Gå til innhold

delt permisjon med barne-faren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

den dagen mannen går gravid med alle plagene det måtte medfølge, får togskinner over hel kroppen, legger på seg 15-30 kilo, føder et barn og må klippes og sys nedentil, ammer med brystbetennelse og får dårlige tenner, DEN dagen kan delt permisjon diskuteres...

Noen enige???

satt litt på spissen da hihi...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den dagen barnets forhold til sin far resten av SITT liv er mindre viktig enn min oppfattelse av "rettferdighet" fordi jeg har vært dårlig i 8 mnd av MITT liv - den dagen er jeg kanskje enig....

Syns en del damer tenker UTROLIG egoistisk om dette temaet. MIN permisjon?! Hva slags pisspreik er det liksom? Er ikke barnets rett til BEGGE sine foreldre det som er viktig her?

Skrevet

Jeg har et supert forhold til min stefar som jeg ikke ble kjent med før jeg var 7, faren min jobbet to uker på-tre uker av i nordsjøen, med andre ord, var mye hjemme da jeg var liten/nyfødt, og har alltid hatt et dårlig forhold til han. Så jeg tviler sterkt på at manko på pappaperm er årsaken til dårlig forhold mellom far og barn....

Synes ikke det er ego å ville være hjemme med barnet sitt det første året pga amming etc. I allefall de som har slitt mye gjennom graviditeten. Blir litt "belønning" å få tid til å komme seg til hektene igjen.

Med det sagt, får jeg føye til at jeg sa ifra til sambo at hvis han ville ha mer enn de 6 ukene, så så jeg det som en selvfølge at han skulle få det, men han fant ut at av økonomiske årsaker(han tjener masse mer enn meg) så fikk det holde med de 6 ukene+ 5 ukers ferie.

Skrevet

Enig med HI. Mannen klarer da fint å etablere et forhold til barnet sitt selv om han jobber.

Skrevet

Ja, så kan vi etablere et godt forhold til kjøkkenbenken imens.

Hva er dere redde for? At barna skal se på pappa som en like god eller bedre omsorgsperson enn dere?

Skrevet

Vet du, det tror jeg faktisk det er mange som er redde for. Skremmende egentlig.

Skrevet

Det er faktisk forskning som viser at forhold der far tar ut mer enn sin kvote har bedre overlevelsesvene enn andre. De regner med at det at far er hjemme gjør noe med fordelinga av oppgaver i hjemmet.Videre at barna forholder seg til foreldrene sine som to likeverdige omsorgspersoner de kan forvente like mye av. Dette skaper mindre konflikter i hjemmet...("Forldre & barn" for et - to år siden)

Jeg sa ikke at ungene får et dårlig forhold til faren sin fordi om han ikke er hjemme, men at de får et BEDRE forhold til ham om han er det.

Kan bare konstantere at vi i min vennekrets kan se forskjell på hvordan unger der far ikke har vært hjemme lengre (eller kvoten overhodet) er mye mer avhengig av mamma enn de der far har vært hjemme. (Kan jo han noe med at fedre som velger dette i utgangspunktet bruker mer tid på barna sine?) Mer interessant er kanskje de tilfellene der parene har gjort det annerledes fra barn til barn: Det barnet som har vært mest hjemme med far har best forhold til far...

Ingen vitenskapelig undersøkelse, kun en observasjon...

Men hvorfor skal vi tviholde på permisjonen da? ER det en rett jeg som MOR har til mitt barn, en rett FAR har til sitt barn, eller en rett BARNET har til sine foreldre?

Skrevet

Ja, når vi kvinner frivillig går gjennom et svangerskap, så er det ikke annet å vente enn at vi har størst rett på ungen når den kommer ut. ...

Prøver du å vinkle saken fra barnets side her, mammamora? Hm, spennende! Kanskje enkelte mødre skulle sett forbi sin egen egoisme og sine indoktrinerte holdninger til kjønnsrollemønstre, og tatt en kikk på denne litt uvante siden av saken?

Skrevet

Ja, litt satt på spissen, så er jeg langt på vei enig. Men jeg vil ikke ha absolutt hele permisjonstiden. Men er uaktuelt å dele noe som helst før jeg er ferdig med amming om natta, og jeg har fått hvilt meg litt.

De kan heller utvide permisjonen, og la mannen få ta sin del der.

Skrevet

enig med deg lubine..

Jeg har et kjempe godt forhold med min egen far (nesten bedre enn min mor) å de hadde ikke delt permisjon! tror ikke det har så sinnsykt mye å si hvem som er hjemme på dagtid. tror det har mye mer å si hva far gjør utav tiden når han er hjemme!

For min del kunne en ha bremset litt på den der "kvinnekampen" og "likestillingen". Det har jo bare blitt til at ingen av dagens kvinner har råd til å være hjemme mens barna er små! jeg kunne godt tenke meg å være hjemme med mine små jaffal til de er 3 år men det er umulig! alle er omtrent avhengig av 2 inntekter..

Skrevet

"For min del kunne en ha bremset litt på den der "kvinnekampen" og "likestillingen". Det har jo bare blitt til at ingen av dagens kvinner har råd til å være hjemme mens barna er små! "

Så du mener kvinner bør være hjemme og menn bør jobbe?

Er du egentlig klar over hvor gode ordninger vi har her i Norge?

Skrevet

Ja, likestilling er noe tull. Kan vi ikke bare gi alle hjemmeværende mødre 10.000,- i måneden, da? Så får de råd til å være hjemme. Greit å få rensket litt opp i arbeidsmarkedet også...

Skrevet

ja gode ordninger har vi frem til barna er 1 år, så har jaffal ikke jeg råd til å gå hjemme lenger! Jeg sier ikke jeg er imot likestilling, men syns det er dumt at det har blitt sånn at de fleste er avhengig av to inntekter. Før var det sånn at de som var hjemme med barna traff hverandre på lekeplassen og spise lunsj og lekte med hverandre! nå må vi sende dem i barnehagen når di bare er 10-11 mnd å da er di sinnsykt små! jeg mener bare at det burde være flere valgmuligheter økonomisk fo dem som ønsker å ha sine søte små hjemme lenger.

Skrevet

Jeg har selv sagt i fra at denne gangen vil jeg være hjemme litt mer en 6mnd slik at jeg også får med meg litt av morroa - det er ikke det dette handler om.

"For min del kunne en ha bremset litt på den der "kvinnekampen" og "likestillingen". Det har jo bare blitt til at ingen av dagens KVINNER har råd til å være hjemme mens barna er små! "

Hva er det som gjør at mange damer tar det som en selvfølge at det er DEM som må være hjemme med ungene hvis noen skal være hjemme?

Er mennene deres dårligere omsorgspersoner enn dere?!

Eller er det det at de tjener mer slik at dere taper mindre på at dere er hjemme? I så fall er det vel nettop likestilling og kvinnekamp vi trenger...

Skrevet

han er ingen dårlig omsorgsperson, men jeg har et sterk ønske om å være hjemme med barna mine! selvfølgelig kan mannen være hjemme viss han ønkser det, men hos oss har ikke han det samme ønsket om det som meg! selvfølgelig spiller også pengene inn, men jeg hadde nok tjent like mye som han viss jeg hadde hatt hans jobb i nordsjøen så akkuratt det med at vi tjener dårligere enn mennene stemmer ikke i hans yrke jaffal. Jeg syns uansett at det burde være en mulighet til å få velge om en vil være hjemme med barna lenger!

Skrevet

er det seriøst ingen andre enn meg som syns at når ungen er 10-11 mnd så er han sinnsykt liten til å begynne i barnehagen??? jobber selv i barnehage å di er jo bare spedbarn når di begynner!

Skrevet

Gutten min skal i barnehagen når han fyller ni mnd. Ja jeg syns det er tidlig, men jeg syns ikke den norske stat skal betale meg for å være hjemme noe lenger heller. Sett i forhold til andre land så er vi urolig heldige. Vær nå fornøyd med de ordningene vi har!

Det er mange som er avhengige av to inntekter, men sparer, planlegger og tar ut ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonen, så det er jo en mulighet. Ikke så lenge som i tre år kanskje. Men med planlegging så kunne kanskje du vært hjemme lenger også?

Skrevet

Jupp, jeg er enig med deg om at ungene begynner for tidlig i barenhage. Det har ikke så mye å si for meg hvem som er hjemme med minsten de siste månedene så lenge barnet ikke krabber over dørstokken in til barnehagen og amming er avent. Skulle gjerne hatt min lille hjemme til han var to år, da jeg mener det er en bedre alder å begynne i barnehage.

Det skulle ikke vært slik at fars ønske om utvidet permisjon kutter inn i mors..

Så lenge ammingen går greit så skal jeg ta brorparten av permisjonen. Det mener også barnefar er til beste for vårt barn.

Skrevet

det skulle vært sånn at fars permisjon kom i tillegg til vår. pluss kanskje noen ekstra måneder så ungen jaffal var 1 1/2 år før han begynner i barnehagen! det hadde vært ideelt...

Skrevet

Statistikk viser faktisk at der pappa har fått være mer hjemme er skilsmisseprosenten en god del lavere.

Det er jo noe å tenke på...

Å dele på permisjonen er en investering i forholdet mellom mamma og pappa også, Ikke bare i forholdet til ungen.

Skrevet

vi er ikke gift så det blir ikke noe problem haha....

Skrevet

"Det skulle ikke vært slik at fars ønske om utvidet permisjon kutter inn i mors.."

Så par som deler 50/50 burde få 2 års betalt permisjon?

Syns jeg ser det - da ville nok damene finne annen argumentasjon for å være hjemme ENDA lenger.... barn har jo godt av morsmelk til de er 2 sies det ;-)

Vi har allerede vanvittig gode ordninger i dette landet. Andre steder er verken amming eller hvile et argument for å utvide permisjonen ut over 3 mnd engang. Og her tviholder damene på 9/11 mnd permisjon (som kan strekkes til 10/12 mnd vha ferien) "fordi jeg må amme lengst mulig og hvile meg etter fødselen"?!!!

Ærligtalt. Jeg ammet mine to barn til de var 11 mnd begge to. Den ene gangen var jeg hjemme i 11 mnd, den andre i 5. Da fikk jeg komme 45 min seinere, ha 30 min lengre lunch for å pumpe meg, og gå 45 min tidligere hjem. Vi har minimum krav på 1 time uten lønn, de fleste tariffavtaler sier 2 timer med lønn. Dette handler om tilrettelegging oppi hodene våre!

Vi kan ikke i det ene øyeblikket sutre over at vi har dårligere betalte jobber og at ektemennene våre ikke bidrar så mye i hjemmet som de burde - og i det neste klage over at vi "mister" permisjonstid fordi pappan har lyst til å bli kjent med barnet sitt han og....

Skrevet

Nei, men med tanke på hvordan statistikken er på samboerforhold (går oftere i stykker enn giftemål...) så sier det jo seg selv at samboere ligger enda dårligere an...

Som min kollega sa - "Gudskjelov jeg har en mann som vet hvor strømpebuksene ligger"

Skrevet

Ikke alle som har lyst til å amme i to år. Svært få vil jeg tro..

Men hvis du mener å amme stiller likt som å pumpe seg for deretter å gi flaske så forstår jeg ikke hvorfor du ikke gjør det fra fødsel av?

At det er mindre gode ordninger "andre steder" synes jeg er litt rart argument? "Andre steder" har likestilling aldri vært et tema engang. "Andre steder" blir kvinner steinet for å ha blitt voldtatt av fetteren sin..

Jeg sutrer ikke over at samboer tjener mer enn meg. Pappaen har i huset tar seg tid til å bli kjent med barnet sitt uansett han. Men jeg er kanskje bare heldig sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...