Gjest Skrevet 14. desember 2007 #26 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er litt enig med begge parter av denne diskusjonen jeg... Synes jo at det kanskje ikke er nødvendig å bruke så mye, ser også godt at langt fra alle har mulighet til det. Men jeg gjør det jo selv. Vesla har fått ulltøy og Lammypose som forskudd på julegaver, siden det plutselig ble beinkaldt her, og hun trengte mer ulltøy og en varmere pose. Det alene er 3300 kr! I tillegg får hun sekk til jul, som hun skal ha med til Syden i januar, hun får mitt første Brio togsett og noen få andre leker... På den annen side, de førstnevnte tingene ville hun jo fått uansett, så det er jo penger som måtte ut..
Etaner Skrevet 14. desember 2007 #27 Skrevet 14. desember 2007 Joda ordentlige ting er bra.. men alikevel så skal det ganske mye til å kjøpe for 3-4000,- Personlig er jeg redd for å gi for mye til barna mine fordi jeg ikke vil ha bortskjemte utakknemmlige barn.. og jeg merket fort at jeg måtte skjerpe meg med gaver når gutten min nærmet seg 3 år.. "mamma kan du ikke bare kjøpe da?" Og det med at dere ikke har så mye familie osv... hvorfor skape den forventningen til barna da? at de skal få så mye, de har jo bare opplevd det du gjør.. Men herlighet dette har jeg ikke noe med måtte bare svare deg..
*Minnie Mus* Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #28 Skrevet 14. desember 2007 Eldste får blant annet en barne recliner, endel utstyr til togbanen, store biler som jo er dritdyre, pratende støvsuger osv...
Ducchini Skrevet 14. desember 2007 #29 Skrevet 14. desember 2007 øh,,,NoDoubt, det er jammen "ingen tvil " om at du ikke tenker lenger en nesa rekker, det er ikka alle som har besteforeldre da! jeg kjenner flere små barn som ikke ha besteforeldrene sine i behold HUn sier hun feks kjøper treleker, og de er ikke så billige som vanlige plæææstikk leker,,,men kjære vene så mye finere de er en plastikk leker :-) Dessuten, julegavene er jo ofte mer spennende, viktige etc for barna, og de vet jo ikke hva gaven koster God jul :-)
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #30 Skrevet 14. desember 2007 Jeg regner bare de gavene som er under treet som jule-gaver. Her får barna det de trenger etterhvert men jeg kaller det ikke julegaver fordet! I går fikk eldste ny utedress, begge fikk nye luer, begge fikk nettopp nye klær som jeg hadde bestilt på HM. Det er ikke gaver, men ting de trenger og får uansett!
*Minnie Mus* Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #31 Skrevet 14. desember 2007 Jeg sier ikke nødvendigvis at min måte er den beste ikke sant? Det beste ville sikkert vært om barna hadde tatt med seg en god del av lekene sine og gitt dem bort til dem som ikke har det så godt. Men vi gir faktisk mye til dem som virkelig trenger det også. Så tenker jeg at det er fint å kunne diskutere dette uten at man blir helt koko å lukker øynene for at andre også kan ha andre meninger enn de en har selv. jeg er sikker på at dine barn er veloppdragne og herlige unger, men det er faktisk mine også. Eldste vet at han ikke får alt han vil ha, så han står ikke inni butikken og hyler slik mange andre gjør...
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #32 Skrevet 14. desember 2007 Øh,,,Ducchini :-). De fleste barna har besteforeldre. De som ikke har det har vel andre og som kjøper gaver til barna? Eller får de gaver av BARE foreldrene? Jeg driter i hvor mye penger hver enkelt bruker på gaver, kunne ikke brydd meg mindre. Men som jeg skrev så lurer jeg på hva de ønsker seg av besteforeldre (eventuelt andre) når foreldrene gir barna alt de vil ha!
Mrs. Bouquet Skrevet 14. desember 2007 #33 Skrevet 14. desember 2007 Syns mange generaliserer, for det blir nevnt gang på gang at barna blir bortskjemte drittunger. Selv er jeg oppvokst i et nabolag der noen familier hadde god råd, mens andre hadde så de klarte seg. Vi barna med foreldre med god råd (begge foreldre i jobb) fikk ofte mer leker, finere klær osv. men kunne alikevel ikke herse med foreldrene våre som vi ville, vi lærte helt vanlig folkeskikk. De familiene med dårligere råd hadde foreldre som vartet opp barna såpass at det ble ubehagelig for oss andre. F.eks. ble brødskiva smørt for dem- feil pålegg, mamman lusket ut på kjøkkenet og tok på rett pålegg- nei, skiva skulle ikke være delt- ut på kjøkkenet og smøre ny og ikke dele den i to.......vet ikke om det ble gjort for å kompensere for mangel på materielle ting, men disse barna er noen bortskjemte drittunger som ikke har klart seg fullt så bra som oss andre. Har ikke skikkelig utdannelse og overfører kanskje det samme til sine barn. Mennesker med god økonomi (ikke for å generalisere, men det henger ofte sammen) har som oftest jobbet for det, er bevisste på å ta riktige valg, også for framtida, og overfører sine holdninger over på barna.
tre små... Skrevet 14. desember 2007 #34 Skrevet 14. desember 2007 men hvis du skal regne sånn så gjør jo alle det.. alle barn får jo forskjellig vinterklær osv som er dyrt.. tror det her var kun snakk om leker.. jeg syns det er litt mye men kommer ann på hvordan man skjemmer birt barna ellers i året.. hvis det kun er julaften de får så mye og at de ikke skjemmes bort ellers i året med masse leker hele tiden så syns jeg ikke det er så ille.. må få bruke det man vil....
Tøysetipp Skrevet 14. desember 2007 #35 Skrevet 14. desember 2007 Må fanden gi akkurat hva han vil.. makter og har råd til.. Men, jeg jobber ikke 100% heltid (som sug lut har presisert tidligere) Derimot er jeg alenemor med en helt ok inntekt.. Likevel.. Hun får et par ski til jul av meg og et par småting. Jeg kunne gitt henne en hel huskestue, men det får hun heller kjøpe seg selv dersom hun får råd til det når... hun blir stor nok.. Og kan betale det av egen lomme.
Ducchini Skrevet 14. desember 2007 #36 Skrevet 14. desember 2007 He he, NoDoubt, det er flere barn en du tror som ikke har besteforeldrene sine i behold, rett og slett Og ja, det finnes flere barn som ikke har stor familie eller foreldres venner som kjøper gaver til dem( vi har to vennepar som har det sånn, men de klager ikke for det), det finnes barn som får gaver fra Frelsesarmeen, for å dra det litt langt.(faktisk 120 000 familier får hjelp fra Armeen i julen) Tilbake til temaet i dette innlegget...(og denne er til alle da:-) Er det ikke egentlig det samme hvor mye penger folk bruker på gaver til barna sine? jeg lever i troen , at siden det er så mange barn som er bortskjemte i dag, så gjør det ikke så stor forskjell, og jeg tror virkelig ikke at 3 åringen bryr seg så mye om hva den andre 3 åringen fikk til jul når de kommer tilbake i barnehagen etter julen.. Kan man ikke glede seg over at det straks er jul, for mange betyr dette samvær med familie og venner, god mat og litt godt drikke,kanskje en gave man har ønsket seg, fri sammen med ungene ( for de som har muligheten til det) og så videre og så videre Jaaa, vi tror på "juleånden" - være snille mot hverandre nå :-D God jul!
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #37 Skrevet 14. desember 2007 Du forstår abslolutt ikke hva jeg vil fram til! Jeg snakker generelt og det er fåtallet (ihvertfall her inne) som har barn som bare får gaver fra foreldrene og ingen andre! Så som sagt: Hva skal andre gi barna viss foreldrene gir dem alt! Jeg har heller ikke sagt noe om at de som ikke har besteforeldre ikke skal klage på det. Heller ikke nevnt de som går på frelsesarmeen. De som går på frelsesarmeen for å få gaver har da umulig handlet hele gavelisten til barna først?! Snakk om å dra ting totalt ut av sammenheng! Tror heller det er du som tolker ting langt lengre enn nesa rekker! Jeg tror selv på juleånden som du selv skriver. I morgen skal jeg levere 2 sekker med klær og 1 sekk med leker til barn i Romania! Alt stammer fra vår egen "overflod"! Men som sagt så har ikke dette noe med svaret mitt å gjøre! For siste gang: Jeg lurer på hva andre kjøper til barna når foreldrene kjøper alt barna ønsker seg!!!
*Minnie Mus* Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #38 Skrevet 14. desember 2007 Tror ikke man får alt en unge kan ønske seg for 3-4000 kr....
Ducchini Skrevet 14. desember 2007 #39 Skrevet 14. desember 2007 NoDoubt: for å snakke for oss her i huset, så får lille gull (2.5 år)barnehagesekk og gardiner av oss, av mormor /bess får hun akebrett og penger på konto Av famor/farfar får hun kanskje jetski, og har ønsket seg en pysj, og prøver å stagge dem fra å bare kjøpe noe for å kjøpe noe, men det er ikke så lett, svigers har ikke ører for sånt, noen ganger litt irriterende ja... Så har hun to onkler som hun får en bok og en film av, resten av gavene under treet kommer til å være litt klær og litt leker. Jeg skjønner god hvor du vil, men jeg synes spm ditt var så øh...ensporet, og beklager hvis jeg tok ting ut av sammenheng, mulig jeg ble litt revet med, he he. Det er flott at du gir sekker med klær og leker, vi har en bekjent som kjører klær, materiel, leker, bøker etc til Latvia, så vi sender stadig vekk nedover noe. Vi skal være glade for å være født i Norge :-) retten og sletten, 10 dager til juuuul :-D
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #40 Skrevet 14. desember 2007 Da har du en kravstor unge! Jenta mi på 3 1/2 år ønsker seg 2 ting. En tvillingdukkevogn til 499 kr. Den får hun av mormor og morfar. Stellebord, det får hun ikke men lillesøster får (og begge leker selvfølgelig med det), det kommer og fra mormor og morfar. De får selvfølgelig mer, men det er det hun ønsker seg! Fra oss får de gaver som er dyrere enn det. Vet de blir kjempe glade for de men de har ikke sagt at de ønsker seg det!
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #42 Skrevet 14. desember 2007 Det høres ut til å være en normal jul som jeg kjenner meg veldig igjen i:-) Er og for å gi penger istedet for å kjøpe noe bare for å kjøpe. Det å gi til de som ikke har gir en veldig god følelse;:-) Mye bedre følelse enn å gi hele Toys R Us katalogen til barn som allerede har for mye:-) God jul:-)
Ducchini Skrevet 14. desember 2007 #43 Skrevet 14. desember 2007 H ehe, jeg elsker Toys r us, men snuppa har aldri vært der, ha ha. tror ikke jeg hadde fått henne ut derfra....tror de fleste har en normal jul, noe får mer, andre får mindre men koselig blir det! wiiihhh ha ha, nå må dere se på Senkveld!
Mrs. Bouquet Skrevet 14. desember 2007 #44 Skrevet 14. desember 2007 Var er egentlig en huskestue? Sett bort i fra selve utrykket?
*Minnie Mus* Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #45 Skrevet 14. desember 2007 Han ønsker seg egentlig ingenting, men sier ikke nei takk til alt som er pakket inn for å si det sånn.
NoDoubt Skrevet 14. desember 2007 #46 Skrevet 14. desember 2007 Du skriver jo at du neppe tror at man får alt et barn ønsker seg for 3-400 kr! Så da er det ikke han som ønsker seg det, men dere som vil at han skal få det! Der gikk jo egentlig hele poenget ditt i dass på en liten setning! Og nei, jentene mine sier heller ikke nei takk! Men de ønsker seg ikke alt heller. Julen til eldste jenta mi blir redda bare hun får tvillingvogna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå