Gjest Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 "Smaken av hund" heter den, og det ble forbud mot å sende den på alle TV-kanaler!! Den handler om mat og landbruket i Norge, og er absolutt verdt å se! Den kan leies/kjøpes på DVD! Hvor i all verden ble det av ytringsfriheten??! Tv-kanaler som ville vise denne ble truet med å miste all støtte og fordeler (!) Staten vil tydeligvis ikke at vi skal vite hva som egentlig foregår! Dette er en dokumentar som viser fakta, og de har ikke prøvd å lure noen. Har du ikke sett den enda så skyndt deg sier bare jeg ;-) Og så en liten oppfordring: slutt å kjøpe Tine, Gilde og Prior - produkter!! Hehe, det var dagens lille engasjerte fra meg :-P
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 tittelen.... har den noe med maten å gjøre? grøss...
Gjest Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Hehe, det er litt av en tittel ja, men det har ikke noe å gjøre med hunder egentlig. Men er greit å få vite litt hva man stapper i seg og hva man støtter ved å kjøpe fra de store merkene som "eies" av staten :-S Visste dere for eksempel at griser blir foret med griser?!
jiha Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 hva kan jeg kjøpe da??? *trist* hehe.. hormoner her..
Gjest Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Kjøp fra de litt mindre merkene som f.eks. Slaktern (med fare for å ta litt feil der hihi), synnøve finden, Q-meieriene osv. er mye der ute, man må bare være litt bevisst og ikke la seg lure av reklame!
loppelaura Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Det er bare tull at "griser blir foret med griser", det heter benmel og det ble forbudt for flere år siden og kraftforet som bla griser spiser består av bla. råkornvarer, soyamel og rapsmel og en sammensetning av mineraler og vitaminer for å dekke energibehovet for dyret. Og for å ta de "store" bedriftene i forsvar så har de en enormt bra kvalitets kontroll på råvarene de tar inn fra norsk landbruk, mange av de små bedriftene er ikke så nøye på dette for å kunne overleve i markedet. Slik vil det alltid være, slik er det med alle typer bedrifter, både matproduksjon, eiendomsmarkedet, banker osv osv.....
Gjest Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 loppelura: det er jo akkurat det du beskriver de vil at vi skal tro! Jeg anbefaler deg på det sterkeste å se den dokumentaren. Der innrømmer de at griser blir foret med griser!!! De sier at de er "på vei bort fra den metoden" men den praktiseres fortsatt til de grader! =) Jeg trodde det samme som deg før ;-)
Gladros Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg synes det er sørgelig at ikke folk kan være litt mer nyansert og tenke litt selv. Norsk landbruk følger strenge lover for hva som er tillatt. Vi har bla jevnlige kontroller der det sjekkes at kvaliteten er god. Kan du gi meg en god grunn til å slutte med de produktene du nevner?
Gjest Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Jeg har ikke sett den dokumentaren, men vil bare kommentere det du sier om å "være nyansert og tenke litt selv".... Det er vel ikke mange av oss som har noen som helst kontroll på eller innsyn i hva som foregår innenfor landbruksproduksjonen? At det finnes lover og regler er ikke ensbestemt med at ting foregår på èn måte, og det er definitivt ingen garanti for at retningslinjene ikke blir "omgått", det ser vi jo i mange forskjellige bransjer. Jeg ble i alle fall nyskjerrig på denne dokumentaren, hvor finner jeg den, HI?
Gjest Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 "kan kjøpes/leies på DVD" - jeg så det nå
Gjest Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Old news. Restauranter landet over samler matavfall i blå dunker som går til grisemat. Jepp, jeg tuller ikke. Hva er det oppi der, tror dere? Skal vi seee...mat utgått på dato, restene som er i gjen på gjestens tallerken, frityrolje, og selvsagt inneholder mye av dette grisekjøtt. Så ja, grisen spiser gris. Det vil jeg tro gjelder for griseprodukter som man får kjøpt hos gilde, nordfjord og alle de andre. Du må nok over i økologisk griseproduksjon for å få tak i gris som ikke spiser denne dritten.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Dette skrev jeg lenger oppe. Hvorfor jeg vet det? Fordi jeg er kokk, har kontakt med de som henter varen og vet at det blir brukt til grisemat. "Restauranter landet over samler matavfall i blå dunker som går til grisemat. Jepp, jeg tuller ikke. Hva er det oppi der, tror dere? Skal vi seee...mat utgått på dato, restene som er i gjen på gjestens tallerken, frityrolje, og selvsagt inneholder mye av dette grisekjøtt. Så ja, grisen spiser gris. Det vil jeg tro gjelder for griseprodukter som man får kjøpt hos gilde, nordfjord og alle de andre. Du må nok over i økologisk griseproduksjon for å få tak i gris som ikke spiser denne dritten."
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Jeg blir med en gang litt skeptisk når man faktisk oppfordres til å boikotte tre store leverandører av ulik type mat. Hvis denne dokumentaren ikke er laget veldig subjektiv synes jeg det er veldig spesielt å i det hele tatt tro at Gilde gjør det sånn og sånn, mens det ikke foregår på samme måte hos Slakter'n;p Gjelder forøvrig Tine og Prior også det...... Hvis det virkelig er sant at de driver med forkastelige og ulovlige(???) ting er det veldig naivt å tro at ikke Synnøve Finden, Q-melk osv gjør det på samme måte.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Og det å tro at q-melka er et lite firma er jo tullete. De er eid av Kavli, mao et kjempeforetagende. Og med mitt forrige innlegg så oppfordrer jeg ikke til boikott av disse firmaene, jeg har heller ikke sett dokumentaren. Jeg tenkte jeg bare skulle si et det faktisk er tilfelle at gris spiser gris (og som dere ser så snakker jeg ikke om utgått beinmel, fra gamle dager).
Piken på landet Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Tror nok ikke denne dokumentaren er så veldig nyansert, og er nok mer enn en grunn til at norske tv-kanaler ikke får vise den. Griser blir ikke foret med gris, griser blir foret med kraftfor av diverse kornsorter som en over her nevnte. Dette vet jeg, for svigerfaren min er griseprodusent, og broren min har jobbet med å prodsere kraftfor for gris. Så der var allerede èn ting i denne dokumentaren som ikke var fakta. Syns jo godt at folk kan få vite mer om broilerproduksjon, DET er sykt det, og rart at er lovlig. Men tviler på at det er denne dokumentaren som gir det riktige bildet av hva som er galt og ikke.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #16 Skrevet 27. november 2007 Bra med litt diskusjon folkens, men jeg har egentlig bare en ting å si jeg: SE DOKUMENTAREN!! Og jo jeg kan tenke selv, og denne saken er noe jeg har satt meg godt inn i ;-) Og forresten - det er fakta at griser blir foret med diverse typer svinekjøtt bla. pølser! Tro det eller ei ;-)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 27. november 2007 #17 Skrevet 27. november 2007 Dette er gaaaaammelt nytt!! Hvis man da fullstendig skal boikotte slike firmaer, så "må" man da ta alle! For visste dere det at bla TINE, Synnøve Finden og Q-meieriene "bytter" melk? Hvis en fabrikk har for lite, så "får" de av de andre..... Nei, hvis en er så hysterisk på dette og vil unngå at "griser blir foret på griser" så er det eneste du kan handle økologisk! Nei vettu meg hva, griser har blitt foret på rester menneskemat i alle de år, så det bekymrer meg ikke i det hele tatt!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 27. november 2007 #18 Skrevet 27. november 2007 Innlegget mitt er skrevet "under" HI sitt, ikke ditt kakemonsteret;o) Jeg klikket på "svar på dette innlegget" i hovedinnlegget før jeg fikk lest ditt. Brukte bare litt tid på å svare siden det skjedde litt av hvert her.. hehe. Tilfeldig at det havnet under ditt tror jeg.. Og i hovedinnlegget så blir vi faktisk oppfordret til å boikotte Tine, Gilde og Prior. Derfor den kommentaren=) Er forøvrig enig i det du skriver, kakemonsteret.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #19 Skrevet 27. november 2007 Joda, skjønte det. Ville bare presisere til folk siden jeg egentlig gav HI argumenter for sin kampsak.
Gjest Skrevet 27. november 2007 #21 Skrevet 27. november 2007 Jaja, nå er ikke jeg akkurat kjent for å være god til å snakke for meg MEN jeg "utfordrer" dere alle til å se den filmen, så skal vi se hva dere mener da!! Det er en grunn til at den har vunnet priser i andre land, men ikke i Norge... Og SELVFØLGELIG er det beste å spise økologisk kjøtt!! Gjennom det "vanlige" kjøttet får man i seg hauger av hormoner og til og med antibiotika! Nei huff og huff og atter huff. Hadde folk bare fått opp øynene litt og faktisk visst hva de stapper i seg :-S Men nå skal dette være mitt siste innlegg i denne debatten ;-) Bare tenk på det, se filmen =) Det er mitt siste råd her :-P
Eskimo Skrevet 27. november 2007 #22 Skrevet 27. november 2007 men Gilde, Tine og dei andre er bedrifter som foredlar kjøt frå bøndene! Så dei kan jo umulig ha noko med kva grisene eter. Far min er bonde og har både kyr og griser. Han serverar grisene pellets (viss det skrives sånn..) og av og til grønnsaker frå eigen grønnsaksproduksjon. Kva som er i pelletsen er jo produsenten sitt problem, men eg tvilar på at den hadde blitt godkjent om det var veldig gale. Om Tine og dei andre statsbedriftene gjere noko gale, så er det å "skvise" ut dei små bedriftene her i landet. Ikkje grunna at dei er så mykje betre, men for at me trenge konkuranse for å halde oppe eit greit marked og bøndene trenge valg, slik at ikkje staten kan bestemme akkurat kor mykje bøndene skal få for kg. Då hadde Noreg vore UTEN BØNDER
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. november 2007 #23 Skrevet 27. november 2007 ok.. jeg vil bare legge til 1 ting her... om de gjør det lovlig, ulovlig eller noe den duren skal jeg ikke utale meg, får jeg jobber ikke gilde så kan ikke si noe 100 % sikkert der!! Men hvor seriøst skal man ta alt man hører? da må dere slutte og spise folkens, får da er alt farlig, og alt gjort galt! og ingen skal få meg til og tru, at vist alle de store levrandørene gjør dette, så gjør ikke de små det! det tviler jeg på, får det er snakk om og overleve som levrandør her! en annen ting... har dere blitt dårlige? ligger 90% av befolkningen som spiser kjøtt osv syke pga dette? Nei, de gjør ikke det, så det kan ikke være så ille.. uansett.. hadde dette skjedd hos gilde osv. så hadde ikke de holdt på lengre, får er det noe sted mattillsynet er, så er det på akkurat slike steder... Sikkert en bra dokumenter, men er en grunn til at den ikke vises, og jeg trur det heller er fordi det ikke er relevant og kan påvises.... men dere som blir skeptiske av dette... Bli vegiterianer:) god middag alle sammen:) hehe
Gjest Skrevet 27. november 2007 #24 Skrevet 27. november 2007 Hvis HI synes det er så ille å handle fra de store produsentene her i landet, bør du kanskje tenke på å bli vegetarianer da? Har selv gått på landbruksskole, så er ikke helt grønn på området. Har vært på et av slakteriene til Gilde, så vet hva som foregår der. Har du vært på slakteri og sett små geitekillinger med skorpesyke stå å vente på å bli slaktet? Har du vært på en pelsfarm og sett hva som foregår der? Eller i et hønsehus hvor hver enkelt høne har plass tilsvarende et A4ark å gå på? Har du sett hvordan høner blir foret? Skal du slutte å spise egg av den grunn? "Nei, men jeg spiser bare egg fra frittgående høner"? Hva med kuer da? De fleste melkekuer står inne i fjøset fra høsten til tidlig på sommeren, uten å få rørt mye på seg. Er ikke alle fjøs her i landet som har løsdrift. I stede står kuene på bås og får strøm i seg hvis de skulle tenke på å gjøre fra seg litt for langt inn i båsen sin... Skal du slutte å drikke melk da? Kyllinger blir sprengforet så de skal bli størst mulig på minst mulig tid. Skal du slutte å spise kylling/kalkun/kylkun pga det? I Asia huker de inn løshunder/katter som blir flådd levende ved at de kastes rett opp i en frityrgryte. Så blir det solgt som biff chop souy og alt annet rask. Skal vi boikotte ferierturer til Asia da? I Spania er det ingen som bryr seg om de utallige løshundene som vandrer gatelangs og sprer sykdom. "Lillenorge" må man ikke besøke lenger! Spis økologisk, sies det. Gjør for all del det dersom du har lyst til det. Jeg koser meg med maten fra Gilde, Prior og Tine uten å ha dårlig samvittighet. Og jeg koser meg i en varm saueskinnsjakke om vinteren fordi jeg vet at sauen ikke dør kun for at jeg skal kunne være forfengelig. Sauen blir ikke bare flådd for så å brennes, sånn som rev, mink og mår.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. november 2007 #25 Skrevet 27. november 2007 veldig enig med rose_of_ice var det jeg ville frem til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå