EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #26 Skrevet 5. desember 2007 Det er et eksempel på språkutvikling der unødvendige lyder faller bort. Det er likevel en mindre pen forandring, men å miste respekten for folk pga. det blir som å miste respekten for folk fordi de er nordleninger.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #28 Skrevet 5. desember 2007 Unødvendig er å ta hardt i - den er fonetisk distinktiv i enkeltord.
Espoir Skrevet 5. desember 2007 #29 Skrevet 5. desember 2007 I sådfall tror jeg det e rmer snakk om en SOSIOlekt. For litt mer voksne bergensere, spesielt de fra "solsiden", bruker vanligvis kj og skj-lyden riktig.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #30 Skrevet 5. desember 2007 Jo jeg har også fordommer. Det må jeg innrømme. Mot folk som sier "sjøkken" og lignende. Da tenker jeg tanker jeg ikke kan gjengi her...(sorry, folkens..Tankene kommer helt av seg selv) Og når folk skal ha det og det merket for at produktet skal være bra nok og navnene til barna deres må matche, da tenker jeg at de er litt for fine på det...
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #31 Skrevet 5. desember 2007 Har mer fordommer mot eldre FRP-velgere.... De unge har jo en unnskyldning.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #32 Skrevet 5. desember 2007 Nå begynte denne endringen slik jeg har forstått det i fyllingsdalen på 70-tallet, så at eldre mennesker fra Kalfaret ikke er påvirket er ikke så veldig rart.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #33 Skrevet 5. desember 2007 Ja men heldigvis heter det en skjede og ett kjede;-)
Loglady Skrevet 5. desember 2007 #34 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har blant annet fordommer mot folk som ikke klarer å se på film, eller spesielt såpeoperaer, med metasyn. "Han derre Jens August er en skikkelig sleiping. Du sert det på'n, vettu". I mitt fordomsfulle hode bor disse menneskene ofte på landet. Har også fordommer mot folk som velger trashy navn til barna sine. Ellers, som flere her nevner: Folk som ikke engang har barneskolekunnskapen i norsk skriftlig.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #35 Skrevet 5. desember 2007 Synes du kan gjengi dem.. Liker å vite hva folk tenker om meg;-) Har vokst opp med to dialekter, den ene har en TJ-lyd for KJ, og den andre har en SJ-lyd. Som voksen har jeg øvd for å klare KJ fordi jeg mener at jeg bør ha "riktig" uttale i jobben min. Likevel kan jeg noen ganger lire av meg en "sjylling" og da vil jeg jo vite hva folk tenker om mitt inteligensnivå...
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #36 Skrevet 5. desember 2007 Ja, men "kjæresten min skal få gullskjede til jul" låter fremdeles litt pimp, hehe. Og det heter et skjønn og et kjønn, dessverre, og å skjønne/kjønne, skjønnsbestemme og kjønnsbestemme, osv, så vi får være glad for at ikke utviklinga har gått den motsatte veien.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #37 Skrevet 5. desember 2007 Det var kanskje det en gang, men tror nok det har beveget seg forbi det nå. Jeg finner det utrolig irriterende når ungdom fra sentrale deler av østlandet (der de har fasit på hva som er riktig norsk) bruker hvem når de mener hvilken. Synes også det er en grovere feil. Jeg har foresten fordommer mot folk med digert hår, digert pannebånd og som samtidig går med pysjbukse på gaten.
solstråle69 Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #38 Skrevet 5. desember 2007 Spetakkel - du tror faktisk at jeg stemmer FRP du? :-) Hi, hi, hi! Jeg gjør ikke det, skjønner du. :-) Og når det gjelder "skjøkken" istedetfor kjøkken, så mener jeg selvfølgelig ikke der det ev er en del av dialekten. Jeg bor på Østlandet, og her er det definitivt ikke dialekt. Må selv innrømme at jeg sier "bannan" og ikke banan - det er en del av den grusomme dialekten her.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #39 Skrevet 5. desember 2007 men det helter da "sjæresten min skal få gullsjede til jul" ;-) Har aldri hørt noen si (eller sett noen skrive) et skjønn.... Å bruke skjønn, eller å være skjønn (sånn som sjæresten min er) blir noe annet. Synes også ordet skjønnsbestemme er et litt dårlig ord.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #40 Skrevet 5. desember 2007 Nja, det jeg tenker har vel mer med modenhetsnivå enn inteligensnivå (Ikke ta det personlig, jeg er fyllt opp med gravidhormoner fra helvete og er klar til å skyte alt som beveger seg... ;P)
Tibra Skrevet 5. desember 2007 #41 Skrevet 5. desember 2007 fordommer mot Bærumsgutter med pannebånd - tenker øyeblikkelig bortskjemt, ufordragelig drittunge....
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #42 Skrevet 5. desember 2007 Enig med Pepperkakemøø, metaperspektivet løfter det hele litt, kan du si. Og det gjelder ikke bare fiksjon heller. Jeg jobba med ei som forholdt seg til Se og Hør som om det var familien hennes, og som var helt oppløst en dag jeg kom på jobb fordi a' Caroline skulle skilles eller noe sånt. Det tok litt tid før jeg skjønte at det hele foregikk i Monaco. Trashnavn, ditto.
EinFrosk Skrevet 5. desember 2007 #43 Skrevet 5. desember 2007 Kjenner mange voksne som sier det. De siste generasjonene virker å være delt på det punktet. Enkelte av min mors veninner sier KJ riktig men ikke SKJ.... De sier åh så sjønn osv. De vokste opp på 50 og 60 tallet.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #44 Skrevet 5. desember 2007 Skjære og kjære, kjønnet og skjønnet - det trenger ikke være betydningsforvirrende eller oppføre seg likt syntaktisk, men jeg synes faktisk det er en forarming å miste noe som reflekterer skrivemåten. Og jeg vil definitivt ikke ha Suppespråkrådet på banen for å si at vi må da legge om skriftspråksnormalen.
Dotten Skrevet 5. desember 2007 #45 Skrevet 5. desember 2007 Å ja. Og det skal jeg love deg at ALLE har Ikke de minste barna da. De har ikke rukket å bli påvirket av de voksne enda!
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. desember 2007 #46 Skrevet 5. desember 2007 jeg blir forbanna på dere som henger dere opp i hvordan folk uttrykker forskjellige ord. Hva vet dere om hva som ligger bak at de sier skjøkken, skjole osv. Kan være at de har problem med lydene, det har ingenting med språkopplæringen å gjøre men at de har problem med rett uttale. Hvis dere har fordommer mot at folk strever med språket så er det dere som er problemmet ikke de. Jeg har fordommer mot voksne folk som kritiserer andre. Og dere skal liksom være foreldre, da får dere også gå foran med et godt eksempel da å lære barna deres å godta at folk er annerledes og hva så om de har problem med de forskjellige lydene i språket vårt.
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #47 Skrevet 5. desember 2007 Jekk deg ned noen hakk. Du kommer ikke bort fra realiteten som er at sammenfall av kj og skj er sosialt og kulturelt stigmatisert. Det er en promille som uttaler kj som skj fordi de har problemer med faktisk å lage kj-lyden.
solstråle69 Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #48 Skrevet 5. desember 2007 For du har ingen fordommer? Det har jeg faktisk liten tro på, i beste fall feier du dem under teppet. Selvfølgelig kan det være mange årsaker til feil språklyd - men det er bl.a. derfor vi har logopeder (heter det fortsatt det?) Vi har selv et familiemedlem som har hatt dette problemet, og selvfølgelig tok vi tak i det!
Loglady Skrevet 5. desember 2007 #49 Skrevet 5. desember 2007 Verdens peneste gutt: Vi snakker om fordommer, gjør vi ikke? Du bør kanskje sjekke definisjonen. Å innrømme fordommene sine er også å innrømme at ens antagelser kan være feil. Du er sikkert fri for denslags?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 5. desember 2007 #50 Skrevet 5. desember 2007 Jeg har faktisk gått hos logoped da jeg var lita, hva hjelper vel det uannsett hvor hardt jeg prøver sliter jeg med skj og kj lyden, det sårer at folk får fordommer mot meg fordi jeg sliter, jeg liker ikke at jeg ikke greier å få til rett de lydene, og hva vet dere om hvem som strever med kj og skj lyden,. dere kjenner da ikke alle som bruker de lydene. Jeg er oppvokst i ei lite bygd der de var ingen som tok feil av de lydene, Javel mange bruker lydene feil med vilje fordi de er sløve men langt i fra alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå