Gå til innhold

Valgets kval, begravelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er jeg overfladisk.

Men jeg vil så gjerne at veslemor skal se litt ekstra flott ut i morgen, selv om det er en trist anledning. Tippoldemoren hennes er død. (101 år gammel riktignok, så det er ikke SÅ leit)

Hun kommer til å være det eneste lille barnet tilstede og få lassevis med oppmerksomhet.

Men hva skal jeg kle henne i?

Det er jo ikke sort å oppdrive til så små, så jeg har måttet slå meg til ro med lilla eller brunt. Men hvilken av de er mest passende?

Den lilla er egentlig en sommerkjole i tynn kordfløyel, kun lilla.

Den brune er med Olebrumm på og veldig flott. Tykt godt stoff.

Hun skal ha sorte pensko og rød kåpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri sett et barn i begravelse med sort, og tror heller ingen vil/bør forvente det. Barna i en begravelse er jo håpet og fremtiden - en positiv faktor:)

Lilla er jo en viktig farge i kirken, og ikke minst denne tiden.

Fiolett brukes ved gravferd, skriftemål og sørgegudstjenester. I liturgisk sammenheng er fiolett botens, sorgens og forberedelsens farge: Advent, faste, skjærtorsdag, langfredag og bots- og bededag. Men den eldste liturgiske drakten var hvit helt til middelalderen. I sorgsituasjoner hører vi også om svarte klær. Først i middelalderen oppstår messeklær i forskjellige farger, og etter at silke ble tatt i bruk på 1100-tallet, kom forskrifter om at farger skulle veksle med kirkeårstidene. Det er først og fremst messehagelen og stolaen som bærer preg av liturgiske farger. Fra rundt 1200 ble det vanlig med fire liturgiske hovedfarger. I dag deles kirkeåret inn i hvitt, rødt, fiolett og grønt. (Kilde: Den norske kirke)

Skrevet

hmmmm kanskje den lilla....er jo advent og tippoldemor har jo levd et laaaangt liv. Blir ikke samme sorgstemningen i en begravelse når noen har levd livet ferdig på en måte og klart snuppa kommer til å få masse oppmerksomhet. Ble kanskje ikke mye sammenheng i innlegget mitt, men jeg hadde gått for lilla da det symboliserer tiden vi er inne i.

Skrevet

Wow, det tror jeg er det mest nøyaktige svaret jeg noengang har fått på et sånt spørsmål her inne! *imponert*

Så lilla er med andre ord et godt valg:)

(og grunnen til at de små ikke stiller i sort er jo fordi det ikke er å oppdrive, har ringt alle barneforretninger i hele Drammen, ingen har!)

Skrevet

Hmmm, hvilken farge bør jeg ta på strømpebukse og body da?

Når skoene er sorte? (og kåpen rød, selv om den er jo bare til ute)

Skrevet

Ok, for lys hadde ikke helt passet...

Hvit, ikke noe annet passer:)

Skrevet

Er god til å klippe og lime:) Har diskutert det før, og min bestefar som var klokker på sine gamle dager oppfordret alle til å kle barna i farger og det ble også regnet som litt "ulykke" at de helt små brukte sort.

Skrevet

jeg ville valgt lilla strømpiser og en lys body. Alternativet er offwhite body og strømpiser. Ikke så mange valg egentlig siden skoene er sorte.

Skrevet

Aha, ekspertbesvarelse asså;)

Visste ikke det med ulykke da. Kommer mange gamle mennesker så kanskje greit jeg ikke har fått tak i sort da! Kunne jo skremt på dem hjerteinfarkt!! Hihi..

Skrevet

Tusen takk dere.

Da har jeg igrunn gjort mine valg:)

(eller dere har gjort dem for meg, deilig å slippe å tenke sjæl, hihi)

Skal jeg nå begynne ed hva jeg skla ha på meg?!

Sort kjole, sort skjørt + lilla overdel og sort jakke? Sort skjørt + sort overdel og sort jakke eller sort bukse med enten sort eller lilla topp og sort jakke?

Er gravidlubben, uten skikkelig mage og ser igrunn ut som et takras i alle nevnte plagg:p Hehe...

Skrevet

btw så sier de at lilla er fargen for minne.... Mens hvit ofte er for det uskyldige, noe barn også stortsett er.. Så det er fine farger i en begravelse.

Sort bukse, lilla topp og sort jakke.

Skrevet

Jeg har vært i mange begravelser og tilogmed, tragisk nok.... Og det er det mest ok jeg ser folk har på seg, igrunn.

Skrevet

Jeg er veldig enig i den dyp lilla kjolen til småen.. Og jeg ville valgt hvit strømpis og body til, blir det "reineste"..

Til deg.. Hmm.. Skjørt er jo kanskje sånn noenlunde behagelig, nå når gravidmagen begynner å melde sin ankomst. Det kan du jo dra litt ekstra opp, uten at det syns. Med en svart (ikke nødvendig helt ensfarget) topp inni og svart dressjakke eller trøye, så syns jeg det høres veldig bra ut.. Hvis du har noe sånt da? :o)

Skrevet

Med den litt teite setningen (ikke nødvendigvis ensfaget) mente jeg, at det er bedre om den ikke er helt svart, gjerne en helt annen farge, ellers blir du fort beksvart på en måte.. Og det vil du ikke :)

Skrevet

Skjørtet er gravidskjørt med MASSE stretch (og er alt brukt i 4!!! begravelser, var mange sist jeg var tjukkings)

Jeg finner ingen av de andre skjørtene men har mange overdeler jeg kan bruke.

Har også en Emprietopp i sort med sølvkant, veldig ålreit, og den er med i vurderingen.

Synes det er viktig å kle seg klassisk i sånne situasjoner. Spesielt siden det er kaffe hjemme hos tanta til bestemor etterpå, det blir liksom litt mer intimt og desto viktigere er antrekket synes jeg. Det skal jo være respektfullt, når man begraver et menneske...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Kondolerer med tippoldemora til veslemor!

Men hvor har du fått tak i den lilla kjolen? Den hørtes ut som noe vesla kunne brukt neste sommer!

Skrevet

Fikk den i gave av bestekompisen til bursdagen. Tror det er Kappahl...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Da kan jeg jo kikke litt der! Elsker kordfløyel og lilla er favorittfargen min!:P

Skrevet

:)

Tror det følger med body også. Det var iallefall en rosa body putta inni kjolen når hun fikk den, men det er jeg ikke sikker på asså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...