Gå til innhold

Ultralyd viser Downs syndrom. abort eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva ville dere valgt? Jeg tror jeg ville valgt abort. mannen min ville beholdt,

hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralyd, da er det vel noe seint å tenke på abort, vil jeg tro.

Skrevet

Dersom man kan se det på ultralyd er det vel ganske tidlig?

Skrevet

Beholdt så klart. Det er verken fare for barnet eller mors liv, ser ikke grunnen til at jeg skal ta abort fordi et barn har ett kromosn for MYE. Har barnet down syndrom og andre lidelser så disse barna noen gang har hadde det vært noe annet.

Skrevet

hmm..det er som regel i uke 9-11 de kan påvise downs på ultralyd (nakkefold over 2,5 mm). Dessuten tror jeg man få innvilget senabort ved Downs syndrom. Jeg ville ikke hatt sen abort

Skrevet

Det er forøvrig en problemstilling jeg ikke kan ta ta stilling til uten å være i situasjonen.

Skrevet

Ganske sikker på at jeg ville beholdt det. Man kan ha et godt liv selv om man har Downs, det er det viktigste.

Personlig har jeg forøvrig sansen for mange mennesker med dette syndromet.

Skrevet

Usikker. Antagelig hadde jeg ønsket abort. Kona hadde ønsket å beholde. Vi hadde antagelig endt opp med å beholde.

Skrevet

Beholdt uten tvil.

Skrevet

Abort. Ikke fordi jeg har noe som helst imot noen med downs, men fordi jeg vet at jeg ikke har forutsetningene for å kunne gi et barn med så spesielle behov det det trenger.

Skrevet

Abort, såfremt oppdaget ved tidlig ultralyd.

Skrevet

Jeg ville tippe abort, men det er vanskelig å svare sikkert på det uten å være der.

Skrevet

Sannsynligvis abort. Men man vet jo aldri...

Skrevet

Jeg leste om ei som fikk påvist down syndrom på ul. Hun valgte å beholde, og barnet som kom ut var helt 100% friskt.

Skrevet

Beholdt...

Tror jeg.

Har en svoger med downs og vet ikke om jeg hadde klart å svare for meg dersom jeg ikke hadde beholdt, faktisk. Og i tillegg, han er et fantastisk, oppegående menneske og mine svigerforeldre vil jo kunne bidra med førstehåndskunnskap om hvordan jeg skal takle kommende situasjoner.

Skrevet

Beholdt, de herligste menneskene på denne jord<3

Skrevet

Dette e helt umulig å svare på. Hvis barnet "bare" Hadde downs syndrom hadde jeg ikke tvilt et øyeblik, Men disse barna har ofte alvorlige og vanskelige tillegssykdommer, da hadde jeg fort blitt mer usikker. Problemet er vel at man oftest ikke vet om barnet får aalvorlige tillegssykdommer før de er født.

Skrevet

Downssyndrom viser ikke på ultralyd.

Har en tidlig ultralyd kan en tykk nakkefold være en indikasjon på mulig downs syndrom, eller det kan tale for økt sannsynlighet, og en blir deretter tilbudt en fostervanssprøve for å bekrefte eller avkrefte downssyndrom, eller noen andre kromoson feil. Fostervannsprøven blir tatt iuke 15, og den tar en tid å dyrke, slik at en først får svar da en skal søke om senabort. Jeg ville forøvrig ha tatt abort.

Skrevet

Hadde selvsagt beholdt.

Ingen dødsdom å ha Downs.

Verden ville blitt kjedelig med bare "normale" mennesker.

Såvidt jeg vet har aldri en person med Downs vært med på å starte krig, vært seriemorder eller voldtektsforbryter.

Skrevet

Jeg hadde kanskje tatt abort- kanskje ikke.

Vet ikke- har aldri stått ovenfor valget.

Backer deg anyway!

Skrevet

dette vil man ikke se på den vanlige ul, men i en tidlig ul tror det er ved ca uke 12.

jeg ville beholdt, et hvert barn er velkommen hos meg.

pga komplikkasjoner jeg hadde i sv, var det risiko for at han kunne få fysiske eller psykiske missdannelser, han har ingen fysiske, og virker til nå normal. men man vet jo ikke det enda. jeg valgte å beholde han. lot det aldri bli et valg, det var mitt barn uansett. ja et downs barn og voksen trenger mye ekstra men du får mye igjenn også har jobbet med flere psykisk utviklingshemmede, og har vokst opp med flere i klassen på skolen.

forstår også desom velger abort. det koster mye med et slikt barn som aldri blir helt voksen.

Skrevet

I og med at jeg er i en situasjon jeg har hatt anledning til å ta fostervannsprøve, har jeg måttet gå igjennom den diskusjonen med mannen og med meg selv to ganger. Svaret er at jeg ville tatt abort. Alikevel kan situasjonen bli anderledes dersom dette faktisk skulle bli en realitet, noe som ikke ble tilfelle for vår del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...