Fruen i huset Skrevet 13. desember 2007 #26 Skrevet 13. desember 2007 Jeg tenkte å holde meg på 200 per gave, men jo nærmere jul jo lettere er det å bruke mer per person Godt råd: Vær tidlig ute, er jo masse salg i oktober!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #27 Skrevet 13. desember 2007 Du synes 25 tusen i måneden er lav inntekt? Herregud, hva feiler det deg? Og til den som startet tråden: Hvorfor bruker du så ekstreme summer på julegaver? Kan være forståelig om du skal kjøpe julegaver til dusinvis av mennesker, men ikke om det bare er til familie og nærmeste venner. Blir litt oppgitt jeg over hvor mange ekstremt materialistiske folk det finnes. Ikke rart samfunnet vårt blir kaldere og mer kynisk, overfladisk for hvert år....
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #28 Skrevet 13. desember 2007 Skikkelig julemoral?! LOL. Du synes altså at man har bedre moral jo mer penger man bruker på julegaver? Latterlig. Tror ikke du har peiling på hva moral er overhodet. Du ser ned på alle som ikke er like materialistiske som deg selv, kvalmt.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #29 Skrevet 13. desember 2007 Hei anonym 07:36 13.12.2007. som de over her skriver.Du vet jo virkelig ikke hva julemoral er!!!!!! her blir det hjemmelagete gaver i år (ikke til barna seff) jeg har kjøpt inn fine kakebokser og glass krukker og baker og lager julegodt!! Vi har desverre ikke råd til mere i år,men jeg vet at mine nærmeste blir glad for dette,tross allt oppriktige gaver fra hjertet gjort med flid!!!! Vi prøver også å unngå å sitte med jule-gjeld i januar...ikke alle som har masse penger å bruke i vettu..og en ting jeg tenker mye på i disse tider er faktisk de som har det enda værre enn oss.....de barna som ikke får gaver eller mat...... fy skam deg!!!!!
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 13. desember 2007 #30 Skrevet 13. desember 2007 Hei:) I år har jeg vel brukt ca 4000 på julegaver.. Men det er også fordi jeg holder på å ta sertifikatet og har ikke så mye penger.. Men det jeg elsker er å glede andre så skulle gjerne kjøpt mer i år da.. meeen meeen:) jeg har ingen barn enda så der sparer jeg jo en del:) Men til neste jul blir det nok annerledes:) da har vi en liten gutt hos oss:) Julepynt i år har jeg ikke kjøpt.. jooo.. en adventstake på plantasjen.. mat kjøper jeg heller ikke mer enn ellers.. vi skal nemlig feire jul hjemme hos min mamma å pappa i år:) Så får vi se hvordan det blir neste år:)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #31 Skrevet 13. desember 2007 Hei. Her går det nok nærmere 10.000,- på gaver. 500,- på pynt. 2.000,- ekstra på mat. 1.000,- til nyttårs feiring. Er ikke med i smiths venner eller noe i den duren , har rett og slett en stor familie både på min og min manns side. Det går fort litt penger når man skal kjøre gaver til rundt 60 personer. Men men bare jul en gang i året :-)
Gjest Skrevet 13. desember 2007 #32 Skrevet 13. desember 2007 Du anonym som blir skuffa for en gave til 100kr: med den innstillinga, hadde du i alle fall ikke fått noen gave fra meg! Makan til utakknemlighet... Jeg er også oppvokst med skikkelig julemoral, og skikkelig moral ellers. Jeg har lært at det å ha penger til alt man ønsker seg slett ikke er noen selvfølge, men at når det var jul eller andre spesielle anledninger la mamma seg ekstra i selen for å lage kos og gi oss noe vi ønsket oss - selv om hun kanskje egentlig ikke hadde råd. Det ble aldri kjempedyre gaver, men det å vite at det allikevel var mer enn hun egentlig hadde råd til og at hun jobbet hardt for å få det til, varmet kanskje mer enn selve gaven til og med. Og så jobbet hun skift og tok ugunstige vakter for å få mest mulig fri i jula sånn at vi virkelig kunne være sammen og kose oss. Og det gjorde vi også! Masse kos med baking og julepynting i adventstida, og masse familiekos i jula. Og når den lille jeg har i magen blir født, skal jeg videreføre den tradisjonen. Jeg blir nesten kvalm av foreldre som kjøper flerfoldige gaver i tusenkronersklassen til barna sine - hvor skal de barna lære seg at penger ikke vokser på trær? Og hvor skal de lære å sette pris på de gavene de får? Da synes jeg det er bedre at det går langt i mellom de dyre gavene, og at ungene får lære seg helt fra de er små å faktisk sette pris på de tingene de får! Jeg har en 8-bit nintendo, den er sikkert 20 år gammel, og jeg og brødrene mine fikk den og en eske med spill til jul for 10-15 år siden. Den var godt brukt allerede da, men den gamle maskina er "hellig" i familien - for DET var litt av en julegave! Og fremdeles, så mange år etter, blir jeg oppriktig glad når jeg tenker på at den fikk vi faktisk, den gangen, enda så dårlig råd mamma og pappa hadde. Nå er den jo snart så gammel at den oppnår samlerverdi... Dessuten, etter å ha vokst opp i et fattig hjem, vet jeg også at gjeld skal betales og renter er skumle dyr som spiser opp den maten du skulle hatt råd til neste måned. Derfor kjøper ikke vi ting vi ikke har råd til. Alt skal planlegges økonomisk, vi kjøper ikke en julegave før vi ser at vi har råd til mat og det vi trenger selv, og når vi har satt av de pengene vi kan avse til julehandel fordeles det på de vi skal kjøpe gaver til. Kreditkort er bannlyst i heimen, samme med forbrukslån! Og pynt kan med fordel lages selv, man trenger ikke så mye nytt hvert år. Juleduker har vi fått og arvet, vi har samlet litt her og der, og så lager vi litt og ønsker oss litt til jul. Julestjerna i vinduet reparerte vi fordi mormor ville kaste den, og kransen på ytterdøra har svigermor laget til oss Så alt i alt, har vi vel økt matbudsjettet med noen hundrelapper fra tidligere måneder, men det blir ikke så mye mer ettersom vi skal være bortreist store deler av jula (ekstrautgiftene kommer vel av innkjøp av bakstevarer til julebakst), julegaver kommer vel totalt på omtrent 3000, og til pynt kanskje et par hundre - vi må vel kjøpe oss lys til juletreet. Og ellers er det som alle andre måneder. Dessuten kjøpte vi "dritt fra Nille" til min farmor til jul. Jeg tror hun kommer til å bli veldig glad for den, selv om den ikke var så veldig dyr.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #33 Skrevet 13. desember 2007 Vi er bare 2 i vår husholdning,så den maten vi kjøper ekstra er vell i grunn godis å frukt å godt pålegg.Di fleste middagene er vi bedt på!!Det er jo veldig greit,har ikke så stor leilighet så det er ikke plass til alle di selskapene hjemme hos oss!!! I år kjøpte vi juletre pynt å sånn,har liksom ikke giddet å ha juletre hjemme siden vi er mye på farten i julen!!! Julegavene er vell på rundt 200-300kr per pers,kommer jo helt ann på hvor nært vi er!!!!Det er vell det som koster mest da! Julegaver :4000kr (er litt mange barn i vår familie? Mat:1500 (da er det medregnet mat i julen+drikke altså alkohol til sambo) Pynt:700kr (kjøpte all juletrepynten i år,så det ble litt mye da,men sparer pss for det til neste år,å plast tre,sambo er allergisk) Det blir nok jul uannsett hvor mange penger man bruker,er vell ikke prislappen som lager julestemning synes jeg!!=) Det kommer utgifter i jan/feb også,greit å ha litt penger da også å ikke bruke alt i julen...
Blå + en i magen Skrevet 13. desember 2007 #34 Skrevet 13. desember 2007 Pleier å bruke 6000,- på julegaver. Ellers blir det litt ekstra til mat og julegodter + ekstra til nyttårsaften, men vet ikke hvor mye. Helt vanlig sikkert. Kjøper ikke akkurat ny julepynt hvert år, men må alltid piffe opp med noe nytt og litt juleblomster og slikt, men det er ikke så stort beløp, så vet ikke hva det koster...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå