Næsningsfrua Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Her har jeg en kverulerede hormonbombe i hus, som selvfølgelig har mor fra helvete.... Han har da akkurat fyllt 14, og har en søt kjæreste som snart er 16.(mentalt er de nok jevngamle, han litt voksen og hun litt umoden) Stridens kjerne er overnatting... Hadde en prat med mora hennes i sommer, og vi var enige om at overnatting en gang i blant var ok. Selvsagt på forskjellige rom og under kontroll, skal ikke ha noe tull! Tidligere i høst lå hun over her, og jeg oppdaget at de var på samme rom kl 5.30 om morran.Hadde bare prata sa de, og det tror jeg på, han klarer ikke å juge! Men tilliten var brutt. Og jeg ga beskjed om at hun i framtida bare fikk ligge over når stedattra mi er her, de er venninder. Men nå er han så sint for at han ikke får være hos henne for andre helg på rad, men herlighet det får da være grenser!? Er litt tidlig å bli "helgesamboere" syns jeg, en gang i blandt er ok, men ikke hver helg! Og det er da ikke mitt problem at kjæresten bor 5,5 mil unna! Jeg syns jeg har vært snill nok...
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Hehe, ja kan ikke svare som mor, men som datter. Jeg hadde selv en kjæreste når jeg var så gammel, og det var et ramaskrik uten like hver gang mamma sa nei! Hun trodde jo vi skulle ha sex, hvilket vi ikke hadde, jeg ville bare sove sammen med min "kjære"... ) Men om det er sex de vil ha, så har de det, uansett hvor. Du kan jo bare gi klar beskjed om at du ikke vil det skal skje, og hvertfall ikke i ditt hus!
Mockanin Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Synes du har vært snill som det er jeg. Ikke sjanse for at min sønn når han blir 14 år (12 år) nå får ha noen kjærste på overnatting. Ikke engang på separate rom. Men for å se det fra hans side så vil han selvsagt være sammen med kjærsten. Det sier seg jo selv. Og at han ikke skjønner at dem ikke kan sove over hos hverandre hver helg er heller ikke rart. Han er 14 år og en hormonbombe uten like tenker jeg. Tror helt sikkert han er voksen nok osv. Stå på ditt du. Det er du som er moren hans og det er du som bestemmer.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes alltid det er rart at foreldre ikke lar barna sine sove på samme rom.... Og jeg mener, har de sex så har de sex uansett hva.... Skjønner ikke helt hvorfor andre skal kontrollere om det skal skje eller ikke... Så jeg synes du er sær.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Enig med siklerotte, minus det at du er sær, for det syns jeg ikke (men hadde sikkert synes det om jeg var sønnen din) Når jeg var på hans alder, hadde jeg allerede hatt sex, og det var ikke hjemme. Mamma har alltid "gitt meg" frie tøyler (les, hun ga opp) og jeg har aldri gjort noe jeg ikke kan stå inne for. Aldri rota meg bort i bråk, aldri brukt narkotika, aldri vært en bad-girl. Broren min derimot, har alltid gjort som mamma har sagt, snill og uskyldig som han er.... rait... han henger med tvilsomme folk, røyker hasj, og har sikkert prøvd diverse annet, vært med i slagsmål, you name it. Frihet under ansvar? Sier ikke at det er fasitsvaret, men jeg tror, utfra egne erfaringer, at man gjør ting på trass av hva foreldrene sier, og så fort de sier ting er greit, så er det ikke så spennende likevel.
Næsningsfrua Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2007 Selvfølgelig vet jeg at de kan ha sex når som helst, men det er liksom ikke poenget! Jeg mener at hvis vi åpner for overnatting på samme rom, og gjerne hver helg, da gir vi jo en slags tillatelse på at dette er ok. og det er de ærlig talt for unge til!
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes faktisk det er sært å henge seg opp i og tro man kan bestemme om andre mennesker skal ha sex. Skjønner virkelig ikke hvorfor kjæresten ikke kan overnatte. Det virker bare helt merkelig ut for min del. Jeg har stått for alt jeg har gjort - jeg har hatt en streng mor på mange områder og har derfor også gjort mye mer tull enn jeg ville ha gjort hvis hun ikke hadde vært streng på ting. En ting er å ha klare grenser, men de grensene bør ikke være drøye.... Hadde jeg hatt friere tøyler tør jeg nesten garantere at jeg hadde gjort halvparten av det jeg har gjort.
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. desember 2007 #8 Skrevet 6. desember 2007 Jeg er enig i at de er for unge, men av erfaring vil du nok ikke møte noe forståelse fra han før han blir noen og tyve
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #9 Skrevet 6. desember 2007 Og hvorfor er det egentlig ikke ok at de har sex? Det er vel hver enkelt person som må ta avgjørelsen for om de er modne nok til å ha det eller ei. Det er liksom ikke moren min som kan avgjøre det for meg.
M&K+Påsan <3 Skrevet 6. desember 2007 #10 Skrevet 6. desember 2007 Jeg kan bare snakke for meg selv, er 17 år .. Husker jeg fikk sove hos min ei helg da jeg var 14. Både 5 timer unna. Lå på hver sitt rom å det var egentlig ganske ok. Men jeg skjønner sønnen din. Visst di vil ha sex, så som sagt, da har di sex. Men jeg ville gitt di en sjanse. Si at visst han kan godta hva du sier, å vise at han kan klare å oppføre seg voksent, så kan han heller få lov. Det er hvertfall hva jeg mener. Det er jo så kos å få sove sammen med kjæresten sin jo! FIkk ikke lov før jeg var 16 selv .. Noe jeg syntes var dumt ..
klg,2 boys now:) Skrevet 6. desember 2007 #11 Skrevet 6. desember 2007 hvis eneste mulighet for at de får treffes er at de ligger over så ser jeg ikke problemt.trist å ikke få treffe kjæresten sin i helgene.som vi alle vet går det an å ha sex hvis en ønsker alle plasser.trenger ikke å dele seng for å gjøre det.hadde heler ikke tenkt at du godtok sex bare fordi de fikk ligge over.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Det får være grenser. Og du setter din grense i ditt hus. Han er under den seksuelle lavalder, og sover i egen seng. Alene. Helt greit spør du meg. Kjæreste kan han være på dagtid. Men den praten om å beskytte seg mot sykdommer og uønsket graviditet burde du ta nå. Om du ikke alt har gjort det.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #13 Skrevet 6. desember 2007 Jeg sov hos kamerater når jeg var i den alderen..... Skjønner ikke hva som var galt med det. Ville jeg hatt sex med dem hadde jeg hatt det ellers uansett... Var da bare koselig det, akkurat som jeg skulle sovet over hos venninner. Samme gjaldt for øvrig kjæreste.
agent007 Skrevet 6. desember 2007 #14 Skrevet 6. desember 2007 Signerer Alienbud - kunne ikke sagt det bedre selv..
Næsningsfrua Skrevet 6. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 6. desember 2007 De treffes ellers også, buss og tog. Det som opptar meg er at det skal være så seriøst! Her snakker jeg om at de helst vil bo sammen hver helg, og det er ikke aktuellt. Han er bare 14 år, og tøff i trynet! Men samme gutten sipper som en 3-åring hvis han ikke får viljen sin. Jeg har en venninde som fikk lov til alt i ungdommen, enten det var fest, sex eller overnatting. Jeg hadde nok srammere tøyler, og var misunnelig. I dag sier hun at hun var misunnelig på meg, hun følte at mor ikke brydde seg. Hadde han vært et par år eldre, hadde saken stilt seg anderledes, men herlighet 14?
klg,2 boys now:) Skrevet 6. desember 2007 #16 Skrevet 6. desember 2007 møtte mitt livs største kjærlighet da jeg var 14 år.ikke enkelt det der.går ikke an å fortelle dem at de ikke skal være så seriøs,husk 14åringer vet alt:)hehe.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #17 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes grensene dine er flotte som de er HI. Det er viktig å faktisk gjøre et poeng ut av at de ikke skal ligge på samme rom når de er så unge. Jeg husker selv at jeg har furta for det, men det gikk ganske raskt over. Og jeg var 17;) (og han hadde egen hybel, hvor jeg fikk lov å sove over etter et par mnd med fast følge) Og å sette en feks "annenhver helg" grense på overnatting borte tror jeg også er lurt. Synes at man skal tilbringe noe tid der man bor minst annenhver helg. Gjerne da delta i familieting og felles middag.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #19 Skrevet 6. desember 2007 Kjærlighet behøver ikke å begrenses med alder.... Og sippe kan man uansett alder... Jeg synes du virker kontrollerende. Og som sagt, jeg hadde stramme tøyler selv når jeg var på hans alder... Jeg gjorde alt jeg kunne for å ikke følge dem. Jeg tror alt blir bedre med litt slappere tøyler. Betyr ikke at man ikke bryr seg. Såklart ikke greit å godta alt, men overnatting av kjæreste ser jeg ikke på som et problem.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #20 Skrevet 6. desember 2007 Tingen her er vel at når man er 14 år så vet man ikke helt konsekvensene av ting man gjør. Dessutan er han under den seksuelle lavalder. Som mor har man et ansvar for å gjøre det beste for barna sine. Barn og tenåringer trenger å bli geleidet på riktig vei. Jeg tror ikke at å "gi opp" er til det beste for barna. Selvfølgelig er det kjipt når man ikke ser kjæresten så mye, men de fleste på 14 år har ikke forhold som varer. Det er endel av gamet veeente.. det er ting man MÅ gjennom. Virker som det er mange unge mødre her som ikke heelt har kommet ut fra sin egen pubertetstrassalder. Nei, næsning, jeg synes du gjør rett!
petite fleur Skrevet 6. desember 2007 #21 Skrevet 6. desember 2007 Jeg synes absolutt du har vært snill nok - mye snillere enn jeg ser for meg at jeg kommer til å bli! Jeg fikk ikke lov til å sove på samme rom som kjæresten min før jeg var 18. Den gangen var jeg selvfølgelig rasende, men i dag skjønner jeg det veldig godt! Ja, de kan ha sex uansett om du tillater de å sove på samme rom eller ikke, men det betyr ikke at de skal gjøre det med din velsignelse. Det synes jeg ligner likegyldighet.
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #22 Skrevet 6. desember 2007 hvorfor skal de ikke få sove på samme rom...? Ser seriøst ikek greien... Og hadde jeg måtte tilbringe masse tid hjemme annenhver helg hadde jeg heller flyttet frivillig ned til et bombeområde i østen. Måte på hva man skal kreve...
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #23 Skrevet 6. desember 2007 Og dessuten; åpner man for overnatting og sex så har man allerede sagt at det er ok. Unge bruker ikke prevensjon, eller "glemmer" eller "reagerer" eller etc etc. Jo flere ganger man har sex jo større er sjansen for å finne den dagen man kan bli gravid. Synes det er HELT riktig å separere soverommene! Synes forresten at du har vært meeeget snill til nå altså, bare det å få lov til å overnatte på separate rom gjør deg jo til en wondermamma allerede! Stol på deg selv, du er voksen og mor. Rollefigur..
Gjest Skrevet 6. desember 2007 #24 Skrevet 6. desember 2007 Mange unge som er forsiktig med prevensjon.... Da hadde jeg hatt mange flere venninner som hadde vært mødre eller vært gravide tidligere, da gitt... Og jeg skjønner ikke hvordan noen kan mene at de skal få bestemme om andre skal ha sex eller ikke. Hun er trossalt 16 og han 14.... Må kunne få stå for egne valg.
~sjiraff~ Skrevet 6. desember 2007 #25 Skrevet 6. desember 2007 Min 14 åring hadde uansett ikke fått sove over hos sin kjæreste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå