Gå til innhold

Hva hadde dere tillat en 14-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå håper jeg seriøst du tuller...

Skal en 14-åring få lov å gjøre som han vil?

Reke borte hver ledige stund, aldri delta i familien?

Tenk, jeg krever faktisk at unga mine er litt hjemme, de må til og med hjelpe til i huset!

Problemet i den alderen er at de krever, men er ikke så interessert i å yte!

Og jeg skjønner at du er veldig ung, du kommer nok til å forandre deg med åra du og!

(og jeg har vært ung mor sjøl,så jeg vet at en modnes med åra)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han skal være så voksen at han skal få ta vokse valg (les: ha sex etc)

så må han vel bevise at han er voksen? Det er mye som henger med voksenlivet. Hus, regninger, ta kloke valg som gagner ens fremtid etc etc.

Synes ikke det er urimelig å kreve at så lenge han bor i morens hus må han følge morens regler. Han må nok pent vente til han er 16 år... ;)

Skrevet

Såklart ikke alt han vil. Men skulle jeg begynne å tvinges til å være hjemme hver lørdag for familiekveld så hadde jeg hvert fall ikke vært lykkelig. Hadde ikke hjulpet på noe familieforhold. Sånt bør igrunn være frivillig og man bør liksom legge opp til at man ønsker at barna skal ta del i familielivet. Ikke tvinge noen.

Jeg kommer faktisk aldri til å kreve noe. Jeg har blitt tvunget til å være med på ting titt og ofte, og jeg har hatet det. Når jeg derimot har hatt valget selv, så har det vært mye greiere å bli med på ting... Fordi da blir jeg ikke tvunget. Jeg tror seriøst ikke det er noe bra for noe forhold.

Ja, jeg er ung. Men kommer aldri til å nekte datteren min å ha kjæresten på overnatting når hun er 14 hvis hun ønsker det selv. Det vet jeg.

Skrevet

Kom tilbake til diskusjonen da du er 10 år eldre....

Jeg fikk først sove hos min kjæreste da jeg var nesten 19 år.... Bodde hjemme frem til da og måtte dermed følge mine foreldres regler. Syntes selvfølgelig at det var grådig urettferdig og skulle aldri være så streng med mine egne barn.

Nå er jeg 10 år eldre med en datter på 3 og aldri i verden om hun skal sove over hos en kjæreste da hun er 14-15-16 år. Ikke snakk om. Ja, de har nok sex, men jeg gidder ikke å legge til rette for det.

Skrevet

Om 10 år så har jeg ikke endret standpunkt om akkurat det. Jeg har aldri ment at det er greit å blande seg inn i andres valg. Velger datteren min å overnatte hos en kjæreste når hun er 14, så er det hennes valg. Jeg kommer aldri til å oppdra mitt barn som jeg selv ble oppdratt, så akkurat det vet jeg. Enn hvor mye du har forandret deg, behøver ikke det gjelde meg.

Skrevet

Jeg synes du har satt gode fine grenser jeg! :-) Synes heller ikke du skal gi deg på de, og veldig flott at du har snakket med moren hennes om det.

Skrevet

hehe...

Jeg fikk kjæreste da jeg var 13 (vi gikk i samme klasse), og hadde sex første gang da vi var 14. Vi fikk lov til å overnatte hos hverandre (på samme rom) fra vi var 14, men da hadde vi allerede hatt sex før ;o)

Vi hadde sjeldent sex i senga etter leggetid for å si det sånn.... Dette skjedde gjerne midt på dagen og ofte heeelt andre steder enn på rommet mens foreldrene våre satt på utsiden;p

Det vi synes var koselig med overnatting var det å slippe å dra hjem om kvelden, og det å våkne opp sammen neste morgen.

Husker godt jeg var 14 selv (10 år siden nå), og vi var jo mye mer sammen med foreldrene våre enn det andre var. Vi var jo alltid to, og synes derfor det var helt greit med familiemiddag o.l. i helgene. Det synes ikke vennene våre som var single, og de var derfor mer ute sammen med venner ogpå fest enn det vi var.

Hva er forresten galt med at kjæresten hans er der når dere skal være "familie" i helgene? Jeg hadde et supert forhold til min kjærestes mamma, og jeg kunne ofte dra til henne og spise middag selv om kjæresten min ikke var hjemme=)

Synes du er litt vel streng jeg da, men det er sikkert fordi jeg selv vet hvordan det var. Forresten så var vi sammen fra vi var 13 til vi var 18 år gamle.

Og bare for å presisere det;

* Sex er ikke noe som i hovedsak foregår i senga etter leggetid sånn som det ofte blir til etter at vi har flyttet hjemmefra og har blitt voksne;o) hehe..

Skrevet

Hvis du ikke har tenkt å blande seg inn i din datters valg så blir du jammen litt av en omsrogsperson... Foreldre er der for å guide og rettlede ikke la barne herjefritt.

Det er viktig med foreldre som bryr seg og setter grenser.

Skrevet

Klart jeg kommer til å blande meg inn i valg som hvis hun bestemmer seg for at det tøft å begynne med narkotika eller begynne å røyke. Men hvem hun velger å ha sex med, det kommer jeg aldri til å blande meg inn i, og synes jeg ingen har rett til å blande seg inn i. Et personlig valg.

Grenser er en ting, men jeg synes det er ganske sært å grensesette om en kjæreste får overnatte hos en annen. Sex har man uansett. En annen ting er å grensesette om din 12 år gamle datter får dra på utesteder.

Skrevet

Der er vi nok sterkt uenige! Grensesetting gjelder for meg alle deler av livet hennes. Og det er stor forksjell på det å være streng og sette faste med gode grenser.

Skrevet

Ja, de har nok sex, men jeg gidder ikke å legge til rette for det.

Godt skrevet!

Litt av sporing,men da jeg var 15/16(bodde hos fosterfam) ble jeg sammen med sammbo og fikk ikke ligge over,bare så vidt møte ham,

Ble til at jeg stakk av og det hele endte med at jeg ble sendt på barneverns institusjon der fikk jeg ligge over hver helg og etter 3 mnd fikk jeg flytte for meg selv og vi flytta sammen.

Har siden da fått 2 barn og har kjøpt oss leilighet sammen:)

Vet ikke hvor jeg ville med dette men gruer meg så indleig til vi må begynne og ta slike valg for barna våre og håper at når den tid kommer så tar vi de rette!

Skrevet

Ja, der er vi nok veldig uenig:)!

Skjønner at en 14-åring ikke kan rake rundt i gatene til klokken 5 om morgen... Men jeg skjønner ikke hvorfor en 14-åring ikke kan sove over hos kjæresten sin.... Får satse på at vi aldri får barn som ender opp sammen;-) hehe

Skrevet

De ordene tror jeg du kommer til å bite i deg, siklerotte.... Hvis du ikke bryr deg om HVEM hun har sex med så tenker jeg at du har svikta som forelder. Når datteren din engang skal ha sex og du finner ut at det er en humbug person.. er det da et personlig valg? Tror ikke det.. Jeg hadde hvertfall klikka i vinkel om mine sønner hadde sex med humbuge damer!

Skrevet

Å rake i gatene til kl 5 på morningen vil nok heller aldri bli aktuelt her da :o)

hehe..

Skrevet

Jeg har ikke så store barn selv enda, en husker VELDIG godt hvordan det var å være 15 med en kjæreste på 16 og såååå lyst til å overnatte sammen! Mamma var streng, og sa at det ikke var aktuelt overhodet å overnatte på samme rom før jeg fylte 16. Siden han bodde drøye mila unna og kjørte moped til og fra, var det tryggere at han overnatta hos oss enn kjørte hjem hver gang - men det var altså på forskjellige rom.

Det skal sies at vi ikke alltid overholdt dette, han sneik seg inn til meg etter alle var sovna, og sneik seg ut igjen før folk sto opp, men så rart det enn kan høres så var jeg i teorien enig med mamma. Jeg klaget aldri på regelen hennes, fordi jeg faktisk så fornuften i det.

Som voksen kan jeg se oppveksten min litt i perspektiv, og er fortsatt like enig med mamma :) Jeg visste jeg hadde strenge foreldre, men jeg respekterte det. Mulig jeg var en sær unge da... hehe .... :)

Skrevet

Hehehh... Er vel ikke så mye å gjøre i gatene da, men;-) Er ikke det beste for et barn å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...