Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 Det slår meg at det forsvinner utrolig mye penger ut i denne julestria.. skulle gjerne ha satt opp et budskjett for å se hvor mye det egentlig ble, for lite blir det ikke! Vi har kjøpt oss nytt hus, så det er vår første jul her... da er det ekstra mye som skal handles inn... også jeg som er så gjerrig, og liker best å spare.... Har funnet ut at hvertfall dette går ut: 12000 på gaver 4000 på julepynt (minst) 3000 ekstra, utover de vanlige 5000 på mat 3000 på jule fornøyelser (messer, forestillinger m.m.) 1000 adventskalender 3000 MINST på nyttårsfest.. sikkert mer dessverre.. pluss endel jeg ikke kommer på i farta.. for ikke å snakke om alle de vanlige regningene da....! Synes nesten det er helt utrolig at vi har råd til dette her, men det har vi altså.. Vi har to barn, jeg jobber redusert stilling, og mannen min har ca.25000 i mnd. Altså er vi ikke rike... men slik er det å bo i norge..! Skal sies at vi bor i en liten by, så vi har 1.9 i huslån, pluss studielån..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Om jeg har regnet riktig bruker dere 31 tusen (inkl.mat) i julen. Det er jo betydelig når man skal betjene et lån og studielån i tillegg, og har såpass lav inntekt. Jeg har ikke med andres økonomi å gjøre, så klarer dere det, er det jo strålende. Vi har betydelig høyere inntekt enn du skisserer, og lavere lån, likevel er vi ikke i nærheten av deres budsjett. Om du skulle ønske å redusere på utgiftene noe, ville jo julepynten være et sted å begynne. Det må jo være et voldsomt julehus hos dere dersom du bruker 4 tusen på pynt, må jo anta dere har noe fra før også. God jul :-)
Mammaen til Turid Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 la meg se.. på gaver regner vi mellom 100 og 400 pr. person, alt ettersom hvor nær de står oss.. pynt, kanskje mellom 500 og 1000 iår, noen nye duker og et par nisser pg litt sånn.. mat, jo kanskje litt mer enn det vi pleier, men et blir litt mer besøk og litt mer kaker og "luksusmat" (kalkun, laks. osv..) tja.. har vel egentlig ikke no budsjett sånn sett da, men det blir jo fort noen ekstra tusen da, men, men.. tror ikke vi passerer 5sifra for å si det slik.. syns det er litt mye kjøpepress av og til, men klarer å stå imot..
Axus' girlfriend Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Bruker gjennomsnittelig 300kr på hver julegave, og ca 15 gaver totalt. å det var egentlig budsjettet vårt:) Bor i en annen by enn foreldrene våre, så når jula starter reiser vi hjem:) Ellers er utgiftene som i alle andre mnd.
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 4000 på julegaver 500 julepynt 2000 på mat vi sørger for å bli invitert bort i jula, så vi har vanlig matbudsjett:) med dette får vi råd til å handle barnevogn og div. utstyr i januarsalget:) jeg jobber 50% å gubben har 80%, så vi er ikke rik.... selv ikke nå når det er halvskatt.....
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 12000 på gaver er jo ALT for mye!!!!!! Vi bruker 100-300 kroner på gaver og kjøper ikke til vokse utover foreldre og søsken. julepynt har jeg "arvet" mye av foreldre, svigerforeldre og besteforeldre... 3000 ekstra på mat, hva er det dere spiser da? Blir kanskje litt ekstra her, men ikke så mye. 3000 på messer forestillinger, her må det da virkelig kunne gå an å kutte ned noen tusen???
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Til HI. Trodde først du kødda. Syns det er kvalmt og skrytete. Hvis du liker å spare, hvorfor gjør du ikke det da?
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Her er det: ca 6000 på gaver ca1500 på julepynt ca 4000-5000 på mat Men jula er spesiell, så då bruker vi ekstra penger på alt )
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 syns både , 12000 og 6000 er mye på gaver. Regner ikke ikke noen spesiell pris på hver. Kjøper det som passer til personene. om gava koster 70 eller 300 liksom. brukt 3000-3500 på alle julegaver. 2000 ca på mat. koser oss ekstra i jula. og øl , cognac har vi fra før . samme med brus. kjøpt kassesalg 90 for kasse 1,5 liter . julepynt har vi. så går kanskje noen par 100 lapper der. pluss at vi får en stooor julekurv med julemat ol av jobben til samboern hvert år:)
*Super*Mamman* Skrevet 12. desember 2007 #10 Skrevet 12. desember 2007 Vi bruker ca 10000 på julegaver tilsammen, ca 1500 på nytt julepynt, ca 2000 i ekstra matvareutgifter.. 0 kr på fest osv... Så ble jo ikke så innmari mye da..
Andrebolleiovnen Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 3000 kr på julegaver 500 kr på å sende julegavene 300 kr på julepynt (bruker det jeg har fra før, men nye duker ble det i år) 2500 kr i julemat (+ vanlig matbudsjett er på 4000 kr)
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 12. desember 2007 #12 Skrevet 12. desember 2007 Heisann, 12000,- på julegaver? Smiths venner? 4000,- på julepynt? Håper ikke dette er hvert år?? Vårt budsjett iår: Pynt: 300,- Gaver: 4000,- Mat: Minimalt iår.. er bedt hjem til svigers i trøndelag ) Fest & moro: 500,- ?? Øl & vin til sambo! Tenk miljø jenter!!! Mindre forbruk ;o) Klem DD
Emilie&Markus Skrevet 12. desember 2007 #13 Skrevet 12. desember 2007 Vi bruker max 5000 til sammen på julegaver. Syns det er mer enn nok med ca 500 kr pr julegave. Syns 12000 hørtes veeeldig mye ut. Det er jo tross alt ikke gavene som er det viktigste i jula. Hvertfall ikke hos oss, selv om de fleste i familien har mer enn nok å bruke er det ikke dermed sagt at man bruker alt man har. 4000 i julepynt var vel i drøyeste laget?! Selv har jeg kanskje brukt et par hundre kr til nå på å friske opp med litt nytt. Men hvor mye julepynt trenger man da?! Less is more Mat osv kan jeg si meg enig i at det går en god del mer penger til, men resten er jo ikke nødvendig for de fleste folk jeg kjenner hvertfall. Selv sparer jeg 5000 av de ekstra pengene siden det er halv skatt nå, som jeg tenkte å gå å handle litt babyting etter jul. På romjuls/nyttårssalg osv.
mamma-ylle og snurpen! Skrevet 12. desember 2007 #14 Skrevet 12. desember 2007 Vi skal bort i jula så vi har max brukt 300 på julepynt, ekke no vits i å pynte for naboens skyld. Vi har jo ingen glede av det uansett når vi er 25 mil nordøst. Vi bruker maks 200-300, per pers og kjøper kun til nærmeste familie. Jeg har en søster + mor og far, og han har to brødre + svigerinner og mor&far. så blir i underkant av 1800-2700. Til hverandre spanderer vi en tusenlapp. Hele jula kommer nok på den nette sum av 4500-5000. syns det er aaaalt for mye :S menmen, er jo jul bare en gang i året..
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. desember 2007 Skryte?? Går det an å skryte av at man bruker mye penger på jula i disse miljø-tider?? Trodde det var helt ut jeg... er forsåvidt derfor jeg reflekterer over pengebruken også.. Vi er absolut ikke med i smiths venner, men liker å handle gaver... dessverre! Og kjøper vel for noen tusen til hverandre, men det gjør da alle andre jeg kjenner også... Angående julepynten, så har vi ganske lite pynt, men jeg har kanskje litt dyr smak.. Også har vi som sagt nytt hus, så jeg ønsket å ha noe som sto i stil til resten her.. Og noe som varer, slik at jeg ikke må handle nytt til neste år... fornuftig?? Ellers.. jo, vi har råd til det... vi har over 20000 til overs hver mnd.. pga dobbel kontantstøtte og min nattevaktsjobbing, som det blir peng av, selvom jeg ikke jobber mye. Vi har ikke noe billån heller.. jaja, ikke at jeg må FORSVARE pengebruken, kjenner mange som tar langt hardere i enn oss... men så bor vi på et sted der hver 50,. innbygger er millionær og da.. Skal sies at jeg sparer og da! Men men.. skal roe pengebruken, og tenke på miljøet!=)
hanalb Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Skal vi se.. Ca. 7000 på gaver 120000 på mat (en bursdag og julaften hjemme med 10 gjester) 3000 på kalendere ( 4 stk.) + en del ekstra på diverse juleting og tang. Ja, det går veldig mye penger i desember, men igrunn mest på mat for vår del.
SuperMoM <3 Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 100-200 per gave.. Det er jo tross alt jul,ikke bursdager. Har 23 personer å kjøpe gave til og det er mye! Litt dyrere til meg og mannen min fra hverandre (dere skjønner hva jeg mener) og fra oss til sønnen vår og dattera hans. Vi har en del jule ting fra i fjor,men kjøpt inn litt nytt også.. Til under 1000 kr har vi fått flere duker,lys,teip,lagd eget julepynt (artig å bruke fantasien i stedenfor å bruke opp pengene sine),og diverse andre ting.Trenger jo ikke ta det dyreste man finner?! mat? Det var jo nettopp svine ribbe på salg og ikke lenge siden julepølser var på salg.Ligger mye i fryseren.Billig billig:) Og fra gilde atpåtil.Greit å følge med på salg,sparer mye da.Skal vi se.. Langt under 10 000 til sammen på alt vi har ordnet før jul for å si det slik!Og da tjener min mann ganske mye.. Vi har brukt under 5000kr på gaver..1000 på pynt.. hittil 200 på mat.. (salg som sagt;))
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 120000 på mat???? Hva pokker spiser dere i jula?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #19 Skrevet 12. desember 2007 Det må være kaviar, hummer osv og massemasse gjester;)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #20 Skrevet 12. desember 2007 "Ja, det går veldig mye penger i desember, men igrunn mest på mat for vår del" Det skjønner jeg, 120000 er jo halve årslønna her.. hehe.. Regner med at det var 12000?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #21 Skrevet 12. desember 2007 Vårt julebudsjett: Gaver - ca 11000,- (har stor familie + ny pc til oss som er helt nødvendig + støtte til organisasjon som hjelper fattige) Mat - ca 1000,- Flyreise - ca 1500,- Julepynt - ca 500,- Syns dette er et greit budsjett, bortsett fra at det koster mye for ny pc
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #22 Skrevet 13. desember 2007 Nei,veit dere hva.. Hvorfor kjefte på folk fordi dere andre er gjerrige? Jeg/vi har også dårlig økonomi,men i jula spiller det ingen trille! Her skal det spises og gies fine gaver. Hadde jeg fått en gave til 100 kr hadde jeg faktisk blitt skuffa.. Men jeg er oppvokst med skikkelig julemoral da.. Her sitter pengene løst i jula. Og jeg driter virkelig i hva andre mener om saken. Jeg hater virkelig gjerrighet. Og når man har unger,er det ikke da meninga at man skal bruke mye penger på gaver til dem? Eller er det fortsatt greit med noe dritt fra Nille?
Brummeline3barnsmor Skrevet 13. desember 2007 #23 Skrevet 13. desember 2007 Bruker desverre og alt for mye penger i jula....mye mindre enn dere andre her, men det er for at jeg bare har inn 15000 i mnd. Jeg synes jula blir alt for kommersiell! Jeg har vokst opp i såkalte fattige kår, men har likevell hatt de beste julene jeg kan tenke meg!! Julen handler ikke om dyre gaver....det handler om å vise at man bryr seg å ha det hyggelig med familien sin. Jeg kommer ALDRI til å bruke masser av tusen kr på julegaver til ungene....man lærer dem ikke verdien av julen da, men bare gir dem utrolige dårlige vaner.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #24 Skrevet 13. desember 2007 Til Anonym 07.36 Hadde du blitt skuffa hvis du fikk en julegave til 100 kr???? Snakk om å være storforlangende og utakknemlig..... Jeg er også vokst opp med skikkelig julemoral, men lærte ikke at gavene måtte være dyre. Tror vel ikke akkurat at det er det julen handler om. For all del, folk må få bruke akkurat så my penger de vil i jula for min del. Men det blir litt dumt å skrive her da, at vi har sååå dårlig økonomi. GOD JUL alle sammen, og kos dere masse. Uansett om gavene er dyre eler ikke...
endelig mamma t 2 :) Skrevet 13. desember 2007 #25 Skrevet 13. desember 2007 Jeg har også vokst opp med en skikkelig julemoral... Men den dreier seg egentlig ikke om hvor dyre gaver man kjøper. Hos oss er det nok tusen ganger viktigere med samvær og familiehygge! Vi baker sammen, pynter sammen, lager kalendre og forbereder en hyggelig tid. Når jula kommer spiser vi god mat sammen, og ser hyggelige ting på tv. Jeg legger ikke så stor vekt på hva gavene jeg får og gir koster... Vi gleder oss til at alle i huset skal ha fri, og at vi kan være sammen! Vi har ikke det største julebudsjettet.. Her i huset er det sønnen som får den dyreste gaven, ellers prioriterer vi penger på god mat, fine lys og et nydelig juletre. Ellers så har jeg brukt hele adventstida på å bake og lage i stand god mat... Her er det meste hjemmelaget. Litt billigere, og myyye koseligere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå