Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Har hatt vondt i korsryggen siden i natt, og det er blitt verre ettersom dagen har gått. Har utviklet seg til sterke "kramper" i magen (det strammer seg), og jeg må puste meg igjennom det til det gir slipp. Hva er dette? Kynnere, rier? Det gjør skikkelig vondt mens det står på. Er helt fortvilt her jeg sitter.. Dersom jeg ringer til legevakta vil jeg få beskjed om å komme inn for en sjekk, men hva sjekker de da dersom det er kynnere? Er jo bare 21+1 uker på vei..
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 KOm deg til legevakta eller fødeavd fort som mulig. Er det lang tid mellom "riene"? De sjekker om livmortappen er blitt kortere, og om kynnerne er rier, hvis det gjør så vondt er det nok rier.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Du er 21 uker på vei,da tar de sikkert i mot deg på føden,så jeg vil anbefale deg å ringe dem,si hvordan du har det og så får du sikkert komme inn en tur der. Da jeg gikk gravid sists,sa de at en ikke skulle kaste bort tid på legevakten,for du ble som regel sendt videre til dem uansett.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Jeg har konstant trykk/ "tak" i ryggen, og krampene/sammentrekningene i magen kommer og går.. Kan det være kynnere? Har bestandig trudd at kynnere slipper helt taket for så å komme tilbake..
Micha.. Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 krampene skal ikke komme og gå.... ring føden om du ikke allerede har gjort det... kan vært premature rier, eller en infeksjon ..
Trebarnsmamma30 Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Hadde ringt føden for en sjekk! Kynnere skal jo ikke være smertefulle.. bedre å sjekke en gang for mye.. sist jeg var gravid fikk jeg skikkelig vondt mot korsryggen, smerter som kom i tak i uke 27.. ble innlagt på fødeavd. da for å utelukke at det var premature rier.. viste seg at det kom fra den ene nyren da, babyen hadde det fint..
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Jeg var veldig plaget med kramper i magen i det tredje svangerskapet. Hadde ikke det i de to første svangerskapene, men det begynte i midten av svangerskapet og varte til fødselen. Jeg kunne få krampe nederst i magen mens jeg lå i senga, men jeg kunne særlig få skikkelig vonde kramper i magen når jeg gikk fort. Særlig når jeg skulle hente dattera mi på skolen, og hadde dårlig tid, kom de krampene i magen. Det var vondt, men ikke noe å bry seg om. Jeg forstod det ikke hadde noe med rier å gjøre, bare vondt.
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Premature rier, det er rier som kommer tidlig i svangerskapet? Har ikke hørt om det før. Skal ringe legevakta først bare for å høre hva de sier,hvis de er vanskelige så ringer jeg føden. Ser ingen spesiell sammenheng mellom takene, kommer uansett om jeg sitter i ro eller om jeg beveger meg.. Prøvde å henge opp klær ista, men det var bare å gi opp det prosjektet..
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Glemte å skrive ista at det er forskjellig tid mellom sammentrekningene.. Noen ganger er det rundt ti minutt, andre ganger kan det være ett par minutt eller en halvtime.. Ser ingen sammenheng..
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Har du ringt? Hørtes ikke noe særlig ut dette da....
Micha.. Skrevet 2. desember 2007 #11 Skrevet 2. desember 2007 premature rier har samme effekten som vanlige rier men de kan være litt vanskelige å skjønne, de kommer ofte ikke helt regelmessig, og er gjerne ikke fullt så vonde.... fødte selv for tidlig pga dette, skjønnte jo ikke at det var rier siden det var så tidlig.. Håper du ringer føden, de har mer greie på dette enn legevakten!!
mamma til 2 små:=) Skrevet 2. desember 2007 #12 Skrevet 2. desember 2007 jeg har det helt likt som du.Jeg har vert på føden en tur men alt var bra Jeg opplever også at magen strammer seg og kjenner at det gjør vondt i ryggen og strammer enormt i sidene.Puste...Puste!! Men kynnerene varer ikke lenge heldigvis på meg. Selv om jeg tror alt er som det skal med deg så ville jeg uansett tatt en tur på føden ja... Jeg hadde like sterke kynnere(rier)da tiden faktisk var inne sist jeg fødte så jeg syns det er vanskelig å skille.Selvfølgelig ble dem mye vondere og ikke til å ta feil av senere i fødselen. Men jeg ville hatt en sjekk itlfelle det er tegn til modning sånn at dem kan stoppe det
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #13 Skrevet 2. desember 2007 Jeg hadde premature rier i uke 26, ringte legen min og han sa det ikke var noe ¨å bekymre seg for, etterpå ringte jeg legevakta og de satte meg over til fødeavd, de sa jeg måtte komme med en gang og der fant de ut at livmortappen var blitt kortere og jeg ble satt på drypp. Lå på sykehuset en hel uke før jeg fikk komme hjem og fikk beskjed om å holde sengen. Jeg var også helt fersk på dette og skjønte egentlig ikke hva som skjedde da jeg haddde så sterke "kynnere". Magen ble helt hard og det gikk aldri over, det var ingen tid i mellom kynnerne, magen bare forble hard og det gjorde vondt. Det gikk heldigvis bra til slutt, gikk 2 uker over tiden med jenta min. Men hadde jeg ikke ringt hadde hun nok ikke overlevd i og med at hun var så liten i uke 26. Håper du har ringt og vil gjerne vite om det går bra med deg. lykke til!!!!
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 3. desember 2007 #14 Skrevet 3. desember 2007 Takk for svar alle sammen! Som dere sikkert skjønner så liker jeg ikke å presse meg på legene.. Kanskje litt dumt, menmen.. På grunn av dette ble jeg liggende å vri meg mesteparten av natten, fikk sove et par timer. Sto opp for å ta morgenstellet og spise frokost, og når jeg rørte på meg fikk jeg så sinnsykt vondt i magen igjen, ble verre jo mer jeg var i aktivitet. La meg ned på sofaen og ringte til legekontoret,da fikk jeg akutt time hos fastlegen. Han hørte på fosterlyden til babyen, den var slik den bestandig har vært. Tok blodprøver, har for høy blodprosent og infeksjon i kroppen.(CRP 15 og Hb 11,3, sier ikke meg så mye..) Urinprøven var negativ og SF mål var normalt. Hadde ikke feber.. Han ringte til føden der de hadde ganske fullt kjør og vakthavende mente at jeg skulle dra hjem og ta det helt med ro.. Fikk time til undersøkelse hos de på føden i morgen formiddag.Vet ikke hva de gjør da-men fikk beskjed om dersom sammentrekningene ble hyppigere og/eller jeg begynte å blø måtte jeg ringe med en gang..
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 3. desember 2007 #15 Skrevet 3. desember 2007 Forresten, jeg måtte kjøpe amme innlegg idag fordi jeg lekker så utrulig mye! Alle plagg på overkroppen blir søkkvåt på et øyeblikk.. Noen som vet om dette har noe å si iforhold til sammentrekningene? Glemte å nevne det for legen idag.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #16 Skrevet 3. desember 2007 Det var godt du ringte, har tenkt masse på deg og håper du har det bra, jeg vet ikke om det kan være på grunn av sammentrekningene at du lekker melk, jeg fikk melk allerede i 4. mnd med min første. tror ikke det er noe farlig med det, men prøv å ikke kom så mye borti brystene ettersom de reagerer på stimulans. lykke til
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 3. desember 2007 #17 Skrevet 3. desember 2007 Snill du er Når har du termin? Blir spennende å se hva de finner ut imorgen.. Kan jo ikke gå slik som jeg gjør nå, går jeg et par skritt fra sofaen så kommer sammentrekningene.. Ikke så morsomt og er temmelig bekymret, selv om jeg prøver å ikke tenke negativt..
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #18 Skrevet 3. desember 2007 jeg har termin 15. Juni. bare prøv å slappe av mest mulig. det går nok bra skal du se. Ville også si til deg at legen er der for deg, de har den jobben fordi de har lyst å ikke fordi de ikke vil bli "plaget" av pasienter. De er der for å hjelpe:) Husk det. Når har du termin, har du ellers kjæreste, familie, noen som kan støtte deg opp i alt det her?
cowboylaila Skrevet 3. desember 2007 #19 Skrevet 3. desember 2007 hvordan går det med deg? lov oss at du ringer føden hvis du synes det blir verre! Og ta det helt piano! synes det høres ut som du har ganske hyppige rier når du bare går noen skritt også kommer de... Kanskje du skal ringe føden å høre hva de sier? Har sikkert roa seg nå der... Du får medisiner for å stoppe riene hvis det er det det er... (høres ut som rier) Synes det var litt rart at legen sendte deg hjem igjen, jeg....
cowboylaila Skrevet 3. desember 2007 #20 Skrevet 3. desember 2007 sa du forresten til legen at du lekker fra puppene? Det kan være rier som forårsaker det. Sammentrekninger i livmora gir melkeproduksjon gjennom hormoner...
snart mor til 3 Skrevet 3. desember 2007 #21 Skrevet 3. desember 2007 åh huff da..høres ikke bra ut... du får prøve å slappe av da.. men ta nu for guds skyld kontakt med føden om det skulle bli noen forandringer.!!! Så får du holde oss oppdaterte her etter hvert...håper alt går bra med dere... *varme tanker er herved sendt*
Misses*fødeklar* Skrevet 4. desember 2007 #22 Skrevet 4. desember 2007 Hvordan har det gått med deg, Lite nurk i magen? Håper alt står bra til med deg og den lille;-)
Gjest Lite nurk i magen :) Skrevet 4. desember 2007 #23 Skrevet 4. desember 2007 Nå har jeg vært på føden.. Ble møtt av en gretten gammel gubbe som kke giddet å høre på hva jeg hadde å si. Han tok UL og alt så ut til å være bra med barnet Deretter tok han GU for å sjekke om jeg har fått åpning, men det hadde jeg ikke. Dermed ble jeg sendt hjem uten noen svar eller noe.. Han orket ikke svare på hvorfor jeg har så vondt, han kom med en så dårlig ting som: det er fordi du vokser. Greit at jeg vokser, men jeg er da ikke så sart og pinglete at jeg springer til legen av den grunn. Han ville ikke høre på at jeg har skikkelige kramper i magen og har fryktelig vondt.. For det gikk ikke ant siden jeg ikke hadde åpning. Er skikkelig frustrert..
Hvitkløver2020 Skrevet 4. desember 2007 #24 Skrevet 4. desember 2007 Hvis du ikke blir bedre får du ta kontakt med jordmord på helsestasjonen eller dra på legevakta........... Lykke til:)
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 4. desember 2007 #25 Skrevet 4. desember 2007 Unnskyld meg men......fant du deg i det svaret til den ufordragelige legen??? DET hadde ikke jeg gjort! Hadde pent bedt om en ny vurdering av en annen lege som tok seg ork til å høre va pasienten sa!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå