Gjest Skrevet 20. desember 2007 #26 Skrevet 20. desember 2007 Hva hadde det med saken å gjøre???? Det er snakk om valget man tar...! Jeg feirer alle høytider osv..det gjør vell de som er medlem av humanetiskforbund også!!! å hvorfor? Feirer vi ikke høytidende pga av jesus?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #27 Skrevet 20. desember 2007 Hvilken høytid er det du sikter til??? Julen? Da gir jeg deg denne linken å kikke på om du ikke har fulgt med i timen: http://www.barnimagen.com/forum/thread/10144255
Gjest Skrevet 20. desember 2007 #28 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har lært på SKOLEN for å si det så pent, at vi ferier jul pga av jesus fødsel!!! men det er ikke derfor jeg feirer jul. Jeg ferier jul fordi det har vært en tradisjon siden jeg ble født i min familie. Jeg har aldri hørt snakk om jesufødsel eller lignende på julaften eller noen andre dager hjemme. Men nå er det jo slikt at vi lever i et land som bygges opp rundt den kristnetro..! Vi skal ha kristengrunnlag i barnehager, skoler osv. Som f.eks i dag, så hadde min datter gudstjeneste i barnehagen! Hva tror du datteren min fikk høre der???????????? at julen stammer fra Hedensk tid??? hehe...synes slike diskusjoner kan holde på i det uendelige.. Men min personlige mening er at jeg respekterer alles livsyn... Troen er så mangt.
Katharina88*Angelica08 Skrevet 2. januar 2008 #29 Skrevet 2. januar 2008 Helt enig!! Syns det er idiotisk og tåpelig at folk døper barna sine når de ikke er kristne, og ikke klarer og følge opp. Sier at barna skal leve i den kristene tro, Bullshit!! Enig med deg, ikke bare når det kommer til dåp, men også konfirmasjon! Hvorfor velge kristelig når man ikke tror på det!! Hilsen Human Etiker!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2008 #30 Skrevet 3. januar 2008 enkelte her burde vel lese overskriften, det er jo snakk om dåp hvis man ikke tror, ikke graden av gudstro. Jeg er overhodet ikke troende og vi kommer ikke til å døpe vårt barn, jeg personlig synes det er hyklersk å stå der å love kristen oppdragelse osv på grunnlag av en tradisjon hvis det ikke er noe man tenker å gjennomføre. Enkelte holder faktisk kirken for å være et hellig sted, og jeg vil ikke, av respekt for dem, stå der og lyve.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2008 #31 Skrevet 5. januar 2008 Til HI Hvorfor i all verden blir du frustrert over at barn døpes? Og hvem er du til å dømme at vi som verken ber eller går regelmessig i kirken "står der som en stor løgn" når vi døper barna våre? Hva med å bruke den kristne troen din til noe bedre enn å bli frustrert over andres valg..? Jeg har døpt min sønn pga tradisjon, koselig å samle familien fra begge sider, samtidig som det er noe stemningsfullt og hyggelig over dåpssermonien i kirken. Så derfor dåp o kirken og ikke navnefest!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2008 #32 Skrevet 6. januar 2008 Hvis du er religiøs er jo det helt greit, hvis ikke er det jo bare løgn...
Hei77 Skrevet 9. januar 2008 #33 Skrevet 9. januar 2008 Et godt poeng! Det går an å tro, selv om en ikke går i kirken hver søndag. Statskirken eier ikke troen vår. Jeg velger å døpe barnet mitt. Fordi jeg selv er oppvokst med barnetro, altså mest tradisjon. Også vet jeg ikke helt om jeg synes navnefest er det helt store. Humanistisk forbund har jo rett og slett kopiert de kristne tradisjonene som dåp, konfirmasjon og gjort de ikke kristne. De tjener sikkert litt penger på dette også... Hva med å finne på noe helt annet?? Heidi
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #34 Skrevet 9. januar 2008 jeg vil døpe barnet mitt pga familietradisjon. Er medlem i statskirken, ble døpt og konfirmert, men er ikke personlig kristen. Det samme gjelder kjæresten min. -er det da feil av meg å velge å døpe barnet mitt?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #35 Skrevet 9. januar 2008 ...ja og bli døpt i kirken selv om man ikke "tror" kan jo også ha noe med videreformidling av enkelte verdier å gjøre.. verdier som er kristne, men som også mange andre mennesker har...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #36 Skrevet 25. januar 2008 hvis man ikke lenger kan døpe pga tradisjon, kan vi heller ikke feire jul og påske? det betyr noe for meg, selv om jeg ikke tror alt som står i bibelen! jeg tror, og derfor vil jeg døpe mine barn.. selv om vi ikke leser bibelen hjemme, eller går i kirken hver søndag..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #37 Skrevet 25. januar 2008 Spørsmålet var til de som ikke tror anonym13:17. Du sier jo at du tror og da er det jo ikke rart at du døper. For å ta med det, hvis du ennu ikke har fått det med deg- Jul er ikke opprinnelig en kristen høytid- slå det opp!
drmjenter Skrevet 25. januar 2008 #38 Skrevet 25. januar 2008 Jeg skal nå ha navnefest for mitt barn nr.2. Syntes det er en fin seremoni som feirer barnet. Jeg personlig er døpt og konfirmert i kirken, men meldte meg ut da jeg fikk mitt første barn. Jeg syntes kirken er noe høytidelig og spesielt, og har for stor respekt for de som faktisk er religiøse til at jeg som ikketroende skal døpe mitt barn inn i kristendommen fordi det er en familietradisjon, Det er jo faktisk det man forplikter seg til, lære barnet om kristendommen. Dessuten syntes jeg man kan ha tiltro til at barnet selv kan velge tro/livsyn når de blir eldre. Så lenge man er enige, foreldrene i mellom om hva som er det beste for barnet - bør jo man gjøre som man vil. MEN, syntes det blir feil å følge hva familien forøvrig mener om saken. Det er jo helt uvesentlig å døpe "under press". (Eller ha navnefest under press for den sakens skyld)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå