Gå til innhold

KOSLIG Å AMME

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lest masse innlegg her både for og mot mm og mme og det virker som om mange er veldig klar for å begynne med fast føde når babyene er bare 4 mnd. for min del koser jeg meg så veldig med ammingen, er det bare meg - syns alle andre det er skikklig stress eller?

når babyen våkner om natta og vil ha pupp så får jeg den gode varme følelsen og blir nesten litt yr og må bare smile selv om jeg er trøtt. og om dagen er det så gøy når vi tøyser med puppen, hun biter litt og gliser og jeg tar bort puppen og hun ser med store øyner og ler og venter forventingsfullt på at hun skal få "tak" igjen. og så koser hun med håret mitt når jeg ammer og hun har alltid et så intenst blikk på meg - akurat som hun syns jeg er den peneste og mest fasinerende skapningen i hele verden.

babyen min er vel 4 mnd og jeg er glad så lenge jeg slipper alt dette grøt og flaske stresset. å amme er helt fantastisk syns jeg, og gruer meg til jeg skal slutte, for det er bare en helt spesiell samhørighet og en god følelse altså.

i det siste merker jeg at hun må ha oftere pupp siden hun kanskje ikke blir SÅ mett av melk . magen begynner gjerne å bli klar for litt grøt, men enn så lenge holder det jo å bare amme litt oftere. til dere som har permisjon i tillegg: det er jo derfor dere er hjemme? for å kunne amme og kose dere med baby? virker som om mange stresser og ønsker at babyen skal bli stor og uavhenigig med en gang? om babyen våkner om natta så har dere vel anledning til å hville om dagen?

det er en grunn til at en ikke skal begynne med grøt før 6 mnd og det er fordi tarmsystemet ikke er klart for det endå, så hvorfor haste sånn? (når en ikke en gang sier det til helsesøster så veit en vel at en egentlig ikke skal deT?)

til dere som er i begynnelsen av ammeperioden: NYT DET. dere har mnd framfor dere med en helt spesiell tilknytting og en kos som bare er forbehold du og din baby!

lykke til:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at det er noe stress å amme, men har ikke den skikkelige kosfølelsen heller. Kanskje fordi det gjør vondt. Leah er snart 4 mnd, og jeg merker foreløpig ikke at hun har behov for mer enn bare melk, og håper at jeg kan fullamme enda et par mnd:) Syns det virker mer stressende å styre med grøt og greier enn det er å sprette fram en pupp;-) Men ikke alle babyer klarer seg med bare melk og da gjør mammaene det som er best for sin baby, om det er bare mm eller mme eller om det er behov for litt mer:)

Skrevet

Hadde man bare fått til det ammegreiene skikkelig så hjelper jo det. For min del synes jeg det er skikkelig ubehagelig å amme foran andre enn mannen, klarer ikke og blir stressa av det. Kan jo være mange grunner til at amming ikke er like kos for alle.

Men supert at du føler det sånn, skulle jo ønske selv at vi klarte å fullamme og kose oss med det, men dessverre er det ikke slik.

Skrevet

virker som HI tenker at man slutter med amming med en gang de får fast føde.

jeg har en gutt på 4mnd som jeg ammer natt og dag,men om kvelden så får han mme og grøt,siden jeg ikke har nok. hadde jo selvfølgelig vært lettest med bare puppen,men det gikk ikke her.

så ikke prøv å få meg til å ha dårlig samvittighet....

Skrevet

Så fint at du har det slik :-)

Sånn har ikke jeg det. Jeg liker ikke å amme og synes det er styr pga mange ulike årsaker, men jeg ammer og har ammet alle barna mine likevel så lenge de har villet (dvs 8,5 mnd med eldste og 11 mnd med mellomste, mini er bare 5,5 mnd så han får masse melk av meg enda). Dog, jeg synes flasker er mye mer styr, så jeg ville ikke byttet heller og er veldig glad og takknemlig for at jeg kan amme barna mine, ikke missforstå. Joda, en og annen gang er det kos, men mest misstrives jeg med ammesituasjonen. Og som deg ville jeg gjerne fullamme i 6 mnd med alle tre fordi det er det som er anbefalt, men jeg kunne bare fullamme mellomste så lenge, de to andre krevde mat før denne tid, mini nå når han var 4 mnd pga at han bare hadde lagt på seg 50g på en måned og gråt og gråt til tross for at jeg hadde (og har) mer enn rikelig med melk til ham. De fleste som begynner med grøt tidelig gjør det av en god grunn :-)

Skrevet

Synes også at ammestundene er koselige når han spiser godt. Innimellom når han har vondt i magen på kveldstid så kan det være litt stressende fordi jeg vet at han plages. Eller når spruten står til alle kanter og vi blir våte begge to :) Men får også en god følelse i kroppen av å amme. Synes det er synd for dem som ikke får opplevd dette av ulike grunner. det er ei fin og god stund.

det fineste er å se at de små blir fornøyde og god og mett :)

Skrevet

Ps, jeg synes det er dritstress med grøt og middag den første tiden de får dette, et sant pes, men må man så må man tross altog man ammer jo masse fordi om. Jeg ammer mini ca 6-7ganger i døgnet fortsatt.

Skrevet

Jeg koser meg også med ammingen og er veldig glad for at jef får til å amme - men jeg syns ikke det er like koselig når hun våkner annerhver time om natten for å få mat...ikke bare-bare å hvile seg på dagen heller når man har barn fra før.

Nå er det jo også sånn at en slutter jo som regel ikke å amme når en begynner med fast føde, det er jo snakk om å gi litt grøt i tillegg til ammingen. Jeg begynte med grøt til eldstemann da han var 3 mnd da jeg ikke hadde nok melk og han ikke tok flaske, men jeg ammet jo for det meste (og fortsatte å amme til han var 10 mnd).

Syns det er både kloselig og lettvindt å amme og har planer om å fullamme til hun er 6 mnd.

Skrevet

Først og fremst: Bra for deg! Grattis! Når det er sagt, så virker det jo også som at du tror at alle de som velger å gi grøt før 6 mnd, faktisk gjør det for moro skyld. Det er ikke tilfelle, jeg vil våge å påstå at i 99% av tilfellene, så ligger det gode grunner bak å gi grøt eller evt tillegg. De fleste ønsker jo gjerne å lykkes med amminga, men langt fra alle kommer i mål.

Jeg fullammet til 5 mnd, og storkoste meg, men da krevde han mer mat - øking hjalp ikke lenger. Så nå får han grøt (er 6,5 mnd), vi sover om natta begge to, og ammer ca 5-6 ganger pr dag fortsatt. Jeg syns ikke grøten er pes jeg da, koser oss med å gi han mat, og gøy å ha han ved bordet sammen med oss. Pappaen er også glad for at han endelig kan bidra litt i matveien også ;)

Så, veldig bra med fullamming, enig i det. Men ikke alle påstandene dine er like gjennomtenkt...

Skrevet

Angående mm kontra grøt siterer jeg fra BAM 4 mnd:

"Å gi babyen grøt for å få den til å sove bedre om natten har ingenting for seg. Grøt er mindre næringstett enn morsmelk og metter faktisk mindre. Dessuten er ikke grøt så lett fordøyelig og kan fort gi smårollingene ubehag i magen."

"Babyen din har ingen helsemessige fordeler av at du begynner å gi den fast føde nå. Fremdeles er morsmelk det aller beste."

Skrevet

Kjære vene. Tror du har misforstått litt, HI. De aller fleste mødre gjør det som føles best for barnet sitt og dem selv (disse to tingene henger som regel sammen).

Veldig få som frivillig gir slipp på ammingen de første seks månedene, hvis den går som smurt. Slår det deg ikke at de som slutter å amme, gjør det fordi de har problemer med den? Du virker litt naiv her. Litt formanende i tillegg, og det reagerer jeg på.

Hvis ammingen går greit og både mor og barn koser seg, så fortsetter de jo med nettopp det; koser seg. Du sier at det virker som om mange vil ha barna sine selvstendige og uavhengige så fort som mulig. Hva får deg til å si det? Ja, det kommer en tid der barnet selv ønsker og trenger denne selvstendigheten, og da må barnets behov gå foran mors gode ammefølelse. Blant annet derfor de færreste ammer til ungen nærmer seg skolealder, selv om de liker følelsen.

Men de fleste vet da at tiden for selvstendighet kommer tidsnok, og følger barnets signaler.

Vi har permisjon for å kose oss med babyen og amme, sier du. Vi har permisjon fordi vi skal dekke alle babyens behov, enten maten kommer gjennom mm, eller mme. Kos er det uansett.

Skrevet

Måtte smile når jeg leste innlegget ditt HI. Kjente meg SÅ igjen.

Jeg koser meg også veldig med amminga. Etter litt startvansker er jeg så takknemmlig for at vi har fått det til og at vi slipper styret med å kjøpe erstatning, blande ut, koke vann, sterilisere flasker osv. Særlig om natten. Så lettvint det er å bare rulle ut en pupp! Er så koselig når vesla ligger tett inntil meg og "forsyner seg selv".

Aldri er det noen som vil trenge oss så mye som en liten baby som ammer. Vi er som en liten øy i verden, som to vesener i perfekt symbiose. Hun gråter, puppene mine gråter med henne og trøster.

Vet at dette bare er for en kort periode av livet, og har allerede begynt å bli vemodig med tanke på at det bare er noen måneder igjen. Barnet mitt er 3 måneder, så er allerede halvveis i fullammingsperioden. Det har gått så altfor kjapt! Har lyst til å prøve å amme lenger enn 1 år, slik anbefalingen er fra WHO.

Når vesla ammer og ser opp på meg er blikket så fylt av kjærlighet og glede at jeg kjenner det kiler langt inni magen min. Noen ganger dette puppen ut av munnen hennes fordi hun bryter ut i et glis mens hun ligger og titter.

Er så stolt og imponert over kroppen min for at den gir næring til barnet mitt. Hva så om magen er myk som hvetebolledeig og puppene små så lenge de kan utføre mirakler? Digger kroppen min etter svangerskapet!

Skrevet

En ting til: "dere har vel anledning til å hvile om dagen", sier du. Ikke alle har det, blant annet de med flere barn å ta seg av. Mange førstegangsmødre har også vanskelig for å slappe av mellom slagene. Vi er ulike og har ulike grunner for å ha det som vi har det. For disse kan natta være tøff.

Skrevet

Jeg ammer gutten min som er snart 4 mnd, men jeg har så smått begynt med noen skjeer tynn gröt på kvelden, for å venne magen til det og fordi han våkner opptil 6 ganger om natta for mat + at han spiser ofte om dagene..Jeg koser meg med amminga også men jeg ser at han trenger mer mat. Han veier nesten 8,5 kg.

Hvorfor skal man ikke begynne med litt gröt? Skal jeg la han väre urolig og sulte? Nå har han fått litt tynn gröt i noen dager og i natt våknet han bare 2 ganger. Det er stor fremgang for oss! Da betyr det vel at det funker? Skal amme fortsatt hele dagen + når han våkner på nettene, han skal bare få litt gröt för han legger seg slik at han blir mer mett.

Det hadde ikke värt produsert 4 mndrs gröt o.l om ikke det var okej å gi!

Men alle kjenner sin baby best...

Skrevet

Jeg liker også veldig godt å amme, synes også det er koselig. Som du beskriver får man en spesiell kontakt med babyen. :-) Man får nok også noe av denne kontakten når man gir flaske, og jeg ser absulutt ikke noe galt i å gi flaske! For mange er det riktig, Men jeg ville aldri valgt det selv. Det er noe med den fysiske nærkontakten og blikket barnet gir deg mens man ammer.

Nå har jeg vert heldig og har ikke hatt noe problem med amming. Jenta vår sugde seg fast fra første stund, og jeg har hele veien hatt mye melk. Jeg synes også det er veldig lettvindt å amme. Slipper å stresse med flaskene. :-)

Skrevet

"Det hadde ikke värt produsert 4 mndrs gröt o.l om ikke det var okej å gi!"

EEeehhh...?? Det blir produsert ganske mye rart i denne verden som ikke er bra for oss. Det blir produsert leker med ftalater og parkdresser med miljøgifter (8 av 10 i følge siste Foreldre & Barn). Det blir produsert gåstoler og vippehusker til baby selv om leger og helsestasjoner påpeker at det er skadelig. Før noen fyrer seg opp: Jeg sier ikke at 4 mnds grøt er farlig, langt der i fra, men at noe er i salg er langt fra det samme som at det er sunt, godt og bra. Mammaer har et ansvar for å lese og tenke selv!

Skrevet

poenget mitt var bare å fungere som et lite motinnlegg til alle som er så negative og tror ar barnet ikke fåt nok med en gang søvnproblemer oppstår i 4 mnd alder. som noen andre ovenfor poengterer så hjelper ikke grøt mer enn mm på metthetsfølelsen før de er 6 mnd.

skjønner at mange blir litt sure da jeg kanskje virka litt formandene og naiv samtidig, egentlig ville jeg bare uttrykke en glede ved ammingen, og selv om noen perioder er preget av såre brystvorter etc etc så er det å AMME HELT SPESIELT OG IKKE NØDVENDIGVIS FORBUNDET MED STRESS. mange nybakte mødre som kanskje lar seg lure til at litt stress og en skal gi opp her inne..

dere som flasker går jo glipp av noe helt spes selv om dere ikke gjør det av egent fri vilje etc etc. sånn er det. amming er vidunderlig.

men sorry, ser jo at folk føler seg fort trakka på når det gjelder dette spørsmålet.

Skrevet

Kjære Tommelise!

Dette innlegget bunner selvfølgelig ut i at jeg er kjempemisunnelig på deg:-)))

For i en ideell verden har alle det sånn som deg, men det er dessverre ikke alle som får det til. Tenk deg at de smilende øynene til barnet ditt var byttet ut med et par sultne, fortvilte øyne. Ta deg en titt inn på ammedebatten og les spørsmålene der, fra mødre som har problemer med melkemengde, dårlig vektoppgang på barna, barn som suger dårlig, nekter å ta brystet, betennelser, osv. Mødre som sitter med hjertet i halsen og ammer og lurer på hvor mye den lille får i seg denne gangen. Som sitter utslitte og pumper for at de små skal få morsmelk.

Alle disse ville trolig ha gitt armen sin for å bytte med deg. Kos deg videre, det unner jeg deg! Men husk også å sette pris på at du får det til, og ikke still deg uforstående til at andre har sett seg nødt til å velge annerledes.

Skrevet

Men det er jo nettopp poenget, tommelise: Amming er vidunderlig for den som får det til. For den som ikke får det til, er det ikke fullt så vidunderlig. Da er mme mer vidunderlig, spesielt for barnet som endelig får det det trenger. Selv er jeg i den kategorien at jeg synes amming er helt greit. Verken mer eller mindre. Det går også an.

Skrevet

Følte meg litt tråkka på ja, men forsto vel egentlig hva du mente:) Men nå er da det veldig store forskjeller på babyene, så det blir egentlig litt vanskelig å si hva som er rett og galt syns nå jeg da.

Jeg ammer mye, men når det blei amming 12-14 ganger (noe hun måtte ha når hun var rundt 3,5-4 måndter) så blir ikke det ikke bare kos lengere. Verken for mor eller barn. Vesla har heller aldri sovet mere enn en par timer på dagen fordelt på tre soverunder, så slappe av på dagen har rett og slett ikke funka så bra her.

ikke skjønner jeg hvorfor folk mener at grøt ikke metter før 6måndter?

vesla fikk velling (først) og grøt (litt seinere) når hun var rundt 4 måndter, og det hjalp betraktelig mye på nattesøvnen. Nå spiser hun bare to ganger på natten, en gang ca en time etter hun har lagt seg og en gang ett par timer før hun står opp. så hvis det ikke var grøten som gjorde det, hva var det da?

Personlig ville jeg aldri annbefalt noen å slutte å amme, hvis det ikke var en veldig god grunn til det. For jeg trur at barn og mor har det bedre hvis de klarer å komme seg igjennom den vanskelige perioden med såre nippler osv.. mm holder jo baby`n mere immun mot sykdommer og det er ingenting som er mere slitsomt for mor og barn enn sykdom på baby. Men går det ikke, så gjør det nok ikke det. De fleste vurder nok nøye for og i mot når de velger å slutte og amme:)

Og selv om jeg har begynt med grøt, så syns jeg da jeg ammer mye for det jeg da (7-10 ganger i døgnet)

Skrevet

åsså må jeg jo si, at hvis det var mulig så hadde jeg venta lengere med grøten ja.

Skrevet

Jeg syns også at ammingen var det koseligste i hele verden, jeg storkosa meg! Vi hadde en helt spesiell kontakt, som med deg, vi tulla og lekte og hun titta stort på meg med fasinerende øyne og smilte så godt med puppen i munnen! :)) Derfor var det VELDIG sårt når hun ikke lenger ønska å ta brystet. Det er det såreste jeg har opplevd på lenge. Da hun rundet 3 mnd fikk hun puppenekt og vi måtte ty til pumping og flasker og erstatning på kvelden fordi jeg ikke får til pumpinga så godt. Jeg har felt mange mange tårer og det var veldig vanskelig å akseptere.

Heldigvis tar hun puppen på natta og dette tviholder jeg på!

Nå er hun snart 6 mnd, hun får grøt to ganger om dagen, to flasker pumpa melk og to flasker mme. Om jeg hadde kunnet hadde jeg amma henne til hun fylte ett år, men det kan jeg ikke, og det er jeg lei meg for.

Skrevet

Viktigst for barnet er at det får det det trenger, ikke at mor koser seg. Det er jo barnet vi skal tenke først på.

Skrevet

Det var ingenting i verden jeg heller ville, enn å amme. Men hun har aldri villet ta puppen. En måned med sonde og ammetrening hjalp ikke. Hun ble et flaskebarn, som spiste lite og la på seg lite. Da hun var 4 mnd sa helsesøster og lege at vi burde såvidt begynne å øve henne på grøt. Jeg drøya det 3 uker til, men når hun var nesten 5 mnd fikk hun altså sin første lille porsjon grøt.

Nå er hun 9 mnd og legger fint på seg, sakte men sikkert.

Jeg ville også amme, og det at hun aldri har villet ta pupp, var en stor sorg. Vi har vært mye bekymra og jeg har grått mye. Nå er jeg bare glad for at hun er ei blid og kosete jente, som riktignok er lita og litt sen for alderen, men som er på rett vei :)

Kos deg med amminga, det unner jeg deg :) Men husk at ting ikke alltid er så lett for dem som ikke ammer, eller som blir nødt til å gi grøt fra ca. 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...