Gå til innhold

Vil dere anbefale ungene deres å ta utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vil dere si det er helt greit at de slutter på skolen når de er ferdig med 10.?

Selv kommer jeg til å kreve minimum fagbrev. Fordi jeg mener de bør ha en formell utdanning. Fordi da er de myndige før de havner i arbeidslivet og antagelig vis bedre skikket til å ta vare på seg selv. Fordi da kan de lettere ta høyere utdanning senere om de ønsker det.

Blir det ikke litt lettvnt å argumentere med at det finnes mange som klarer seg bra uten? Hva med de som ikke klarer seg bra uten? Det er en sterk sammenheng mellom behov for sosialstøtte og lengde på utannelse ut over grunnskole.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt skremmende at du sier du er lærer. Da burde du vite at å kreve noe slikt overhode ikke burde forekomme. Om ditt barn er fullstendig umotivert til å fortsette skolegangen etter endt 10. skal du da komme å si at han/hun MÅ fortsette?

Selvfølgelig vil jeg at mine barn skal få høyere utdanning enn grunnskole, men det setter meg likevel ikke i en situasjon der jeg kan kreve det av dem. Jeg vil oppmuntre, anbefale og støtte dem i videre utdanning. Kreve, nei det kan jeg ikke!

Du sier ganske mye rart, noe som får meg til å sette pris på at mine barn ikke er elever hos deg!

Skrevet

Tja....må si det er lett å uttale seg.

Han eldste min er klar for mange år på skolebenken og i tillegg vil gjerne til utlandet,noe han gjerne skal få lov til med utdannelsen sin.

Mellomste sliter nok på skolen i dag (av andre grunner) og jeg håper at han finner noe han trives med.

Minsten har jeg ikke kommet så langt i tenkingen ennå, for her lærer vi å snakke.

Men kan si min viktigste faktor er at de finner noe de trives med og jeg vil ikke påtvinge noe som helst, sender de heller til utlandet hvis de ønsker det.

Men med tre så forskjellig barn kan jeg bare vente og hjelpe å lede etter behov.

Men så ser man gjerne mange etterutdanner seg i senere liv, fordi det har vært alt for tidlig for de å finne sitt *jeg* i en så tidlig alder.

Skrevet

Så jeg som lærer på vgs skal synes det er ok at unger dropper ut av skolen og havner på sosialen før de er myndige? Jeg vet at dette er litt avhengig av hvor man bor, noen steder kan man få jobb rett etter 10. men dette er unntakene.

Ja jeg vil kreve. Forlange og kjempe til siste slutt for at mine barn skal få en utdanning. Om han ikke er motivert får vi finne ytre motivasjon. Førerkort, bil, penger et halvår på reise. Hva det enn krever.

Og jeg underviser ikke barn. Jeg underviser ungdom, og jeg har ikke fått noen klager ang mitt virke. Tvert i mot får jeg beskjed om at jeg en engsjert lærer som bryr meg. Nettopp fordi jeg vil at elevene skal lykkes, og få en utdanning.

Skrevet

Jeg vil nok i hvert fall anbefale på det aller sterkeste at han fullfører vgs og får generell studiekompetanse. Det er veldig mange dører som stenges hvis man ikke har det.

Ang. høyere utdanning, så håper jeg jo absolutt at han tar det, men vil han ikke, så må han få velge det han har lyst til selv.

Skrevet

Slik er realiteten. Har vært med og ansatt i diverse stillinger. En 16 åring som har valgt å ikke gå videre på skolen, droppa ut av første året på vgs, er ikke bare sistevalg. De er ikke vurdert som et valg engang. Hva skal man med slike ansatte? Og selvfølgelig. Skolegang er et krav her i huset.

Skrevet

det er stor forskjell på å anbefale og kreve. det trodde jeg de fleste voksne etterhvert snappet opp under oppdragelsen av barna sine. å kreve kan ofte gi utslag til det motsatte.

jeg vil oppmuntre, veilede, anbefale og rose så godt jeg kan. men jeg lærer ikke barna mine at noen er mindre verdt om de ikke har 400 studiepoeng. det er nok press på dem som det er.

selvsagt vil jeg at barna mine skal få seg en god utdanning, men å kreve at de skal få det kunne ikke falt meg inn.

Skrevet

Vgs. skal i hvertfall fullføres. Evt. annen utdanning får de velge helt selv.

Men det er kanskje greit å ha noe å falle tilbake på om NHL-karrieren skulle bli kortvarig grunnet skade eller andre ting ;)

Skrevet

Enig med Doppler. Om ungen er fullstendig umotivert? Man blir ikke umotivert til skolegang sånn helt uten videre, og hvem sa tvang? Trenger han/hun et pauseår, så har man folkehøyskole som alternativ før de gyver løs på de siste tre årene. Og det skjer ikke med tvang.

Skrevet

Jeg mener heller ikke at jeg skal ha noen innvirkning på hva de velger. Vil de bli rørleggere eller leger får de avgjøre det selv. Men jeg kommer til å forlange skole.

Skrevet

tvang tvang -en (av tvinge) det å tvinge; makt, press, undertrykking, ufrihet bruke t- mot noen / handle under t-

kreve v3 el. -et, -et (norr krefja)

2 nødvendiggjøre, fordre situasjonen k-r handling / arbeidet k-r orden og innsikt / den stillingen k-r sin mann legger helt beslag på evner og arbeidskraft / adj i pr pt: en k-nde oppgave som fordrer mye, vanskelig / et k-nde publikum kresent

Stor forskjell.

Skrevet

Signerer Doppler. Utdanning (i en eller annen form) kreves i de fleste yrker - jeg kommer til å gjøre det som står i min makt for at verden skal "være åpen" for barna mine når de evt bestemmer seg for å ta pause.

Mange som klarer seg bra selv om mammaen har røyka i svangerskapet også. Og selv om de har sittet usikra i bil. Handler litt om sannsynlighetsregning også, selv om det ikke er mitt fagfelt ;-)

Skrevet

Det er usannsynlig at vi kommer til å forsørge et barn som ikke er i utdanning, med mindre det er sykt.

Utover det får de gjøre som de lyster. Jeg vil anta at den sosiale arven sannsynliggjør et ønske om høyere utdanning.

Skrevet

Anonym 08:29:

Mener du at Doppler er uegnet som lærer fordi hun stiller krav til barna sine? Oj...kanskje hun til og med kommer til å stille krav til elevene sine!? Hmmm. Tror kanskje jeg er uegnet som lærer selv, jeg.

Skrevet

Doppler, hva gjør du dersom barnet nekter, uansett lokkemidler?

Skrevet

Syns det er en selvfølge at barna skal forsette med videregående etter grunnskolen. Skjønner ikke helt hva alternativet skal være. Ikke lett å få jobb som 16 åring uten utdannelse i alle fall. En ting er sikkert; de skal ikke gå hjemme å drive dank.

Vil snakke om utdannlese som eneste alternativ, så får jeg bare håpe at de tar det inn.

Skrevet

Så lenge ungen ikke er myndig og bor hjemme hos meg så vil jeg styre. Kan fint kjøre han på spark til skolen hver dag om det trengs. Han får ikke slutte. Forøvrig tror jeg ikke det er noe problem. Vi har aldri snakket om at det å slutte skolen etter 10. er et alternativ, og det er begge de store inneforstått.

Dessuten er jeg ikke bekymret. Bernestein sier at nivå på utdanning går i arv, og jeg har ikke sett noe som motbeviser dette.

Skrevet

Det har jeg. Begge foreldrene mine har høy utdannelse, faren min jobber på øverste nivå i skolesektoren. Som yngre opponerte jeg mot utdannelsessystemet, ønsket å gå egne, kreative veier, osv (dette til tross for at jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på de fleste studier, og jeg var ikke engang skolelei).

Det funket, men jeg er trassig, egen og viljesterk - og evig overbevist om at det jeg vil nok får jeg til. Men det er en smal vei å gå, det skal være sagt.

Når datteren min kommer i den aktuelle alderen, vil jeg se an personligheten hennes, og veilede henne deretter. Kommer i hvert fall ikke til å presse henne videre i studier hun føler seg likegyldig til eller mistrives med, da går det ofte til helvete - med manglende mestringsfølelse og dårlig selvtillit som resultat.

Skrevet

Her i huset er utdannelse en selvfølge, og jeg regner med at han også kommer til å få lyst til å bruke evnene sine. Tror heller ikke det holder med et lite prestijefylt yrke, men vi får se det an. Jeg blir i hvertfall skuffet om han ikke sikter høyt.

Skrevet

"Jeg blir i hvert fall skuffet om han ikke sikter høyt".

Den holdningen hos foreldre skremmer livskiten av meg. Du finner mange ulykelige barn og mange ødelagte barn-foreldreforhold som følge av slike holdninger.

Tøft for en unge å skulle leve opp til foreldrenes forventninger hele livet - med deres potensielle skuffelse ruvende over hodet.

Jeg ønsker først og fremst at ungen min skal være lykkelig. Hvis hennes lykke beror på helt andre ting enn jeg skulle ønske, må jeg leve med det. Og antagelig lever jeg helt fint med det, nettopp fordi jeg ser at hun har det bra.

Skrevet

stakkars barn..

tenk om jeg skuffer mamma og ikke blir det hun selv ville bli.

Skrevet

hehe, og dere trodde jeg var ille?? =o)

Skrevet

Jeg vil påvirke ungene mine alt jeg er god for, for å få dem til å ta minimum 5 års universitetsutdanning!!

Næh, ærlig talt så får de velge selv. Men synes ikke det er ok om de velger å sluttet skolen etter 10.klasse:-( Det får dem ikke, og det tror jeg heller ikke de gjør dersom man oppmuntrer dem og støtter dem på veien;-)

Skrevet

Det finst knapt ein oppegåande ungdom som ikkje tek vidaregåande utdanning i dag. Dei som ikkje fullfører vidaregåande utdanning er stort sett såkalla problemungdom ,med rus- og/eller psykiske problem, eller store lærevanskar.

Det foreldre kan gjere for å motivere til fortsatt skulegang utover grunnskule er å forebygge i høve slik problematikk i den grad det er mogleg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...