Gå til innhold

KOSLIG Å AMME


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trur ALLE her inne gir barnet sitt det det trenger, og al ALLE tenker på barnet sitt først!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonym; var den ment som en kommentar til meg? Isåfall: dersom det viktigste for meg var ammekosen hadde jeg tvunget puppen på jenta mi i lange tider i håp om at hun skulle ta den igjen en dag, selv om hun nektet og ikke ville og tydelig ikke hadde det bra i situasjonen. Det var dette jeg ble anbefalt å gjøre! Selv om jeg ønsket så gjerne å få det til, gikk det ikke, jeg bet i det sure eplet og ga jenta mi det hun trengte så hun skulle være fornøyd.

Så ja, jeg er helt enig. Barnets velvære er mye viktigere.:)

Skrevet

Må legge til at jeg pumpa; fullpumpa i 2 mnd, men måtte spe på med mme fra da av. Slutta å pumpe da hun var 4 mnd, melka tok slutt. Måtte bare klappe meg på skulderen, sånn i all offentlighet her inne ;o)

Skrevet

jepp love it. dog det er litt stress at han ikke tar flaske og at han er så avhengig av meg. men det er en periode. og jeg og føler vi blir veldig sammensveiset av denne ammingen. gjerne i senga. får pupp natt og dag, og ser ikke ut til å gå lei.

ammet førstemann til over 2 år fordi jeg klarte bare ikke slutte. skullejo slutte når jeg gikk tilbake i jobb. men klarte det bare ikke fordi det var så KOSLIG :) det var liksom vår ting.

Skrevet

Til HI; Kjempeflott at du og din datter får til ammingen så bra, som vi alle vet er mm det ideelle, det er jo derfor vi produserer det.

 

Når det er sagt så er det ikke bare-bare for alle. Jeg gir både mm og mme, fordi jeg ikke produserer nok til at ungen min skal få i seg nok næring. Før vi startet med mme sov han mye mindre på natta - nå kan han sove i opptil 6 timer (han er 6 uker). I tillegg måtte min få tillegg på sykehuset, ved at de "helte" i han mme fra kopp, noe som gjorde at vi sleit (og egentlig fortsatt sliter) med at han er "lat" - han vil ha ting lettere enn ved å sge det ut selv. Det jobber vi selvfølgelig med, men er ikke bare bare å "lære" en 6 uker gammel baby ting heller...

 

Måten jeg gjør det på er at jeg ammer først ved nesten hvert måltid, så gir jeg mme når han har fått fra meg i ca en halvtime. I følge HS burde vi ikke bruke mer enn 20-25 minutter på hver pupp i gangen. Så, hvis han fortsatt er sulten får han mme, evt. om jeg har noe pumpet mm får han det først. Dette fungerer utmerket for oss både natt og dag :)

 

Ang. hvile på dagen... Det er ikke bare lett alltid. Jeg sovner sjelden på dagen, og det å bare ligge og "hvile øynene" funker ikke for meg. Heldigvis fungerer jeg forholdsvis godt selv om jeg er trøtt, og har en samboer som tar sin del de dagene han ikke skal på jobb/skole. (fin fordel med flaske forresten - pappan kan ta seg av nattemating av og til for å avlaste ;) )

 

Som andre har nevnt; alle vil barnet sitt vel, og når barnet da ikke får nok ved bare amming, så må man ty til andre metoder :) Jeg vil heller ha en fornøyd gutt som får mme enn en frustrert gutt som ikke får nok mm :)

 

Skrevet

Jeg tror nok vi er flere enn du tror som koser oss med amminga, HI. De som sliter og syns det ikke er så fantastisk, er nok de som sier i fra mest og er mest aktive her inne med spørsmål og sånt.

 

En annen ting jeg har erfart er at mange eldre damer er nesten overrasket over at jeg har nok melk, og spør om jeg ikke skal begynne med grøt snart, spesielt hvis jeg sier at lillegutt spiser annenhver time (de mener jo baby ikke skal spise oftere enn hver 4. time!). Kanskje disse holdningene ikke helt borte, og at enkelte nybakte mødre hører på disse eldre damene? Ikke vet jeg....

 

Jeg koser meg også masse med amminga, og vil vente lengst mulig med grøt. Lillegutt elsker å ligge ved puppen, og kunne sikkert gjort det hele dagen hvis han hadde fått lov :)

Skrevet

Som alle andre sier så er det jo fint for deg at du har det sånn. Men forstår du at dette innlegget kan virke negativt på andre? jeg ble veldig lei meg da jeg leste dette fordi jeg verken fikk til amming og har begynt å gi jenta mi grøt 2 ganger om dagen.

Skrevet

Ps: du mente sikkert ikke å få noen til å blir lei seg, men for meg ble dette bare nok en påminnelse om alt jeg går glipp av som ikke ammer. Det er ikke alle som har opplevd dette så enkelt som deg og det kan det være lurt å huske på når man skriver sånne innlegg.

Skrevet

Noen ganger høres det ut som om vi som gir mme, har valgt dette selv, stort sett så har vi jo ikke det....jeg ville gjerne ha ammet hvis jeg kunne, men ble veldig syk etter fødsel og mistet melka. Jeg føler jo også at jeg får like god kontakt med sønnen min alikevl, det er noen som skriver her at man får en helt spesiell kontakt dersom man ammer, det er jo ikke bare ved puppen man får kontakt med barnet sitt...blir faktisk litt lei meg når jeg hører alt dette om amming, fikk aldri muligheten, men jeg tror da gutten min har det bra for det...vi gjør vel alle det som vi mener er best for barnet!

Skrevet

Så heldig du er HI som har det slik, men desverre er det ikke alle som får til ammingen, jeg er en av de. Min datter vil ikke ta pupp, så pumper og gir på flaske, og tro meg jeg er lei, men holder ut for mm er det beste for henne. Men jeg har måtte begynne å gi grøt (helsesøster som sa jeg måtte det) pga at hun har gått opp for lite i vekt. og min datter er ikke 4 mnd før i morgen, hadde hun gått opp normal i vekt så hadde jeg ikke gitt grøt. Gir liksom ikke grøt bare på gøy, og hadde det ikke vært bra for babyer på 4 mnd å få grøt så hadde vel de ikke solg grøt ned til 4 mnd alderen og da hadde vel helsesøster anbefalt meg å starte med grøt hvis det ikke var bra..???

Skrevet

Så bra at dere trives med amming:)

Jeg ammet i 1 1/2 mnd og ga opp med god samvittighet, det var verken koselig for meg eller snuppa at jeg ammet... Jeg hatet det, og snuppa fikk ikke nok næring... Vi koser oss myyye bedre med flaska, og det syntes jeg er viktigere at vi begge har det bra og er fornøyde...

Skrevet

Til HI:

Jeg føler meg overhodet ikke tråkket på, og anser bare deg som en av de mange her inne som må skryte litt av hvor greit ammingen går og forsøke å overbevise deg selv og hele verden at du får bedre kontakt med babyen din enn flaskemødre gjør. (En holdning som etter min mening er fryktelig naiv og uopplyst, men det er bare min personlige mening.)

 

Jeg har prøvd begge deler, og det er ingen tvil om at når jenta mi ligger tett inntil meg på hodeputen om natten og drikker av flasken sin og vi kikker hverandre dypt inn i øynene og jeg kan kysse henne på kinnet og stryke ansiktet mitt inntil hodet hennes, da vet jeg at alle de ammende som tror de har bedre kontakt med barnet sitt fordi de ammer tar helt feil.

 

Og når du sier at man ikke skal begynne med grøt før ved 6 mnd fordi tarmsystemet deres ikke er klart ennå, så tar du nok en gang helt feil. I "Anbefalinger for Spedbarnsernæring" (Sosial og helsedirektoratets veiledning om spedbarnsernæring til helsepersonell) står det bl.a "Barnet er fysiologisk modent for å innta fast føde fra 4 måneders alder..." og "Tegn på at barnet kan trenge tilleggskost før seks måneder er utilstrekkelig vektøkning, at barnet virker sultent selv etter hyppige brystmåltider og at barnet viser interesse for annen mat." og

" Barnet er modent til å håndtere fast føde fra fire måneders alder, og kan derfor trygt introduseres for tilleggskost fra denne alderen."

 

I henhold til dette dokumentet fra shdir er det altså vitenskapelige studier som viser at det ikke er noe problem for babyene å takle annen mat fra 4 mnd, og at det er helt greit at mange begynner med annen mat før 6 mnd, de har sannsynligvis gode grunner til det, og mange av dem står listet i anbefalingene som helsesøster skal følge. Det er derfor heller ingen grunn til at noen skal bli flaue over å begynne på grøt, og ingen skal behøve å være redde for å si det til helsesøster, for det er faktisk helt greit å gjøre det!

 

Skrevet

Er helt enig i at det er veldig koselig å amme - når det går bra! Hadde et helvete m amming med min første, og ga nesten opp flere ganger. Nå går det veldig bra og vi koser oss. Vi må ha respekt for hverandres valg, ingen kjenner grunnen til at noen ikke klarer å amme/eller kose seg m det. Har lest her inne at det er viktigere å mamme enn å amme - godt sag, igrunnen.

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle syns det var koselig å amme, men det syns jeg absolutt ikke. Var bare at jeg ikke likte at han skulle drive å suge på puppen, syns det rett og slett var ubehagelig å amme( ekkelt liksom). Det falt seg ikke naturlig for meg i det hele tatt. Så her ble det flaske etter noen uker, og det var så sinnsykt godt å begynne med.

Skrevet

Flott for deg at du klarer og amme og nyter det!

Bare ha i bakhodet at det ikke er alle som kan amme, og at mme-barn ofte må starte med fast føde før anbefalt alder fordi det kan være skadelig for nyrene med mer enn 1 ltr mme pr. døgn. Dette var min oppe i da han var 3 1/2 mnd!

 

Det er som oftest en grunn til både flasker og tidlig introdusering av fast føde!

Skrevet

Ja det var jo ikke meningen å kritiserer flaskemammaer her, bare å oppmuntre de som ammer/er i begynnelsen av ammingen og å gi en hyllest til ammingen.

 

men det er tydeligvis ikke lov. en kan vel heller ikke snakke om hvor glad en er for at storesøsken ikke er sjalu? i tilfelle noen sliter med sjalu søsken?

 

eller kan en si en hadde en fin fødsel? i tilfelle noen føler seg trakka på fordi de ikke hadde det?

 

kan jeg heller ikke si at er glad jeg har en pappa til ungene mine som stiller opp? i tilfelle andre ikke har det?

 

sorry folkens. det var ikke meningen å sår noen her.

 

 

Skrevet

Jeg kunne bare amme i 2 mnd pga to låsningen i nakken til lillegull og savner ammingen forferdelig!! Pumpet til ho var 3 mnd. Klart jeg tenker ekstra på det når jeg ser slike innlegg, MEN jeg er sjeleglad for at mange får til det med ammingen og at dere koser dere masse;);) Stå på videre og tenk litt på oss som savner dette så mye;)

Skrevet

Det er ikke det at du sier det er koselig å amme som er problemet. Men ser du ikke at endel av innlegget ditt er kritikk av de som ikke gjør det?

"til dere som har permisjon i tillegg: det er jo derfor dere er hjemme? for å kunne amme og kose dere med baby?"

- Nei, det er det ikke. Det er for å ta seg av babyen, uansett hvordan det går for seg.

 

"virker som om mange stresser og ønsker at babyen skal bli stor og uavhenigig med en gang?"

- Nei, vi begynner ikke med flaske og grøt fordi vi vil, men fordi vi må.

Det er dessverre dårlig med ammer for tida, så da må vi mette barna med det som fins av erstatninger.

 

"om babyen våkner om natta så har dere vel anledning til å hville om dagen?"

- Det er det ikke alle som har... mange babyer har storesøsken som også trenger omsorg og pass.

 

"det er en grunn til at en ikke skal begynne med grøt før 6 mnd og det er fordi tarmsystemet ikke er klart for det endå, så hvorfor haste sånn?"

- Fordi barna ikke skal gå sultne, og fordi for mye mme er skadelig for nyrene.

 

Slike uttalelser kunne du nok ha spart deg, for de fleste gjør det ikke fordi de har så lyst, men fordi de må.

 

At du synes det er supert og koselig å amme, se det er helt greit! Det syntes jeg også da jeg holdt på. (Må si det er koselig å flaske også da, taper egentlig ikke noe av nærheten på det.)

 

Håper det belyser hvorfor jeg svarte deg som jeg gjorde.

 

Mvh.

Skrevet

Jeg ammer lillegutt på 10 1/2 mnd enda. Jeg hadde sluttet hvis det hadde blitt noen problemer underveis.. for jeg var bestemt på at jeg ikke gadd å amme til hver pris.. Men jeg har vært av de "heldige" som har fått til amminga fra dag 1 ( litt start problemer har man jo alltids de første ukene da..)..

 

Jeg syns det er all ære til de som faktisk slutter også jeg! For de tar faktisk tak i situasjonen for at det blir bedre.. Mange styrer og ordner med den amminga bare for at de SKAL amme.. også blir det bare mye styr for mor.. Blir faktisk mennesker av flaskebarn også :P

Skrevet

Takk StoreMais med MiniMais og tingeling for fine innlegg, de gjorde hvertfall min dag bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...