Gå til innhold

røyking i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

om man feks har røyket i starten av svangerskapet..så slutta et par mnd...å røyka kanskje en/to om dagen i gjennomsnitt siste to mnd...samtidig utsatt for passiv røyking dag og natt... er dette noe de liksom kan se når babyen kommer? kan de se at jeg har røyka eller kan d være passiv røyking som eventuelt viser det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du redd for å bli tatt i smugrøyking eller? Jeg hadde vel heller bekymret meg mer for hvilke konsekvenser dette har for barnet mitt og for en dårlig samvittighet for hvert trekk jeg tok og det lille nurket i magen får krampetrekninger av din lille uvane. Men man kan jo røyke gjennom hele sv.skapet og det går bra for det om og da merker man nok ingenting når de blir født. Men hadde som sagt bekymret meg mer for at den stakkars lille babyen nok har merket hvert eneste trekk!!

Skrevet

tror de kan se sånn på morkaka når den blir undersøkt etter fødselen...men er ikke helt sikker

Skrevet

Sannsynligheten for at akkurat din morkake har fått infarkt er mye større enn hvis du hadde holdt deg helt røykfri gjennom svangerskapet. Dersom morkaken din ikke er helt "frisk" kan jordmødrene se dette godt etter fødsel når de inspiserer selve morkaken:o)

MEN.. Man KAN få infarkt i morkaka selv om man ikke røyker eller er passiv røyker. Man kan også være så heldig at morkaka ikke har fått noen infarkt til tross for røyking.

Dersom du er utsatt for passiv røyking både dag og natt burde du prøve å få gjort noe med den situasjonen før barnet ditt blir født. Et spedbarn som blir utsatt for passiv røyking har mye større sannsynlighet for å få astma/allergi eller rett og slett dø i krybbedød. Ta opp temaet med jordmor, og ta med deg mannen din (dersom det er han som røyker) så han også forstår alvoret.

Spør du forresten om dette fordi du lyver om røyking i svangerskapet??

Skrevet

Jeg tror ikke dem kan se det og si dette er pga røyking, men det er min mening.

Jeg mener oxo at å røyke i svanegrskapet ikke er så heldigt. Men det valget får hver enkelt ta uten å bli dømt for det, for det er noe ingen andre har noe med. Og ikke er det ulovligt heller.

Men jeg har en liten historie.Min søster har røykt gjennom alle 5 svangerskapene, og ingen av de barna har noen skade av det.

Da hun fikk den yngste sier jordmoren mens hun undersøker morkaken.

-Godt å se at du ikke har røykt, dette er en flott og fin morkake.

Hehe, så da sier min søster, jeg har røykt gjennom hele svangerskapet. Og jordmoren trodde ikke på henne.

Så det er nok færre som får skader av det enn som ikke gjør det hvis en ser på antall røykende gravide.

Skrevet

Slike trøstehistorier finnes det mange av og det er klart at ofte går det bra, men så opplyst som folk er idag om skadevirkningene av røyking, så synes jeg faktisk det er helt i orden at andre folk dømmer dem for å røyke i svangerskapet. Greit nok når de røyker uten å være gravid, da er det kun dem selv det går utover(stort sett da, når du ser vekk ifra passiv røyking) men når man er gravid, så har man faktisk ansvar for et annet liv og røykingen kan skade barnet. Og da er folk rett og slett dum og egoistisk som ikke klarer å slutte!!

Skrevet

Kan nok ikke se noe med en gang, men langtidsvirkningene er det vel verre med.

Røykere har vel en tendens til å føde barn som veier mindre.

Leste også om mor og barn undersøkelsen at barna hadde større risiko for å få ADHD.

Skrevet

Det jeg lurer på i denne forbindelsen, er faktisk om ungen kanskje kan bli mer "vanskelig" tiden etter fødselen? Om mor har røkt hele svangerskapet ville jeg nå tro at ungen også blir avhengig av nikotin og derfor går igjennom en avvenningsfase på lik linje som folk som slutter å røyke? Bare tenkte på det her om dagen når svigermor nevnte at hun røyka i hele svangerskapet med samboeren min og at hun trodde det var en sammenheng her, ihvertfall for hennes del...? :)

Skrevet

Ikke at jeg mener at røyking er bra i svangerskapet, men tantebarnet mitt røyka i hele svangerskaper.. Hu drakk og festa som en normal 17 åring gjør, ca hver helg.. Hun drakk til og med "absint"(hvis dere vet hva det er) i de 20 første ukene av svangerskapet.. for hu viste ikke at hun var gravid.. Hu hadde ingen symptomer i det hele tatt.. Og hun gikk på p-sprøyte som skal sies at det er av de beste prevensjons middlene.. Men lille Angelica kom 22 juli.. og har ikke fått en eneste skade ut av dette.. ikke morkaka heller..

Skrevet

Jeg er i mot røyking i svangerskapet selv om jeg selv røykte de første 3 månedene. (hadde to MA i fjor og da hadde jeg sluttet flere måneder i forveien, var deppa og begynte igjen og gadd ikke slutte dersom det ikke gikk bra) Har holdt meg helt uten etter det, men nå kjenner jeg at jeg savner røyken. Skal ikke begynne igjen for det er så vanskelig å slutte, men savner kosen rett og slett. Forstår godt de som ikke klarer å slutte.

Skrevet

En erfaren jordmor kan både se og lukte på fostervann og morkake at moren har røyket.

Mange som røyker har litt missfarget fostervann.

De jeg kjener som har røyket under svangerskapet har fått mindere barn enn gjennomsnittet.Noen av dem har komme på termin og jordmødrene har trodd det har vært snakk om prematurfødsel.

Så at røyking har invirkning;JA,ingen tvil om det.

Men jeg dømmer ingen.Det kunne like godt vært med som ikke hadde klart og slutte.

Slutte når jeg fant ut jeg var gravid,har røyka i 10 år,fast,20 om dagen.

Det var et helvete og slutte men det gikk:=)Og jeg er stolt av det.

Når lillegutt begynte og sparke klarte jeg ikke tanken på røyk en gang + at gutten min er ikke helt frisk og truer med å komme før tiden.

Det har vært en ekstra motivasjon for meg:=)

Skrevet

Fullstendig enig med deg anonym 11:58

Skrevet

Jeg vet at røyking skader både mor og barn.... Ingen tvil om det. Men for min del da, kan jeg si at første svangerskapet røyka jeg 3 til 4v or dag. Min jordmor sa da at jeg måtte forbrede fødsel to måneder før tiden. Å at d kom til å bli et svært lite barn om jeg skulle vre så heldig å gå til termin... Vel jeg gikk ti dager over, om min sønn var nesten 5 kg.... Helt frisk. Han er nå 15 år, ingen ADHD. Jeg venter nå nr to. Sluttet den dagen jeg fikk pos test. Var på ultra for sjekke om dette også var et stort barn. Men nei, Blir nok en på 3,5kg... Så jeg har tro på dette lt med måte.

Skrevet

Må også få legge til at min sønn var et rolig barn. Ikke kolikk eller noe.

Skrevet

Har vel egentlig hørt det at det er større sjanse for ADHD når man stresser for mye og sånn under svangerskapet, enn når man røyker(kommer vel sikkert helt ann på hvor mange røyk om dagen da men)...

Skrevet

Det er bra at du ikke røyker mer enn 1-2 om dagen (selv om det beste er å slutte)

Jeg vil si til de anonyme som sier at man er egoistisk når man røyker og at det "bare" er å slutte, at det er ikke SÅ enkelt. Dere har tydeligvis ikke røykt selv.

Jeg røykte før, men klarte heldigvis å slutte da jeg ble gravid (med god hjelp av masse kvalme. Hehe)

De over meg har jo listet opp alle farene for fosteret ved å røyke så det skal ikke jeg gjøre...

Men lykke til. Håper du klarer å slutte helt:)

Skrevet

Jeg er faktisk tidligere røyker, men slutta tvert den dagen jeg tok testen, syns det er en selvfølge å tenke på barnet i magen fremfor seg selv.

Jeg røyket en tobakkspakke på 1 1/2 uke før, men bare tanken på å skade babyen i magen gjorde så jeg mista lysten totalt på røyk.

Skrevet

Klart det er vanskelig å slutte å røyke. Min far har prøvd sikkert 2+ ganger uten å klare det. Men han tar alltid hensyn og går ut og røyker og jeg har aldri merket noe av hans røyking. Men han har heller aldri vært gravid! Da er det ikke bare han det hadde gått utover! Det har med viljestyrrke å gjøre, om man ikke klarer å slutte for sitt eget lille barn i magen sin del, så er man egoistisk. Og å høre om alle disse gladhistoriene om jeg røykte hele tiden og fikk et helt friskt barn er så teit! Det er ikke alle som røyker som får lungekreft heller, men risikoen øker betraktelig. Og vil man risikere all slags plager for sitt lille barn så vær så god, men jeg får ingen sympati for at det er så vanskelig å slutte. Jeg synes bare synd på det stakkars barnet!!

Skrevet

Fy,fy! Skamme seg som røyker. Egoistisk! Håper du klarer deg uten frem mot fødsel.Og husk å ikke røyke hvis du skal amme.

Vet det ikke er lett,men tenk på barnet ditt.

Lykke til ;D

Skrevet

Jeg røyker ikke selv,men har aldri hørt om en unge det ikke går bra med fordi mamma'n røyka! ALDRI! Og jeg kjenner ekstremt mange som har røykt under svangerskapet. Ingen av de barna (mange voksne i dag) har det gått galt med. Det værste jeg har hørt,er om infarkter på morkaka.. Men ikke at noe har gått galt med ungen. Til og med legen min sa det,at det er ingenting man kan si kommer direkte av røyking! Men det gir en viss risiko osv osv.. Alle vet jo at man ikke bør røyke, men det er faktisk ikke noe mer skadelig for gravide enn for ikke gravide.. Det eneste er jo at HVIS noe skulle gå galt så kan de skylde det på røyken.

Skrevet

jeeses...I rest my case...

Skrevet

Jeg er en røyker . . . Gjort det alle svanger skap . . .klarer ikke å slutte. Unnskylder meg ikke. . . . Men ber folk respektere at enkelte har vansker med å stumpe røyken. . . . For å legge til,alle mine barn er friske. . . Hadde høy fødselvekt . . . Aldri hatt problemer av noe slag. Men,glede me til den dagen jeg GREIER å slutte.!

Skrevet

"Jeg slutta på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid", "jeg er en tidligere røyker, det er jo bare å slutte"...

Selv om to mennesker har røyka like lenge og like mye, så kan det være stor forskjell på hvor vanskelig det er for dem å slutte!

For noen er det ikke noe stort problem, babyen i seg selv er motivasjon nok. For andre er det fryktelig vanskelig.

Vi mennesker er forskjellige!

Jeg slutta helt å røyke da jeg fikk positiv test. Men derimot begynte jeg å snuse igjen 2 mnd før termin og snuser fortsatt nå, enda jeg ammer min lille. Tror ikke det er bra, men sånn er det!

Lurer på om foreldre som bare sender med barna på skolen loff med nugatti hver dag, får like mye refs som røkerne?

Av en eller annen merkelig grunn tror jeg ikke det...

Det er vel andres sak det og?

Er kanskje ikke like skadelig, men så lenge det ikke er bra for ungen, har vi vel lov å skjelle ut mora for det, ikke sant?

Slutt å døm andre. Se heller litt på dere selv! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...