Gå til innhold

Ny feber rekord er satt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det er ved feber på 42 det kan oppstå komplikasjoner. Som jeg tidligere har sagt så vil jeg ringe legevaktab hvis han får like høy feber idag. Men jeg regner med at det var en topp, fær den går nedover...... Målte den nettopp til 39,5................Han har ikke vondt i magen lenger men litt vondt i halsen sier han.....

Han står i gangen og venter på meg for vi skal på juleverksted til søstra mi. Han prater om alt han skal spise å drikke når han kommer dit så jeg kan ikke si jeg er bekymret for helsen hans...............

Jeg blir ofte imponert over at folk her inne klarer å svare surt å lage sure innlegg av egentlig ingenting....... Tror dere ikke jeg tar ungene mine alvorlig? At jeg ikke er oppgående nok til å vurdere almenntilstanden deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes ikke at det vare sure svar du fikk, men velmenende råd=) Selvfølgelig er du oppegående nok til å vurdere hvor sykt barnet er eller ikke. Men folk her inne sier at de ville ha reist på legevakten om feberen hadde vært så høy, og det er en ærlig sak vel?

Flott at gutten din er på bedringens vei=) Han er sikkert helt frisk snart!

Skrevet

Det kan nok oppstå komplikasjoner før 42 grader, men det er jo forskjellig fra unge til unge. Jeg hadde ikke turt å vente så lenge. Jeg drar heller på legevakta en gang for mye enn en gang for lite.

Og du sier du nettopp målte den til 39,5? Det er jo ganske høyt så tidlig på dagen da. Da kommer den sansynligvis til å bli rimelig høy utover kvelden.

Jeg tror selvfølgelig du tar ungene dine alvorlig, men jeg har selv ventet for lenge med eldste en gang, og han ble brått dårligere. Det endte med ambulanse til sykehuset. Derfor venter jeg aldri hvis tempen blir veldig høy lenger.

Men, uansett, god bedring til gutten din.

Skrevet

jeg er enig med deg HI. du kjenner gutta dine og føler på det... synes du er flink jeg. og sant...av og til virker det som om noen her inne VET bedre enn andre.....

Skrevet

Det er ikke slik at de VET bedre enn andre, men noen har har tydeligvis erfaring med slikt. Og er det ikke greit å lære av andres erfaringer også?

Skrevet

jo, for her inne er det faktisk myyye bra kunnskap:-) men når HI forklarer hva hun har gjort og virker veldig kunnskapsrik ang denne gutten så synes jeg det blir litt feil å belemre henne med at hun "MÅ" ringe "NÅ". hun sier jo selv at hun kommer til å ringe hvis feberen er like høy i kveld.

Skrevet

Ja, jeg har ingen problem med at hun venter med å ringe. Men jeg ville ha ringt før, og det er det flere her inne som ville. Men det er ingen som har stilt spørsmålstegn ved hennes evner som mor. Men folk som har opplevd noe stygt med høy feber vil jo selvfølgelig oppfordre henne til å ringe legevakten..

Skrevet

personlig ville jeg nok ha ringt selv også, men gutta mine er ikke noe feberbarn så da hadde det vel vært mere prekert. men siden han gutten var et feberbarn og hun forklarte det så godt, så stusser jeg litt. måtte liksom forsvare seg selv.

Skrevet

Det MÅ ikke være noe alvorlig selvom man har så høy feber. Når jeg var liten fikk jeg opp i 41og nesten 42 så og si hver gang jeg var syk, første gang var jeg bare baby også.

Mamma dro på legevakten mange ganger men fikk bare beskjed om at så lenge jeg hadde god allmentilstand og feberen gikk ned med paracet så var det greit.

Synes hi gjorde helt rett jeg, er da mye bedre at barnet får slappe av hjemme istedenfor å bli dratt med til legevakten, sitte på et venterom i en time og så bare bli sendt hjem igjen.

Ja, jeg hadde nok også ringt for å dobbelsjekke med legevakten, men synes absolutt ikke hun var uansvarlig.

Skrevet

Skulle tro du var ute etter å konkurere om hvem som har høyest feber, akkurat som om det er noe og hige etter! Sånn jeg tolker innlegget ditt..

Jeg hadde ringt på legevakta samme søren hvor godt jeg kjente barnet mitt, du skriver at folk løper ned dørene der,men går jo ann og ringe og høre hva de sier hvertfall!

Synes det virker litt rart og ta med en unge med 39,5 i feber og halsvondt ut, og på juleverksted også jeg da men......!!!

Skrevet

Har alltid hørt at man dør ved 42 i feber jeg???

Gud, jeg hadde ringt fortere enn svint.. Men, jeg blir nokså usikker når lille er syk da.

Virker jo som om du har mye kunnskap om det, men jeg hadde ringt lell. Kan jo være at han har en infeksjon som må behandles eller noe.

God bedring til gutten din.

Skrevet

Veldig enig med Ann Elisabeth & Celinegullet jeg altså.

Ville absolutt ringt legevakten og hørt i dag siden det er 5. dagen med feber, og ganske så høy feber også.

Synes og at det er litt spesielt å ta med en unge som måler 39.5 i feber på formiddagen, og i tillegg har kastet opp på natten, på juleverksted.

Jaja det er nå min mening da...

Får håpe dere får det hyggelig på verksted da, og at gutten din ikke har noe smittsomt så han smitter de andre der...

Skrevet

Ja dette engasjerte mer enn jeg trodde.

Jeg mener ikke at det er noe konkurranse om hvem som har hatt høyest feber.Ville ha erfaringene tilde med unger som hadde hatt så høy feber.

Han har tidligere hatt feberkrampe,men legen mente han hadde vokst av seg dette siden han har hatt feber flere ganger siden og ikke fått det igjen. Feberkranper er jo ikke farlig det ser bare grusomt skremmende ut..

Dessuten kommer feber på stigende temperatur og det er ikke så avgjørende hvor høy tempen er. Den kommer når temp stiger raskt.

Jeg snakket med mannen til søstra mi sm vi var og lagde julegodt hos idag og han mente vi hadde handlet helt rett.Han er sykepleier og har vært det 10 år.

Har også snakket med legevakten og de sa som meg at 41,2 ikke var noe faretruende høyt for et barn. Så høy temp var ikke alene grunn til å komme inn til legevakten. Jeg skulle se ann almenntilstanden akkurat som jeg har gjort!

Jeg tåler mer en disse litt sure svarene Spetakkel, men jeg syns det var en litt krass og belærende undertone i noen av svarene. Skjønte ikke poenget med det i en tråd som dette. Det var det eneste jeg mente.

Skrevet

Og når det var snakk om julverksted så var vi 4 voksne og gutten min . Ikke noen andre barn. Han hadde gledet seg kjempelenge til detteog da tenkte jeg at det er det samme om han slapper av på sofaen der eller hjemme??Er det så ille??

Skrevet

Jeg målte feberen på ene ungen en dag, da den passerte 42 dro vi ut måleren og heiv vi han i bilen og ringte legevakten på veien. Var en kald natt så det i seg selv stoppet nok tempraturen litt. Men da var jeg redd...

Tre dager med feber så skal man oppsøke legen ja.

Skrevet

Så høy feber er ikke å tulle med. Det kan være en alvorlig bakteriell infeksjon som må behandles med antibiotika.

Sjokkerende å lage konkurranse av det - det akal ikke mange grader til før en er dødssyk.

Skrevet

Nå leste jeg hele tråden.

Jeg sier ikke at du er uansvarlig.

Men jeg har ei venninde som sliter med ettervirkninger etter for høy feber. Det er ikke bare bare det....

God bedring til guttungen.

Skrevet

Jeg følte nesten på hovedinnlegget ditt at du så på det som en konkurannse om hvem som hadde høyest feber. Og det er greit du kjenner ungen din best, men du må tåle at folk kommer med innspill om det å ikke kontakte lege når ungen har langvarig feber. Barn kan glede seg til å så mye men det er ikke bestandig det blir noe av. Men om han blir verre av at dere tok han på juleverksted det vet jeg ikke. Jeg hadde ikke gjort det med min 3 åring hvis han hadde hatt feber i flere dager. Nå er det skjelden han har feber da.

Jeg hadde mye feber da jeg var lita og var mye hos legevakta for hver gang jeg hadde disse feberperiodene så var det infeksjoner i kroppen min. Jeg hadde ofte høy feber. Jeg hadde astma, bronkitt, luftveisinfeksjoner og lungebetennelser hele tiden den gangen, var mye på sykehuset. Derfor tar jeg også feber på alvor nå.

Skrevet

Jeg må først si at det er bra du ringte LV (selvom du fikk det svaret du forventet). 41,2 er høy feber. Og jeg tror jeg hadde vært ekstra engstelig om han har feberkramper, men det er jo et supert tegn at allmenntilstanden er så god.

Men èn ting: er det rektal-termometer ellr øretermometer du bruker? For øretempene er veldig unøyaktige. Vi fikk ikke bruke det lenger på den avd. jeg jobber, da det faktisk kunne være et par grader feil!

Skrevet

Skulle stå: "Og jeg tror jeg hadde vært ekstra engstelig om han har hatt feberkramper..." :-)

Skrevet

Huff da, ville bare si at det med oppkast kan være noe som går nå..

Elias kastet opp natt til torsdag,og har hatt diare siden det (er forkjølet i tillegg) Silje kastet opp natt til i dag, har resten av dagen vært pjusk... har hørt at det går sånn sjuke nå...

God bedring da:)

Skrevet

Uff, høy feber synes jeg er skummelt! Vår største hadde hatt feber et par dager, lit sånn av og på, så plutselig kommer den opp på 41,3.... da ringte jeg legevakta med en gang, turte ikke ha han hjemme slik, viste seg å være infeksjon, hadde max høye crp verdier, og fikk sin aller første penicilinkur..

Er du ikke redd for feberkramper? Det er mitt mareritt, så jeg er heller føre var... god bedring til gutten din=))

Skrevet

Jeg bruker rektal termometer.

Jeg er ikke driekte redd for feberkramper da jeg har opplevd det før og vet hvordan det skal håndteres, men det er skummelt og se på og jeg håper virkelig han aldri får det igjen!!

Han hadde 40,7 nå så han fikk et lunket bad og en paracet og la seg midt i senga vår på et kaldt soverom! Sover nå og det er bra for han.

Drar til legen med han imorgen for å høre om det er en bateriell infeksjon som krever behandling.Mest sannsynlig så blir vi vel sendt hjem med beskjeden " Det er virus , vent til det går over" : )

Den har vi hørt noen ganger før!!

Det jeg reagerte på i noen av svarene var at jeg omtrent ble stemplet som uansvarlig. Det er ikke alltid det mest ansvarlige å oppsøke lege. VI følte oss trygge på å ha han hjemme og almenntilstanden var god etter forholdene. Da syns jeg det ble galt å dra inn på legevakta etter leggetida hans og sitte der å vente i kanskje flere timer...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...