Gå til innhold

Securitassaken - jeg blir så ufattelig provosert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er filmen av det som skjedde:

http://atvs.vg.no/player/?id=13300

En 45 år gammel mann ble lagt i bakken og behandlet på en forferdelig dårlig måte av oslos securitas etter at han stjal en salat til 50 kroner.

dette kan vi virkelig ikke akseptere! Leiet denne mannen ble lagt i er potensielt dødelig ifølge politidirektør Ingelin Killergreen. Securitas er ikke opplært til å bruke dette grepet, og er også informert om farene med dette. allikevel velger de å legge denne mannen, som ikke på noen måte opptrådde truende, i bakken på en så brutal måte.

Hvor er logikken i dette? hvorfor gjør de det? etter det jeg så oppførte ikke mannen seg voldelig eller truende på noen måte. Han hadde stjålet en salat til 50 kroner - javel - allikevel har ikke securitas lov til å bhandle ham på denne måten. De VET at de skal tilkalle politiet dersom gjerningsmannen ikke er medvillig.

Jeg for min del tror dette grunner i maktsykhet og dårlig selvfølelse hos disse vaktene. det er ikke til å stikke under en stol at mennesker med lite til overs for seg selv er farlige i maktposisjoner. Denne mannen hadde jo ikke skadet eller truet dem på noen måte. Hvorfor skulle de ellers da behandle ham på denne måten, hvis ikke for å vise sin makt for omverdenen? en makt de ikke engang i prinsippet har, men som de har tillagt seg selv?

jeg syns det er horribelt å holde på på denne måten. Pågripelse av småkriminelle i all offentlighet, med så mye oppstander rundt, er rett og slett usmaklig. Disse securitas-vaktene har utsatt gjerningsmannen for offentlig vold, mobbing og potensiell livsfare. Ingen av de fem viser noen form for medlidenhet for mannen, og ingen av dem prøver å stoppe det. også etter flere oppfordringer fra andre personer som var på stedet, fortsetter de det jeg vil kalle mishandling og mobbing.

Securitasvaktenes oppgave er å opprettholde sikkerhet og orden. Glansbildet er ikke fullt så glitrende. Når Securitas, som selv skal beskytte mannen i gata, selv blir den kriminelle - ja da er det noe riv ruskende galt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er virkelig en sak med minst 2 sider det der...

Vekterne blir i noen tilfeller instruert av politiet til å ta ting i egne hender så de slipper å rykke ut, mannen kan ha en historikk vi ikke kjenner til, osv osv.

Men jevnt over, i det store bildet sitter du og jeg med samme inntrykk, det er unge gutter som jobber som vektere, de vil hevde seg, være tøffe og føle at de har en viss makt. Skummelt, virkelig.

Men som sagt, det er flere sider av saken, noe jeg vet meget godt eter 3 års samboerskap med en av Securitas områdeledere.

Skrevet

Selvfølgelig er det to sider av en sak, men de har nå uansett brukt en metode på mannen som de vet er potensiellt dødelig. Mannen oppførte seg jo heller ikke voldelig, og securitasvakt nummer 1 hadde god kontroll på ham alene. de trengte ikke være 5 stykker. Reaksjonene til tilfeldig forbipasserende viser jo også at måten dette ble taklet på sansynligvis ikke henger helt på greip...

Skrevet

Men det er mange ting som potensielt kan være dødelig.

For mye brokkoli feks.

Det er farligere å kjøre bil eller passere en traffikert vei enn å bli lagt i mageleie.

Problemet er at politiet har opplevd dødsfall i den forbindelse, men forutsetningen er jo gjerne store mengder med rusmidler og/eller andre eksisterende, potensielt farlige eller dødelige problemer...

Så også der vil jeg si at ting er relativt. Men maktbruken er jo også en faktor for gjennomføring av mageleie ved pågripelse.

Skrevet

FYY faen, det er noe av det mest provoserende jeg har sett!! selv om man stjeler en salat til 50 kr, så har jo tyven rett til å bli behandla på en respektabel måte, er jo ett menneske han oxo... herrlighet, syns dette var horribelt, skulle gjerne vært der og gitt disse vekterne en lekse herfra til bangladesh!!

Skrevet

Securitasvakter er bare noen usle gutteromper, som ikke kom seg gjennom politihøgskolen. Og dems største ønske er å være litt "onkel politi".

Men er forøvrig en annen film på vg-nett også, som ser ut til at er filmen med en mobiltelefon. Der ser man at securitasvakten, står stille, tar sats, og deretter hopper på mannen bakfra!

Mulig den salattyven, ikke er mors beste barn, og evt. er en kjenning. Men det er da ingen grunn til å praktisere den slags vold og overgrep for det!!!

Blir så sinnnnna, sinnnna, SINNNNNA!!

Skrevet

Elise & Ella-Marie *250107* <3

Tenkte det samme da jeg så videoen selv. Hadde jeg vært der, så jaaaa... Åhhh, hadde seriøst dyttet dem bort... Vet ikke hva jeg hadde gjort for noe mer. Men gud så sint jeg ble da jeg så det!

Men hadde vel risikert å blitt langt i bakken og jern selv tenker jeg :S

Skrevet

Men Securitas vekterne har vel egentlig ikke myndighet til å gjøre slikt, eller tar jeg feil?

Har hørt at de kun kan holde en person på stedet til politiet kommer, men de ikke har noen mer myndighet enn "mannen i gata".

I såfall, hvis det er sant så gjør jo det saken enda mer grusom synes jeg.

Skrevet

jeg har lest litt mer på vgnett om dette nå, vekteren hevder han var i fare og påberoper nødverge, men altså, man ser at dette var ganske "uskyldig" salattyven går fredelig sin vei og det han vekteren gjør da er å stoppe opp, ta sats og ta løpefart mot tyven hvor han da hopper på han bakfra.. det er gjort på en så umenneskelig måte at jeg har ikke ord for det, selvfølgelig har en sak 2 sider, men å gå såpass langt til å ta ett livsfarlig og dødelig grep om han tyven er å gå litt for langt.. kunne i såfall ha gjort det på en annen måte ved å heller legge han vanlig i bakken og la i dette tilfelle politiet ta overhånd, enn å ta loven i egne hender.. sympatiserer virkelig for denne salattyven, ikke det at han stjal men at han ble behandlet på en så umenneskelig og ydmykende måte..

Skrevet

Securitas har ikke LOV til å praktisere de grepene de gjør. Det er det kun politiet som har.

Vektere står likt, som meg og deg når det gjelder å pågripe.

Fare...? Røsk meg i rattata ass. Og når var han i fare...? Stakkar salattyven som jeg føler med, gikk jo stille og fredelig av gårde...

Han var ikke i fare, og det tror jeg ikke han kommer langt med. Alle ser jo at han ikke er i fare! Det er bare piss, et desperat forsøk på å renvaske seg selv, noe jeg er ganske sikker på at han ikke klarer!

Skrevet

jeg kunne ikke vært mer enig med deg ♡Anniken&Andreas gullet♡

dette er tyttebær politi som prøver å virke som de "snille" men som gjør kriminelle ting.. syns hele saken er forkastelig, ville gjerne ha møtt på de vekterne, hade de lagt meg i bakken så hadde jeg saksøkt hele greia fra ende til annen!

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Får securitas lov til å bruke håndjern?

Skrevet

Securitas er en av de få vekterfirmaene der absatte ikke får bære håndjern.

Og i mangel på håndjern, blir man pent nødt til å uskadeliggjøre en person på annen måte mens man venter på politiet. For eksempel ved å legge vedkommende i bakken.

Skrevet

typen her sier de ikke har lov til det.. det eneste de har lov til å ha er lommelykt tydeligvis..

Skrevet

Vil ikke uttale meg om hvorvidt de har lov til det eller ikke... For det vet jeg ikke sikkert.

Men slik jeg har forstått det, har de ikke lov. Jeg trodde det bare var politiet som hadde lov til å bære/ ha håndjern på seg.

Mener også at securitas bare kan ha maglite.

Når jeg tenker over det, har jeg ALDRI sett en securitasvakt med handjern!

Men selv om de ikke har lov til å bære/bruke håndjern, ser jeg da ingen grunn til å legge denne mannen i bakken......? Var jo ikke akkurat værstingen av villbassene..!

Securitas er IKKE politi, over og ut!

Skrevet

Men på filmen de viste på nyhetene isted viste jo at han hadde håndjern på...han ligger jo helt i ro, likevel kommer han ene vekteren og tar d "krøllegrepet" på beina hans...mine bein hadde seriøst knekt dersom noen hadde satt seg på de på den måten...

Blir så provosert over mennesker som utøver makt og overgrep over personer som ikke har mulighet til å forsvare seg...

Totalt unødvendig!

Ikke har de lov heller...håper de blir straffet skikkelig...dette går jo ikke an....

Skrevet

Pinnekjøttet og fenalåret

Ja, det så jeg. Men om de har lov til det for det, det vet jeg ikke. Syntes det virker litt rart. Securitasvakter, står på ganske lik linje som deg og meg. De har ikke lov til å pågripe, bruke vold, eller overgripe personer.....

Derfor syntes jeg det var rart, reagerte på det. Og når jeg tenker meg om, som allerede sagt. Kan jeg ikke huske å ha sett en vekter med håndjern før... Skal titte ekstra neste gang jeg ser en vekter...

Nacy Drew, thats me:p

Skrevet

Securitasvakter har ikke mer myndighet enn det du og jeg har til å pågripe andre mennesker. Dvs. de kan pågripe mennesker i to tilfeller (slike også du jeg kan det):

1) I tilfeller der det er snakk om nødverge, men da skal jo tiltakene stå i forhold til det tyven foretar seg.

2) Man kan pågripe noen på ferske spor. Hvis du er vitne til en voldtekt f. eks, kan man holde på vedkommende inntil politiet kan ta over. Når det er snakk om mindre forbrytelser som et simpelt tyveri av en salat til 50 kr, vil jeg tro at denne myndigheten ikke rekker langt..

Securitas er uansett langt over alle grenser i denne saken, som jeg finner ufattelig provoserende og trist. Mitt inntrykk er jo at de fleste som jobber som vektere er mennesker som ønsker seg en slik maktstilling, men som ikke kan komme dit ved å ta en utdannelse.

Vektere burde blir nøye instruert i hva de faktisk har lov til å foreta seg og ikke.

Skrevet

Da en i min familie har gått på vekterkurs vet jeg med sikkerhet at vektere ikke har lov til å ta i forbrytere før politiet ankommer stedet.

F.eks: Hvis en mann kommer inn med rulleskøyter på et storsenter har ikke vekteren LOV til å ta han.

Han skal rolig si at det ikke er lov og at rulleskøytemannen da må gå ut av senteret. Han har ikke lov til å legge en finger på mannen engang.

Er det derimot snakk om selvforsvar/nødverge stiller saken seg i et annet lys.

Utifra hva jeg kan se på filmene stjal denne mannen en salat til 50kr og ble angrepet.

Jeg kan ikke se noe i forkant av dette. Kan ikke uttale meg døyt om hva som skjedde, før han securitasmannen hoppet på han.

Men utifra det jeg HAR sett, så er jeg mektig forbanna over at en offentlig tjenestemann som ikke har lov til å utøve makt på denne måten, tillater seg selv å misbruke og krenke en annen mann slik han gjør.

For meg er det ulovlig.

Det er krenkende.

Og det gir meg meget negative tilbakemeldinger ifh til det å være en securitasvakt.

Hva skal jeg og ikke minst min sønn få oppleve å se i fremtiden?

Jeg vil ikke ha slike tilstander, som det er i USA. (utifra hva jeg noenganger har sett..)

Syns politiet har brutt regler i det siste (bl.a han som ble drept da han ble pågrepet..) og nå kommer securitasvaktene etter.

Det er skremmende for min del.

Videre.. Hadde jeg vært der skal jeg LOVE at jeg hadde gjort noe.

Hadde ikke taklet å sett en mann blitt behandlet på denne måten!

Uakseptabelt.

Om jeg selv hadde blitt lagt i bakken hadde jeg i det minste følt at jeg hadde gjort noe.

Jeg er ikke for tjuveri.

Det er lavmål.

Men, nå er det slik at noen gjør det. Dessverre. Og de skal og bør bli straffes. Men ikke på den måten og slik han ble tatt.

Han kunne fått sjansen til å GI fra seg salaten.

Det står på VG at han kom truende med en arm mot vakten.

Det er mulig, for jeg har ikke sett det. Men likevel.. Dette er noe av den mest graverende måten en mann kan bli lagt i bakken på. For å ikke snakke om smertefull.

Er så sint og lei meg for han stakkars mannen.

Han kan være kjenning av politiet og alt mulig slikt.

Men det som ble vist, av det jeg har sett rettferdiggjør ikke securitasvaktenes handlinger.

Det jeg reagerte på i innslaget var også: Det ække politivold, d ække politivold.

Hva faen?? De er ikke politi engang!!!

*åå* SINT!!!

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Det har ikke kommet fram om salattyven var væpna eller ikke, men jeg antar at han ikke var det siden det nettopp ikke har blitt nevnt. Nå har jeg sett videoen der securitasfyren hopper på ham en del ganger, og det virker som tyven er berusa pga den vinglete måten han går på. Hvorfor i all verden måtte securitas hoppe på ham, tvinge ham på bakken, siden tvinge ham i mageleie med beina på ryggen for så å putte håndjern på ham? Hvorfor ikke putte på håndjern på med en gang eller rett og slett følge etter ham til politiet kom?

Hva om salattyven hadde vært en gravid dame?

Skrevet

Skal love deg at sånn oppførsel ikke er godtatt i USA av et vaktselskap! De hadde blitt sued up i bakenden så ille at de hadde gått ut av business. I norge kan de vel saksøke og så får de 15kr og et par glansbilder... Skikkelig avskrekkende for neste gang liks.

Skrevet

Må jo bare få si det uansett om denne saken har to sider...så er det mange vektere..som "tror" dem er politi..går med hodet høyt hevet og tror de har skikkelig makt her i landet..(sier ikke at alle vektere er sånn)...Mange tror dem har skikkelig makt og kan gjøre stort sett hva dem vil når dem har vekteruniformen på...og dette beviser jo bare det...

Skrevet

De har ikke lov til det, men de har fått kurs til å lære nettopp den metoden bl a. Det vet jeg for jeg har selv hatt et sånt kurs og lært det. Ikke det at jeg har vært med på å gjøre det. Men det er ikke beregnet på å bruke det på en stakkarslig salattyv!

Alle vektere er ikke slik, men det er dessverre en del av dem. Og i hvert fall som jobber i oslo sentrum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...