Gå til innhold

Æsj, gravide kan ikke bruke vanlig nesespray :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste her inne sist uke, at man kunne bruke nesespray dersom legen foreskrev det.

Var på legevakta tidligere pga influensa, og spurte hvilken nesespray jeg kunne bruke (er skikkelig pottetett). Da sa han "kun saltvann"!! Nesespray kunne desverre ikke brukes av gravide :(

Har prøvd med saltvann, men det fungerer ikke i det helke tatt.

Noen som har noen gode råd mot tette neser??

Er tett i ørene også etterhvert, så jeg begynner å bli temmelig desperat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har du prøvd med nesehorn? Er skikkelig ekkelt første gangen, men etterhvert når man klarer å slappe av, så går det greit, og det løser opp tettheter, og får skyllt ut gørra..

Kjøpes på apoteket.

Fylles med lunket vann og en måleskje (følger med) med vanlig salt. :)

Skrevet

Det har jeg ikke prøvd. Koker jeg opp vann og salt selv da?

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg har også brukt nesehorn mye, det funker bra. Tar litt tid, og er litt styr i begynnelsen, men det er effektivt.

Men ellers vil jeg anbefale deg den blå sprayen fra Miwana - den syns jeg er veldig fin. Tar to sprut laaaangt oppi hvert nesebor som jeg lar virke noen minutter før jeg snyter meg. Så tar en sprut til oppi hvert bor, det gjør godt. Den er fullstendig trygg, trenger ikke tenke på om man overbruker den eller blir avhengig.

En annen ting jeg vil anbefale er Nozovent nesebøyle som spiler ut neseborene. Ikke noe man viser seg med for folk, men jeg skal love deg at det gir deg bedre nattesøvn. Fås på apoteket.

Skrevet

Miwana har jeg prøvd, men uten resultat :( Fortsatt like tett....

Men må kanskje prøve det der nesehornet.

Tusen takk for svar damer :)

Skrevet

Jeg tar bare lunket vann fra kranen jeg, og så tar jeg en måleskje salt oppi hornet og rører rundt. Også skyller jeg nesen med dette. :)

Trenger ikke å koke vannet.

Lykke til med nesen. Kjipt å være tett.

Skrevet

Merkelig... Både min lege og min jordmor sa det var helt greit å bruke nesespray,så lenge man ikke brukte over den tida som er anbefalt og i anbefalt dose..

Så tror disse legene bør snakke litt seg i mellom tror jeg.. Hehe

Skrevet

Jeg sitter her med smertefull bihulebetennelse, og har bedd min lege på kne nesten om noe å ta, men kun saltvann når du er gravid får jeg til svar!

Det blir jeg bare verre av. Så snyter meg til blods hver dag:(

Så for all del damer, finn noe som virker for dere slik at dere slipper at det skal ende opp i bihulebetennelse.

Har lest på felleskatalogen hva som står om Otrivin, og der står det at det kan skade, og at det kan brukes.

Så da velger man jo gjerne å la være om det er mulig.

Og i allefall når min egen lege sier jeg ikke skal bruke det.

Skrevet

Ang nesehor, jeg er avhengig av det og spurte farmasøyten masse om det sist. Han sa jeg MÅTTE koke og avkjøle vannet, ikke bruke lunkent pga fare for bakterier (ikke bare når man er gravid) og så er det enten salt med eller uten jod man må bruke (ikke seltin).

Jeg sa jeg kom aldri til å huske om det var med eller uten jod, så han anbefalte meg å kjøpe flaske med ferdig saltvann. Genialt! kostet ikke mange kronene for en liter, og da slipper jeg å styre med å koke osv. Bare å helle "rett i koppen". Løser opp til de grader! Når man snyter seg etterpå, løsner det i øra også ;o)

Skrevet

Nesehor ja, nå har jeg hørt det og! Haha...

Skrevet

I felleskatalogen står det faktisk at zymelin og rhinox kan brukes, om otrivin står det: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser."

Jeg bruker zymelin ved krise uten å være redd for dette, men en hver må jo vurdere selv.

Skrevet

Kanskje du kan prøve Miwana Plus+ (rød pakke), vet det er saltvann, men denne er på 3,5% istedenfor 0,9% som jeg tror det er på den vanlige Miwana. Det er jo en vesentlig forskjell!

På pakken står det i alle fall dette: Miwana Plus brukes for å lindre forbigående tett nese på grunn av forkjølelse, allergi, graviditet eller andre årsaker. Kan redusere behovet for slimhinneavsvellende legemidler.

Skrevet

Jeg har vært på 3 forskjellige apotek..og fått beskjed om at man kan bruke både Rihnox og Xolin. Jeg bruker ikke saltvann da det ikke hjelper meg ihele tatt... Men man skal jo uansett ikke bruke det over anbefalt tid...

Skrevet

jeg fikk beskjed av lege og jm. og de på apoteket at nestespray er det bare og ta. i små mengder. ikke no problem

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Skrevet

Så rart at noen apotek/leger sier at man kan ta preparatene, og noen sier absolutt nei....

Tror jeg må velge det legen sa til meg, og ikke ta dem. Skal prøve med litt hjemmelaget saltvannsløsning nå, så krysser jeg fingrene for at det hjelper.

Tusen takk for alle svarene :)

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av jordmor at jeg kunne ta nesespray. Så jeg har gjort det. Men prøvde å ta så sjelden som mulig.

Får litt hetta når jeg leser her, men må bare krysse fingre for at jeg ikke har skadet babyen min. Og at jordmor ikke hadde sagt jeg kunne bruke det om det var stor fare.

Skrevet

Bruker nesespray om natta, og legen sa det var greit men jeg skulle klare meg uten om dagen.

Skrevet

Otrivin for barn kan brukes av gravide, fant jeg ut ved en tilfeldighet. Det kom godt med da jeg for en uke siden hadde noen dager med meget tett nese.

Skrevet

Jeg kjøpte 1 liter ferdig saltvann i dag, koster kun 16 kr!

Vel verdt å betale det for å slippe styret med å lage selv... Dessuten er denne helt riktig temperatur, så man slipper at det gjør sykt vondt om det er for kaldt eller varmt!

Skrevet

Jeg har fått vite av lege og apotek at vanlig nesespray ikke er farlig å bruke i kort periode! Så jeg har gjort det i begge svangerskapene mine..

Skrevet

Oj, dette var helt nytt for meg. Var skikkelig tett i nesa her for et par uker siden og brukte Otrivin nesespray, men bare to ganger da! Tror neppe det gjorde noen skade på den lille, men skal passe på å ikke spraye noe mer før babyen er ute:-)

Merker at jeg tenkte mye mer på hva jeg kunne og ikke kunne gjøre da jeg var gravid første gang...

Skrevet

Har brukt nesespray i hele svangerskapet jeg, byttet på Otrivin og andre merker.. Min unge kom ut uten skavanker pga dette. Går mest utover deg selv om man blir avhengig som jeg var. Man ødelegger slimhinnene..

3 dager etter fødsel brukte jeg ikke nesespray lenger..

BARE BRUK OM DU ER SÅ TETT: bedre for deg at du får puste og slappe av og sove. enn at du går rundt potte tett.

Skrevet

Huff, nå kjenner jeg at jeg virkelig får vondt i meg...

Måtte slutte med allergitab., astmamedisin og nesespray pga graviditet, men på legekontoret sa de at jeg bare måtte bruke otrivin og andre nesespray du får kjøpt uten resept, men at det var fint hvis jeg brukte barnedosen. Jeg har da brukte dette hver eneste dag i 6 måneder....

Får bare håpe alt er i orden når gutten min kommer ut.... :(

Gjest venter_på_jenta_mi!
Skrevet

Er som med alt når man er gravid det,skal i grunn ikke ta noen ting! Jeg har brukt otrivin for barn nå i 2 mnd. Har så mange andre plager at nese sprayen holder jeg meg fast til! Tar bare 1 spray på natta før jeg skal sove da. Salt vann hjalp meg absolutt ingen ting,har prøvd alt... Så her blir det otrivin barn så lenge jeg må..

Skrevet

Jeg brukte nesespray i første del av svangerskapet i måned 2 og fikk beskjed at dette gikk greit.

Nu har jeg blitt forkjøla igjen og jeg bruker nesespray ved behov, Rhinox bruker jeg.

alt med måte er det vel noe som heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...