet med forurenset vann. Fortsatt blir spedbarn underærnerte fordi mme er dyrt og mor blander melkenfor tynn. Fortsatt blir spedbarn syke fordi fattige lures til å tro at man kan forhindre allergier ved å gi mme istedet for mm. I Kina sponser Nestlé klær og utstyr merket med Nestlé-logoen, og den klassiske "fuglen og redet" som pryder NAN eskene. Mødre ser disse logoene på sykehuset, så kommer de i butikken og skal velge babymat og mme. Hva assosierer de da logoen med? Siden de så dette på sykehuset også, da må det jo være bra...? På www.babymilkaction.org can du lese mer om hva Nestlé gjør i land som ikke har like strenge restriksjoner ifht reklame som Norge har. Det finnes alternativer til Nestlé! Av mme finnes: Collet fører de fleste butikker, HIPP er økologisk og føres av de fleste kjeder. Småfolk har mme til barn over 4 måneder (har sett småbokser fra fødselen av også, men ikke store pakker). Småfolk mme føres ikke av så mange butikker, har foreløpig bare sett den på Meny. Holle mme føres av Helios butikker, og andre helsekostforretninger. Babymat: HIPP (økologisk) og Småfolk har både grøt og middagsglass. HIPP har fruktmos og fruktsaft. Holle har grøt og middagsglass Det finnes altså alternativer til Nestlé, men man gjerne lete litt, og kanskje mase på butikker om å ta inn mer av andre varer. Bare fordi Nestlé holder størstedelen av markedet betyr ikke det at de er best... (Jeg vet at nestlé har begynt å føre økologiske produkter. Det veier likevel ikke opp for alt det gale de gjør i resten av verden!) Med ønske om en litt mer opplyst hverdag,
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Mener du at det er farlig for babyen å bruke NAN, eller er det det at noen rett å slett bare ikke vil støtte dem med å kjøpe dems produkter pga. bla det du fortalte..? Bare lurer...:-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 jeg er på mange måter enig, men hvis man ønsker å boikotte kan man begynne å ta en titt på produktutvalget i butikker, som er adskillig videre enn barnemat. Blant annet store på kaffe. Når det gjelder småfolk har de vært så vennlige å tilsette salt i sin babymat (middag), slik at babyene skal like deres glass bedre og ikke ville ha nestle og hipp. Mulig de har rettet opp dette nå. Jeg hadde ambisjoner om å velge andre produkter, men utvalget er så mye bedre på nestle, og min har likt nestle sine middagsglass feks bedre. Jeg har boikottet småfolk pga saltinnholdet. Hipp sitt utvalg er ikke særlig godt i butikkene hvertfall.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Okei:-) Da fikk jeg endelig svaret jeg har fått å fundert på i lang tid nå, etter å ha lest alt dette om nestlè. Takk:-)
Mamman til M&E Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 Signerer denne. Har boikottet de fra dag en jeg
Mamma til to tette Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 Støtter også dette. Men tror nok ikke du omvender mange her inne for de gangene temaet blir tatt opp så sier folk "Nei, vi kan jo ikke boikotte dem for noe som skjedde for lenge siden. Åja skjer det fremdeles? Ja ja men det er jo mest praktisk og babyen ELSKER Nestle mat"... Bor i en stor by så er ikke noe vanskelig å få tak i alternativer heldigvis.
~Maja Mor~ Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Jeg lagde baby middager til datteren min og kommer til å gjøre det til sønnen min også, sånn kan man løse dette problemet anonym 20:56... Det er faktisk fort gjort. Men klart en fordel at datteren min likte det da, håper sønnen min kommer til å gjøre også!
Mamma til to tette Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 Småfolk har fjernet salt i barnematen nå. Hvis du virkelig ønsker å boikotte så er jo egentlig ikke utvalget i butikken et problem, for det er jo fullt mulig å lage f.eks middager selv. Kjempe enkelt, raskt og billigere. Og helt enig i at hvis man først skal boikotte Nestle så må man selvsagt ta alle produktene, ikke kun barnemat. Her er oversikt hvis noen skulle være interessert: http://www.babymilkaction.org/pages/products.html
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 hehe, ja jeg vet det. Har gjort det i perioder, men er alene med en ekstremt aktiv liten krabat, så mange dager er det et problem for meg bare å få spist selv. Da sier det seg selv at man tyr til letteste utvei når det gjelder middag....:-)
ifie Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 Det beste hadde vært å signere denne, men Nestlé sin grøt koster nesten halvparten av det HIPP-grøten gjør! Det gjør det litt vanskelig i perioder... Middag er greit, det kan jeg lage selv
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #13 Skrevet 16. desember 2007 Tror ikke dere er helt riktig opplyst når dere mener at Nestlè har sagt at mme er bedre enn mm der dette hendte. At informasjon gitt av Nestlè ikke ble fulgt riktig opp er en tragedie for de barna det innebar, men dere mener jo ikke oppriktig talt at et stort firma som Nestlè gikk inn for å sette så mange liv i fare? Tror ikke dere er riktig vel bevart jeg. Får boikotte de dere som vil, jeg bruker det merket jeg mener er best for mitt barn og etter å ha forsøkt flere mener jeg bestemt at NAN er best.
~Maja Mor~ Skrevet 16. desember 2007 #14 Skrevet 16. desember 2007 Jøye meg!! Nestle er stoooooooooore, kikker på merker de står for. Oy, her må jeg lese!!! Men et veldig godt poeng å ikke bare kutte ut baby produkter.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #15 Skrevet 16. desember 2007 Eh..har du hørt om å tjene penger? Før du bare uttaler deg om at folk ikke er riktig vel bevart hva med å ta 1 min å opplyse deg selv litt. F.eks titte på en av linkene og gjøre deg opp din egen mening? Greit at du ikke trenger å ta alt her inne for god fisk men hva med å faktisk undersøke det selv? Så har du faktisk et grunnlag å uttale deg på. Istedenfor å bare avfeie det som tull og så følge opp med den klassiske "men men uansett det er best for meg og mine". Beklager at det blir krasst men det er bare så utrolig navlebeskuende, det er faktisk en stor verden der ute
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #16 Skrevet 16. desember 2007 HMMMMM I Afrika er det svært mange hiv-positive mødre. En av måtene en gravid kvinne kan hindre at babyen hennes får hiv er å gi MME. Morsmelk kan overføre smitte. Så at MME promoteres sterkt har også en logisk forklaring. For MME er mye bedre en hiv-postitv MM!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #17 Skrevet 16. desember 2007 signerer denne. Moren og Faren min boikottet dem allerede når jeg var liten. De lagde all maten selv og det skal jeg også gjøre.
Gjest Skrevet 16. desember 2007 #18 Skrevet 16. desember 2007 Så et program hvor helsearbeidere i Afrika faktisk i flere tilfeller anbefaler HIV-positve mødre å amme, da risikoen for smitte oppveies av immungevinstene ved mm, og derfor gir barna bedre helseforutsetninger enn mme på lengre sikt, så det er nok delte meninger om dette..
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 16. desember 2007 #19 Skrevet 16. desember 2007 Er ikke så lett å boikotte Nestlé når snuppa ikke tåler annet enn Nan... Ellers skulle jeg vært med jeg:)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Det du sier der er bare halvveis sant, det er gjort mange studier på hva som er best for Hivpositive mødre. Er man hiv positiv i Vesten så blir man oppfordret til å gi mme fordi det er tryggest. Men hvis man bor i 3 verden så er faktisk risiko ved andre sykdommer ved å gi mme en også stor risiko. I følge WHO så har babyer i uland som får mme opptil 6 ganger større sjanse til å dø fra sykdommer som diare og lungesykdommer enn babyer som får mm. Det er derfor nå anbefalt å fullamme i 6 mnd fordi risikoen for å gi hiv videre blir større jo lenger man gir det.
Solskinnsjenta Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #21 Skrevet 16. desember 2007 Et raskt google-søk på "breast milk hiv" gav blant annet denne linken http://www.thebody.com/content/art13590.html Kort fortalt, i i-land blir hiv positive mødre anbefalt mme, i u-land er dette en avveiningssak pga dårlig vannkvalitet osv. Uansett, så bør ikke hiv posivite mødre amme utover 6 måender fordi risikoen for å overføre hiv øker jo lenger barnet blir ammet. Ammeslutt ved 6 måneder gir 5% risiko for overføring, mot 14% ved forlenget amming. Uansett, Nestlé sine kampanjer går stort sett mot friske mødre og barn som fint kunne ammet sine barn, men som blir ledet til å tro at deres egen melk ikke er god nok, at Nestlé sine produkter gir mindre allergi eller at barna blir smartere ved bruk av Nestlé sine produkter. Dessuten, de rådene man gir hiv positive kan på ingen måte overføres til generelle råd! At det finnes mme er jeg veldig glad for. Har ikke nok melk til å fullamme tvillinger! Men, jeg vil gjerne at resten av verden skal få samme muligheten som oss til å ta sine valg basert på fakta, og ikke useriøs "forskning" produsert for å skaffe markedsandeler!
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 16. desember 2007 #22 Skrevet 16. desember 2007 lykke til alle.. vi er ikke med..sorry..
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 16. desember 2007 #23 Skrevet 16. desember 2007 Har overhode ingen planer om å boikotte Nestle.. Hva i alle dager skal jeg gi jenta mi å spise da da? Har prøvd andre merker på både grøt og middag, men hun NEKTER å spise annen grøt enn Nestle sin 6 mnd`s grøt og Nestle middager.. Sulter ikke ungen for å boikotte dem altså.. Sorry for at jeg ikke støtter det maset om boikott, men jeg velger ungen min sitt ve og vel først og fremst.
Solskinnsjenta Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #24 Skrevet 16. desember 2007 Det er helt greit at du og de andre ikke vil støtte en boikott, men dere bør likevel lese dere opp på hva dette selskapet står for og gjør. Alle valg vi tar for ungene våre bør være informerte, uansett hvilken konklusjon man kommer ut med.
Solskinnsjenta Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #25 Skrevet 16. desember 2007 P.S. Du kan jo prøve å lage middag til jenta selv Kok og mos poteter og gulrot - middag i massevis for en 6 mnd gammel tulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå