Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Har termin om knappe 2 uker, og har slitt mye med bekkenløsning og andre plager gjennom svangerskapet. Julegaver er derfor ikke det som har stått høyest på prioriteringslista mi i det siste, og det er umulig å sende gubben på shopping =P Derfor bestemte jeg meg for at i år så ville jeg gjøre det ”enkelt” Gikk til innkjøp av 6 glass med appelsinmarmelade (for det var det billigste syltetøyet med store glass) og tømte innholdet i do, gadd ikke spare på det siden ingen her liker det uansett Kjøpte masse rød/hvit rutet stoff, masse klistremerker, mange (dyre) penner som kan brukes til å dekorere glass, glitterlim, vanlig glitter, sløyfebånd og litt annet smått. I tillegg kjøpte jeg 3kg mandler. Ideen er at jeg skal dekorere glassene med stoff på lokket, pynte med masse klistremerker, glitter, skrevne hilsner osv. og fylle dem med brente mandler, og knytte sånne røde bånd rundt. I tillegg skal jeg lage noen små personlige ”kort” som jeg henger på hvert glass, med enten juledikt, eller kanskje en oppskrift på noe julegodt? Har ikke helt bestemt meg.. Men, jeg lurer… er dette er kjip gave? Har tenkt å gi det til foreldre, og besteforeldre.. søsknene våre som er ganske unge skal selvfølgelig få vanlige gaver, for de vil GARANTERT synes det er kjipt Hadde dere blitt skuffet hvis dere fikk en slik gave? Det er jo brukt i underkant av 200kr på hver (ikke at penger betyr noe, men det er det det har kostet ca hvis jeg plusser sammen alt som er kjøpt for å lage det, og deler det på antall som skal få) I tillegg legger jeg jo ned en del arbeid i det. Det tok meg 3 timer bare å lage stoffbitene som skal være på lokkene, for jeg har pyntet dem masse. Bør jeg være redd for hva folk skal tenke når de får dette på julaften, eller er det en fin gave som fint kan gis bort uten noe ved siden av…….?
Mamma til snart 4 Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 kan ikke se det helt for meg, men jeg selv liker ikke slike gaver, men her er vi alle forskjellige, liker helst det som blir kjøpt, men når du skal kjøpe presang til søsken hvorfor ikke ta foreldre i samme slengen?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #3 Skrevet 1. desember 2007 Tydelig at noen er mer materialistiske enn andre.. Jeg personlig ELSKER hjemmelagde julegaver! Da vet jeg at det ligger litt mer omtanke bak enn bare en 5minutters handletur på butikken. Jeg vet heller aldri hva jeg ønsker meg, så jeg synes det er herlig å bli overrasket når jeg pakker opp Synes du kan gi julegavene dine med god samvittighet, jeg hadde iallefall blitt kjempeglad!
lillespirenmin Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 Synes det hørtes kjempe fint ut jeg! Foreldre har som regel det meste, og hjemmelagde gaver er alltid koselig. I tilegg er det noe som får tiden din til å gå der hjemme, og de fleste har forståelse for situasjonen din vil jeg tro. Synes du helt trygt kan gi dette til foreldre. i tilegg kan du jo gi et bilde av den lille i en ramme kansje?
hildus Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Synes det er veldig koselig å få noe som noen har lagt litt tamke og flid inoen som du her har gjort og ville blitt veldig glad.... Skjønner bare ikke hvorfor du kjøpte glass med syltatøy i, de selger da krukker som er tomme både på ikea og andre steder.
Minaw Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 Er jo ei kjempefin gave jo! Du legger jo tross alt ned MYE tid, energi og kjærlighet i de gavene!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Er en flott ide! Men jeg ville nok ikke valgt det som selve hovedgaven, men heller en "vedsidenav" gave.. Ikke fordi jeg er materialistisk, men fordi det kan se litt stusselig ut..
kokosyklus Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Vet du hva? Jeg synes du skal kose deg med å lage og gi bort disse gavene. Skrive et hyggelig kort til alle sammen. Det er tross alt familien din, de forstår helt garantert at du ikke orker å handle store julegaver i år. Samtidig vil de deg ikke så vondt at de ønsker at du skal haste rundt med bekkenløsning for å kjøpe meningsløse til de. Jeg ville satt så stor pris på en slik gave og et hyggelig personlig kort istedet for mange ting jeg egentlig kunne klart meg uten! Hvis du synes det blir stusselig kan du heller planlegge store fine gaver til de neste år:) Eller bursdag!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 Hadde blitt kjempeglad får en slik gave. jeg bare elsker brente mandler og hjemmelagde gaver er bare helt topp.
Babyluren Skrevet 1. desember 2007 #10 Skrevet 1. desember 2007 Jeg syns du skal gå for det. Ligger mye omtanke bak en hjemmelaget gave (som regel i alle fall). De fleste voksne har alt for mye fra før uansett, og trenger ikke mere skapfyll.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #11 Skrevet 1. desember 2007 Koselig å se at det er mange som ville blitt glad for en hjemmelaget gave Litt av grunnen til at jeg ville gjøre det på denne måten er også at vi flyttet for 1mnd siden, og da måtte vi ha endel nytt. Sofaen ble ødelagt når vi flyttet, og det kostet endel tusen å kjøpe ny, kondenstørketrommel måtte vi ha, var ikke uttak til den gamle.. Så på de to tingene gikk sparepengene våre.. I tillegg har det gått MASSE penger til den lille som snart kommer.. Så vi har valget mellom å bruke mange penger på julegaver og leve på etterskudd på nyåret, eller bruke litt mindre penger, og heller mer tid på julegavene og ha råd til å leve etter jul.. Til deg som lurte på hvorfor jeg ikke kunne handle til foreldre når jeg skulle handle til søsken så er grunnen til det at vi har fått bestilt endel på nettet til søken, dessuten har de sagt hva de ønsker seg, så det er ikke vanskelig å ordne. Hater å gå rundt på kjøpesentret i fler timer for å lete etter noe folk KANSKJE trenger og vil ha.. Og grunnen til at jeg kjøpte syltetøy glass var fordi at vi bor ikke i nærheten av IKEA, og det var umulig å finne tomme, store glasskrukker i noen av de butikkene jeg lette.. Så da gjorde jeg det lettvint HI
Soleie m/3 gull :) Skrevet 1. desember 2007 #12 Skrevet 1. desember 2007 Synes det er kjempe fine gaver jeg:) nå liker ikke jeg brente mandler. men hadde blitt kjempe glad for samme gave, men kanskje med marsipan i. hehe:)
jaja.. Skrevet 1. desember 2007 #13 Skrevet 1. desember 2007 Det var ein kjempeide! Eg tykkjer slike gåver er mykje betre enn skåpfyll( for skåpa er jammen fulle nok frå før!). Eg lagde heimelaga marsipan/konfekt eine året eg gjekk gravid. Året etter var det vanlege kjøpte julegåver og det var mange som uttrykte skuffelse! For marsipan/konfekt hadde dei visst gleda seg til å få att. Det vart så godt motteke at no er det blitt ein tradisjon her i garden. Ungane elskar å gjere det, og dei som får den er kjempeglade. Håpar du får samme tilbakemelding som me fekk
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 1. desember 2007 #14 Skrevet 1. desember 2007 synes det er en kjempegod ide! jeg ville blitt veldig glad for det :-) synes ikke det er stusselig i det hele tatt. fikk faktisk lyst til å gi det selv. et par glass til dem som er til stede i jula :-) ja det høres utrolig bra ut rett og slett :-) men jeg liker ikke brente mandler da... hehe. men de fleste er jo glade i det. hadde nok villet ha småkaker selv eller karameller eller noe ;-p gå for det du! høres kjempebra ut.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 1. desember 2007 #15 Skrevet 1. desember 2007 Jeg hadde også blitt kjempeglad for det! For en koselig gave!! Setter mye mer pris på slike gaver jeg, og bilder av nevøer/nieser osv, de betyr så mye mer enn noe "ræl" jeg aldri bruker.. Faren ved å gi slike gaver, er at du må fortsette med det hvert år;)
Gjest Skrevet 1. desember 2007 #16 Skrevet 1. desember 2007 Jeg blir så imponert over folk som har kreativitet til å gjøre det samme. Jeg synes det er en herlig gave å få julesnop i presang. Om som nylig gjeldsslave og stolt eier av nybygget hus, har jeg full forståelse for den økonomiske biten. Selv har jeg godt til innkjøp av en haug med nisser fra Hadeland glassverk da det var høstsalg der ) God juleforberedelse )
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #17 Skrevet 1. desember 2007 Hei. Syntes det var kjempeflott gave jeg=) Selv er jeg enda "kjipere".Til voksne som har alt går jeg inn på kirkensnødhjelp.no og kjøper en symbolgave (geit, esel, kyllinger o.l), så får jeg bevis på dette i posten og gir bort dette i følge med et personlig og hjemmelaget kort. Jeg synes at jula handler litt vel mye om gaver etter hvert, så det er bedre med noe det ligger litt omtanke i. Tross alt har vi jo små barn selv etter hvert, og våre verdier i jula vil prege deres tanker om gaver de gir og får. Gjorde dette i fjor, og det virket som de fleste satte pris på hjemmelaget kort og at det var greit at gaven gikk til noen som trengte den i stedet for at de fikk nok en ting å ha i skapet, eller konfekteske.
sund Skrevet 1. desember 2007 #18 Skrevet 1. desember 2007 Hei Jeg synes du har en god gaveidé! Du trenger kanskje ikke pakke det inn og legge det under treet, men gi det når dere kommer på julemiddag/julebesøk? Jeg har hele tida gitt hjemmelagde gaver til foreldre og svigerforeldre, samt noe som jeg vet blir brukt. Lager godt "gammeldags" hjemmelaget flatbrød til svigerforeldrene, (må få hjelp av mor i år, magen begynner å bli vel stor). I tillegg kjøper jeg 1/2 - 1 kg eksklusiv julekaffe på en kaffebutikk i byen. Dette gir jeg når jeg kommer på juleaften eller 1. juledag. De har aldri klaga (gjort dette de siste 5 åra), spiser opp flatbrødet og drikker opp kaffen. - Det er noe de ellers ikke ville ha unnet seg, men er jo ikke de tradisjonelle materialistiske gavene, så kan jo hende de likevel ikke er overimponert?
Bdancer Skrevet 1. desember 2007 #19 Skrevet 1. desember 2007 Syntes det hørtes koselig ut jeg! det er jo lagt ganske mye arbeid i det, og det blir en mer personlig gave... Og det å ha bekkenløsning er en god nok grunn i massevis til å ha seg unnskyldt for å ikke kunne traske rundt i butikker... Ps. det er mye som kan kjøpes på nettet også da og få det sendt hjem:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #20 Skrevet 2. desember 2007 Syns hele greia med jul nesten har blitt litt trist og med altfor mye fokus på gaver. I min familie er det et reint "gave-helvete" av unyttige materialistiske "pynteting" som koster flesk og som tar timesvis å pakke ut!!! Jeg hadde blitt superglad for en hjemmelaget ting som dette. Og ville veldig gjerne også selv kunne gi dette som gave. Syns også en god bok kan være fint, en liten kurv med diverse kaffi, te, kjeks, vin, god olje, oster, sjokolade og diverse. Slike ting blir iallefall "brukt". Skulle ønske det var mindre forventninger rundt gavene. Tanken er jo det at det er fint å gi noe, men det har liksom blitt snudd på hodet...... Folk blir skuffet (!!!) over å få en gave, fordi den ikke innfrir forventningene deres. Da er det ikke særlig gøy å gi lenger. Forstår godt at du lurer på om denne gaven er kjip. Og alle svar du får her vil nok egentlig ikke gi svar på spørsmålet ditt. Du kjenner familien din best og vet nok innerst inne bedre enn noen her på BIM hva slags "gave-kultur" dere har og hvilke forventninger som er knyttet til dette. Uansett kan det jo være verdt å prøve bare som et eksperiment i år og se hva slags reaksjoner gaven din vil få. Kanskje blir du positivt overrasket GOD JUL!!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #21 Skrevet 2. desember 2007 Kjempefin gave. Du kan jo legge med et fint bilde av den nyfødte, det elsker besteforeldre:-)
januarbaby:-) høygravid Skrevet 2. desember 2007 #22 Skrevet 2. desember 2007 Synes ikke det er kjipt i det hele tatt. Hjemmelagde julegaver er jo brukt tid på og det er jo tanken som teller....ikke hvor dyr den er. Jeg hadde blitt kjempeglad om jeg fikk en slik gave:-).
sydilla Skrevet 2. desember 2007 #23 Skrevet 2. desember 2007 Hvis foreldre og besteforeldre blir sure av å få en HJEMMELAGET og SPISELIG gave så får det virkelig ha det så godt! Jeg ville ikke gitt det til søstern på 15 liksom, men hva gir man egentlig til folk som har alt?
sydilla Skrevet 2. desember 2007 #24 Skrevet 2. desember 2007 forresten - i vår familie har vi en uskreven "limit" på 100 - 150 kr pr. pers uansett. Vi har normalt store familier og da blir det uansett mellom 2000 - 3000 kr i gaver utenom egen ektefelle og barn...
vilha3 (09.09.07) Skrevet 2. desember 2007 #25 Skrevet 2. desember 2007 Synes det er en super gave! Kjører samme stilen selv, i år får mine tanter og onkler et glass med hjemmelaget tomatsild, hjemmelaget konfekt og karameller og en pose julekaffe. Storkoser meg med å lage det og gleder meg til å gi dem det! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå