Gå til innhold

men jenter, kjøkkenhygiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vasker dere bare inni skapene til jul? oppå? under? bakom?

jeg vasker kjøkkenet mitt sånn ca 2 gang i mnd!! annen hver uke!

jobba på et kjøkken noen år, å der vaska dem sånn en gang i uka! så fikk det inn derfra, emn er ikke så hysterisk selv.

men rydder og vasker inni matskap og koppe/tallerken-skap så ofte, og rydder og kaster. for det samles mye dritt på kort tid der inni!

så fikk litt sånn "iiiisssjjjj"-tanke nå, om dere bare gjør det en gang i året? IKKE meningen å dømme andre her, eller være ekkel, men .. iiissssjjjjjj.....

en gang i året?

kan ikke stemme....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva holder du på med inni skapene dine som gjør at det trengs vaskes så ofte da? Her i huset er 1 til 2 ganger i året i hvertfall rikelig.

Skrevet

vi leier leil og har ikke bodd her i mer enn 4 mnd da..har ikke bodd for meg selv lenge nok til å få noe perspektiv på det der enda,hehe..men en gang i året ?

litt lite kanskje ?

nå har vi sånne skap som liksom er inni veggen,så det går kun an å vaske inni dem..

tenkte ikke å gjøre det men..

rydde skal jeg..:P

Skrevet

Ikke bare til jul, ellers også. Men ikke så ofte som du vasker. Jeg vasker inni kjøkkenskapene ca hver andre-tredje mnd. Vasker kjøkkenvifta (inni, tar ut filteret) en gang i mnd. Jeg vasker utenom dette når det er behov, det kan jo variere litt.

Skrevet

Det er en bitteliten forskjell på storkjøkken og hjemmekjøkken;)

Jeg har mistet det husmorgenet som sier at jeg skal bruke livet mitt til å vaske skap, så jeg vasker i matskapet ca 3 ganger i året, de andre skapene ca 2 ganger i året og kjøleskap ca 1 gang i mnd. Og her blir ingen syke av maten som lages;)

Skrevet

hele kjøkkenet vaskes 2 ganger i året.

men noen skap og skuffer blir fortere skitten og de taes oftere.

vasker du oppå, inni og utvendig 2 ganger i mnd? frem med kjøleskap og hele pakken?

Gjest Nydelige christina
Skrevet

hmmm..jeg har ett veldig ryddig og rent kjøkken tror jeg da..men vasker inni skaper gjør jeg max 1 gang i året tror jeg...kjøkkenet vår er gedigent da, orker rett og slett ikke vaske i alle de skapene...

Eneste jeg vasker endel er brødskuffen.....

Skrevet

vel, grunn er vel fordi jeg vet MYE om bakterier, og bakterievekst, har gått på skole for å lære sånt, både kjøkkenhygiene og mikrobiologi, og føler det ekkelt når der maten min står ikke er vasket.

jeg vasker inni kjøleskapet en gang i uka...

er ikek skittent, for det vaskes jo ofte. men har sett hvordan ting kan se ut etter en mnd bare, 2 mnd, 4 mnd ... iiisssjjjj!!!

visste dere også, at når mat mugler, så er muggsoppen, det vi ser sist? når muggen legger seg på syltetøyet, er det siste kronen på verket. da ligger mycelet inni hele greia, og ikke vises...!! fjerner du muggen som er synlig, og spiser videre, får du like mye ekle bakterier i deg, og du kan få en matinfeksjon!

dette gjelder alt mat som mugler!

vil dere vite mer?

Skrevet

kjøleskapet vårt er innebygd, men tar fram komfyren å vasker bak. så blir det ikke så ekkelt, om det er mye der, enn bare litt.

alle kjøkkenskapene mine går opp til taket, så jeg har ikke noen "oppå" skap å vaske. så vasker inni, og utpå. enkelt! har 34 skap og skuffer, er gjort på en dag :)

Skrevet

Altså, kjøleskapet blirvaket oftere da! Litt etter behov, men ca 4-5 gangeri året elelr noe sånt. Og så støvsuger/vasker vi kolonialskuffene hvor vi har mat oftere så klart, men der det bare er kopper, fat osv ser jeg ikke poenget i å vaske. Vi er svært lite syke, så kanskje vi er blitt godt herdet pga for dårlig kjøkkenhygiene i dine øyne da? ;-P

Skrevet

selvsagt blir du ikke syk, kroppen venner seg til en bakteriekultur, og magen tilvennes nedbrytningen av denne. om du da skulel endre på dette, ville det blitt krøll, og DA kan du bli litt syk...

Skrevet

men jenter, det er godt å høre dere ikke bare vasker en gang i året, for det er litt ekkel tanke da...

hvertfall med tanke på matskap å sånt.

grunnen til jeg vasker over i skap med kopper og fat, er for min kjære er sååå flink å tømme oppvaskmaskin, så jeg må rette på stablinga hans.. mini sine fat skal IKKE stå i bakeskapet mitt.. sånn er det bare.. så da er det jo enkelt å vaske over, med det samme..

har forbydd han å tømme maskin, men han hører ikke...

Skrevet

Hi, hi, hi... Bli sjokkert: Har ikkje vaska ned heile kjøkkenet på 2 år! Men kjøleskapet vaskar eg når det er skittent, skap og skuffer når det ser for gale ut. Eg ser ikkje for meg mykje muggsopp i koppeskap, og heller ikkje noko særleg i tørrvareskap, eigentleg.

Skrevet

Eneste gangene jeg eller noen annen i familien har blitt syk pga mat er en gang det var salmonella i sjokolade jeg kjøpte og en gang det var salmonella i mandler jeg kjøpte. Begge deler for over 20 år siden.

Her i hjemmet har aldri noen blitt syke pga mat, så så fryktelig farlig tror jeg nok ikke mitt "renslighetsnivå" er akkurat. *ler*

Skrevet

Beklager å måtte si det, men du høres faktisk en liten smule overspent ut.

Skrevet

du har HELT rett, er ikke mye mugg i tørrvareskap.. der er mer de levende vesnene.. mel-biller, maur og fluer...

Skrevet

hehe, nei.. bare altfor mye fritid til å tenke på sånt da... :)

Skrevet

salmonella stratos? den har jeg også vert borti :( var liten jeg da, så kan ikke si at jeg huusker det.

Skrevet

jo, om du sikter melet. ellers går det i maten. de er små, å inni melet. dette gjelder melbiller da...

men tror det skal gå en goood stund før dem dukker opp da, vel å merke... og om de rette forholdene er der, med fuktighet, temperatur og lys.

Skrevet

regner med du ikke jobber siden du rekker alt dette.

Skrevet

Huff jeg må være skikkelig uhygienisk og ekkel for her vaskes det ikke ofte inni skuffer og skap. Matskapet blir nok tatt noen ganger i året men ikke ellers.

Hvorfor vaske 2 ganger i mnd? Hvordan klarer du å få det så møkkete at det er nødvendig?

Skrevet

Hvordan i all verden har dere tid til å vaske kjøkkenet så ofte? Det er jo ikke bare dét rommet som skal vaskes! Jobber ingen her, eller? En til to ganger i året orker jeg. Men har det rent på benk og i kjøleskap. Aldri blitt syke av bakterier i maten, vi. Er flink til å kaste mat før den blir for gammel.

Skrevet

hahahah..som sagt så hadde ikke jeg vasket inni skapene på iallefall 2 år.. siden jeg fant poteter fra året jeg flyttet inn her! flire! potetene hadde fått groer og var noe inntørket ja, men biller var det ikke.. og bakeskapet mitt er ikke så fult at jeg rekker å få melbiller.. fnis.

men ellers vasker jeg jo av komfyr og benkeplater hver dag og kjøleskapet ryddet og tørkes ut av en gang i uka.. men det andre? nej vettu hva.. haha.

og forby mannen å ta ut av oppvaskmaskina? hahaha.. nej, så lenge noen gjør det er det samme for meg hvor tallerkenen havner!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...