Gå til innhold

alkohol på juleaften......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mange gode argumenter for at et glass rødvin på julaften eller nyttår er greit. Liker særlig godt den med at....Ei venninne av meg hun drakk og fikk helt friskt barn......En av grunnene til at jeg har valgt å IKKE drikke så mye som en slurk alkohol nå når jeg er gravid, er ikke nødvendigvis det at jeg er så livredd for at det ene glasset skal skade nuket mitt, men heller det at jeg elsker henne så vanvittig allered at jeg ikke ønsker at hun skal være full før hun kan ta det valget selv....Om sånn ca 16-17-18 år.....:-)

Her er litt forskning som gjør meg sikker på at jeg har valgt riktig når jeg ønsker å avstå fra det ene glasset.

Drinking alcohol during pregnancy can cause physical and mental birth defects. Each year, up to 40,000 babies are born with some degree of alcohol-related damage (1, 2). Although many women are aware that heavy drinking during pregnancy can cause birth defects, many do not realize that moderate—or even light—drinking also may harm the fetus.

In fact, no level of alcohol use during pregnancy has been proven safe. Therefore, the March of Dimes recommends that pregnant women do not drink any alcohol—including beer, wine, wine coolers and hard liquor—throughout their pregnancy and while nursing. In addition, because women often do not know they are pregnant for a few months, women who may be pregnant or those who are attempting to become pregnant should abstain from drinking alcoholic beverages.

When a pregnant woman drinks, alcohol passes swiftly through the placenta to her fetus. In the unborn baby's immature body, alcohol is broken down much more slowly than in an adult's body. As a result, the alcohol level of the baby's blood can be even higher and can remain elevated longer than the level in the mother's blood. This sometimes causes the baby to suffer lifelong damage.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en tante som har to fantastisk skjønne jenter. Hun drakk og røykte gjennom hele svangerskapet med disse. Hun brukte unnskyldningen at hun kjente mange flere som hadde gjort det, som det hadde gått bra med! Men likevel, man skal gi barna som vi setter til verden så gode forutsetninger som mulig!! Og man vet jo ikke hvordan barna hadde vert hvis de ikke stadig var beruset som fostre!!!

Skrevet

Enig med HI! Holder meg helt borte fra alkohol mens jeg er gravid. Å drikke nå er like drastisk som å gi barnet alkohol på tåteflaska etter at det er født.

Skrevet

Et glass rødvin i ny og ne og min blodige biff er det jeg "ofrer" gladelig. Hallo, 9 måneder, jeg har jo ikke akkurat noe avhengighetsforhold heller...

Skrevet

For ikke å snakke om senskader som kan komme..

Skrevet

Jeg avstår også 100% fra alkohol, og det er ikke noe valg i mine øyne, men en selvfølge.

Skrevet

Ja, kanskje kommer det friske barn ut!! Men tenk på hvordan disse små kroppene har kjempet i magen, hver gang mor har tatt seg noen glass vin eller røyka! Blir kvalm av å tenke på det jeg. Jeg kjenner også noen som har drikki eller røyka i svangerskapet og fått friske barn. Men jeg kjenner også ei som fikk et barn som var hyperaktivt de første leveårene, og ei som fikk et barn med astma.

Enig med dere! Vi kan greie oss uten alkohol i noen mnd av vårt liv. Gjør det for barnet deres.!

Skrevet

Er det noen som har drukket alkoholfri vin?

Jeg var på fest og hadde med meg en flaske alkoholfri chardonnay. Den var litt i søteste laget for meg, men faktisk god!!

Er jo med vin some med øl, man kan velge det som er alkoholfritt og få med seg smaken om ikke alkoholen.

Skrevet

Rører ikke alkohol,hvorfor gjøre det......det har blitt et glass amarulla på min lille bebis,meen det var før jeg visste at jeg var gravid,nesten så jeg har dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Min far er tidligere alkoholiker, så for meg er det ikke naturlig med alkohol på julaften. Ikke i andre familieselskaper heller, for den saks skyld. Derfor er det ikke store tapet å unngå alkohol nå som jeg er gravid.

Skrevet

hehehehehe venta på at det skulle komme et sånn moral-kjefte innlegg her ja..... du må jo ikke svare om du ikke liker innlegget.

for min del tenker jeg som så at klarer man seg ikke uten alkohol på 9 mnd, så bør man søke hjelp....

Skrevet

Tenk på at det er mange flere julaftener som kommer, og risiker ikke noe, du senere angrer på, i verste fall.

Skrevet

jeg er HELT enig HI!!!

I går snakka jeg med ei som liksom også var totaltavholds i svangerskapet sitt og hun sa "jeg drakk jo kanskje bare 2 glass til sammen på de 9 mnd, og det gikk bra med mine." Og så tenkte hun seg litt om, før hun klokelig la til "men det vet jeg jo faktisk ikke enda, da" (de er 1,5 pg 3 år gamle).

Ofte ser man ikke sånt før barna begynner på skolen. Jordmor sa det f.eks kunne resulterer i adhd, add, konsentrasjonsproblemer osv.

Skrevet

Hei jenter, er herlig å se at det er flere som tenker først og fremst på babyen og ikke seg selv. Jeg blir sjokkert over at voksne folk som jeg også (kanskje i min naivitet) antar er oppgående kan argumentere slik dem gjør for både røyk og alkohol.

Akkurat nå er hun veldig aktiv der inne og jeg forestiller meg at hun ligger og smiler fordi hun er så fornøyd. Jeg har ikke forpestet eller forgiftet henne med alkohol eller nikotin.

Skrevet

Godt å lese at det er så mange fornuftige gravide :o)

Seff skal man ikke drikke når man er gravid, det burde si seg selv egentlig. Og 9 mnd er jo ikke lang tid! Så pass uegoistiske må vi klare å være :o)

Skrevet

Synest det er også tull av der å fortelle hele verden hvor fantastisk flinke dere er. Og hvor grusom det er for den lille om dere hadde tatt et glass vin til jul.

Tenk hvor mange som sitter her inne å leser dette og har drukket langt mere en en flaske vin den første tiden da de ikke viste at de var gravide. Og etter hvert som man finner ut an man blir gravid så får man jo også vite at det er i starten barnet utvikler seg mest.

Så du som blir kvalm av tanken på at noen røyker og drikker i svangerskapet har et stort problem da rundt 50 % av alle som er gravide ikke er klar over dette den første tiden. Mange lever her et normatl liv.

hilsen en tidligere ansatt i Amathea

Skrevet

Ja, jeg er fantastisk, for jeg drikker ikke nå som jeg vet at jeg er gravid. Jeg drakk noe før jeg fant ut av det (trodde jeg var steril), men trøster meg med at mor og barn ikke deler blodomløp de aller første ukene.

Det innlegget handler om er å ikke drikke NÅR MAN VET at man er gravid.

Skrevet

Så man skal ikke få lov til å være stolt av seg selv, fordi det er andre som ikke er like flinke..? Hva slags misforstått jantelov er det egentlig?

Jeg synes vi som holder oss unna alkohol og røyk skal få lov å skryte litt av oss selv og klappe hverandre på ryggen. Det er ikke mitt problem at andre mennesker gjør ting annerledes, og jeg er ikke forpliktet til å ta ansvar for deres dårlige samvittighet.

For øvrig er jeg enig med kakemonsteret i at dette dreier seg om de som lar være å drikke etter at de har funnet ut at de er gravide.

Skrevet

Som andre har påpekt dreier dette seg om gravide som vet at de er gravide og som drikker.

Selv drakk jeg ca to glass med rødvin i løpet av ca de ti første dagene etter at jeg ble gravid, men hadde ingen anelse om at jeg var gravid. Mange andre drikker også uten at de vet om graviditeten, og det er sånt man har dårlig samvittighet for, men ikke kan gjøre noe med. Man må legge det bak seg og håpe at det ikke har skadet barnet når det har skjedd så tidlig. Å drikke når man vet at man er gravid er derimot noe helt annet. For meg er det ihvertfall en selvfølge å være totalavholds i svangerskapet. Hadde overhodet ikke hatt noe glede av alkohol. Har ikke lyst på alkohol heller når jeg vet at barnet mitt ligger i magen.

Og jeg syns ikke det er noen grunn til at vi som ikke drikker når vi vet at vi er gravide skal skåne de som drikker når de vet at de er gravide ved å ikke "skryte" av det. De som drikker har jo tatt et bevisst valg om å drikke til tross for at forskning viser at selv små mengder kan være skadelig. Da får de stå for det og må tåle å høre at andre ikke syns det er greit å drikke alkohol.

Skrevet

Ser dere føler å skryte litt av dere selv fordi dere ikke drikker under svangerskapet. Er det noe å skryte av? Er det ikke en selvfølge at man er forsiktig og tar hensyn til det lille barnet? Men om det er 2 glass surmelk til maten eller en øl, spiller det noen rolle?

Støtter forresten amathea som tenker på alle de som ikke vet at de er gravide. Si meg merker deres barn om du vet du er gravid eller ikke? Poenget er at en evt. skade er den samme om du vet du er gravid eller ikke. Derfor trenger vi ikke være mere hysteriske enn nødvendig.

Skjerp dere damer.

Skrevet

hehe, ja barna deres ligger oppi der og tenker "mamma vet ikke at jeg finneshhh enda, sshhå det går grrreit... *hikk*"

Skrevet

Kjære du som er tidligere ansatt i Amathea

Jeg skjønner og forstår argumentasjonen din. Jeg hetser ingen som har drukket eller røykt før de visste de var gravid. Det kan skje den beste, og konsekvensene av dette må man jo bare håpe på er minimale. Nå har jeg lest at fosteret de først 2-3-4 ukene ikke deler blod og oksygen med moren. De lever da i en plommesekk og at det derfor i denne perioden er relativt ufarlig om man har inntatt alkohol og røyk.

Når det er sagt så bør du jo skjønne at dette handler om gravide damer som bevisst har drukket og røykt mens de er gravide, og ikke minst de som faktisk planlegger at de skal ta seg et glass og to på julaften/nyttårsaften. Disse damene har jeg INGEN forståelse eller respekt for. Det er min mening, og jeg er glad for å se at veldig mange deler denne oppfatningen med meg.

Skrevet

men d er noen leger som mener at vist du har lavt jerninhold, så kan du ta deg et lite glass øl. for der er masse jern. mamma fekk beskjed om d når hun jekk gravid. jeg husker at jeg spurte om d sist jeg gikk gravid. å da fikk jeg bekjed om at d kunne jeg gjøre,bare d ikke ble mange ganger. men jeg jorde d ikke. jeg liker ikke tanken på å drikke noe med alkohol i når jeg er gravid.

men når jeg gikk gravid me jenta mi drakk jeg en øl,( brukte 2 timer på den) men d er noe jeg ikke kommer til å gjøre denne gangen. jeg gjorde d fordi min tante sa d var greitt.

Skrevet

glemte å si at jeg har en venninde som ikke fant ut at hun var gravid før i 6måne. å hun drakkk nesten hver helg. men jenta hinna har dren i ørene,er konstant syk (har vert siden fødselen av) snørrete hele tiden.

men d slo meg faktisk ikke før nå at d kan faktisk komme av at hun drakk. hhmm.. shit:/ offa:/

men jeg skal si at jeg røyker. d jorde jeg me min første også. da var jeg 18år å tenkte at jeg jør som jeg vill. hvorfor ser dere så jævli skjeivt på meg for!!? den holdningen der.

jeg røyker denne gangen også..men denne ganger synst jeg d er helt grusomt:( jeg har grått fordi jeg tenker på denn lille som ligger der. han har ikke valgt at jeg røyker. å når jeg tenker på d jeg gjør mot ham,gjør at jeg blir helt ekkel inni meg. men når jeg tenker på å slutte,blir jeg stresset å har bare mer lyst på røyk. å ja,jeg mener d er fordi jeg er svak. hadde jeg hatt mer sellstyrke hadde jeg klart å legge den fra meg:( derfor er jeg veik,å skubber de tankene vekk. men jeg har trappet ned betrakteli!! (Jeg er ingen storrøyker til vanli ) å jeg synst d er helt JÆVLI å røyke offentli!!! så når jeg gjør d,sjuler jeg magen:( men jeg må si,at med å lese utallige innleg her inne om hva røyk gjør med barnet i magen, har hjulpet meg med å trappe enda mer ned.

så jeg vill egentli si takk jeg:) (sell om jeg ikke har klart å slutte,men har trappen SÅ mye ned)

så vill jeg faktisk si at jeg er litt stolt over meg sell:)

men jeg har også lyst å slutte å røyke fordi hallve familien min (på begge sider) har fått kolst. mamma pappa besten farfar farmor. så jeg må klare d!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...