Gå til innhold

Fordommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere med hånden på hjertet si at dere ikke har noen fordommer?

Jeg må innrømme at hvis jeg tenker etter, så kan jeg absolutt komme på noen. Feks folk som sier "skjøkken" istedetfor kjøkken - da lurer jeg virkelig på hvor språkopplæringen har blitt av, og ikke minst foreldrene.

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

shøkken, shoooole, shøtt, shede - går ikke det på dialekt? TRODDE det var en dialekt der nede, jeg, siden så mange som sier det...

jada, eg har fordommer. men det er sosialt selvmord å si dem her inne..

Skrevet

jepp jeg har absolutt fordommer jeg! men tror ikke jeg skal fortelle om dem her, er så mange spydige og kranglete mennesker her, hehe!

Skrevet

Jeg har helt klart fordommer, men orker ikke legge i vei om det her. Blir bare krangling av sånt ;-)

Skrevet

Sjelden jeg er enig med deg, solstråle69, men her er jeg det - ikke så mye i språkopplæring/foreldre, men i at den endringa er sinnsykt unødvendig, stygg og stigmatiserende, det hjelper ikke på akkurat den fordommen at jeg faglig sett kan forklare og forstå den lyd-endringa i det vide og det brede - den er stygg uansett.

Skrevet

Alle har jo selfølgelig fordommer mot noe.

Det med skj lyden er faktisk dialekt...

Skrevet

Hvor da? I sentrale østlandsområder er det i hvert fall ikke det, heller ikke i de andre store byene, det er en sosiolekt begrensa til ungdom som ser på det som det store opprøret.

Skrevet

Javisst har jeg fordommer. Ikke mot utlendinger eller homofile, men mot eldre mennesker og yngre menn/gutter. Om de eldre tenker jeg ofte at de er selvgode, intolerante og "grunne", om de yngre mennene (guttevalper på ca 20), tenker jeg at de ikke bryr seg om annet enn fest og moro, og at vi umulig kan ha noe felles.

Gang på gang får jeg fordommene mine i fleisen. Innimellom bekreftes de, akkurat ofte nok til at de lever videre. Stolt av det? Nei.

Skrevet

Ja, det hører til NOEN dialekter (bergensk b.l.a.) men de aller fleste som uttaler denne lyden feil gjør det ikke p.g.a. dialekt.

På østlandet er det sosiolekt, her i trøndelag er det mest latskap.

Språk utvikler seg hele tiden. Vi snakket en gang i tiden norrønt, så egentlig bør vi være glade for det.

Men er enig i at denne utviklingen er uheldig for de som henger seg på. De blir nok ofte oppfattet som litt dumme eller late... Men bare vent. Når vi får barnebarn sier nok de fleste sh- og barebarna våre kommer bare til å le av oss hvis vi understreker at det heter kj-

Skrevet

Bor på vestlandet, og alle som jeg kjenner bruker skj lyden. Og vi er ikke ungdomsopprørere!

Skrevet

Det hører ikke til bergensk dialekt, nei. Blant ungdommer kasnkje, men ikke voksne.

Skrevet

Ja da, mange fordommer, men få jeg er åpen om både her og irl. Prøver å jobbe litt med dem =)

Skrevet

Ìfølge foreleseren min i språkvitenskap tillhører den lyden bergensk dialekt. Er du ikke enig? Ser ut som om løvemama nedenfor er enig;)

Skrevet

Ja, dessverre har jeg nok mange fordommer. Prøver å skjerpe meg.

Skrevet

Jeg har fordommer, helt klart. For eksempel de som skulle fortelle meg hvor forferdelig stress det kom til å få barn, alt som kom som en overraskelse på dem som de ikke hadde streifet en tanke, ja de tenker jeg ofte på som mennesker med lite innsikt og liten evne til å sette seg inn i en situasjon før en er der selv.

Skrevet

Joda, jeg har fordommer, men jeg lar de i ikke skinne igjennom.

Jeg prøver alltid å se det fra andres ståsted. Men jeg må innrømme at noen noen sier sjole, sjøkken eller baNNan etc blir jeg temmelig lei meg. Vet at baNNan bare er "dialekt" men jeg syns det høres så utrolig grusomt ut å snakke sånn. Man høres nesten litt dum ut.

Skrevet

Hehehe... Det vet jeg:) Var bare gøy å høre om foreleseren min tar feil.

Men når det er sagt sier alle jeg kjenner fra Bergen sh-

Og de er ikke sååå unge. 25-35 år...

Skrevet

Det sier jo litt om dib, da - at så mange ikke ønsker å fortelle om fordommene sine pga at de vet de blir dårlig mottatt! ;-)

Skrevet

Syns du? Det er vel generelt ikke så vanlig å legge i vei om fordommene sine til ukjente?

En av mine fordommer er mot FrP-velgere ;-) Sånt blir det bråk av - he he.

Skrevet

Også har jeg fordommer mot orddelingsfeil. Og/å er også noe av det verste jeg ser.

Jeg har fordommer mot innvandrergutter i gjeng, og jeg blåser i om det er snevert, jeg har hatt mine opplevelser.

Jeg har fordommer ovenfor mennesker som sløser og så etterpå klagero ver dårlig råd- Folk med dårlig råd har ofte råd til mer enn jeg har - og jeg har ikke dårlig råd.

Jeg har fordommre mot folk som ljuger og later som ting. Fordommer mot folk som ikke innrømmer at de gjør feil, fordommer mot folk som ikke leser bøker.

Jeg har fordommer mot alle som ljuger og sier de har dysleksi for å slippe unna med skrivefeil - mannen min har grov dysleksi og er en av de som blir mindre trodd pga sånne som dere - og halve dib har jo dysleksi når det kommer til dette punktet.

Skrevet

Det sier vel mer om nekternes forhold til uenighet og meningsforskjeller, samt en del om deres trang til stabilitet og overflatehygge. Rart at de kan gå støtt over gulvet, egentlig, når man tenker på hvor mye som er feid inn under teppene deres.

Skrevet

Jeg har også fordommer ovenfor FRPvelgere. Særlig de som akkurat har fått stemmerett.

Skrevet

De eneste jeg kommer på som jeg har fordommer mot er FRP velgere...så enig med deg Spetakkel....

Etter valget har det blitt FRP ordfører her jeg bor:((

Det sier jo noe om hvor inteligente folk i fredrikstad er..ha ha ha

Skrevet

Du er heldig som "bare" har fordommer mot sj-lyden/skj-lyden. Det er jo ikke så ille..Men jeg tror egentlig at du må ha fordommer mot bergensere i tillegg, for i Bergen er dette en del av dialketen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...