Gå til innhold

Hvorfor døper dere hvis dere ikke tror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dåpen lover man å lære barnet og be og oppdra det i den kristene tro og forsakelse.

Det er det hele dåpen går ut på!

Så hvorfor i all verden døper dere barna når dere står der som en stor løgn?

Hilsen frustrert kristen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

seff er du anonym.....

jeg gjør ikke det, så slapp av.

er ikke sånn at hvis man døper barn uten å være kristen så tar folk fra frustrerte kristne sine plasser til å døpes da..... man må vel heller ikke være åpenlyst kristen for å døpe barna sine? kjenner flere som tror, men ikke går i kirke, ikke ber og slikt, men likevel tror...

tror flere blir klar over at man kan ha navnefest og slikt nå for tiden, og det er kjekt for oss som ikke føler det passer å døpe i kirka.

før i tiden var det vel sånn at alle SKULLE døpes, fordi at SÅNN VAR DET, hehe, godt man er klar over at man kan velge nå....

Skrevet

Det begynner å bli veldig lenge siden mann måtte døpe!

Min far er født i 1948 og han er ikke døpt!

Skrevet

Mange døper pga tradisjon...jeg er IKKE en av de.

Skrevet

frøken min pappa er ikke døpt:

nå skal du ikke lese det sånn at man måtte, men heller lese det med noen " " i........

Skrevet

Heldigvis trenger ingen å forklare seg for frustrerte (anonyme) kristne for å få bære barnet sitt til dåpen :)

Jeg velger å tro at de fleste barn som døpes, i noen grad blir oppdratt i kristen tro. Hvem vurderer hva som er oppdragelse i kristen tro da? Du?

Og du som kristen burde vel vite at man døper ikke barna sine, det er det vel noen helt andre som gjør?

Skrevet

hehe.. godt poeng sandrasalamander:)

Sjønner ikke helt oppstyret jeg.. har lest disse diskusjonene her inne, men har aldri tenk så mye over det.

Da jeg spurte samboeren min om han hadde tenkt på muligheten og la være og døpe barnet vårt eller bruke noe annet som erstatning så bare ristet han på hodet å så på meg "er du helt teit eller? selfølgelig skal vi vel døpe barnet"

Hvor kristen vi er.. vel det kommer vel an på hvem du spør:)

Vi går ikke i kirken, vi ber ikke aftenbønn, men vi er jo oppvokst med kristne tradisjoner og i et kristent sammfunn. (og da mener jeg norge som en kristen stat, ikke noen syk sekt)

Jeg feirer jul, og påske, tar gladelig fri fra jobb kristihimmel farts dag, og skal jeg ta bryderiet med og gifte meg skal jeg jammen gjøre det "orntlig" i kirken, og ja fordi vi er vokst opp i et kristent land med kristne tradisjoner vil jeg gjøre som alle generasjoner før meg og døpe barnet mitt i kirken.

Og hva vil det si det som man lover. en kristen oppdragelse....??

Det får vi jo alle, i alle skoler og barnehager blir det fortalt hvorfor vi feirer jul og dette har også jeg tenkt og lære mine barn, store deler av bibelen skal de etterhvert kunne, men i hovedsak fordi det er en stor del av vår kultur.

Den dagen norge blir en sekulær stat vil forandringer skje over tiden, men jeg er norsk og betrakter meg, om ikke som personlig troende så i alle fall som en del av et kristent land med kristen tradisjon og kultur

Skrevet

Jeg døper mitt barn pga tradisjon, og fordi hun selv kan melde seg ut av statskirken om hun vil senere. Ganske kjipt å måtte døpes som 13 åring, fordi man vil konfirmeres.... Sånn ser jeg ihvertfall på det.

Skrevet

signerer på den.....jeg måtte døpe meg da jeg var 13 for og kunne stå kristelig til konfirmasjon, og det var ikke mye gøy. Jeg tror på kristendommen, men er ikke utøvende kristen, men jeg vil likevel at lillegutt skal døpes...

Skrevet

Sandrasalamander har et knusende godt poeng: Hvem er det som kan definere hvem som er "kristne nok" eller "troende nok" til å døpe barna sine eller ikke...?

Norge er jo i bunn og grunn et kristent samfunn, med en kristen grunntanke, og så lenge vi har statskirke, så har vi jo også en statsreligion - selv om vi heldigvis har religionsfrihet i Norge.

Å beholde barnetroen i såpass stort monn at man beholder respekten for kirken og for de kirkelige ritene trenger ikke f.eks. å resultere i at man kaller seg personlig kristen.

Det er ingen av dem som kjenner mannen min og meg som vil karakterisere oss som personlig kristne, men de aller fleste av dem som kjenner oss, vil samtidig karakterisere oss som "normalt" kristne, på den måte at vi feirer de kirkelige høytidene, vi bærer barna til barnedåp, vi lar dem delta på dåpsundervisning eller søndagsskole, vi deltar i familiegudstjenester og vi stiller alltid opp i begravelser til mennesker vi har en eller annen tilknytning til. (Uups... Det var en lang setning, det!!!)

Slik som vi har det med vår "barnetro" i voksen alder, vil jeg tro er tilfelle for nokså mange flere enn oss - og hvis dette ikke er grunn god nok til å få lov til og døpe barna våre, så må noen komme med en bedre definisjon på hva som er "kristent nok".

Skrevet

Det har du ingen ting med!

Jeg har døpt mine 2 døtre og skal også døpe mine tvillinger.

Og kun fordi det er tradisjon og veldig koselig og litt høytidlig ;D

Hvorfor anonym???

Feiging!!

Skrevet

Hei!

Vi døpte våre tvillinger i helga og vi gjorde det fordi det er en tradisjon i Norge. Da får heller barna selv bestemme senere om de vil melde seg ut av statskirken. Vi er ikke kristne, går ikke i kirka, men feirer både jul, påske og mere til fordi det er tradisjon. Vi kommer også til å gifte oss i kirka. Min samboer var helt imot og døpe barna i kirka. Han ville heller ha navnefest, mens jeg ville ha dåp (jeg vant da,he he..) Vi hadde en koslig dag sammen venner og familie.

Skrevet

Jeg kunne ALDRI stilt meg opp i kirken med mine barn. Det strider i mot alt jeg står for.

Selvom jeg hadde en kristen barnetro, så kommer ikke jeg til å lære den videre til mine barn, rett og slett fordi jeg er helt sikker på at det er bare tull og vas.

Så jeg er helt enig med HI...

Skrevet

Det er greit nok det. Men ikke alle som velger at barna deres skal døpes gjør det for "tradisjonen" sin skyld..

Jeg mener at det er opp til foreldrene, og jeg har såpass tro på deres dømmekraft at jeg tror de kan stå inne for valget de gjør.

Det er en uting at andre skal innbille seg å vite hva som er best hele tida.

Jeg synes forresten heller ikke at det er noe mer frihet i å ikke la barna døpes, enn i å la dem døpes!

Skrevet

Vi døper pga tradisjon. Jeg er ateist og ikke medlem av statskirken. Er døpt, men ikke konfirmert. Samboeren min er vel det man kan kalle en vanlig norsk kristen, står i statskirken men ikke særlig mer enn det. Vi feirer høytidene av tradisjon.

Hvis det bare hadde vært mitt barn hadde jeg nok ikke døpt, men siden faren ønsker at vi skal gjøre det så vil jeg la ham bestemme. Dette er faktisk ikke så viktig for meg - jeg har min personlige tro, men barnet må jo få sjansen til å utvikle sin egen. Og da synes jeg det er mest naturlig å døpe. All familie forventer jo også en dåp. Dessuten er det en fin tradisjon. En annen fordel er at barnet da vil slippe å døpe seg hvis han vil konfirmeres.

Skrevet

Helt enig. Meld også barna inn i andre sneversynte og homofintlige organisasjoner.

Flott folkens! Hipp hurra for kristendomen

Skrevet

Ja, det er bra du er saklig. Hipp hurra for anonyme!

Skrevet

Jeg ser det er noen som snakker om å døpe fordi barna da slipper å døpe seg som 14-åring når de skal konfirmeres.

Jeg tror nok ikke det blir et problem. Vil de konfirmere seg, kan de konfirmere seg borgerlig. Det er det fler og fler som gjør.

Hvis de vil konfirmere seg i kirka, så er de nok bra sikre på at de er kristne, og da bør det ikke være flaut å døpe seg.

De fleste konfirmerer seg nå for pengene uansett...

Skrevet

Fint for barnet å bli døpt. Kan velge selv om vil bli konfirmert borgelig eller kristelig. Har flere venner som ikke ble døpt men som ønsket å konfirmere seg kristelig. Måtte da først døpe seg. Litt kjipt å døpe seg når man er ungdom....

Barnet kan jo bli troende selv om foreldrene ikke er...

Gjør i hvertfall ikke noe galt når man døper et barn.

Min sønn er døpt. Jeg er tviler,og vil at han skal få velge selv. Mener det er bra at han kan ta stilling til dette da han blir eldre. For meg hadde det blitt feil å ikke døpe.

Er så lei av så mange som mener hva andre ikke bør og bør gjøre. La folk få ta valg selv. Trenger ikke komme med lang begrunnelse for andre hvorfor man velger som man gjør. Man må selv stå for sine valg.

Skrevet

Tvangsinnmelding av spedbarn i trossamfunn er etter min mening en krenkelse av menneskerettighetene og burde ha vært forbudt!

Skrevet

Jeg hadde navnfest for barnet mitt istedet for dåp... syns det var en utrolig fin seremoni som var tilegnet barnet istedet for en gudstjeneste som omhandler noe helt annet, med ett par minutter dåp sånn på slutten. men det er jo klart min mening, er også av den tro at barn ikke bør "prakkes" på noen som helst form for religion.. og det mener jeg man blir om man blir døpt inn i statskirken, eller andre former for innvielser i trosamfunn.. barn bør få lære om alle religioner og selv ta ett standpunkt, da de har forutsetninger for å gjøre dette selv.. jeg har ingen rett til å velge dette for henne...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg står i statskirken, er vel troende, men ikke kristen.

Men skal det gå utover min sønn/datter? Jeg velger faddere som har en høyere tro enn meg selv. nettopp av den grunn at de kan gi henne de verdiene og kunnskapen jeg ikke kan! Så hvem er du til å dømme egentlig????

Skrevet

En annen faktor er at veldig mange kategoriserer seg selv som "ikke kristne", "ikke religiøse" osv. , men oppgir samtidig at de bekjenner seg til den kristne tro. Ofte er sånne begreper knyttet til forestillinger om hvordan en "religiøs" eller "kristen" person er, og forbindes svært ofte med livsstil osv.

Det handler like ofte om en språkforandring, at kristne eller troende mennesker i dag ikke bruker disse begrepene om seg selv.

Skrevet

helt enig !!! jeg og mannen min hadde laaaaaaang diskusjon på det å følge tradisjoner...vi ble enig om at hun skulle døpes pga tradisjoner. ikke noe mer. så er det jo greit for barnet å ta sine egne veier når hun fyller 14. Det gjorde jeg. jeg konfirmerte meg borgelig. den eneste i klassen min. Så hvis min datter har egne meninger tross alle andres påvirkninger, vil hun nok ta det valget som passer henne best!

Skrevet

Man er fortstt medlem av kirka selv om man konfirmerer seg borgelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...