Gå til innhold

samvær med overnatting...hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til gullet mitt kjører sitt eget løp, og er sjelden innom. Gullet vet ikke hvem han er, og siste mnd har han vært her 2 ganger på tilsammen 1,5 time. Nå er gullet snart 1 år og barnefar mener han skal ha han annenhver helg pluss onsdag fra 1 årsdagen.

Må nok innkalle han til familievernkontoret. Men, dere som har vært der.. Hva kan jeg forvente?

Jeg vet at han kommer til å la andre passe ungen mens han fester, noe som igjen betyr nye ukjente mennesker. Har vært alene med han hele tiden, og han kan ikke overnatte hos min mamma engang som han ser hver dag. Han sover kun hjemme.

Syns så synd i gullet:(:( og er skikkelig fortviltet nå:(:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du skal kontakte familievernkontoret kan det være nyttig å ikke kalle ungen din "gullet" for å bli tatt seriøst. Bare et tips.

Skrevet

jeg var på FVK angående 1 år og overnatting for et par uker siden. far og jeg har aldri bod sammen, men far har hatt jevnlig samvær på ca 16 timer i løpet av 14 dager.

FVK sa "det beste for småen er om dere venter litt til. jo lenger jo bedre. om mor skal noe kan jo småen sove hos far om far kan. så blir det en gradvis opptrapping. men fast overnatting burde dere vente litt med"

og som sakt her ha jo far vært til stedet. så jeg tviler på at du har noe og frykte

Skrevet

jada såpass vett har jeg faktisk..

Og når det er sagt, det å kalle barnet "gullet" har ingen ting med omsorgsevne å gjøre. Ellers må jeg virkelig takke for det flotte innspillet ditt;)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Virker som samvær skal finne sted uansett hva som ligger bak. Om barnefar fortsetter i samme stil vil jeg da få beskjed om å sende han på overnatting når han er f.eks 2 år? Det å ikke kjenne faren sin er jo like ille om en er 1 eller 2 år. Og når gutten blir større vil han jo sikkert nekte om kontakten ikke er blitt større. Får ondt i meg om jeg blir tvunget til å sende han avgårde.

Og ang opptrapping, vet du hva som anbefales der ang hyppighet og tidsrom?

Uff mange spm til deg gitt. Kan du svare på 1 blir jeg glad:=)

Skrevet

om far aldri blir stabil nok til og bli kjent med barnet så blir det ikke overnatting, uannsett alder. men du må nok høyst sansynlig regne med at far kommer og går opp igjenom. vil anbefalle deg og lage et forslag til en opptrappningsplan til vanlig sammvær. slik du mener er best for barnet ditt. om far går med på den og holder den så er alt velstand. om han bryter (altså blir borte over en hvis tid) så må dere begyne på nytt. dette kan du skrive i avtallen også sånn at han har det svart på hvit. om han nekter og bli med på noen form for opptrappningsplan så får han ta saken til retten og se hva det gir han av samvær.

vet ikke helt hva som blir anbefalt når det gjelder opptrapping av så "stort" barn. men om barnet ikke kjenner han igjen så må dere jo begyne med og ha samvær sammen alle tre de første gangene for så at far har med seg barnet i noen timer også utvide fra det.

man sender ikke en 1 åring av gårde med folk han ikke vet hvem er.

Skrevet

Nei han har ikke hatt han alene. Aldri spurt og aldri vært aktuelt. Gutten er akkurat kommet i en periode hvor han er begynt gjemme seg bak meg når folk kommer på besøk som han ikke kjenner. Og det samme gjelder når faren kommer. Møter vi faren i byen bryr ikke gutten seg om han. Viser ingen tegn til å gjennkjenne han engang slik som han kjenner venner av meg. Tidligere har han nesten kastet seg rundt halsen på alle som kom, men er vell mer unormalt at han hadde fortsatt slik;)

Er fælt å se hvilken vei det er på tur å gå.

Han har tidligere sagt at opptrapping går han ikke med på. Jeg blir selvfølgelig aldri sende han med faren så lenge ting er som nå men greit forhøre seg om hva en kan forvente. Ser nok for meg rettsak, om han virkelig prioriterer ungen. Akkurat nå ville en rettsak ihvertfall fortalt meg at han har fokus på ungen uansett hvor dumt det høres ut:(

Tusen takk igjen for at du tok deg tid svare meg:)

Skrevet

bare hyggelig. og lykke til. vi får håpe noen sparker han hardt et vist sted slik at han får tatt seg sammen og begyner og oppføre seg som en far.

Skrevet

Å sove en natt er vel ikke særlig forskjellig fra barnets synspunkt fra det å sove en formiddag?

Hva med å begynne med 8 timer dag-samvær som inkluderer soving?

Skrevet

snakker du til meg eller hi? om du snakker til hi så antar jeg at du forstår at man ikke begyner med 8 timers samvær med en far som barnet ikke kjenner. samvær skal skje på barnetsprimiser og i første omgang må man da ha samvær i felleskap, mor far og barn slik at barnet kan blir trygg på far.

og det med at det er det samme og sove borte på dagen som på natten er det ikke alle som er enig i. det er en grunn til at barneombudet fraråder regelmessig overnatting for barn under 1 år å i stedet anbefaller sagsamvær.

Skrevet

Skriv ned alt det du har av bekymringer vedrørende barnefar og ikke minst. Skriv ned hvor dårlig pappa han har vært og er. Og skriv for all ettertid ned alt av samvær de har hatt, hvilke tilbakemeldinger far og barnet har etter å ha vært hos far. Det hjelper deg å huske, samt hjelpe deg om han skulle begynne å bråke.

Dere blir åå lage en samværsavtale på familievernkontor, og husk at du har også ditt å si der. Si det akkurat som det er. Men ikke vær usaklig og/eller ufin. Vis at du er en god, voksen og fornuftig mamma. Du kan også stille krav til at han selv skal ta seg av barnet når han har det. Har dere felles eller delt foreldreansvar? Har du foreldreansvaret alene er du spesielle plikter ovenfor barnet ditt som den andre part ikke har. Her er en fin brosjyre: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/bro/2002/0011/ddd/pdfv/268543-q-0580_

foreldreansvar_og_samvaersrett.pdf

Sånne uengasjerte fedre kan finne på å bråke litt i starten om at de vil ha ungen sin hos seg, men så finner de ut at det blir for mye jobb og mas med et barn, og da begynner de å kutte ut ungen igjen, evt. sette det over på besteforeldre o.l. Snakker av erfaring.

Skrevet

Innlegget 11.30 var ment til HI.

Men mortilgunnar: Du skriver at det med at det er det samme og sove borte på dagen som på natten er det ikke alle som er enig i. Nettopp! Kanskje det vil være lettere for HI (mor) å gi fra seg barnet til dagsoving, og likevel vil far få gleden/nærheten/ansvaret som hører med å administrere mer enn bare våken-tid. Klar fordel at far neppe går på fest innenfor f.eks. 8-16!

Opprtrapping: Så klart, men hva med å sammenligne med bhg-start? Mange ett-åringer sover i bhg uten mor den 3.dagen.

Altså burde opptrapping kunne bestå i

fredag: Mor og barn besøker far etter jobb

lørdag: Barnet er alene hos far et par timer

søndag: barnet er hos far en tilnærmet full dag inkludert soving.

Så går det 14 dager til neste helg, og denne innkjøringen må vel gjentas da. Men etter en del slike helger er man i gang.

Greit det at mor antakelig ville hatt større tillit til bhg-personale evt. en dagmamma enn til en som bare er far, og atpåtil mann. Og mor må vel være den endelige dommer over fars evne. :-(

Skrevet

anonym 13 57. i første avsnitt har du et godt poeng.

jeg er ikke enig i at man kan samelingne de med barnehage opptrapping. fordi en barnehage er stabil. det er ikke denne faren. denne faren har tydlig kommet og gått og tar ikke ansvar. det går ut over barns tillitt og bli glad i mennesker som i hytt og gevær forsvinner. derfor burde det gjøres litt mer skånsomt sånn at om far ikke greier og møte barnet når han skal så vil det ikke være så vondt for barnet.

jeg vil forsovit hatt oftere samvær en vær 14 dag, for 1 åringer husker ikke så godt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er fan meg helt utrulig, klarer dere ikke å få inn i huet at når gutten har en far så har han rett til å være dær, den tiden han skal. det er ikke noe du kan gjøre noe med. om han fester eller ikke, så kan han være en god far for det. du kan ikke ha full kontråll på alt som fåregår. bare venn deg til tanken.du kan spare deg bryderiet med fammrådet, la mannen ha gutten sin. intil han gjør noe som er så klandreverdig at det er noe å gå til fammkontoret med. huff jeg blir så forbannet av alle dere som tror at dere har rett til å bestemme om det skal vere sammvær eller ikke. Han har rett til å ha gutten, hva han ellers gjør mens han ikke har ham, det skal du ikke tenke på

Skrevet

Man har vel faen ikke automatisk rettigheter fordi man donerte bort en sædcelle 1 natt? Jeg blir mere skremt av alle de som mener enhver idiot av en mann fortjener ditt og datt. Det er barnet som eventuelt fortjener noe og det er en far som elsker h*n høyere enn alt annet..... slik merker man på prioritering i hverdagen. Og jeg skjønner at du har mye peiling på fammrådet.

Skrevet

TULL! Han har ikke rett til å ha gutten samma søren hva han gjør. Alle barn har rett til beskyttelse, rett til å ikke sendes på overnatting med fremmede og rett til å ha FASTE KJENTE omsorgspersoner i livet sitt. Barnet har jo "rett til" å bli kjent med faren sin, men man blir jo ikke det når de har sett hverandre 2 ganger på 2 måneder som H.I. skriver. FØRST bli kjent, DERETTER sove borte. De fleste som blir far sammen uten å være kjærester med mora har vett til å holde seg i nærheten i starten av barnets liv og la ungen bli kjent med hjemmet til faren sånn at det ikke blir noe problem når barnet skal sove hjemme hos faren. DA skal man ikke krangle når han vil ha fast samværsavtale, men når man ikke har vært tilstede i livet til ungen kan man ikke valse inn å kreve samvær med overnatting. Det som er helt "utrulig" er at du faktisk mener at man skal ha så mange rettigheter, bare får å ha pult, at man kan ta med seg et barn man ikke engang er kjent med en hel helg!

Skrevet

tull tull og atter tull, hva faren gjør når han ikke har barnet, har vell fan ikke noe med verken mor eller barnet å gjøre. å hvordan skal barnet bli kjent med sin far, vist mor nekter far å se barnet. det hun skriver å realiteten kan være noe helt annet. jeg er så drittlei sånne paragraf ryttere som dere. bruk huet til mer en Økonomisk vinning så fungerer det meste. å jeg tviler ikke at du er på tjukken igjen

Skrevet

hvordan får du dette til og handle om det økonomiske?

Skrevet

ta på deg ett sett med briller til å les va som blir skrevet dusst. BARNET HAR RETT TIL SAMVÆR MED FAR ELLER MOR :::: samme hvor mange sædceller du mener han donerte. å når det gjelder peiling på området så skjønner jeg jo at du er en av de som ikke har noe bedre å foreta seg om dagene enn å lage problemer for andre

God jul Bch

Skrevet

`ja barnet har rett på samvær med far. men det betyr ikke at far kan komme og ta med seg ett barn fordi han er far. han må bli kjent med barnet på barnets primisser først

Skrevet

tror du virkelig det? at det er derfor hun sier nei? i tilfelle er du dummere en jeg først trodde

Skrevet

hva du tror å realiteten er nok to forskjellige ting. verken du eller jeg vet hva som er grunnen til det. men det er en god mulighet ja. å hvem som er dumm av deg og meg, vill jeg ikke utale meg om. ta deg en gløgg du. dere skulle ha hatt en egen side for dere som ikke klarer å begrense samverene nok, eller sabotere for det er jo det det handler om

Skrevet

man sender ikke barnet av gårde med en person som barnet ikke kjenner. så enkelt er det. du finner ingen barnepsykologer eller familiekontrer som anbefaller det.

Skrevet

Hvor hyggelig at en "gammel" tråd kommer til liv igjen.

Når jeg spør om noe her hadde det jo vært fint om de som elsker analysere kunne holdt kjeft for jeg har faktsik andre ting å gjøre enn å dikte opp historier bare for å se hvordan svarene blir!

Når det er sagt; barnefar klarte fint fikse opp i dette selv. Han er tidligere narkoman og jeg hadde ikke noe "på"han derfor ønsket jeg å sjekke muligheten å nekte samvær ved å gå andre veier. Men han ble tatt lillejulaften med narkotika på seg. Barnevernet er koblet inn da hans forrige eks HADDE godtatt samvær med deres datter og hun satt i bilen.

Og penger handler det ikke om, hehe. Tatt i betrakting at han aldri har betalt bidrag og har en supergjeld blir hele den påstanden latterlig. Men for all del; godt å le litt oppi alt det sinnsyke som skjer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...